Jos voisitte vaikuttaa niin kannattaisitteko lapsille yhdenmukaisia koulupukuja?
Olisiko hyvä, että kaikilla olisi samanlaiset vaatteet eikä ainakaan niiden takia kiusattaisi?
Kommentit (216)
Olen aistiherkkä asperger ja olisin varmaan syrjäytynyt koulupukupakon vuoksi. Nyt sain opiskeltua maisteriksi asti ja olen töissä, jossa voin pitää löysiä vaatteita.
En, koska niin monelle voisi olla epämieluisa. Pienempi paha, että ei olisi sitten joillain muka merkkivaatteita, kun itse järjestää vaatteet.
Muutenkin tuo merkkivaate juttu on niin kasaria. Ehkä silloin oli joku tietty farkkumerkki, mitä piti olla ja muut muka naurettavia.
Suomessa suurin osa kuitenkin tulotasosta riippumatta ostaa vaatteet tyyliin: HM, Zara ja niihin on varaa kaikilla.
Urheilumerkeissö voi olla jotain pröystäilyä mutta niitäkin saa alesta halvalla, joten ei niissäkään niin eroa, muuta kun jotkut kulttilenkkarit nuorilla.
Suomessa kouluissa oppilaat pukeutuvat melko samanlaisesti ja oman mauan mukaan osa.
Joku koulupuku tasa-arvon nimissä olisi siis turhaa.
Olen asunut Englannissa ja voin kertoa, että koulupuvut eivät estä kiusaamista, vaan voivat jopa aiheuttaa sitä, koska jokaisella koululla on omat tietyt tunnistettavat piirteensä vaatetuksessa.
Suomessa yhdenmukainen koulupuku tarkoittaisi sitä, että ne ne maksetaan verorahoista. Huono ajatus tähän taloustilanteeseen.
Muutenkaan en kannata ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Turhaa rahanmenoa veroista
Kaikille samanlaiset vaatteet eikä olisi "kilpavarustelua" tyyliin rikkaat ostaa lapsilleen merkkivaatteita ja köyhille lapsille nauretaan.
Ei koulupuku tuota ratkaisisi: Silti tarvitaan ulkovaatteet, pipot, hanskat, kengät, reput, liikuntavaatteet jne. Lisäksi on olemassa koruja ja muita asusteita. Näillä pystyy hyvin lesoilemaan, jos haluaa. Suomen olosuhteissa itse asiassa sisävaatteet ovat pieni osa pukeutumista. Ja lähes olematon osa varsinkin välituntipukeutumista, koska Suomessa ollaan ulkona säällä kuin säällä.
Eikä ole realismia, että koulupuku kattaisi monet erilaiset ulkovaatteet joka säälle.
Ainakin ala-asteella koulupuvut mahdollistaisivat sen, että lapset voisivat pukeutuaa pidempään käytännöllisiin ns. lastenvaatteisiin ilman kiusaamisia esim. talvella kaikilla olisi toppahaalari, märällä käytettäisiin saappaita ja kurahousuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Turhaa rahanmenoa veroista
Kaikille samanlaiset vaatteet eikä olisi "kilpavarustelua" tyyliin rikkaat ostaa lapsilleen merkkivaatteita ja köyhille lapsille nauretaan.
Ei koulupuku tuota ratkaisisi: Silti tarvitaan ulkovaatteet, pipot, hanskat, kengät, reput, liikuntavaatteet jne. Lisäksi on olemassa koruja ja muita asusteita. Näillä pystyy hyvin lesoilemaan, jos haluaa. Suomen olosuhteissa itse asiassa sisävaatteet ovat pieni osa pukeutumista. Ja lähes olematon osa varsinkin välituntipukeutumista, koska Suomessa ollaan ulkona säällä kuin säällä.
Eikä ole realismia, että koulupuku kattaisi monet erilaiset ulkovaatteet joka säälle.
Miksei olisi realismia? Halvemmaksikin varmaan tulisi kuin nykyään, kun nämä kilpailutettaisiin.
Jos vaatteista kiusaaminen loppuisi, palattaisiinko takaisin vanhaan hyvään aikaan, jolloin kiusaamisen kohteina olivat läskit ja rillipäät sekä erityisesti läskit rillipäät?
Olisi hyvä. Haluaisin meille töihinkin työasut, vaikka muut vastustavat. Pidän sitten omaa "työasua", joka on aina sama, ja jota en muualla käytä.
En kannata. Ihan sairasta olisi ja lasten aivopesua uniformuihin, työrooleihin. Yksilöllisyys katoaisi. Enemmän pitäisi antaa vanhemmille tietoa mikä alusvaatekerrasto lämmittää ja mikä on kunnollinen vaate.
Suomessa joka toisella lapsella on nepsyn status mikä estää vaatimasta lapselta yhtään mitään (kuten esimerkiksi koulupuvun käyttöä).
Vierailija kirjoitti:
En, koska niin monelle voisi olla epämieluisa. Pienempi paha, että ei olisi sitten joillain muka merkkivaatteita, kun itse järjestää vaatteet.
Muutenkin tuo merkkivaate juttu on niin kasaria. Ehkä silloin oli joku tietty farkkumerkki, mitä piti olla ja muut muka naurettavia.
Suomessa suurin osa kuitenkin tulotasosta riippumatta ostaa vaatteet tyyliin: HM, Zara ja niihin on varaa kaikilla.Urheilumerkeissö voi olla jotain pröystäilyä mutta niitäkin saa alesta halvalla, joten ei niissäkään niin eroa, muuta kun jotkut kulttilenkkarit nuorilla.
Suomessa kouluissa oppilaat pukeutuvat melko samanlaisesti ja oman mauan mukaan osa.
Joku koulupuku tasa-arvon nimissä olisi siis turhaa.
Juuri näin. Omat lapset ovat koulussa, jossa on keskimääräistä parempituloisempaa väkeä. Joku siellä kuulemma pitää kalliita merkkivaatteita, mutta suurin osa pitää sitä enemmän nolona. Omat teinit ovat halunneet jotain perus HM:n vaatteita tai enintään Adidasta. Eli taitaa merkkivaatteilla pröystäily olla meidän viime vuosisadalla koulumme käyneiden juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Monissa maissa koulupuvun maksaa oppilaan vanhemmat. Ei niitä kustanneta verovaroista.
Tämäkö sitten helpottaisi noita lapsia, joita väitetysti kiusataan siksi, että perheellä ei ole varaa merkkivaatteisiin? Vanhemmat pystyvät ostamaan vain yhden koulupuvun, ja sen kanssa sitten säädetään, koitetaan hangata tahroja pois, jos ei ole ehditty edellisenä päivänä pestä. Sitkutellaan uuden koulupuvun ostoa, vaikka vanha on jo ihan kulahtanut tai hihat vähän lyhyet.
Jos taas ajatellaan, että valtio tarjoaisi nuo, niin on muistettava, että lasten koko vaihtuu nopeasti, ja vaatteet ovat kuluvaa käyttötavaraa. Koulupukukertoja tarvittaisiin mahdollisesti useita per lapsi vuodessa, vaikka valtio tarjoaisi vain yhden k u si sen puvun kerrallaan.
Koulupuku ja sen jatkuva puhtaana pitäminen olisi nyky-Suomessa lähinnä stressin aihe valtaosalle ihmisistä. Ehkä ennen vanhaan asia olisi ollut eri, kun oli niukkuutta ja pyykki pestiin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ala-asteella koulupuvut mahdollistaisivat sen, että lapset voisivat pukeutuaa pidempään käytännöllisiin ns. lastenvaatteisiin ilman kiusaamisia esim. talvella kaikilla olisi toppahaalari, märällä käytettäisiin saappaita ja kurahousuja jne.
Meinasin juuri tulla kirjoittamaan, että palstan kurahousuhullu varmaan haluaisi kaikille kurapuvun yhdeksännelle luokalle saakka.
Niille joilla varaa kunnon merkkivaatteisiin oma pukeutumiskoodi. Köyhimyksille neuvostoliitto-malliset uniformut, piippalakki ja talvisin huopatossut.
Suomessa ei ole ilmainen koulu ikuisesti. Jo nyt joissakin kouluissa vanhemmat ostavat kirjoja kun koulun tarjoamat kirjat niin huonokuntoisia.
Vaikkei kiusattaisi vaatteista niin kyllä aihe kiusaamiselle löytyy. Katso nyt vaikka miten iso nenä jollain on, ähäkutti!
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Englannissa ja voin kertoa, että koulupuvut eivät estä kiusaamista, vaan voivat jopa aiheuttaa sitä, koska jokaisella koululla on omat tietyt tunnistettavat piirteensä vaatetuksessa.
Minä olen syntynyt Englannissa ja asun edelleenkin täällä. Olen eri mieltä. Koulupukujen takia täällä ei kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulisi, kun kaikki Suomen sääolosuhteisiin soveltuvat ulkovaatteet huomioitaisiin. Vaatteita ei voisi pitää vapaa-ajalla, joten lapsilla olisi kahdet erilaiset vaatteet samaan tarkoitukseen. Vai olisiko tarkoitus, että yhteiskunta vaatettaisi lapset kokonaan. Karmea ajatus.
Täysin turha menoerä, kun pitäisi ostaa ylimääräinen vaatekerta.