Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan että terveellinen ruoka on kallista? Juuri halvimmat ruuat on terveellisiä. Kaurapuuro, ruisleipä, kaalit, porkkanat

Vierailija
19.05.2025 |

Samoin vähän arvostetut kalalajit, sipulit, tee,

Kalliiksi tulee ostaa epäterveellisiä mehuja, energiajuomia

Kommentit (249)

Vierailija
221/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähes kaikki kasvikset on kyllä kalliita, marjoista puhumattakaan.

Vierailija
222/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali ei ole erityisen terveellistä painoonsa nähden. Oikeasti terveellistä on esim parsakaali ja mustikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali ei ole erityisen terveellistä painoonsa nähden. Oikeasti terveellistä on esim parsakaali ja mustikka. 

Paljonko syöt mustikoita vuodessa?

Vierailija
224/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin onnellisessa asemassa ettei ruoan hintaa tarvitse katsoa ja voin ostaa mitä haluan. Onnekseni haluni ovat aina kohdistuneet terveellisiin ruokiin, eikä tarvitse ostaa kärrykaupalla kaikkea. On eletty aikoja, jolloin ei oikein ollut ruokaan rahaa. Kauppojen alennuslehdet luettiin tarkkaan ja ostettiin mihin oli varaa. Onneksi oli hyvä mielikuvitus ja ruoanlaittokyky, ja pakastin täynnä itse poimittuja marjoja, niin selvittiin. Tästä kokemuksesta jäi selkärankaan ajatus, että vähemmälläkin pärjää, eikä aina tarvitse olla senkin seitsämän sortin pidot. Riittää kun ruoka on yksinkertaista, ravitsevaa ja monipuolista. 

Vierailija
225/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

menkää syksyllä metsään hakemaan marjoja.mustikat ja puolukat pakasteeseen, voi talvella syödä terveellisesti.Parvekkeella voi kasvatta kesäisin tomaatit ym. 

Tästä "menkää metsään" jänkkäyksestä sen verran..Monilla ei ole mahdollisuutta mennä sinne metsään JOSSA kasvaisi niitä marjoja(marjasadot ovat olleet todella huonoja viime vuosina johtuen kuumuuskuukausista ainakin etelässä). Monien kaupunkialueiden metsäpläntit ovat täynnä koiran kusta ja nistien jätöksiä että ei kiitos. Se on taas helppo huudella jos itse asuu kunnon puhtaan metsikön vieressä tai omaa auton. 

Tämä. Kun uutisoidaan, että niin ja niin paljon luonnonmarjoista jää metsiin mätänemään (eivätkä välttämättä jää, tarvitsevat metsän eläimetkin ruokaa) niin aina huudetaan, että miksi köyhät eivät mene marjaan.

Suurin osa Suomen köyhistä työttömistä asuu jossain isomman kaupungin kerrostalolähiössä. Lähdepä sieltä sitten jollain polkupyöränromulla etsimään hyviä marjastuspaikkoja. Joka pusikko kun ei kasva niitä marjoja. Ämpäri kerrallaan sitten poljet niitä marjoja kotiin. Kyllä tulee hyvä kunto. Sitten vielä newsflash: kaikilla ei ole pakastinta. 

Suomen pinta-alasta noin 70% on metsää. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä enemmän on metsää. Isompien kaupunkien köyhät ja Kainuun perämetsien marjasadot eivät vaan oikein kohtaa. 

Vierailija
226/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa sivua kun silmäilee ja ei voi todeta kuin että onpa yksinkertaista sakkia.

Eihän noita APn mainitsemia tarvii joka aterialla vetää, vaan edes osan sapuskoistaan vaihtaisi noihin oikeasti edullisiin vaihtoehtoihin. Kaali taipuu hurjan moneksi. Sitä voi syödä raakana ja kypsänä jne. Sitten tuosta puuttui yksi edullinen paukku: kanamuna. Siitä myös onnistuu monenmoiset pöperöt ja lisukkeet.

Ihan vaan järkevää pitää ainakin noita kahta ruuanlaitossa koko ajan mukana.

Vierailija
227/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia sanotaan, että se on kallista, koska se on mukava tekosyy syödä epäterveellisesti. Kyllähän minäkin muuten söisin terveellisesti mutta kun munkki maksaa vähemmän kuin mustikat, niin valitsen munkin. 

Totta.

Kun on marjoja pakastimet täynnä, niin ei ne tule syödyksi ellei pakota itseään siihen.

Kysyin viime kesänä vaimoltani paljonko haluaa syödä mustikoita tulevana talvikautena ja poimin sitten sen verran? Sanoi että sangollinen riittää hänelle. Ei ole syönyt yhtään kerttaan tuota ämpärillistä mustikkaansa, vaan ne ovat pakastimessa edelleen. Osan olen itse syönyt. Puolukoita hänellä on jonkun verran mennyt.

Tänä kesänä poimin vaimolle muutaman litran mustikoita. En kysy häneltä enää määriä.

Kaikkea sitä saa lukea, että marjoj

Hivenaineita? Pakasteissa 

Vierailija
228/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia sanotaan, että se on kallista, koska se on mukava tekosyy syödä epäterveellisesti. Kyllähän minäkin muuten söisin terveellisesti mutta kun munkki maksaa vähemmän kuin mustikat, niin valitsen munkin. 

Totta.

Kun on marjoja pakastimet täynnä, niin ei ne tule syödyksi ellei pakota itseään siihen.

Kysyin viime kesänä vaimoltani paljonko haluaa syödä mustikoita tulevana talvikautena ja poimin sitten sen verran? Sanoi että sangollinen riittää hänelle. Ei ole syönyt yhtään kerttaan tuota ämpärillistä mustikkaansa, vaan ne ovat pakastimessa edelleen. Osan olen itse syönyt. Puolukoita hänellä on jonkun verran mennyt.

Tänä kesänä poimin vaimolle muutaman litran mustikoita. En kysy häneltä enää määriä.

Pakasteissa. Pakastaminen on hyvä tapa säilöä kasviksia niin että ravinteet säilyvät. 

Vierailija
229/249 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pierupommit on halpoja.

Vähärasvainen naudanliha on terveellistä ja se maksaa.

Vierailija
230/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvainen liha on ravintopitoisempaa ja myös halpaa.

Vierailija
231/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI noilla näälkä lähde, kokeiltu on kun rahat on ollut loppu. Samoin nämä juurekset, halpoja ovat, mutta näiden ehdottelijat voisivat itse kokeilla ruokavaliota. Kaupan hevikki laatikolla olen kylä saanut nälkää pidettyä loitolla. Kaksi päivää.

Vierailija
232/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa syödään juuri niitä ruokia, jotka siellä on halpoja. Todella harvalla on mahdollista syödä kaikkia ympäri maailmaan tuotuja eksoottisia raaka-aineita

Vierailija
233/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunia, kanaa, hiutaleita, kasviksia, rahkaa, riisiä... Näillä pärjää pitkälle edullisesti.

Vaihdetaan se Kaukoidän riisi kotimaiseen kaura- ja ohrasuurimoon.  Riisin käyttöä Suomessa en ole ymmärtänyt koskaan. Etenkin kuorittu riisi on höttöruokaa.  Joulupuurokin tulee parempaa ohrasta uunipuurona.    Lisäisin listaasi kotimaisen herneen sekä kuivattuna hernekeitossa että tuoreena pakasteesta. Hernekeitto on hyvin ravinteikasta herkkua.   Ken ei käytä lihaa, tarvitsisi tuon herneen ohella soijaa, papuja ja linssejä. Saako niitä Suomen pelloilta, en tiedä.  Prosessoituja vege-proteiinivalmisteita en myöskään ymmärrä.   Marjat ja sienet  toki kotimaisia, metsästä, soilta ja viljelmiltä.

Vierailija
234/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko syöt mustikoita vuodessa?

26kg. Itse poimittuja. Olen eri.

Vierailija
235/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

menkää syksyllä metsään hakemaan marjoja.mustikat ja puolukat pakasteeseen, voi talvella syödä terveellisesti.Parvekkeella voi kasvatta kesäisin tomaatit ym. 

Tästä "menkää metsään" jänkkäyksestä sen verran..Monilla ei ole mahdollisuutta mennä sinne metsään JOSSA kasvaisi niitä marjoja(marjasadot ovat olleet todella huonoja viime vuosina johtuen kuumuuskuukausista ainakin etelässä). Monien kaupunkialueiden metsäpläntit ovat täynnä koiran kusta ja nistien jätöksiä että ei kiitos. Se on taas helppo huudella jos itse asuu kunnon puhtaan metsikön vieressä tai omaa auton. 

Tämä. Kun uutisoidaan, että niin ja niin paljon luonnonmarjoista jää metsiin mätänemään (eivätkä välttämättä jää, tarvitsevat metsän eläimetkin ruokaa) niin aina huudetaan,

Aina on syitä jättää tekemättä.

Vierailija
236/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole terveellistä.  Nuorten paksunsuolensyövät lisääntyneet 40%, punainen liha ja vähäinen kuidun saanti merkittäviä riskitekijöitä.  Olen iäkäs, luulisin ensikerran syöneeni punaista lihas n. 18 -vuotiaana.  

Vierailija
237/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kun luen, saan käsityksen, että ymmärrys raaka-aineista  ja itse ruuan valmistuksesta  ovat hukassa.  Onko koko elämänhallinta hukassa.  Ei elämässä kaikkea tarjoilla lautasella valmiina eteen, itsekin pitää nähdä vaivaa ja yrittää.  Pelkkä ei voi, ei pysty, ei kelpaa jne eivät riitä.  

Jollakin jäävät mustikat pakasteeseen. Minä laitan päivittäin kaurapuuron  tai jogurttiin desilitran.  Pakastin on oiva tapa marjojen vitamiinien säilyttämiseen.

Vierailija
238/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin on kyllä tosi hyvä moneen terveellisen ruoan säilöntään

Vierailija
239/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi tehdä mieli kaaliraastetta

Vierailija
240/249 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunia, kanaa, hiutaleita, kasviksia, rahkaa, riisiä... Näillä pärjää pitkälle edullisesti.

Vaihdetaan se Kaukoidän riisi kotimaiseen kaura- ja ohrasuurimoon.  Riisin käyttöä Suomessa en ole ymmärtänyt koskaan. Etenkin kuorittu riisi on höttöruokaa.  Joulupuurokin tulee parempaa ohrasta uunipuurona.    Lisäisin listaasi kotimaisen herneen sekä kuivattuna hernekeitossa että tuoreena pakasteesta. Hernekeitto on hyvin ravinteikasta herkkua.   Ken ei käytä lihaa, tarvitsisi tuon herneen ohella soijaa, papuja ja linssejä. Saako niitä Suomen pelloilta, en tiedä.  Prosessoituja vege-proteiinivalmisteita en myöskään ymmärrä.   Marjat ja sienet  toki kotimaisia, metsästä, soilta ja viljelmiltä.

Kerro n. 5 miljardille aasialaiselle miten riisi on höttöruokaa. Käy kertomassa Japanissa, Kiinassa, Thaimaassa, Intiassa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi