Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hieman yli 50 v. koulukavereitani (miehiä) kuolee yhtenään

Vierailija
19.05.2025 |

Onko teidän tuttavapiirissä näkynyt tällainen ilmiö? Itse olen huomannut viimeisen parin vuoden aikana lehdessä peräti neljän entisen koulukaverini kuolinilmoituksen. V. 1969-71 syntyneitä miehiä. Eikä edes erityisen rappiolla olevia, osa päinvastoin. Jotenkin pelottavaa. 

Itse olen alkanut syödä kolesterolilääkkeitä 45-vuotiaana.

M54

Kommentit (268)

Vierailija
261/268 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä 75 v ja kaikki kaverit kuolleet sillä jo aikaa sitten. Ollaan pitkäikäistä sukua. Isovanhemmat eli 95-vuotiaiksi (isän vanhemmat).

Oma isäni vanhempi ja paljon vanhoja ikätoveriystäviä elossa. 

Mun isovanhemmat kuoli tämän ikäisinä: 62, 72, 79, 82.

Isäni kuoli 56-vuotiaana, veljensä 50-vuotiaana. Muut sisarukset (5 kpl) elivät 75-90 vuotiaiksi. Äitini on nyt 80 v.

Vierailija
262/268 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on rupusia. Ei kannata ottaa omanikäistä, vaan vähintään 5 vuotta nuorempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/268 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on rupusia. Ei kannata ottaa omanikäistä, vaan vähintään 5 vuotta nuorempi.

Kaveri otti 7 vuotta nuoremman miehen. Toinen seurusteli 45 v iässä itseään 20 vuotta nuoremman miehen kanssa.

Vierailija
264/268 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapa nähdä tilastoja 10 vuoden kuluttua. Käykö niin että 60-70 luvun vaihteessa syntyneet kuolevat ennen eläkeikää tiuhemmin kuin vanhempansa.

Äitini on 1949, ikäluokkaa oli v. 22 elossa 67 937, prosentteina 65,6

Minä olen 1969, ikäluokkaa oli v. 22 elossa 59 438, prosenteissa 88,1

Vierailija
265/268 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni on kuollut yksi miespuolinen koulukaveri vähän alle viisikymppisenä. Pari naista kuollut myös, toinen jo parikymppisenä ja toinen lähellä 40v.

Mutta kyllähän tuota ikäluokkaa lehtien kuolinilmoituksissa on alkanut näkyilemään, mutta en ole niin tuohon sukupuolijakautumaan kiinnittänyt huomioita.

Vierailija
266/268 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa olen ollut melkein kuolemassa mutta silti elän vielä : ) m68 Uhmaanko tilastoja?

Vierailija
267/268 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Oman isäni kavereista lähes kaikki kuolleet himpun päälle viiskybäsinä.

Onko isäsi käynyt aikoihin terveystarkastuksessa? Itse kävin pitkästä aikaa ja yllätyin kun mulla oli sekä korkea verenpaine että kolesteroli, vaikka olen aika hoikka (180cm/70kg)

LDL / HDL, triglyt, VLDL?

LDL:n alalajit, chatGPT:

LDL-hiukkaset voidaan karkeasti jakaa kahteen päätyyppiin:

Pienet, tiheät LDL-hiukkaset (small, dense LDL)

Nämä ovat aterogeenisempia, eli ne aiheuttavat herkemmin valtimoiden seinämiin kertymistä.

Ne läpäisevät helpommin verisuonen endoteelin ja hapettuvat helpommin > tärkeä askel ateroskleroosissa.

Yhdistetty mm. metaboliseen oireyhtymään, insuliiniresistenssiin ja tyypin 2 diabetekseen.

Suuret, vähemmän tiheät LDL-hiukkaset (large, buoyant LDL)

Nämä ovat vähemmän aterogeenisia.

Vähemmän yhteydessä sydän- ja verisuonisairauksiin verrattuna pieniin, tiheisiin hiukkasiin.

Käytännön merkitys:

Tavallinen LDL-kolesterolin kokonaismittaus ei erottele näitä alalajeja.

Kaksi henkilöä voi siis saada saman LDL-arvon, mutta toisen riski voi olla korkeampi, jos hänen LDL koostuu pääosin pienistä, tiheistä hiukkasista.

LDL-hiukkasten analyysiä (esim. NMR-spektroskopia, ion mobility) käytetään tutkimuksissa ja joskus kliinisessä erikoisdiagnostiikassa.

Yhteenveto:

LDL-kolesteroli ei ole yksi homogeeninen aine, vaan koostuu useista alalajeista, joilla on erilainen vaikutus sydän- ja verisuoniterveyteen. Erityisesti pienet, tiheät LDL-hiukkaset ovat haitallisempia.

Jos haluat, voin kertoa tarkemmin esimerkiksi siitä, miten ruokavalio tai lääkitys vaikuttaa LDL-alalajeihin.

4o

Vierailija
268/268 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko covid-rokotteesta. Jos aiheutti nuorille miehille sydänlihastulehdusta niin miksei vaikuttaisi vanhoihinkin miehiin?

Vaikuttanee haitallisesti (jopa kohtalokkaasti) erityisesti nuoriin miehiin syystä että heidän immuunipuolustuksensa on ärhäkämpi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan