Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tällä palstalla joillekin AMK on punainen vaate?

Vierailija
17.05.2025 |

Jos ihminen on sinut itsensä kanssa, hyvällä itsetunnolla ja terveellä järjellä varustettu, niin hänellä ei ole mitään tarveta solvata AMK:ta. Ei oikeasti korkeakoulutetut käyttäydy tuolla tavoin mitä täällä palstalla muka korkeakoulutetut käyttäytyy, kun keskustellaan AMK:sta. Oikeasti korkeakoulutettu yliopiston käynyt ihminen pystyy asialliseen keskusteluun eikä naura ja trollaa koko ajan. 

Enkä ymmärrä mikä siinä AMK:ssa hiertää. Se on opinahjo muiden joukossa. Enkä ymmärrä miksi sieltä pitäisi valmistua maisteriksi. Maisterit tulee yliopistosta. Huvittavaa, kun jotkut kuvittelee kaikkien ammattikorkeakoululaisten haluvan sieltä maisterin tutkinnon.

Jotenkin niin puuduttavaa ja lapsellista AMK:n jatkuva mollaaminen.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan katkeria käveleviä besserwisserereitä, jotka kärsivät Dunning-Krugerista, kun lukivat 10 vuotta kasvatustieteitä ja ovat nyt lastentarhasssa töissä pienellä palkalla. 

Tämä! Katkerat fil. maisterit jotka hieroivat jotain mutugradu 10 vuotta yliopistossa ja nyt ihmettelevät kun kukaan ei palkkaa heitä..ja ovat katkeria kun sähkömies elää mukavaaelämää..

Vierailija
62/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sairaanhoitajaksikin pääsee kuka vaan nykyään. Kauheiden lääkelaskenta paniikkien jälkeen sekä monien epäonnistuneiden kokeiden jälkeen. Ei saisi päästä sairaanhoitajaksi, koska matemaattista taitoa pitäisi aina hoitotyöntekijällä olla. Matemaattiset aineet mittaa todellista älykkyyttä. " Hoitotiedettä"  osaa kuka vaan.

Valitettavasti näin, ja tilanne menee yhä pahemmaksi kun ala ei houkuttele. Anoppi on ollut opettamassa sh-opiskelijoille lääkelaskentaa, ja hän on kertonut todella karua tarinaa osaamistasom jatkuvasta laskusta. Jopa aivan tavanomaisten prosenttien hahmottaminen on monille todella vaikeaa. Monet opettelevat laskemaan laskut jollain tietyllä tavalla ymmärtämättä edes, mitä laskevat, mutta pääasia että tulos on kutakuinkin oikea. Syvää oppimista ja ymmärrystä ei välttämättä ole kuin murto-osalla opiskelijoista. 

Aiemmin sairaanhoito opistoon pääsi vain lukion pohjalta. Nykyään lähihoitajat pääsevät jatkamaan opintoja sairaanhoitajaksi ja taso on laskenut huomattavasti. Ei tarvitse osata laskea, ei päätellä, eikä myöskään osata vieraita kieliä. No, nykyään hooono soomikin on yleistä, m a m uj a koulutetaan hoitajiksi ja osa ei edes ymmärrä suomea kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse opiskelen AMK:ssa, hain opintoihin kolmekymppisenä työskenneltyä vuosia kaupan alalla, ostettuamme omakotitalon ja saatuani ensimmäisen lapseni. Olin haaveillut aiemmin yliopisto-opinnoista, mutta tuossa kohtaa yliopisto ei tuntunut realistiselta, joten hain ammattikorkeaan. Tosin nyt opintojen aikana on taas herännyt halu jatkaa yliopistoon maisterivaiheeseen. 

Pääsin opintojen loppupuolella harjoitteluun isoon kansainväliseen yritykseen alalle, jossa suositaan maisterin tutkintoa, mutta AMK käy myös. Huomasin kaikkien aloittaneiden yhteisessä perehdytyksessä, että osa (onneksi ei suurin osa) yliopisto-opiskelijoista katseli minua nenänvartta pitkin, vaikken edes ollut ainoa AMK-opiskelija, tosin vähemmistössä olimme. Itse työtä pystyy kuitenkin hyvin tekemään myös AMK-pohjalta. 

Mitäköhän työtä tehdään sekä korkeakoulu- että amispohjalta? Hohhoijakkaa kun ei yritetä edes perusfaktoja saada oikein.

Vierailija
64/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se korkeakoulu sana, joka joitakin pedantteja tuntuu kismittävän. He käsittävät sen AMK:n rinnastamisena yliopistoihin. Saatiinhan työelämäprofessuuristakin aikaiseksi kunnianloukkaustutkintopyyntö ja tiedän itsekin joitakin harvoja yksilöitä, jotka käyttävät aina oppiarvoa allekirjoituksessa. Itse puolestani en käytä koskaan, vaikka olen pienen segmenttini johtavia asiantuntijoita koko maassa.

Vierailija
65/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse opiskelen AMK:ssa, hain opintoihin kolmekymppisenä työskenneltyä vuosia kaupan alalla, ostettuamme omakotitalon ja saatuani ensimmäisen lapseni. Olin haaveillut aiemmin yliopisto-opinnoista, mutta tuossa kohtaa yliopisto ei tuntunut realistiselta, joten hain ammattikorkeaan. Tosin nyt opintojen aikana on taas herännyt halu jatkaa yliopistoon maisterivaiheeseen. 

Pääsin opintojen loppupuolella harjoitteluun isoon kansainväliseen yritykseen alalle, jossa suositaan maisterin tutkintoa, mutta AMK käy myös. Huomasin kaikkien aloittaneiden yhteisessä perehdytyksessä, että osa (onneksi ei suurin osa) yliopisto-opiskelijoista katseli minua nenänvartta pitkin, vaikken edes ollut ainoa AMK-opiskelija, tosin vähemmistössä olimme. Itse työtä pystyy kuitenkin hyvin tekemään myös AMK-pohjalta. 

Mitäköhän työtä tehdään sekä korkeakoulu- että amispohjalta? Hohhoi

Mitä tahansa yrityksissa tehtävää työtä. Ei kauppakorkean opinnot anna sen ihmeellisempiä eväitä liiketalouteen kuin tradenomin opinnot. Tai opettaa lähteiden käyttöä ja teoreettista osaamista, mutta ei ne itse työn tekemisessä yleensä auta.

Vierailija
66/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan katkeria käveleviä besserwisserereitä, jotka kärsivät Dunning-Krugerista, kun lukivat 10 vuotta kasvatustieteitä ja ovat nyt lastentarhasssa töissä pienellä palkalla. 

10 vuotta mennyt, että oppii kuinka lapselle vaihtaa kurahousut🤣🤣

Vierailija
67/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sairaanhoitajaksikin pääsee kuka vaan nykyään. Kauheiden lääkelaskenta paniikkien jälkeen sekä monien epäonnistuneiden kokeiden jälkeen. Ei saisi päästä sairaanhoitajaksi, koska matemaattista taitoa pitäisi aina hoitotyöntekijällä olla. Matemaattiset aineet mittaa todellista älykkyyttä. " Hoitotiedettä"  osaa kuka vaan.

Valitettavasti näin, ja tilanne menee yhä pahemmaksi kun ala ei houkuttele. Anoppi on ollut opettamassa sh-opiskelijoille lääkelaskentaa, ja hän on kertonut todella karua tarinaa osaamistasom jatkuvasta laskusta. Jopa aivan tavanomaisten prosenttien hahmottaminen on monille todella vaikeaa. Monet opettelevat laskemaan laskut jollain tietyllä tavalla ymmärtämättä edes, mitä laskevat, mutta pääasia että tulos on kutakuinkin oikea. Syvää oppimista ja ymmärrystä ei välttämättä ole kuin murto-o

Itse valmistuin Vaasan AMK:sta ja samassa paikassa toimii ruotsinkielisten Novia. Eipä ne ruotsinkieliset sh:t pakosta osaa suomea ja suomenkielen kurssit menee läpi lähinnä säälistä. Eikä heillä ole yhtä paljon suomen opetusta kuin meillä suomenkielisillä on ruotsin opetusta. 

Vierailija
68/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näin, ja tilanne menee yhä pahemmaksi kun ala ei houkuttele. Anoppi on ollut opettamassa sh-opiskelijoille lääkelaskentaa, ja hän on kertonut todella karua tarinaa osaamistasom jatkuvasta laskusta. Jopa aivan tavanomaisten prosenttien hahmottaminen on monille todella vaikeaa. Monet opettelevat laskemaan laskut jollain tietyllä tavalla ymmärtämättä edes, mitä laskevat, mutta pääasia että tulos on kutakuinkin oikea. Syvää oppimista

Suomenkieliset pääsevät ruotsista läpi säälistä. Eivät mitään osaa, vaikka opintoja on takana.

Vierailija
69/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näin, ja tilanne menee yhä pahemmaksi kun ala ei houkuttele. Anoppi on ollut opettamassa sh-opiskelijoille lääkelaskentaa, ja hän on kertonut todella karua tarinaa osaamistasom jatkuvasta laskusta. Jopa aivan tavanomaisten prosenttien hahmottaminen on monille todella vaikeaa. Monet opettelevat laskemaan laskut jollain tietyllä tavalla ymmärtämättä edes, mitä laskevat, mutta pääasia

En ainakaan mä päässyt. Kyllä piti tehdä töitä sen eteen, että pääsi läpi. Mä en tarvitse ruotsia arjessani, joten oli päässyt aikalailla unohtumaan vuosien mittaan.

Vierailija
70/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin AMK:n. Se on vain glorifioitu ammattikoulu, eikä sillä ole mitään tekemistä korkeakoulujen kanssa. 

Terveisin: myös korkeakoulun käynyt.

Vierailija
71/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei titteli ihmistä paranna. Jos korostaa jatkuvasti omaa korkeakoulutustaan kertoo vain sen että on se aivan hirveä ihminen  joka kuvittelee että saa koulutuksella arvostusta välittämättä omasta käytöksestä ja toiminnasta

Vierailija
72/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Katkerat fil. maisterit jotka hieroivat jotain mutugradu 10 vuotta yliopistossa ja nyt ihmettelevät kun kukaan ei palkkaa heitä..ja ovat katkeria kun sähkömies elää mukavaaelämää..

AMKista ei valmistu sähkömiehiä.

Vierailija
73/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mollaa AMK:ta, mutta sellaisen aikoinaan käyneenä kiinnitän huomiota uutisointiin kyseisistä opinahjoista. Olen useita artikkeleja lukenut, joissa puhutaan siitä, miten tutkintoa yritetään saada tasavertaiseksi tiedeyliopistojen kanssa. Olen myös myöhemmin opiskellut itselleni yliopistotutkinnon ja on sanottava, että se AMK, jossa aikoinaan opiskelin, oli erittäin heikkotasoinen jo sellaisenaan, puhumattakaan vertailussa yliopiston kanssa.

Ja olen ymmärtänyt, ettei meno juuri ole paremmaksi muuttunut.

On myös rikastuttavaa, että Suomessa on monia erilaisia koulutusvaihtoehtoja ja siksikin ne olisi hyvä pitää selkeästi erillään, eikä tunkea samaan muottiin.

Vierailija
74/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! Sairaanhoitajaopintoihin pääsee nykyään käytännössä kuka tahansa. Tämän seurauksena melkein minkään osaamista ei voi vaatia, tai opiskelija keskeyttyy koulun. Esimerkiksi luonnontieteitä tai lääketiedettä vähänkään muistuttavat asiat on monille ihan liian vaikeita. Tenttikysymysten on oltava sellaisia, että maalaisjärjellä tai arvaamalla osaa valita oikean vastauksen monivalinnoista. 

"Vanhat" lähihoitajat ovat paremmin koulutettuja kuin suurin osa nyt valmistuvista sairaanhoitajista.

Vierailija
75/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mollaaminen on käsittämätöntä. Amk ei yritä olla yliopisto. Heillä on selkeästi rajanveto, miten haluaa erottautua: olla työelämälähtöisiä, opettaa konkretiaa. Eihän siinä edes olisi mitään järkeä, että pyrkisivät samaan. 

Mollaajat laittavat paremmuusjärjestkseen omenoita ja appelsiineja. Se on mahdotonta. 

Tämähän se. Ihmiset luulevat, että ne ovat samanlaisia, mutta kun eivät ole.

Vierailija
76/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMk taso varmaan riippuu myös koulutusalasta. Mutta ei siellä akateemisia taitoja opeteta. Ja miksi opetettaisi koska kyse on työelämätarpeesta.

Vierailija
77/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan alasta. Esim. kulttuurialoilla on koulutuksia, joissa Kandi ja Alempi AMK täysin vastaavia opetus-suunnitelmaltaan ja vaatimustasoltaan ja molemmista voi jatkaa yliopistoon maisterintutkintoon ja siitä edelleen tohtorin tutkintoon. Kulttuurialalla on tohtoreita, jotka aikanaan aloittaneet opintonsa AMKista. Myös huomioisin esimerkiksi aktiivisesti uraa tekevät tunnetut taiteilijat ja taidepalkintojen saajat, sekä erilaisten arvonimien ja tunnustusten saajat. Siellä on useita AmmattiKORKEAkoulu taustaisia. Taidealojen AMK koulutuksilla ei ole todellakaan mitään käytännönläheisyys painotuksia vaan alempi AMK opintosisältö vastaa täysin Kandiopintoja.

Myös virallisesti AMK on KORKEAkoulu, joten tuet rajoitettu samoin kuin yliopistossa. Et siis saa siis opintotukea ja lainaa uuteen AMK koulutukseen, jos käytit ne jo yhteen. 

AMMATTIkouluihin saat tukia ja lainaa vaikka kävisit kymmenen koulutusta peräjälkeen. Korkeakoulu-asteelle et saa. Kysy vaikka Kelasta, miten nämä luokitellaan, ja onko AMK virallisesti KORKEA-asteen koulutusta, jos et usko muuten. Tämä ei valitettavasti ole mielipidekysymys, vaan ihan havainnoilla todistettava fakta.

Vierailija
78/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMk taso varmaan riippuu myös koulutusalasta. Mutta ei siellä akateemisia taitoja opeteta. Ja miksi opetettaisi koska kyse on työelämätarpeesta.

Onko siis kuvataiteilijoitten koulutuksessa kyse työelämätarpeesta? 

Jos virallinen, lain mukaan noudatettava opintosuunnitelma kursseineen, sisältöineen ja arviointeineen on täysin sama, ja vielä samat Professorit ja opettajat kiertää opettamassa ja arvioimassa yliopistolla ja AMKissa samoja kursseja, niin mikä tekee silloin AMKista epäakateemisen ja työelämän tarpeisiin suuntautuvan ja niin kovin käytännönläheisen?(asenteellisuuttasi lukuunottamatta)

Vierailija
79/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! Sairaanhoitajaopintoihin pääsee nykyään käytännössä kuka tahansa. Tämän seurauksena melkein minkään osaamista ei voi vaatia, tai opiskelija keskeyttyy koulun. Esimerkiksi luonnontieteitä tai lääketiedettä vähänkään muistuttavat asiat on monille ihan liian vaikeita. Tenttikysymysten on oltava sellaisia, että maalaisjärjellä tai arvaamalla osaa valita oikean vastauksen monivalinnoista. 

"Vanhat" lähihoitajat ovat paremmin koulutettuja kuin suurin osa nyt valmistuvista sairaanhoitajista.<

No mä valmistun kesäkuussa sairaanhoitajaksi, mutta olen valmistunut lähihoitajaksi 2012. Kyllä sh-opinnoissa on ollut suurempi hyöty lähihoitajan koulutuksesta ja työkokemuksesta kuin lukio-opinnoista. Olen siis myös ylioppilas. Lääkelaskut osaan kyllä. Lähihoitajan työkokemuksella sain ahotoitua perushoidon harjoittelun koska sitähän mä jo tein työkseni, niin miksi sitä mennä harjoittelemaan. Silti perushoitoa on tullut myös muissakin harjoitteluissa. Sh:na. mun työnkuvaan kuuluu edelleen se perushoito.

Vierailija
80/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mollaa AMK:ta, mutta sellaisen aikoinaan käyneenä kiinnitän huomiota uutisointiin kyseisistä opinahjoista. Olen useita artikkeleja lukenut, joissa puhutaan siitä, miten tutkintoa yritetään saada tasavertaiseksi tiedeyliopistojen kanssa. Olen myös myöhemmin opiskellut itselleni yliopistotutkinnon ja on sanottava, että se AMK, jossa aikoinaan opiskelin, oli erittäin heikkotasoinen jo sellaisenaan, puhumattakaan vertailussa yliopiston kanssa.

Ja olen ymmärtänyt, ettei meno juuri ole paremmaksi muuttunut.

On myös rikastuttavaa, että Suomessa on monia erilaisia koulutusvaihtoehtoja ja siksikin ne olisi hyvä pitää selkeästi erillään, eikä tunkea samaan muottiin.

Tasavertaisuuteen pyrkiminen on kyllä ollut surkuhupaisa prosessi. AMK pitäisi ajatella ennemmin jatkoamiksena. Tiedeyliopiston pilipaliversio ei palvele ketään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme