Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tällä palstalla joillekin AMK on punainen vaate?

Vierailija
17.05.2025 |

Jos ihminen on sinut itsensä kanssa, hyvällä itsetunnolla ja terveellä järjellä varustettu, niin hänellä ei ole mitään tarveta solvata AMK:ta. Ei oikeasti korkeakoulutetut käyttäydy tuolla tavoin mitä täällä palstalla muka korkeakoulutetut käyttäytyy, kun keskustellaan AMK:sta. Oikeasti korkeakoulutettu yliopiston käynyt ihminen pystyy asialliseen keskusteluun eikä naura ja trollaa koko ajan. 

Enkä ymmärrä mikä siinä AMK:ssa hiertää. Se on opinahjo muiden joukossa. Enkä ymmärrä miksi sieltä pitäisi valmistua maisteriksi. Maisterit tulee yliopistosta. Huvittavaa, kun jotkut kuvittelee kaikkien ammattikorkeakoululaisten haluvan sieltä maisterin tutkinnon.

Jotenkin niin puuduttavaa ja lapsellista AMK:n jatkuva mollaaminen.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo huomnnut mollausta.

Vierailija
2/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:ssa hiertää se, että ne yrittävät jatkuvasti olla niin akateemisia. Opiskelijakulttuuri on varastettu suoraan yliopistolta ilman mitään omaa panostusta. Englanninkielisissä tutkintonimikkeissä viljellään sanaa "university" ja yritetään sitä kautta erehdyttää onnettomia ulkomaalaisia. Amk-laiset itsekin häpeilevät "ammattia", kun puhuvat aina opiskelevansa korkeakoulussa tai olevansa korkeakoulutettuja. Tulee ihan mieleen lasten pihapelit, joissa natiaiset haluavat olla ronaldoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan katkeria käveleviä besserwisserereitä, jotka kärsivät Dunning-Krugerista, kun lukivat 10 vuotta kasvatustieteitä ja ovat nyt lastentarhasssa töissä pienellä palkalla. 

Vierailija
4/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo huomnnut mollausta.

Sitä on täällä usein. Se, että sä et ole nähnyt ei tarkoita sitä, että sitä ei olisi.

Ap

Vierailija
5/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan katkeria käveleviä besserwisserereitä, jotka kärsivät Dunning-Krugerista, kun lukivat 10 vuotta kasvatustieteitä ja ovat nyt lastentarhasssa töissä pienellä palkalla. 

Tuskin kasvatustieteilijät. TKK:lla me kyllä laulettiin sitseillä ammattisurkeasta ja komediaesityksissä amk oli yleinen vitsin aihe. Usein puhuttiin, että jos perusmatikat eivät suju, niin joutuu maitojunalla amkiin.

Vierailija
6/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK:ssa hiertää se, että ne yrittävät jatkuvasti olla niin akateemisia. Opiskelijakulttuuri on varastettu suoraan yliopistolta ilman mitään omaa panostusta. Englanninkielisissä tutkintonimikkeissä viljellään sanaa "university" ja yritetään sitä kautta erehdyttää onnettomia ulkomaalaisia. Amk-laiset itsekin häpeilevät "ammattia", kun puhuvat aina opiskelevansa korkeakoulussa tai olevansa korkeakoulutettuja. Tulee ihan mieleen lasten pihapelit, joissa natiaiset haluavat olla ronaldoja.

En mä ainakaan yritä olla akateeminen. Menin ammattikorkeaan saadakseni haluamani koulutuksen. Mihinkään opiskelijarientoihin en osallistunut. Mulla oli opiskelu ja tutkinto pääasia. Mä en voi sille mitään, että jotkut toimii noin ja englanninkielisessä nimessä on sana university. 

Mä en todellakaan häpeä mun koulutusta ja ammattia. Mulla on ihan oikea ammatti eikä mikään "ammatti". Mä puhun ihan vain AMK:sta. 

Sä olet juuri sellainen ennakkoluuloja ja riitaa kylvävä ihminen. 

Ap

Vierailija
7/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö sitä hoitsuopiskelijaa harmittaa, kun ei tajua otoskoon ja hajonnan merkitystä, ja vetää tästä johtopäätöksen ettei AMK-tutkintoa arvosteta? 

Vierailija
8/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Mä olen insinööri, opiskelin tekulla (joka toki oli siinä kohtaa ollut jo pitkään AMK-nimellä) ja samoin tekivät kaikki kaverini. Ei oltu akateemisia eikä sellaisiksi haluttukkaan, vaikka lukupäätä ainakin osalla olisi piisannut :)

Vierailija
9/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vtun akateemiset ja aSIAN tuntijat.

Vierailija
10/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö sitä hoitsuopiskelijaa harmittaa, kun ei tajua otoskoon ja hajonnan merkitystä, ja vetää tästä johtopäätöksen ettei AMK-tutkintoa arvosteta? 

Mikä hoitsuopiskelija?

Ap

Vierailija
11/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-inssinä tienasin viisi vuotta myöhemmin paremmin kuin 90% samaan aikaan valmistuneista dippainsseistä.

Tuli myös juuri tuona vuotena valmistuttua myös dipaksi, mutta eipä siellä enää työn puolesta oppinut mitään uutta mitä AMK:ssa tai duunissa en olisi jo oppinut.

Tänään tienaan edelleen paremmin kuin 90% dippainsseistä. Eikä hajuakaan akateemisuudesta tms ylevästä. 

Vierailija
12/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kasvatustieteilijät. TKK:lla me kyllä laulettiin sitseillä ammattisurkeasta ja komediaesityksissä amk oli yleinen vitsin aihe. Usein puhuttiin, että jos perusmatikat eivät suju, niin joutuu maitojunalla amkiin.

Tämä on kyllä totta. Teekkarina tiedän tämän, että on yleistä puhua ammattisurkeasta. Itse en tällaista sanaa käytä, mutta en ole arvannut, että sanan käyttö voisi mennä niin pahasti ihon alle. Parjaavathan teekkarit myös oman yliopiston sisällä eri osastoja ja muista yliopisto-opiskelijoista erityisesti humanisteja, mutta ei se ole heitä provoisunut - ei ainakaan silloin, kun minä vielä opiskelin.

Vierailija
13/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole huomannut akateemisten aloittavan keskusteluita aiheesta. Lähinnä AMK-avaukset ovat olleet sellaisia, missä AMK:sta valmistuneet ihmettelevät, miksi heidän tutkintonimikettään ei voisi muuttaa vaikka muotoon maisteri (AMK). Sitten on ihasteltu niitä Theseuksesta löytyviä 11-sivuisia insinöörilopputöitä (en postaa linkkejä tähän, koska ylläpito poistaa), ja todettu, että niillä ei ihan yliopiston kursseista läpi pääsisi. 

Vierailija
14/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotain terveen itsetunnon puutetta tms. Me kaikki ollaan arvokkaita! 

Vierailija
15/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinotekoinen viritelmä. Ei ole opiskelijoiden vika, vaan epätoivoinen Nokia-vetoinen koulutusuudistukseksi kutsuttu viritelmä. 

Vierailija
16/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK-inssinä tienasin viisi vuotta myöhemmin paremmin kuin 90% samaan aikaan valmistuneista dippainsseistä.

Tuli myös juuri tuona vuotena valmistuttua myös dipaksi, mutta eipä siellä enää työn puolesta oppinut mitään uutta mitä AMK:ssa tai duunissa en olisi jo oppinut.

Tänään tienaan edelleen paremmin kuin 90% dippainsseistä. Eikä hajuakaan akateemisuudesta tms ylevästä. 

Itsehän tiedän ainakin 7 työttömäksi jäänyttä amk-insinööriä. Ja rohkenen epäillä, että tienaat paremmin kuin 90 % dippainsseistä. 

Vierailija
17/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hieman yksinkertainen? Tai jotenkin itsetunto-ongelmainen? AMK:sta valmistuvat ovat korkeakoulutettuja, halusit tai et. Se ei ole toisen asteen tutkinto vaan ihan korkeakoulututkinto. Ja ulkomailla on ollut jo kauan univerisity of applied sciences- oppilaitoksia, jotka vastaava suomalaista ammattikorkeakoulua. Eikä siellä ketkään onnettomat itsetunnottomat luuseri yritä ylentää itseään mollaamalla paikallisia ammattikorkeakouluja, se taitaa olla vain suomalaisten reppanoiden hommaa. 

Vierailija
18/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opistoporukka taasen yrittää tunkea korkeisiin ammatteihin.

Maisterit pysykööt siellä yliopistolla.

Vierailija
19/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole huomannut akateemisten aloittavan keskusteluita aiheesta. Lähinnä AMK-avaukset ovat olleet sellaisia, missä AMK:sta valmistuneet ihmettelevät, miksi heidän tutkintonimikettään ei voisi muuttaa vaikka muotoon maisteri (AMK). Sitten on ihasteltu niitä Theseuksesta löytyviä 11-sivuisia insinöörilopputöitä (en postaa linkkejä tähän, koska ylläpito poistaa), ja todettu, että niillä ei ihan yliopiston kursseista läpi pääsisi. 

No kyllä on ollut useasti aloituksia missä heti alkuun mollataan AMK:ta. Sitä 11 sivuista inssin opinnäytetyötä on lähinnä kauhisteltu, että miten sillä on voinut päästä läpi. Kerroin tuosta työstä tuttavalle joka on AMK:n opettaja ja itse siis maisteri aiemman tutkintonsa lisäksi ja hän kysyi oliko ihan suomalainen tekijä. Sehän oli suomalaisen tekemä.

Mä en tunne ketään AMK:sta valmistunutta tai siellä opiskelevaa joka haluaisi tutkintonimekkeensä muutettavan muotoon maisteri. 

Ap

Vierailija
20/94 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se joitain koulupudokkaita ahdistaa🤷