4 päiväinen työviikko. Useammalle töitä ja vähemmän uupuneita!
Kannatetaan! T. Työttömäksi joutunut, jonka veli sai burn outin
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Eli kaksi köyhää työntekijää, molemmat tarvitsee Kelan tukia.
Höpö höpö. Lopulta 80% työaika ei syö palkkaa juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän monikin voi halutessaan tehdä 80 % työaikaa, usein tämä on ihan sopimuskysymys.
Itse asiassa esim. hoitoalalla ei osa-aikaista saa välttämättä edes lääkärintodistuksella. Joko täydet tunnit tai heippa.
Tein ennen eläkkeelle jäämistäni hetken nelipäiväistä viikkoa. Palkka putosi, työmäärä pysyi samana eikä tieto enää kulkenut. Ihan onnetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaksi köyhää työntekijää, molemmat tarvitsee Kelan tukia.
Höpö höpö. Lopulta 80% työaika ei syö palkkaa juurikaan.
Minulla leikkaisi verotus huomioiden noin 300/kk, mikä on jo aika paljon. Järkevintä olisi, jos halukkaat voisivat, mikäli se on työn kannalta mahdollista, lyhentää työaikaansa ja pienentää palkkaansa, mutta ei sitä kaikilta voi vaatia.
Sopii hyvin. Tuo tarkoittaa esimerkiksi sitä, että vapaapäivä voi olla keskiviikko. Todella harvalle sopii moinen, eiköhän porukka haluaisi vapaaksi perjantain tai 6 tunnin päivän tai vapaata silloin, kun puolisollakin on jne.
Viikon työt tehtäisiin 4 päivässä.
Omassa hommassa olis kyllä ihan järjetön homma siinä pelkässä tilannekuvan briiffaamisessa itseltä tuuraajalle ja viikonlopun jäljiltä tuuraajalta minulle.
Toimii ehkä niissä mekaanissa töissä, missä homma on liukuhihnamaista polkimen polkemista tai kahvasta vetämistä, ilman sen kummempaa järjenjuoksua.
Ehdottomasti hyvä idea! Lähtisin heti mukaan jos työt oikeasti vähenisi, mutta en usko, että nykyisessä työssä on mahdollista.
Siinä sitten odotat lääkärille aikaa ja putkimiehen palveluita ;)
Minä tein vuosien ajan 4-päiväistä työviikkoa 80 % palkalla, omasta hakemuksestani. Nuorena osa-aikatyö mahdollisti perheen ja työn yhteensovittamisen jouhevasti, myöhemmin oman vanhemman sairastumisesta aiheutuva lisätyö hoitui kätevästi. En olisi ehkä jaksanut täysipäiväisessä työssä eläkeikään asti.
Mielestäni mainio ehdotus. T. Vaativaa asiantuntijatyötä tehnyt lomautettu työtön
HYvä idea, koska lainsäädännön mukaan 6 tunnin työpäivään ei kuulu lounastaukoa. Työpäivä voisi olla vaikka 10-16 joka päivä, ei turhia taukoja.
80/20-sääntö. Työnantajalle sopii 80-prosenttinen työpanos 20 % palkalla.
Kokoomus ei jostain syystä halua tätä. Ei halua, että mahdollisimman moni työllistyisi!
Samaa mieltä, myös sunnuntailisät voitaisiin poistaa tai ainakin puolittaa samalla. Eli vähemmän työtä, mutta useammalle. Parempaa elämän laatua kaikille.
Minä teen 80% työaikaa. Uuvuin pahasti korona-aikana ja tuli totaalinen burn out. En usko että enää koskaan pystyn tekemään 100% ylitöineen. Stressin sieto ja uni on jäänyt heikommaksi.
Meillä tekee moni osa-aikaa jaksamissyistä ja perhesyistä. Kun niistä kertyi 100% lista sijaiselle, saatiin onneksi sellainen. Osa-aikavapaita ei vain voi pitää kaikki samana päivänä, niin homma toimii.
HUS:lla töissä.
Ja paljon uusia tuensaajia.