Neuvottelen itse työehtosopimukseni. Mitä tulee huomioida?
Aloitin uudessä työssä ja tänään klo 14:00 on mulla aika, jossa sovitaan paikallisesti työehdot. Aiemmin en ole näitä miettinyt, mutta meillä kuulemma sovitaan paikallisesti ilman liittoja palkat ja kaiki muu.
Mitä tulee ottaa huomioon ja mitä voi pyytää? Eräs yksityinen hoivakoti aj työkokemusta ei ole kuin kesätöistä ja pienistä pätkistä muissa hoitolaitoksissa julkisella puolella.
Kommentit (11)
Täydet tunnit, työsuhdeauto palkan päälle ja pohjapalkka 2800 euroa/kk. Nyt aluksi.
Vaadi että noudatetaan vähintään sen oman alasi ammattiliitonsopimusta.
Mitä ek ole kirjallisesti sovittu sitä ei ole riita tilanteessa ollenkaan.
Nauhoita sopimus keskustelu ja kerro aluksi ketkä ovat paikalla ja että tämä nauhoitetaan.
Vaadi ennen allekirjoitusta että ammattiliittosi lukee sopimuksen läpi. Tämä on tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
Suostut vain kaikkeen mitä työnantaja ehdottaa.
T. Petteri
Ja sitten yllätyt, kun tilanne on päällä.
Ei liian aikaisia aamuja ellei pidä aamuista. Joustoja työhön ja varsinkin tarvittaessa, vaikka palkaton. Jos sairastuu niin saisi tuuraajan lähes heti, jos ala on kriittinen, jos ei ole sitten ei mitään. Ei liian montaa päivää viikossa että on ylimääräisiä päiviä ja etään mahdollisuuksia jos haluat. Lomia tarpeeksi. Lisätyöstä palkkiot jos firma on iso, pieni tuskin voi maksaa. Voidaan sopia joustavasti jos sairastuu, ilmoitus riittää ensin. Työtehtäviä ei saa lisätä noin vain, kaikki pitää sopia.
Minulle tarjottiin 8.90 euroa tunnissa palkkaa vaikka kokemukseni ja osaamiseni takia minulle pitäisi maksaa vähintään 16 euroa tunti. Sanoin sille haastattelijalle että että aloittelijan palkka on yli 10 euroa eikö se tunne työehtosopimuksia ollenkaan. Joo sanoin ei kiitos minä en niin epätoivoinen ole että mihin tahansa suostuisin.
Neuvottelut ovat ohi. Sunnuntaisin saan tuplapalkan, mutta muita vuorolisiä ei makseta enkä saa ylityökorvauksia. palkka laski 6 euroa tnnilta siitä, mitä aikaisemmissa paikoissa olen saanut. sairausajan palkkaa ei makseta
1. Olet pomon suosikki
2. Vaikutat ahkeralta, vaikka muut tekisivät työt
3. Olet hyvä puhumaan
4. Osaat hymyillä, vaikka pomo vittuilisi
5. Osaat mustamaalata muita
Siinä tärkeimmät.
Vierailija kirjoitti:
Neuvottelut ovat ohi. Sunnuntaisin saan tuplapalkan, mutta muita vuorolisiä ei makseta enkä saa ylityökorvauksia. palkka laski 6 euroa tnnilta siitä, mitä aikaisemmissa paikoissa olen saanut. sairausajan palkkaa ei makseta
Ja tuo oli mielestäsi hyvä diili?
Eikö tuolla alalla ole yleissitovaa työehtosopimusta? Itsekin olen alalla, jossa ei ole.
Olen huomannut, että moni luulee erilaisten työehtosopimuksien ehtojen olevan jotenkin lakisääteisiä, vaikka koskevat vain näitä tiettyjä aloja. Esim. lomarahaa (siis sitä entistä lomaltapaluurahaa) ei ole pakko työnantajan maksaa tai antaa palkallista vapaata lapsen hoitoon tai lähiomaisen hautajaisiin tai muuttoon tms. Sairauslomaa on palkallisena korkeintaan yhdeksän päivää (jos joutuu vaikka syöpäleikkaukseent tms.ja joutuu olemaan pitempään poissa) ja sen jälkeen Kelalta tuki. Irtisanomisaika voidaan sopia lyhyemmäksi työsopimuksessa kuin mitä lain mukaan tulisi, jos muuta ei ole sovittu. Mitään palkankorotuksia ei ole pakko maksaa koskaan. Näihin ainakin kiinnittäisin huomiota.
Suostut vain kaikkeen mitä työnantaja ehdottaa.
T. Petteri