Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tarkasti noudatatte nopeusrajoituksia?

Vierailija
19.05.2025 |

Itse ajan aikuisena opetusluvalla ajokorttia ja eniten "ärsyttää" nopeusrajoitukset tai siis niiden vahtaaminen. Monihan ajaa ylinopeutta, sen huomaa kyllä. Mutta on varmaan niitäkin, jotka pyrkii aina ajamaan rajoitusten mukaan? Mut siis kun mittari kuitenkin näyttää liian vähän, niin ajatteko mittarin mukaan esim. just kahdeksaakymppiä vai niin et mittari on 80..85 välillä? Mulla jotenkin hankalaa kun pitää keskittyä siihen mittarin vahtaamiseen ja varsinkin nyt kun vasta autokoulussa ja inssiä varten pitää yrittää ajaa just eikä melkein, et inssissäkin sitten ajais tarkasti nopeuden mukaan tai vaikka alle. Jos en keskity mittariin, niin helposti ajaa alle tai yli ja nopeus vaihtelee ellei kärppänä vahtaa mittaria. Jos esim tyhjä tie, niin helposti vaan ajaa sitä miltä hyvältä tuntuu esim. yleensä alle ja sit yhtäkkiä hoksaa et auto takana ja kiihdyttää sallittuun nopeuteen tai ainakin mahdollisimman lähelle sitä ja sit taas jos ei vahdi, niin hidastuu jne. Varmaan takana ajavalle kivaa. 

Jos on joku työmaarajoitus eikä työntekijöitä/työkoneita ym näy missään, niin ajatteko just sitä 30km/h vai esim.40..50? Toki tilanteen mukaan, mut jos on tavallaan täysin vapaa tie? Itse hidastan tohon vauhtiin tai mahdollisimman lähelle sitä vaikka tuntuu tyhmältä ja huomaan et moni ajaa nopeempaa. Varmaan sit kun kortti, niin koitan vaan mennä tilanteen mukaan; jos siellä on työmaa täydessä käynnissä, niin toki hidastan kunnolla, mut jos ei ketään mailla halmeilla, niin voi ajaa kovempaa. Silti ärsyttää, kun jos ajan hitaampaa noissa nyt kun autokoulussa, niin jonoa kertyy perään ja varmaan moni hermoilee, et ajais nyt kovempaa jne. Yks auto jopa kerran ohitti mut työmaa-alueella, vaikka ajoin suunnilleen sen rajoituksen mukaan. 

Autolla ajo olis ihan kivaa, jos ei tarvis vahtia nopeuksia eikä sitä mitä takana ajavat ajattelee. Sit kun on korttikin, niin tuskin ajan aina rajoitusten mukaan; vaan ajan taitojeni mukaan eli jos joku mutkikas tie, niin alempaa nopeutta jne kuten nytkin. Hermoilkoon muut takana...tosin mulle on vaikeaa tuo, etten ajattelis muita, kun ajattelen liikaa ja yritän ajaa rajoituksen mukaan, vaikka vauhti olis taidoilleni liian kova (paitsi motarilla menee kevyesti 90 vaikka rajoitus olis sata.. siinä kun pääsevät helposti ohi, niin ei tarvi muita niin miettiä).  Eri ajaa suoraa maantietä/motaria vakionopeudensäädin päällä. Se vasta kivaa on, kun ei tarvi keskittyä siihen hidastuuko vauhti vai ajanko ylinopeutta. Kun väkisin välillä hidastuu, välillä taas huomaa, et liikaa painaa kaasua jos ei ole säädin päällä tai ajaa kaupunkialueella/taajamassa. 

Kaikki vois vaan pyrkiä ajamaan aina rajoitusten mukaan, niin olis kivempaa :D Eikä liikaa kiihdyttelis liikennevaloista lähtiessä, niin ei itsellä tunnu, et on liian hidas vaihteiden vaihtoineen jne. 

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity siihen edessä tapahtuvaan. Kuullostaa vähän siltä, että sinulla kiinnittyy nyt huomio taustapeiliin ja mittaristoon, kun oikeasti pitäisi katsoa mitä siellä edessä, niin lähellä, kuin ennen kaikkea kaukana tapahtuu.

Terveisin motoristi, jonka tuttu kuoli, kun autoilija ajoin takaapäin yli liikennevaloissa. 

Vierailija
62/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit huoletta laittaa maantiellä +5-10 km/h sallittuun lisää ja ajat silti todennäköisesti hiljempaa kuin muut, ja ajat juuri ja juuri sallitun nopeuden rajoissa.

Mittarin mukaan 80 on lähempänä 70 ja aiheuttaa vaarallisia ohitustilanteita kun kokonainen jono haluaa sinusta silloin ohi.

Turvallisuusnäkökulmasta siis käytä maanteillä vakionopeuden säädintä ja laita suosiolla vähän yli mikäli tien kunto, keli ja näkyvyys on hyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajan aina mittarin mukaan sitä suurinta sallittua nopeutta eli 40 alueella mittarin mukaan 40 jne..

Ylinopeutta en aja ja pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä. 

M34

Tää olisikin ihanne, jos pystyis tuohon ilman jatkuvaa mittarin kyttäämistä. ap

Ei se ole vaikeaa, katsoo vain paljonko nopeusrajoitus on ja sitten auton kaasupolkimella sovittaa nopeuden oikeaksi tai käyttää vakkaria.

M34

No jos ei kunnolla keskity, niin mulla ainakin helposti höllentyy kaasu ja vauhti huomaamatta hidastuu. Tai jos pitää vaihtaa kaistaa tms. niin siinä vähintään helposti käy näin. Tai voi myös painaa enemmän kaasua ja nopeutuu, mut yleensä toisinpäin. Mut ehkä kun ajaa enemmän niin tämänkin oppii. ap

Vierailija
64/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon autosta. Tehokas, hiljainen laatuauto tulee ihan huomaamatta ajettua liian lujaa, myönnän, mutta sitten joku vanha Toyota ym. niin ei tule ajettua yhtä helposti ylinopeutta, kun vauhti tuntuu ja kuuluu ihan eri lailla 😁

Kyllä itselläni menee huomaamatta 1.2 koneisella pikku Corsalla esim. 80 alueella 100km/h kuten tänään. Pyrin ajaa lähempänä 80 mutta joskus vahingossa menee 100 kuten tänään. Motarilla aina ajan 130-140. 

Ei kyllä Corsalla pääse tuota vauhtia kuin alamäkeen, ja sekin vaan unessa 😉

Vierailija
65/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina +10km/h nopeusrajoitukseen. Menee mittarivirheeseen eikä poliisi reagoi. Ohitustilanteessa reilusti ylinopeutta mutta se on turvallisin tapa ohittaa rekka ajamalla 130km/h kuin 90km/h jos rekka ajaa 85km/h.

Vierailija
66/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nykyiset nopeusrajoitukset ovat usein vähän liiankin varovaisesti laitettuja. Esim hyvä suora tie, hyvä näkyvyys, hyväkuntoinen asfaltti, ei liittymiä tai muuta nähtävissä olevia riskejä. Jos rajoitus on 80km/h niin ajan silti 90 (mittarin mukaan 95) ja silti minusta mennään ohi.

Jos tietyömaa niin ajan juuri sen sallitun verran.

Huomioin siis riskit.

100 rajoituksella ajan mittarin mukaan 115, joten todellinen nopeuteni on noin 108km/h kun mittarivirhe huomioidaan.

Eniten ärsyttää ne, jotka moottoritiellä tunkevat keulan eteen sieltä oikealta kun olen itse ohittamassa rekkaa- ja jäävät siihen eteen sitten junnaamaan juuri ja juuri mittarin mukaan 100 eli ajavat 100 alueella vasenta kaistaa alle sallitun ja aiheuttavat toiminnallaan ison riskin. Jos ei uskalla ajaa niin pysyy sitten siellä rekan takana eikä tuki muilta tietä.

Samat tientukot tulevat moottoritielle ajaen esim 80km/h kun muu liikenn

Just ärsyttää tällaiset ja siks mietinkin varmaan muita liikaa, kun oon lukenut kaikkia keskusteluja et miten ärsyttää liikenteen tukkona olevat jne. Itse ajan satasen tiellä jotain 90...95.. se tuntuu oikein hyvältä vauhdilta. Toki jos ihan suoraa ja ohituskaista vieressä, niin saatanpa jopa satasta ajaa. 

Kun liityn motarille/kehälle, niin pyrin liittymään nopeusrajoitusnopeudella, mut välillä meen alhaisemmalla nopeudella, vaikka kiihdytyskaistaa vielä olisikin, kun ei lähellä näy olevan tulossa ketään, joka ajais mahdollisesti perään tai et sen tarttis sit väistää. Meen mielummin mahdollisimman pian siihen ja jatkan kiihdyttelyä siinä..ainakin pääsin liittymään. Mikä lie olis sit oikea tapa...pitäiskö vaan kiihdyttää kiihdystyskaistalla vaikka hyvin on tilaa mennä? Toki tuossa se paha, et jos sieltä joku tulee 120 vauhtia, niin vaikkei se heti olekaan lähellä, niin kohta on jos en sit tajua kiihdyttää heti liittyessäni 80 vauhdista sataseen. ap

Vierailija
67/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nykyiset nopeusrajoitukset ovat usein vähän liiankin varovaisesti laitettuja. Esim hyvä suora tie, hyvä näkyvyys, hyväkuntoinen asfaltti, ei liittymiä tai muuta nähtävissä olevia riskejä. Jos rajoitus on 80km/h niin ajan silti 90 (mittarin mukaan 95) ja silti minusta mennään ohi.

Huomioin siis riskit.

100 rajoituksella ajan mittarin mukaan 115, joten todellinen nopeuteni on noin 108km/h kun mittarivirhe huomioidaan.

Eniten ärsyttää ne, jotka moottoritiellä tunkevat keulan eteen sieltä oikealta kun olen itse ohittamassa rekkaa- ja jäävät siihen eteen sitten junnaamaan juuri ja juuri mittarin mukaan 100 eli ajavat 100 alueella vasenta kaistaa alle sallitun ja aiheuttavat toiminnallaan ison riskin. Jos ei uskalla ajaa niin pysyy sitten siellä rekan takana eikä tuki muilta tietä.

Samat tientukot tule

Moni paljon ajava ei tajua, et liikenteessä on niitä vähemmän ajaviakin ja hekin saattaa ns. vielä harjoitella motarille liittymistä ja siellä ajamista. Tyhmää sanoa et aja mualla, kun esim. jos on vasta kortin saanut tai muuten ajelee harvakseltaan ja silti haluaa oppia ton motarilla ajamisenkin niin eihän sitä opi, jos ajaa vaan koko ajan pikkuteitä. ap

Vierailija
68/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks juttu myös, et ajaa nopeusrajoituksen mukaan, mut tuleekin alamäki ja vauhti kiihtyy, vaikket painakaan kaasua, niin jarrutatteko siinä niin et pysyy se sama nopeus vai annatteko mennä ylinopeutta sen hetken kun alamäkeä on? Toki taas varmasti tilanne vaikuttaa, mut näin yleisesti? Mieheni (joka siis mua opettaa) mukaan on hölmöä alkaa jarruttamaan ellei sit tunnu siltä et vauhti on taitohin nähden liian kova, mut et nopeusrajoituksen takia ei kuulema kannata alkaa jarruttelee. Itse saatan jarruttaa ja sitten samantien saattaa tulllakin loiva ylämäki ja joo, siinä sitten ollaan, kun on iso vaihde päällä ja vauhti ei kiihdy (enkä jaksa vaihtaa vaihdetta :D) kun painan vaan kaasun pohjaan ja koitan päästä ylös ja vauhti sit hidastuu alle nopeusrajoituksen...kiva varmaan taas takana ajaville. Ja miehen mielestä oli tyhmää jarrutella kun ylämäki edessä, mut en aina sitä tajua siinä alamäessä et on ylämäki vastassa kun keskityn siihen alamäessä ajamiseen ja kaarteeseen tms. Kuulema pitäis jarruttaa heti alkuun eikä vasta mäen loppupäässä, mut sikshän siellä jarruttelen, kun siellä vauhti on jo kiihtynyt liian kovaksi omasta mielestäni ja jos on joku kaarros tms. vielä.

Automaattivaihteinen olis kiva, vaihteiden vaihtaminen on jotenkin työlästä tavallaan et yritän viimeisen asti aina tietyllä vaihteella. Tai ettei tarvis pysähtyä johonkin liikenneympyrään, kun ei jaksa sitä pysähtymistä ja vaihde ykköselle ja kytkin tuntumaan jne. Rasittavaa jotenkin. Toki teen ne, mut aina vähän et elä nyt tuu sieltä et ehdin menee eikä tarvi pysähtyä ja ärsyttää jos joku tuleekin ja joutuu pysähtyy..ei liikennevalot niin haittaa, mut esim. liikenneympyröissä tuo jotenkin korostuu. Ja just ylämäessä jos joutuu vaihtaa eikä pääse vitosella ylös. Heh

ap

Vierailija
69/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioin siis riskit.

Samat tientukot tule

Kiihdytät sillä kiihdytyskaistalle siihen motari/kehä nopeuteen. Se on juuri sitä varten, että liityt sujuvasti virtaan. Lisäksi se helpottaa jo ihan liittymistäkin. Puhumattakaan, jos takanasi on muitakin tulossa. Sinun lisäksesi ovat sitten hekin jumissa siinä kiihdytyskaistalla. 

Vierailija
70/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovasti. Esimerkiksi tietyömaan takia 80 pudotettu rajoitus, missä tietyötä ei ole ollut pariin kuukauteen ja tie on kunnossa. En välitä rajoituksesta.

Vierailija
71/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajan aina mittarin mukaan sitä suurinta sallittua nopeutta eli 40 alueella mittarin mukaan 40 jne..

Ylinopeutta en aja ja pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä. 

M34

Tää olisikin ihanne, jos pystyis tuohon ilman jatkuvaa mittarin kyttäämistä. ap

Ei se ole vaikeaa, katsoo vain paljonko nopeusrajoitus on ja sitten auton kaasupolkimella sovittaa nopeuden oikeaksi tai käyttää vakkaria.

M34

No jos ei kunnolla keskity, niin mulla ainakin helposti höllentyy kaasu ja vauhti huomaamatta hidastuu. Tai jos pitää vaihtaa kaistaa tms. niin siinä vähintään helposti käy näin. Tai voi myös painaa enemmän kaasua ja nopeutuu, mut yleensä toisinpäin. Mut ehkä kun ajaa enemmä

Jokainen auto on hiukan erilainen kaasupolkimen suhteen. Nykyisessä autossan lipsahtaa todella usein ylinopeuden puolelle huomaamatta, josta syystä pidänkin usein vakionopeudensäädintä  päällä ja jos en pidä, niin täytyy useammin vilkuilla nopeusmittaria. Edellisessä ei tällaista ongelmaa ollut.

Vierailija
72/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitenkään jumissa ole, kun mähän menen alta pois, kun liityn hyvissä ajoin. Toki jos on liikennettä, niin kiihdytys ja liittyminen mut jos yöaikaan tai muuten ei ole ketään näkyvissä niin haitanneeko tuo liittyä alinopeudella. Takana oleva voi jatkaa sitä kiihdytyskaistaa vielä kun mä oon liittynyt. Ja joskus taas jos ajan pidempään kiihdytyskaistalla, niin se takana oleva liittyy mua ennen ja suoraan ohituskaistalle ettei siis halua haitata sitten mun liittymistä. mut aika ärsyttävää ja vähän pelottavaa, jos lyhyt kiihdytyskaista niin ainakin alussa en heti tajunnut et sehän meni suoraan ohituskaistalle..jos ei olis mennyt niin enhän olis päässyt liittymään. ap

Vierailija
73/73 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovasti. Esimerkiksi tietyömaan takia 80 pudotettu rajoitus, missä tietyötä ei ole ollut pariin kuukauteen ja tie on kunnossa. En välitä rajoituksesta.

Tää onkin tavallaan helppo, jos tuttu reitti ja työmaa mut jos ajat jossain tuntemattomassa paikassa ja on työmaarajoitus niin pitää siinä hiljentää ja tarkkailla et onko tässä nyt meneillään  joku työmaa vai ei.. ja sit et milloin se nopeusrajoitus loppuu ja muuttuu normaaliksi nopeudeksi. Kun sekin on unohdettu tietenkin sinne laittaa... eli alkaa työmaanopeus, mut ei ole ilmoitettu milloin se päättyy. 

Ajettiin jossain vitostiellä Espoo-Kajaani välillä, niin tuli työmaa-alue, jossa aidattu kaistat, niin eikö joku ajanut siinä aitojen välissä mun ohi. Tyhmä. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan