Onko huonosti jos on vain 34-vuotiaana n. 2800e säästössä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vähän Sulla on mutta toisaalta jos joudut työttömäksi niin mitään ei saisi olla että saisi tukia. Ite saan sen 595 e kuussa ja syön säästöjäni.
Kyllä työttömyystuilla saa olla säästöjä.
Mä olen 33v ja säästössä 600€. Velkaa on 200k vielä jäljellä. Opiskelu söi kaikki säästöt, vuoden päästä ehkä alkaa taas jotain jäämään käteen.
-neljän äiti
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin 99 % maapallon väestöstä on köyhempiä. Joten siihen verrattuna ihan jees.
Jotta tällaisilla prosenteilla olisi jotain informaatioarvoa, vertailun kohteeksi pitäisi ottaa käytettävissä olevat tulot ja välttämättömyyshyödykkeiden hinnat - vasta siitä voi päätellä, pystyykö tuloista saamaan jotain säästöön ja, jos pystyy, minkä verran niistä säästöistä on tukea ja turvaa pahan paikan tullen.
Jatka säästämistä ja sijoittamista pitkän ajan kuluessa kertyy ihan ok summia mutta talo oli hankittu jokin aika sitten. Eläkesäästöissä oli siihen aikaan just tuon verran kuin sulla. Yrityksestä huolimatta olen epäonnistunut monissa sijoituksissani, eläkesäästöistä lähti kaikki veroedut ja säästöt ovat olleet tappiolla lähes koko ajan. Kiitos Alexandrian ylihintaisten surkimusrahastojen. Vihaan koko pankkiiriliikettä sydämeni pohjasta edelleen.
Hankkimani sjoitusasuntojen hinnat ovat pudonneet viime vuosien hintakehityksen vuoksi reilusti yli 20 prosenttia ja eläkesäästöt ovat tappiolla. Olisi pitänyt myydä isolla voitolla vielä silloin kun hinnat olivat huipussaan, luulin silloin asuntojen hintojen nousevan vielä huimasti. Kryptovaluutat myin myös aivan liian aikaisin, sain voittoa mutta pari kuukautta odottamalla olisin saanut kymmeniä tuhansia euroja lisää. Omakotitalo on sentään maksettu ja sillä on nyt arvoa joku 300000 euroa. Olen siis plussalla.
jotkut ei saa mitään koskaan säästöön
Riippuu täysin. Onko muita omistuksia, etenkin asunto? Käytkö töissä, josta saat kelvollista palkkaa? Parempi toki olla säästössä vähän enemmän rahaa noin puskurimielessä, mutta ei tuo tieto vielä kerro oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin. Onko muita omistuksia, etenkin asunto? Käytkö töissä, josta saat kelvollista palkkaa? Parempi toki olla säästössä vähän enemmän rahaa noin puskurimielessä, mutta ei tuo tieto vielä kerro oikein mitään.
Ei enkä halua omaa asuntoa. haluan asua vuokralla.
Onhan tuo aika vähän, mutta taitaa olla silti aika yleistä eikä monella ole enempää. Toisilla on taas satoja tuhansia velkoja ja onhan sitten niitäkin, jotka ovat ovat tehneet ensimmäiset miljoonansa parikymppisinä. Kuten joku tuolla jo mainitsi ainakin 6 kk puskurirahasto on yleinen suositus säästöjen suhteen.
Jos on perustarpeet kunnossa ja velaton niin kyllä se pienikin rahamäärä riittää elämiseen,matkailu ei minua enää kiinnosta ,ne oli nuoruuden juttuja.Eli kyllä se kolme tonnia on ihan ok.
no ei tuo paljon ole, mutta on se paljon parempi kuin ei mitään, joten siinä mielessä hyvä summa, varmasti pärjää tuolla summalla helposti monta kuukautta, mahdollien vuokran tai vastikkeen määrästä riippuen toki. .
Vierailija kirjoitti:
Jos on perustarpeet kunnossa ja velaton niin kyllä se pienikin rahamäärä riittää elämiseen,matkailu ei minua enää kiinnosta ,ne oli nuoruuden juttuja.Eli kyllä se kolme tonnia on ihan ok.
Jokin yllättävä meno, niin kolme tonnia on hetkessä mennyt esim. suuri eläinlääkärilasku, hammaslääkärilasku, auton moottorivika, vesivahinko kotona, putkiremontin omavastuu... Toki vakuutus voi korvata osan, mutta jos sitäkään ei ole niin pulassa on. Samaten jos itse yllättäen sairastuu olisi hyvä olla isompi puskuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin yllättävä meno, niin kolme tonnia on hetkessä mennyt esim. suuri eläinlääkärilasku, hammaslääkärilasku, auton moottorivika, vesivahinko kotona, putkiremontin omavastuu... Toki vakuutus voi korvata osan, mutta jos sitäkään ei ole niin pulassa on. Samaten jos itse yllättäen sairastuu olisi hyvä olla isompi puskuri.
kahden tonnin hammaslääkärikäynit eivät tule yllätyksenä. Sellaiset vaivat vaastivat vuosia syntyäkseen, joten on myös vuosia aikaa säästää, kun ensimmäisen kerran kuulee hammaslääkäriltään hampaansa huonosta kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kahden tonnin hammaslääkärikäynit eivät tule yllätyksenä. Sellaiset vaivat vaastivat vuosia syntyäkseen, joten on myös vuosia aikaa säästää, kun ensimmäisen kerran kuulee hammaslääkäriltään hampaansa huonosta kunnosta.
Voi käydä niin, että esimerkiksi liukastut ja kaadut kasvoillesi, jolloin hampaat voivat vaurioitua pahasti ja tarvitaan kallis hammasremontti. Tai sitten hammas voi tulehtua yllättäen, vaikka olisit pitänyt huolta suuhygieniasta , tai purressa jotain kovaa lohkeaa iso pala hampaasta ja saatetaan tarvita kruunua. Näissä tilanteissa kustannukset voivat nousta nopeasti ilman, että niihin olisi ehtinyt säästämään vuosia etukäteen. Ja vaikka olisi tiennyt etukäteenkin, että on tulossa hammasremontti niin yhtälailla ne säästöt katoavat jos niitä ei saanut kasaan enempään kuin se kolme tonnia.
Olen 34v. Säästöjä jäi 2000e kun maksoin opintolainan pois. Olen velaton eli parempi tilanne kuin velallisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Esimerkiksi tulehdus voi edetä erittäin nopeasti ja vaatia välitöntä hoitoa. Muuten on riski menettää koko hammas tai pahimmillaan tulehdus voi levitä verenkiertoon, mikä on hengenvaarallista
Minulla o säästöjä 400 euroa 50 vuotiaana.
Olen 56 v ja 600 e rahastoissa ja 400 e säästötilillä sekä velaton kämppä, joka tarvitsee remonttia. Ei kovin kummoisesti siis.
Ei ole huonosti, sama kuin minulla. Raha ei ole niin tärkeää :)
N55
No. Jos olet työtön niin ainaki. Tuolla varallisuudella saa asumistuen täysimääräisenä.