Ysi luokkalaisen vanhempi! Tiedätkö millä perusteilla teinisi saa päättönumeronsa?
Aina löytyy huoltajia, jotka eivät ymmärrä esimerkiksi epäurheilijamaisen käytöksen tai hutaisemalla tehtyjen tehtävien vaikuttavan negatiivisesti arvosanoihin.
Kommentit (78)
Lisäksi myös pärstäkerroin vaikutus ja vanhempien sosioekonominen asema, köyhät ei tarvi hyviä arvosanoja.
Liikunnassa käytös (muiden huomioon ottaminen ja pelitilanteissa toimiminen) vaikuttaa numeroon. Hutaisemalla tehdyt näytöt vaikuttavat tietysti negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnassa käytös (muiden huomioon ottaminen ja pelitilanteissa toimiminen) vaikuttaa numeroon. Hutaisemalla tehdyt näytöt vaikuttavat tietysti negatiivisesti.
Liikunnalla ei ole mitään väliä. Vain lukuaineilla.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi myös pärstäkerroin vaikutus ja vanhempien sosioekonominen asema, köyhät ei tarvi hyviä arvosanoja.
Ei minulla ole hajuakaan oppilaiden taustoista. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että sinunlaisia löytyy!
Liikunnassa ei saa olla hyvä. Muilla oppilailla tulee paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja antaa arvosanoja 150-400 eri oppilaalle. Ei kukaan jaksa kiinnostua vanhempien taustoista. Ihan niissä kriteerien mukaisissa arvioinneissa on tarpeeksi työtä. Ja miten sen taustan edes selvittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään tiedä oppilaiden taustoista yhtikäs mitään. Edes osoitteet ei sano minulle mitään, koska asun Helsingissä ja opetan vantaalaisessa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään tiedä oppilaiden taustoista yhtikäs mitään. Edes osoitteet ei sano minulle mitään, koska asun Helsingissä ja opetan vantaalaisessa koulussa.
Kiva, että kaltaisiasi löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki opettajat ovat tuon kaltaisia. Ei kukaan tiedä eikä välitä niistä taustoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja antaa arvosanoja 150-400 eri oppilaalle. Ei kukaan jaksa kiinnostua vanhempien taustoista. Ihan niissä kriteerien mukaisissa arvioinneissa on tarpeeksi työtä. Ja miten sen taustan edes selvittäisi?
Herttaista tämä tietämättömyyden määrä! Olette söpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herttaista tämä tietämättömyyden määrä! Olette söpöjä.
Minä olen yläkoulun ope, joka annan noita arviointeja. Kerrotko minulle, mitä en tiedä.
Yläkoulussa oppilasmäärät per opettaja on niin valtavia että ei siellä ehdi mitään sosioekonomisia taustoja selvittää.
Olen ollut syksyn eri koulussa ja kevään eri koulussa ja oppilaita virrannut tunneillani noin 500. En todeölakaan ole kenenkään isän ammattia tai taloa googletellut.
ainoa asia jonka katson on äidinkieli ja kielitausta, jotta osaan huomioida sen opetulsessa oikein.
t kielten ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki opettajat ovat tuon kaltaisia. Ei kukaan tiedä eikä välitä niistä taustoista.
Kaikki eivät ole välittämättä. Kiva, ettet ole joutunut kokemaan!
Niin no kyllä käytös vaikuttaa kaikissa aineissa. Jos jatkuvasti tunnilla yrittää katsoa puhelinta tai jutella muusta kuin piti tai jos kieltäytyy tekemästä tehtäviä, niin kyllä se vaikuttaa- silloinhan ei ole tuntiosallistumista.
Vierailija kirjoitti:
Opet eivät enää asu oppilaiden kanssa samalla alueella. Hioltajiin tutustuminen on aivan sattumanvaraista.
Osa seiskaluokan numeroista siirtyy suoraan päättotodistukseen. Kahdeksannelta siirretään historian numero.
Vierailija kirjoitti:
Niin no kyllä käytös vaikuttaa kaikissa aineissa. Jos jatkuvasti tunnilla yrittää katsoa puhelinta tai jutella muusta kuin piti tai jos kieltäytyy tekemästä tehtäviä, niin kyllä se vaikuttaa- silloinhan ei ole tuntiosallistumista.
Päättöarviointiin on kyllä ihan kriteerit, ja käytös ei niihin kuulu. Käytösarvosana annetaan erikseen. Toki joissain oppiaineissa kuten liikunnassa on niissä kriteereissä myös yhteistyötaitoja. Omissa aineissani ei ole. Tuntiaktiivisuus on tapa näyttää osaamista, mutta osaamistaan voi näyttää eri tavoin.
Tietysti tunnilla pitää osallistua aktiivisesti esimerkiksi kokeelliseen työskentelyyn, ja sen osaamista ei voi osoittaa kuin tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaista on yläasteelle mennessä ehditty täyttää monet lomakkeet, joissa kysytään vanhempien ammatti. Opo voi kysyä sitä myös oppilaalta suoraan. Oppilaan osoitteet ovat tiedossa. On ollut keskustelut opettajien kanssa kouluaikana, opettaja, vanhemmat oppilas.
Käytös ei vaikuta arvosanaan eikä se millä tyylillä kokeeseen vastaa.
Vain koearvosanat ja tuntiaktiivisuus ja tehdyt läksyt vaikuttaa.
Ja kaikille on kaikissa aineissa käyty arviointikeskustelu.
t ope