Hikoilen nyt jo asunnossa. Ikkuna auki eikä juuri auta. Mitä tulee kuumasta kesästä??
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on kuuma, ikkunoita EI päivällä avata! Etelän tyyliin niin kämppä pysyy virkeänä, vasta illalla ja yöllä avataan. Pimennysverhoista lisäapua ettei aurinko paistaa sisälle.
Juu juu. Pahin neuvo ikinä. Liikkuva ilma, vaikka kuuma, on 1000x parempi kuon seisova tunkkainen ilma. Tää on niin hirveä neuvo.
En ikinä avaa ikkunoita, jos ulkolämpötila on korkeampi kuin sisälämpötilä. Tällä tavalla olen saanut pidettyä sisälämpötilan aisoissa kesähelteillä. Yöllä avaan kaikki ikkunat ja tuuletan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on kuuma, ikkunoita EI päivällä avata! Etelän tyyliin niin kämppä pysyy virkeänä, vasta illalla ja yöllä avataan. Pimennysverhoista lisäapua ettei aurinko paistaa sisälle.
Juu juu. Pahin neuvo ikinä. Liikkuva ilma, vaikka kuuma, on 1000x parempi kuon seisova tunkkainen ilma. Tää on niin hirveä neuvo.
Kannattaa sitten itse mennä ulos liikkuvaan ilmaan ja pitää asunnon ikkunat ja ovet päivisin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Muutin syksyllä uuteen asuntoon. Yksiön ikkunat on etelään ja täällä on viime päivät ollut sisällä 24 astetta. Onneksi ostin viime kesänä tornituulettimen, mutta kauhistuttaa jo nyt, millainen sauna tää tulee kesällä olemaan. Vuokrakämppään kun ei saa laittaa ilmalämpöpumppua.
Älä jaa väärää tietoa. Lain mukaan vuokrakämppään saa laittaa ilmalämpöpumpun. Tosiaan parveke pitää olla, koska siihen menee ulkoyksikkö. Taloyhtiöllä ei ole oikeutta kieltäytyä.
Koska tää on muuttunut, että taloyhtiö ei voi kieltää? Oisko jotain linkkiä tähän tietoon?
Voi kieltää ellei kaikilla osakkailla ole parveketta, johon ulkoyksikkö tulee. Ja aina on pyydettävä taloyhtiöltä lupa, koska ulkoseinään tehdään reikä.
On olemassa siirrettäviä ilpoja, jotka ei vaadi kiinteää asennusta. Nää on hintaluokkaa 700 egeä ja rarkoitettu matkailuajoneuvoihin ja veneisiin, mutta kyllä niillä yksiön viilentää. Asennus ikkunaan tai ranskalaiseen parvekkeeseen eli ikkuna jää raolleen ja korvataan polykarbonaattilevyllä. Ulkoyksikkö ei saa aiheuttaa putoamisvaaraa.
Vuokra-asuntoon saa laittaa ilmalämpöpumpun. Aikuiset ihmiset googlatkaa ja älkää uskokaa jotain hö...lmöä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Muuta Shetlandin saarille. Siellä on aina viileää.
Kilpisjärvikin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki sellainen siirrettävä ilmastointilaite. Putki ulos ikkunasta. Ikkunaa ei kannata pitää auki, vaan tehdä esim. tuuletusikkunan aukon kokoinen vaneri ja kiinnittää se ikkuna-aukkoon. Siihen sit reikä poistoilmaputkelle. Ei oo vaikeeta ja saat nauttia viileydestä helteilläkin.
Minulla on siirrettävä ilmastointilaite. En osaa askarrella ja asentaa. Onko sinulla tai jollain tietoa, saisiko jostain liikkeestä ikkunasuojan omilla mitoilla ja jonkun tyypin asentamaan sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman typerintä päästä kuuma ulkoilma sisään. Ikkunat kiinni päivisin ja yöllä auki, kun lämpötila laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Muutin syksyllä uuteen asuntoon. Yksiön ikkunat on etelään ja täällä on viime päivät ollut sisällä 24 astetta. Onneksi ostin viime kesänä tornituulettimen, mutta kauhistuttaa jo nyt, millainen sauna tää tulee kesällä olemaan. Vuokrakämppään kun ei saa laittaa ilmalämpöpumppua.
Älä jaa väärää tietoa. Lain mukaan vuokrakämppään saa laittaa ilmalämpöpumpun. Tosiaan parveke pitää olla, koska siihen menee ulkoyksikkö. Taloyhtiöllä ei ole oikeutta kieltäytyä.
Koska tää on muuttunut, että taloyhtiö ei voi kieltää? Oisko jotain linkkiä tähän tietoon?
Voi kieltää ellei kaikilla osakkailla ole parveketta, johon ulkoyksikkö tulee. Ja aina on pyydettävä taloyhtiöltä lupa, koska ulkosei
Ollaan vuokralaisia ja meillä on ilppi. Täällä on jo 1000x sanottu, että pitää pyytää lupa, mutta taloyhtiöllä ei ole oikeutta kieltäytyä, kun reunaehdot täyttyvät.
Minä ostin viime talvena erään "halpahallin" loppuunmyynnistä siirrettävän ilmastointilaitteen. Sillä ajattelin pärjätä, mutta sitten tuli tilaisuus taloyhtiön muiden remonttien yhteydessä tilata jäähdyttävä ilppi, joten tilasin sitten sellaisen. Hyvin jäähdyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman typerintä päästä kuuma ulkoilma sisään. Ikkunat kiinni päivisin ja yöllä auki, kun lämpötila laskee.
Mitä sä hengität silloin päivällä? Tunkkaista haisevaa seisovaa ilmaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki sellainen siirrettävä ilmastointilaite. Putki ulos ikkunasta. Ikkunaa ei kannata pitää auki, vaan tehdä esim. tuuletusikkunan aukon kokoinen vaneri ja kiinnittää se ikkuna-aukkoon. Siihen sit reikä poistoilmaputkelle. Ei oo vaikeeta ja saat nauttia viileydestä helteilläkin.
Minulla on siirrettävä ilmastointilaite. En osaa askarrella ja asentaa. Onko sinulla tai jollain tietoa, saisiko jostain liikkeestä ikkunasuojan omilla mitoilla ja jonkun tyypin asentamaan sen?
Olen eri, mutta ostin finnfoamia ja leikkasin itse ikkunaan sopivan suojan. Ei siihen mitään asentajaa tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhut rumasti minulle? Siis meillä on ilppi vuokra-asunnossa ja me voidaan sen ottaa mukaan kuule, jos korjaamme seinän. Taloyhtiöllä ei ole oikeutta kieltäytyä, kun kunnon perustelut puuttuvat. Linkki ei ollut hyvä vaihtoehto, mutta koskee käytännössä myös vuokralaisia. Kannattaa kysyä omasta taloyhtiöstä ja ilpfirmosta ja olla uskomatta sitä katkeraa ihmistä, jolle kirjoitan tämän vastauksen.
Sinä et osaa lukea?
Vuokra-asuntoon et saa tehdä tuollaista muutosta ilman vuokranantajan lupaa. Et sinä saa siellä mitään kiinteitä kalusteita omin päin vaihtaa, et edes maalata seiniä.
Ehkä sulla on caravan-ilp, joka ei vaadi asennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan asunnossa oltava ilmanvaihto vaikka ikkunat ovat kiinnikin. Tyypillisesti on koneellinen poisto ja korvausilma-aukot jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ostin finnfoamia ja leikkasin itse ikkunaan sopivan suojan. Ei siihen mitään asentajaa tarvittu.
Miten kiinnitit sen ikkunanpieliin ja saako ikkunaa avattua ja suljettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ollut tunkkaista ja haisevaa. En ikinä pidä ikkunoita auki päivällä, jos ulkona on hellettä. Yleensä asunnon lämpötilä pysyy max 23 asteessa, mutta hirmuhelteillä nousee 28 asteeseen. Yöllä sitten kaikki ikkunat auki ja hyvin pystyy nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kiinnitit sen ikkunanpieliin ja saako ikkunaa avattua ja suljettua?
Ei sitä tartte kiinnittää vaan pysyy hyvin, kun leikkasin just sopivan kokoisen palan. No ei tietenkään ikkunaa voi sulkea, kun se putki laitetaan siitä reiästä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhut rumasti minulle? Siis meillä on ilppi vuokra-asunnossa ja me voidaan sen ottaa mukaan kuule, jos korjaamme seinän. Taloyhtiöllä ei ole oikeutta kieltäytyä, kun kunnon perustelut puuttuvat. Linkki ei ollut hyvä vaihtoehto, mutta koskee käytännössä myös vuokralaisia. Kannattaa kysyä omasta taloyhtiöstä ja ilpfirmosta ja olla uskomatta sitä katkeraa ihmistä, jolle kirjoitan tämän vastauksen.
Sinä et osaa lukea?
Vuokra-asuntoon et saa tehdä tuollaista muutosta ilman vuokranantajan lupaa. Et sinä saa siellä mitään kiinteitä kalusteita omin päin vaihtaa, et edes maalata seiniä.
Ehkä sulla on caravan-ilp, joka ei vaadi asennusta.
Missä mä olen väittänyt, että lupaa ei tarvitse kysyä? Pitää kysyä tietysti, mutta taloyhtiö ei voi kieltäytyä ilman painavaa syytä. Meillä on ihan kiinteä ilppi - seinään porattiin timanttiporalla iso reikä ja ulkoyksikkö on parvekkeella. Ja tosiaan sanottiin, että voidaan ottaa mukaan, kun paikkaamme sen nyrkinkokoisen reiän. Kolme tonnia alennuksen kanssa maksoi. Ja nykyisin meteli edes ei ole haitta, koska ne on tänä päivänä niin hiljaisia.
Siis asennuksen, ei alennuksen. Oispa ollut alennusta...