Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hieman yli 50 v. koulukavereitani (miehiä) kuolee yhtenään

Vierailija
19.05.2025 |

Onko teidän tuttavapiirissä näkynyt tällainen ilmiö? Itse olen huomannut viimeisen parin vuoden aikana lehdessä peräti neljän entisen koulukaverini kuolinilmoituksen. V. 1969-71 syntyneitä miehiä. Eikä edes erityisen rappiolla olevia, osa päinvastoin. Jotenkin pelottavaa. 

Itse olen alkanut syödä kolesterolilääkkeitä 45-vuotiaana.

M54

Kommentit (268)

Vierailija
1/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Oman isäni kavereista lähes kaikki kuolleet himpun päälle viiskybäsinä.

Vierailija
2/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine, kolesteroli, koronan jälkitaudit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Oman isäni kavereista lähes kaikki kuolleet himpun päälle viiskybäsinä.

Onko isäsi käynyt aikoihin terveystarkastuksessa? Itse kävin pitkästä aikaa ja yllätyin kun mulla oli sekä korkea verenpaine että kolesteroli, vaikka olen aika hoikka (180cm/70kg)

Vierailija
4/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Miehet alkaa kuolla viidenkympin tienoilla. Ei mitään uutta. 

Vierailija
5/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Miehet alkaa kuolla viidenkympin tienoilla. Ei mitään uutta. 

Luulen että tosi monessa tapauksessa aika turhia kuolemia. Ei pidetä huolta verenpaineesta ja kolesterolista. Ei esim. uskota, että laihallakin voi olla korkea perinnöllinen kolesteroli. Kuten naispuolisella serkullani, joka 170cm/50kg himolenkkeilijä + kasvissyöjä.

Vierailija
6/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään eläkeiässä alkaa kaverit kupsahtelee miespuoliset. Yksinäistä on niillä miehillä, jotka elää 70-80- vuotiaiksi, saatika vanhemmiksi. Naisilla pidempi elämä. 

Vierailija
7/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä 75 v ja kaikki kaverit kuolleet sillä jo aikaa sitten. Ollaan pitkäikäistä sukua. Isovanhemmat eli 95-vuotiaiksi (isän vanhemmat).

Vierailija
8/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koulukavereita on kuollut aikoinaan, olivat alle kaksikymppisiä,kymmenisen kappaletta niitä meni,osa omankäden kautta.Nykytilannetta en tiedä kun porukka on levinnyt ympäri suomea ja  ja muualle maailmaan.

Vierailija
9/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden vanha tilasto, mutta 1969-1971 suomalaisista oli 31.12.2022 89% elossa, jos katsoo 1987 (vastaa sitä että nyt on pari vuotta myöhäisempi aika) niin 86%.

Eli ei ihmiset keskimäärin kuole ennen 80:aa ikävuotta - 50% 80-vuotiaista on hengissä, sitä tarkoittaa että keskimääräinen elinikä on 80 vuotta (karkeasti).

Vierailija
10/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai niin, linkki em. tilastoon, IS:n juttu:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009810197.html

Vierailija
11/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina ja miehekäs ruokavalio.

Vierailija
12/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 40v ja suurin osa kavereistani on jo kuollut. Tuskin itsekään elän kovin vanhaksi.

Vierailija
13/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 40v ja suurin osa kavereistani on jo kuollut. Tuskin itsekään elän kovin vanhaksi.

Ootko narkomaani?

Vierailija
14/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei mene lääkäriin! Hoitamattomana ihan perussairaudetkin vie hautaan. Verenpainetauti, diabetes jne. Turha on inistä sitten siinä vaiheessa enää. Exää yritin ja yritin, et kävis peruskokeissa lääkärissä niin ei. Ei käynyt kertaakaan kymmenen vuoden aikana. Ylipainoa oli. Nyt ei ole enää mun huolenaihe onneksi. Varmaan kuolee nuorena. Aina oli verenpaine koholla sillä, ku kotimittarilla mittasin. Siltikään ei mitään asialle tehnyt, eikä muille terveysvaivoille. 

viisikymppinen tuttavani joutui keväällä sairaalaan yhden vaivan takia. Sitten kun miestä ryhdyttiin tutkimaan, niin löytyi kolme eri sairautta, joita nyt lääkitään. Pitkään jatkunut piittaamattomuus omasta terveydestä on suurin syy näihin.

Vierailija
15/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun koulukavereita on kuollut aikoinaan, olivat alle kaksikymppisiä,kymmenisen kappaletta niitä meni,osa omankäden kautta.Nykytilannetta en tiedä kun porukka on levinnyt ympäri suomea ja  ja muualle maailmaan.

Mun koulukavereista ainakin kolme kuoli oman käden kautta 20-30 v. iässä. Kaikki miehiä. Paljon varmaan sellaisia tapauksia, joista en ole edes tietoinen. Olen pienehköltä paikkakunnalta, mutta siteet kotiseudulle aika lailla katkenneet. Mun ikäluokassa oli keskimäärin n. 250 oppilasta, siksi monet ihmiset ovat jääneet suht hyvin mieleen.

Vierailija
16/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. Kaverini oli reilut 50 v ja mitat tyyliin 190cm/85kg ja kova mies juoksemaan. Olisiko sitten ollut perinnöllinen korkea kolesteroli.

Vierailija
17/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko narkomaani?

En, mutta eivät olleet kaveritkaan. Tosin yksi kuoli viinaan.

Vierailija
18/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään eläkeiässä alkaa kaverit kupsahtelee miespuoliset. Yksinäistä on niillä miehillä, jotka elää 70-80- vuotiaiksi, saatika vanhemmiksi. Naisilla pidempi elämä. 

Niin, eläkeikä tarkoittanee kait jotain 60-120-vuotiasta eikä sen jälkeen ole enää mitään uutta ikää.

Vierailija
19/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. Kaverini oli reilut 50 v ja mitat tyyliin 190cm/85kg ja kova mies juoksemaan. Olisiko sitten ollut perinnöllinen korkea kolesteroli.

Kolesteroli ja kolesteroli! Sekö on ainoa syy kuolemiin?

Vierailija
20/268 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuttua on. Lähes kaikki miehen kaverit ovat kuolleet alle 55-vuotiaina. Samoin oli laita isäni kavereilla, siinä 50 tienoilla lähti henki. Ne, jotka tästä selvisivät elivät vanhoiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä