Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ysi luokkalaisen vanhempi! Tiedätkö millä perusteilla teinisi saa päättönumeronsa?

Vierailija
18.05.2025 |

Aina löytyy huoltajia, jotka eivät ymmärrä esimerkiksi epäurheilijamaisen käytöksen tai hutaisemalla tehtyjen tehtävien vaikuttavan negatiivisesti arvosanoihin. 

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi myös pärstäkerroin vaikutus ja vanhempien sosioekonominen asema, köyhät ei tarvi hyviä arvosanoja.

Ei minulla ole hajuakaan oppilaiden taustoista. Ei kiinnosta.

Kiva, että sinunlaisia löytyy!

Opettaja antaa arvosanoja 150-400 eri oppilaalle. Ei kukaan jaksa kiinnostua vanhempien taustoista. Ihan niissä kriteerien mukaisissa arvioinneissa on tarpeeksi työtä. Ja miten sen taustan edes selvittäisi?

Jos olet opettaja, tiedät mitä oppilaista tiedetään ja miten selvitetään.

Vierailija
22/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnassa ei saa olla hyvä. Muilla oppilailla tulee paha mieli.

Liikunnassa hyvillä oppilailla on pissaa päässä enemmän kuin vaikka matematiikassa, ja se estää heitä toteuttamasta opsin tavoitteita ja olemasta oikeasti hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi myös pärstäkerroin vaikutus ja vanhempien sosioekonominen asema, köyhät ei tarvi hyviä arvosanoja.

Opettaja antaa arvosanoja 150-400 eri oppilaalle. Ei kukaan jaksa kiinnostua vanhempien taustoista. Ihan niissä kriteerien mukaisissa arvioinneissa on tarpeeksi työtä. Ja miten sen taustan edes selvittäisi?

Herttaista tämä tietämättömyyden määrä! Olette söpöjä.

Minä olen yläkoulun ope, joka annan noita arviointeja. Kerrotko minulle, mitä en tiedä. 

Opettaja tietää itse, mitä tietää ja ei tiedä.

Vierailija
24/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaista on yläasteelle mennessä ehditty täyttää monet lomakkeet, joissa kysytään vanhempien ammatti. Opo voi kysyä sitä myös oppilaalta suoraan. Oppilaan osoitteet ovat tiedossa. On ollut keskustelut opettajien kanssa kouluaikana, opettaja, vanhemmat oppilas. 

-Opettaja ei näe ammattia mistään. Se ei esim näy wilmassa.

-Opettaja ei ole läsnä opon palavereissa, eikä opo kerro niiden sisällöstä muille.

-Keskusteluja on vain oman luokan oppilaiden kanssa, ja niissä puhutaan lapsen asioista, ei vanhempien. Ja opettaja antaa arvosanoja sadoille muille oppilaille, joiden vanhempia ei koskaan tapaa. 

Vierailija
25/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opet eivät enää asu oppilaiden kanssa samalla alueella. Hioltajiin tutustuminen on aivan sattumanvaraista.

Osa seiskaluokan numeroista siirtyy suoraan päättotodistukseen. Kahdeksannelta siirretään historian numero.

Eictarvi tutustua kaikkiin. Oppilaiden perustiedot on saatavilla.

Vierailija
26/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opettaja. Tiedän, että vanhempien tausta ei näy oppilaille mitenkään. Vuosikymmeniä sitten papereissa oli vanhempien ammatit, mutta ei ole ollut enää todella pitkään aikaan. 

Vierailija
27/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opet eivät enää asu oppilaiden kanssa samalla alueella. Hioltajiin tutustuminen on aivan sattumanvaraista.

Osa seiskaluokan numeroista siirtyy suoraan päättotodistukseen. Kahdeksannelta siirretään historian numero.

Eictarvi tutustua kaikkiin. Oppilaiden perustiedot on saatavilla.

Ja niihin ei kuulu mitään tietoja vanhempien sosioekonomisesta asemasta. 

Vierailija
28/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnassa hyvillä oppilailla on pissaa päässä enemmän kuin vaikka matematiikassa, ja se estää heitä toteuttamasta opsin tavoitteita ja olemasta oikeasti hyviä.

Yleistäminen on niin laast siissöniä.

Vierailija
29/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitetään???

En minä selvitä vanhemmista yhtikäs mitään.

ainoastaan valvontaluokkani vanhempia edes tapaan enkä heitäkään kaikkia koskaan.

Oppilaasta katson sen äidinkielen tai kielitaustan jos sillä on merkitystä opetukseen.

Erityistarpeet katson koska sillä on vaikutusta opetulseen.

t ope

Vierailija
30/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaista on yläasteelle mennessä ehditty täyttää monet lomakkeet, joissa kysytään vanhempien ammatti. Opo voi kysyä sitä myös oppilaalta suoraan. Oppilaan osoitteet ovat tiedossa. On ollut keskustelut opettajien kanssa kouluaikana, opettaja, vanhemmat oppilas. 

-Opettaja ei näe ammattia mistään. Se ei esim näy wilmassa.

-Opettaja ei ole läsnä opon palavereissa, eikä opo kerro niiden sisällöstä muille.

-Keskusteluja on vain oman luokan oppilaiden kanssa, ja niissä puhutaan lapsen asioista, ei vanhempien. Ja opettaja antaa arvosanoja sado

Sillä lailla teidän koulussa. Hyvä te!

Vierailija
31/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä lailla teidän koulussa. Hyvä te!

Ihan joka koulussa. Suomessa ei opettajalla ole mitään pääsyä tietoihin, jotka eivät vaikuta opetuksen järjestämiseen. 

Vierailija
32/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistäminen on niin laast siissöniä.

Valitettavasti hipsut hyvä-sanan ympäriltä jäivät pois. Mutta jokainen tietää tuon ihmistyypin, joka kiusaa toisia liikuntatunnilla ja osaa syöttää vain kaverille, ja sitten ihmettelee hoomoilasena miksei saanut kymppiä.

Vierailija
33/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naurattaa tämä ajatus, että lähtisin Googlesta etsimään huoltajien ammatteja ja selvittämään, missä he asuvat. Ei ole nimittäin mullakaan näistä valmiiksi juuri mitään tietoa. Noh, ajattelin kuitenkin käyttää rajallisen aikani oppilaiden töiden arviointiin opsin kriteerien mukaan. 

Tähän mennessä olen opettanut noin 2000 oppilasta. Valitettavasti en jaksa lisäksi olla niin kiinnostunut heidän 4000 vanhemmastaan. Aivan sama. 

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
34/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytös ei vaikuta arvosanaan eikä se millä tyylillä kokeeseen vastaa.

Vain koearvosanat ja tuntiaktiivisuus ja tehdyt läksyt vaikuttaa.

Ja kaikille on kaikissa aineissa käyty arviointikeskustelu.

t ope

Käytös ei suoranaisesti vaikuta arvosanaan, mutta se on osa asennetta, joka vaikuttaa. Jos tyyli on sellainen, että käytetään sanoja, jotka eivät ole suomenkieltä ja joita tarkastaja ei ymmärrä ja kirjoitetaan käsialalla, josta ei saa selvää, niin varmasti vaikuttaa jo siihen koearvosanaan.

Oppilas ei aina ymmärrä arviointikeskustelun merkitystä. Joku luulee, että hän sanelee sen numeron tai yrittää itkulla saada nostettua numeroa.

t. toinen ope

Vierailija
35/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnassa käytös (muiden huomioon ottaminen ja pelitilanteissa toimiminen) vaikuttaa numeroon. Hutaisemalla tehdyt näytöt vaikuttavat tietysti negatiivisesti.

Liikunnalla ei ole mitään väliä. Vain lukuaineilla.

Kuitenkin liikunnanumeroista valitetaan eniten. Vedotaan harrastuneisuuteen jne.

Vierailija
36/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnassa käytös (muiden huomioon ottaminen ja pelitilanteissa toimiminen) vaikuttaa numeroon. Hutaisemalla tehdyt näytöt vaikuttavat tietysti negatiivisesti.

Kuitenkin liikunnanumeroista valitetaan eniten. Vedotaan harrastuneisuuteen jne.

Tuskin. Sillä ei ole mitään väliä koska vain lukuaineet huomioidaan yhteishaussa.

ellei nyt hae urheilulukioon.

Vierailija
37/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät aineenopettajat näitä papereita näe tai keskustele huoltajien kanssa.

Vierailija
38/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät aineenopettajat näitä papereita näe tai keskustele huoltajien kanssa.

Osoitteet näkyvät. Ei mikään muu.

Vierailija
39/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herttaista tämä tietämättömyyden määrä! Olette söpöjä.

Kyllähän se tekee mieli vinoilla, kun ei sen Milon huono numero johdukaan yh. äidistä ja lähiöasumisesta vaan yksinkertaisesti tyhmyydestä, laiskuudesta ja lintsauksista. Väärin perustein annetusta numerosta voi aina valittaa.

Vierailija
40/78 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa oppilaista ei menesty lukuaineissa mutta on hyviä liikuntaharrastuksessaan. Siksi heille voi liikunnan arvosana olla tärkeä. Ja koska heiltä puuttuu koulumenestykseen vaadittavat lukemisen ja ymmärtämisen taidot, eivät he myöskään välttämättä ymmärrä, mitä koulun liikunnassa arvioidaan. Siitä sitten helposti syntyy konflikti.