Miten tarkasti noudatatte nopeusrajoituksia?
Itse ajan aikuisena opetusluvalla ajokorttia ja eniten "ärsyttää" nopeusrajoitukset tai siis niiden vahtaaminen. Monihan ajaa ylinopeutta, sen huomaa kyllä. Mutta on varmaan niitäkin, jotka pyrkii aina ajamaan rajoitusten mukaan? Mut siis kun mittari kuitenkin näyttää liian vähän, niin ajatteko mittarin mukaan esim. just kahdeksaakymppiä vai niin et mittari on 80..85 välillä? Mulla jotenkin hankalaa kun pitää keskittyä siihen mittarin vahtaamiseen ja varsinkin nyt kun vasta autokoulussa ja inssiä varten pitää yrittää ajaa just eikä melkein, et inssissäkin sitten ajais tarkasti nopeuden mukaan tai vaikka alle. Jos en keskity mittariin, niin helposti ajaa alle tai yli ja nopeus vaihtelee ellei kärppänä vahtaa mittaria. Jos esim tyhjä tie, niin helposti vaan ajaa sitä miltä hyvältä tuntuu esim. yleensä alle ja sit yhtäkkiä hoksaa et auto takana ja kiihdyttää sallittuun nopeuteen tai ainakin mahdollisimman lähelle sitä ja sit taas jos ei vahdi, niin hidastuu jne. Varmaan takana ajavalle kivaa.
Jos on joku työmaarajoitus eikä työntekijöitä/työkoneita ym näy missään, niin ajatteko just sitä 30km/h vai esim.40..50? Toki tilanteen mukaan, mut jos on tavallaan täysin vapaa tie? Itse hidastan tohon vauhtiin tai mahdollisimman lähelle sitä vaikka tuntuu tyhmältä ja huomaan et moni ajaa nopeempaa. Varmaan sit kun kortti, niin koitan vaan mennä tilanteen mukaan; jos siellä on työmaa täydessä käynnissä, niin toki hidastan kunnolla, mut jos ei ketään mailla halmeilla, niin voi ajaa kovempaa. Silti ärsyttää, kun jos ajan hitaampaa noissa nyt kun autokoulussa, niin jonoa kertyy perään ja varmaan moni hermoilee, et ajais nyt kovempaa jne. Yks auto jopa kerran ohitti mut työmaa-alueella, vaikka ajoin suunnilleen sen rajoituksen mukaan.
Autolla ajo olis ihan kivaa, jos ei tarvis vahtia nopeuksia eikä sitä mitä takana ajavat ajattelee. Sit kun on korttikin, niin tuskin ajan aina rajoitusten mukaan; vaan ajan taitojeni mukaan eli jos joku mutkikas tie, niin alempaa nopeutta jne kuten nytkin. Hermoilkoon muut takana...tosin mulle on vaikeaa tuo, etten ajattelis muita, kun ajattelen liikaa ja yritän ajaa rajoituksen mukaan, vaikka vauhti olis taidoilleni liian kova (paitsi motarilla menee kevyesti 90 vaikka rajoitus olis sata.. siinä kun pääsevät helposti ohi, niin ei tarvi muita niin miettiä). Eri ajaa suoraa maantietä/motaria vakionopeudensäädin päällä. Se vasta kivaa on, kun ei tarvi keskittyä siihen hidastuuko vauhti vai ajanko ylinopeutta. Kun väkisin välillä hidastuu, välillä taas huomaa, et liikaa painaa kaasua jos ei ole säädin päällä tai ajaa kaupunkialueella/taajamassa.
Kaikki vois vaan pyrkiä ajamaan aina rajoitusten mukaan, niin olis kivempaa :D Eikä liikaa kiihdyttelis liikennevaloista lähtiessä, niin ei itsellä tunnu, et on liian hidas vaihteiden vaihtoineen jne.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Pakko vielä sanoa, et näin aloittelijana/autokoululaisena joku hitaasti ajava saa mut hymyilemään, et kiva kun joku ajaa niinkin hitaasti et mäkin sen noteeraan ja ihmettelen, et miksihän se ajaa noin hitaasti. Eipähän ole paineita itselläkään ajaa kovempaa :) Takana tulijat ei voi laittaa mun syyksi, et niin hidas vauhti. Koska mikä ärsyttävämpää kuin ajaa jotain tietä ja joku puskurissa kiinni...siis ettei välttis mitään jonoa, mut se yksikin auto. Pakko vaan ajaa, kun ei voi päästää ohi kuten kävellessä tai pyöräillessä voi. Mieti jotain pyöräilyä/kävelyäkin, et jos kävelet jotain tietä ja joku tulee siihen perään ja se kävelis/pyöräilis ihan sun takana ja pakko vaan jatkaa se pitkä tie loppuun ilman et vois vaan pysähtyä tai itse hiljentää niin et se toinen pääsee ohi häiritsemästä. Autolla noin ei voi oikein tehdä. -ap
Tai kai ne voi ohittaa, jos haluaa, mut eivät ohita yleensä. Pyörällä/kävellen ohitus helpompaa, autolla ajavat jää siihen kiinni ajamaan sen pitkänkin matkan, mikä ymmärrettävää, mut ärsyttävää. Siksi pyöräily ja kävely on mukavampaa kuin autoilu, saa olla yksinään eikä muita perässä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko vielä sanoa, et näin aloittelijana/autokoululaisena joku hitaasti ajava saa mut hymyilemään, et kiva kun joku ajaa niinkin hitaasti et mäkin sen noteeraan ja ihmettelen, et miksihän se ajaa noin hitaasti. Eipähän ole paineita itselläkään ajaa kovempaa :) Takana tulijat ei voi laittaa mun syyksi, et niin hidas vauhti. Koska mikä ärsyttävämpää kuin ajaa jotain tietä ja joku puskurissa kiinni...siis ettei välttis mitään jonoa, mut se yksikin auto. Pakko vaan ajaa, kun ei voi päästää ohi kuten kävellessä tai pyöräillessä voi. Mieti jotain pyöräilyä/kävelyäkin, et jos kävelet jotain tietä ja joku tulee siihen perään ja se kävelis/pyöräilis ihan sun takana ja pakko vaan jatkaa se pitkä tie loppuun ilman et vois vaan pysähtyä tai itse hiljentää niin et se toinen pääsee ohi häiritsemästä. Autolla noin ei voi oikein tehdä. -ap
Tai kai ne voi ohittaa, jos hal
Ja nimenomaan saa kävellä tai pyöräillä oman fiiliksen mukaan, löntystellä tai vaikka juosta ilman et siitä on muulle liikenteelle haittaa. Voi pysähtyä tuosta vaan jne. Heh, mut nyt tajuan et tää eniten "ahdistaa" autoilussa; jos muita ei olisi, olisi kivempaa. Hiljaisina aikoina, kun liikennettä ei juurikaan ole, on ajaminen mukavaa. ap
Vierailija kirjoitti:
miksi kaikki puhuu mittarivirheestä? miksi sellainen olisi?
- - -
Laki ja asetus:
>>Hieman liian korkeita nopeuksia näyttävät nopeusmittarit ovat seurausta eurooppalaisesta tyyppihyväksyntäprosessista, joka määrää, että mittari ei saa näyttää tippaakaan todellista pienempää nopeutta.<<
Miksi pitäisi ajaa nopeammin kuin itse haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Taajama-alueella noudatan aina. Maanteillä niiden merkitys vähenee. Esim 8-tiellä on käytössä kaikki mahdolliset rajoitukset: 40, 50, 60, 70, 80 ja 100. Aivan mielivaltaisessa järjestyksessä, aivan mielivaltaisissa kohdissa. Jollakin mutkaisella hiekkatiellä voi olla 80 rajoitus, jossa ari vatanenkaan ei pystyisi pitämään niin kovaa nopeutta.
Kaikki tuollainen mikromanageeraus vähentää nopeusrajoitusten mielekkyyttä, ja ne inflatoituvat. Vaikka niiden alkuperäinen tarkoitus on ihan hyvä.
Joo, mutkaiset tiet inhottavia,siis joku 50 rajoituskin tuntuu ihan liian kovalta yhdellä mutkaisella asfalttitiellä. Jopa bussissa istuessa tulee melkein huono olo sillä tiellä, kun kaahaa ainakin sitä 50 ellei ylikin..ei kyllä ole yhtään nautinnollista istua kyydissä. Mikähän idea noissa sit on kun laittavat mielivaltaisesti... joku 50 rajoitus on suht mutkaisella tiellä, jossa paljon suojateitä...no ehkä siellä ei kävelijöitä ole niin paljon niin siksi ei 40 rajoitusta? Mut valppaana saa olla kuitenkin mikä helpompaa 40 vauhdissa mitä 50. ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoppa muuta? Kun ahdistaa ne muut siellä takana. Jos siirtyis kävelyyn ja pyöräilyyn niin ei ahdistaisi, kun pääsevät helposti ohi ja voi itsekin helposti ohittaa tarvittaessa tai vaikka pysähtyä tien reunaan milloin haluaa jne. Eikä tarvi ainakaan nopeusmittaria kytätä tuon tuosta ja liikennemerkkejäkään et mikä rajoitus nyt jne. Sopii mulle paremmin, kun ei ei tuki muiden liikennettä eikä taas aiheuta vaaraa/pahennusta, jos ajais vähän ylinopeutta vahingossa. ap
Pitiki mennä autokouluun näin nelikymppisenä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoppa muuta? Kun ahdistaa ne muut siellä takana. Jos siirtyis kävelyyn ja pyöräilyyn niin ei ahdistaisi, kun pääsevät helposti ohi ja voi itsekin helposti ohittaa tarvittaessa tai vaikka pysähtyä tien reunaan milloin haluaa jne. Eikä tarvi ainakaan nopeusmittaria kytätä tuon tuosta ja liikennemerkkejäkään et mikä rajoitus nyt jne. Sopii mulle paremmin, kun ei ei tuki muiden liikennettä eikä taas aiheuta vaaraa/pahennusta, jos ajais vähän ylinopeutta vahingossa. ap
Pitiki mennä autokouluun näin nelikymppisenä :D
Ja siis ei ahdista/ärsytä pelkästään ne muut vaan tuo nopeuden tarkkailu. Tosin jos muuta liikennettä ei olisi, niin en varmaan tarkkailis niin paljoa, vois vaan körryytellä silleen mikä tuntuu hyvältä vähku pyörällä ajaessa. ap
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan siksi että liikennemerkillä on määrätty miniminopeus. Sellaisiakin merkkejä on mutta perin harvassa
Minä ajan aina mittarin mukaan sitä suurinta sallittua nopeutta eli 40 alueella mittarin mukaan 40 jne..
Ylinopeutta en aja ja pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä.
M34
Noudatan yleensä, melkein kaikki ohittavat. Joskus ajan epähuomiossa, varsinkin jos putoaa 30-40km/h nopeusrajoitukselle. Enää hyvin harvoin tulee kaahattua, nuorempana ei paljoa järki päätä pakottanut mutta selvisin.
Selvitä auton mittarivirheen, jos en ole sillä aiemmin ajanut. Onneksi piirturillisissa ajoneuvoissa ei ole mittarivirhettä tai se on hyvin minimaalinen. Yli 30 vuotta ollut ajokortti, varmaan kohta alkaa 4 000 000km olla ajettuna, pääasiassa tietysti työajoa. Eipä ole vielä tullut yhtään liikennevirhemaksua, (rike)sakkoa tms, joten ilmeisesti olen onnistunut ajamaan rajoitusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan aina mittarin mukaan sitä suurinta sallittua nopeutta eli 40 alueella mittarin mukaan 40 jne..
M34
Tää olisikin ihanne, jos pystyis tuohon ilman jatkuvaa mittarin kyttäämistä. ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon autosta. Tehokas, hiljainen laatuauto tulee ihan huomaamatta ajettua liian lujaa, myönnän, mutta sitten joku vanha Toyota ym. niin ei tule ajettua yhtä helposti ylinopeutta, kun vauhti tuntuu ja kuuluu ihan eri lailla 😁
No joo. Ostin lähes uuden saksalaisen laatuauton niin oli aluksi pirun hankala tottua todella vanhan riisikipon jälkeen vaikka 80km/h alueella matkanopeuteen. Moottoritiellä 100km/h tuntuu aivan liian hitaalta mutta onneksi vakionopeudensäätimen avulla nopeus on helppo pitää nopeusrajoitusten mukaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon autosta. Tehokas, hiljainen laatuauto tulee ihan huomaamatta ajettua liian lujaa, myönnän, mutta sitten joku vanha Toyota ym. niin ei tule ajettua yhtä helposti ylinopeutta, kun vauhti tuntuu ja kuuluu ihan eri lailla 😁
No joo. Ostin lähes uuden saksalaisen laatuauton niin oli aluksi pirun hankala tottua todella vanhan riisikipon jälkeen vaikka 80km/h alueella matkanopeuteen. Moottoritiellä 100km/h tuntuu aivan liian hitaalta mutta onneksi vakionopeudensäätimen avulla nopeus on helppo pitää nopeusrajoitusten mukaisina.
Moottoritiellä on 120km/t rajoitus pöljä,ei ihme että tuntuu hitaalta ja kaikki menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Tää olisikin ihanne, jos pystyis tuohon ilman jatkuvaa mittarin kyttäämistä. ap
Ei se ole vaikeaa, katsoo vain paljonko nopeusrajoitus on ja sitten auton kaasupolkimella sovittaa nopeuden oikeaksi tai käyttää vakkaria.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoritiellä on 120km/t rajoitus pöljä,ei ihme että tuntuu hitaalta ja kaikki menee ohi.
120km/h ei 120km/t. Nämä ovat täysin eri asia. Tuo 120km/t ei edes ole nopeutta vaan jotain todella ihmeellistä, jossa on 120kilometriä tonnia eli 1000kg:aa kohden...
Moottoritiellä voi olla myös 100km/h tai alempikin nopeusrajoitus.
-eri
Monesti ihmiset ei tiedä mitä nopeusrajoitus tarkoittaa. Jotkut luulee että se on nopeus mitä pitää ajaa tai osa luulee että se on mitä vähintään pitää ajaa.
Nopeusrajoitus ilmoitetaan liikennemerkillä ja se on suurin sallittu nopeus.
En noudata, minulla on polkupyörä, sähkötön.
Taajama-alueella noudatan aina. Maanteillä niiden merkitys vähenee. Esim 8-tiellä on käytössä kaikki mahdolliset rajoitukset: 40, 50, 60, 70, 80 ja 100. Aivan mielivaltaisessa järjestyksessä, aivan mielivaltaisissa kohdissa. Jollakin mutkaisella hiekkatiellä voi olla 80 rajoitus, jossa ari vatanenkaan ei pystyisi pitämään niin kovaa nopeutta.
Kaikki tuollainen mikromanageeraus vähentää nopeusrajoitusten mielekkyyttä, ja ne inflatoituvat. Vaikka niiden alkuperäinen tarkoitus on ihan hyvä.