Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki

Vierailija
16.05.2025 |

Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?

Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.

Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?

Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?

Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.

Jos mies ei maksa hän on rikollinen.

Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?

On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?

Kommentit (2132)

Vierailija
221/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo pisti pihalle koska ei kuunneltu toisiamme. Nyt mä maksan 227e/kk ja lapsi sanoo mua Äidin eksäksi. Jos tää on oikeusvaltio, niin mä oon pingviini.

Jokaisen pitää itse luoda vanhemmuus ja vanhempi lapsi suhde.

Vierailija
222/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi soitti mulle kerran. Sanoi: äiti käski kysyy maksatko sä. En oo ikinä kokenut isyyttä niin loukkaavana kuin silloin. Musta tuli lompakko, joka ei edes tiedä mitä ostettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Elatusmaksut Suomessa on niin pieniä, ettei niistä todellakaan riitä muuhun kuin lapsen kuluihin. Nuo miehet, ketkä näistä valittaa, ei tunnu tajuavan, että lapset tarvii jatkuvasti uusia vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä jne. vanhojen jäädessä pieneksi tai kuluessa kovassa käytössä, lapsetkin syö, voi olla terveyskuluja, vakuutusmaksuja, harrastusmaksuja, päiväkotimaksuja, satunnaista maksullista lasten tekemistä, tyyliin hoplopit, linnanmäet jne., lapsen synttäreiden järjestämisestä aiheutuvat kulut, ja ainakin pk-seudulla suurin kulu on lapsen huone asumiskulussa (meillä ei viikonloppuisän luona lapsella ole omaa huonetta, vaan ainoastaan minulla pitää olla sen verran iso asunto, että lapsella huone).

Elarit on sen verran pientä, ettei ne yleensä todellakaan riitä puoleen lapsen kaikista kuluista. Näin ollen lähivanhempi usein käyttää paljon enemmän rahaa lapseen kuin etävanhempi (ja tästä huolimatta lähivanhemmalla voi olla varaa ostaa omilla rahoillaan itselleen jotain, eikä etävanhemmalla ole tähän mitään sanomista).

Hyvin suurella todennäköisyydellä yhteistaloudessa etävanhemmalla menisi paljon enemmän rahaa lapseen, kun pitäisikin osallistua kaikkiin lapsen kuluihin.

Vierailija
224/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin elareita 10 vuotta ja näin lapsen ehkä 30 kertaa. Mutta eksä kyllä näki mun tilisiirron 120 kertaa. Sano mulle että kaikki menee lapselle ja seuraavana päivänä oli taas uusi tatuointi ja äititytär-spa. Ihan täyttä kusetusta.

Kusetusta on se, että suomimies siittää ja jättää. Ei ole minkään moraalin mukaista toimintaa. 

Vierailija
225/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme valittajia täällä. Vanhempani erosivat ollessani teini ja isä maksoi mielellään yli 1000 euron elarit minusta ja siskostani. Lisäksi harrastukset, kännykat lukiokirjat, ajokortit ja isot hankinnat. Kävimme myös matkoilla kolmistaan. Vanhempani eivät koskaan riidelleet rahasta eron jälkeen, enkä usko, että riitoja olisi ollut vaikka rahasta olisi ollut tiukempaa. Sivistyneet ihmiset osaavat sopia asioista.

Älä satuile, ei Suomessa kukaan tuollaisia elareita maksa. Täällä mammat yrittävät luoda illuusioita keksityillä summilla.

Millä sinä luulet lasten ja nuorten maksavan itselleen lomamatkat, autokoulut ja autot, mönkijät ja mopoautot, sähköpyörät, interneil-matkat, rippi-ja ylioppilasjuhlat jne. Ja nämä usein alle 20v. Kun parivuotta sitten maksettiin itse lukio, niin jo kirjat maksoi tonnin. Samoin johonkin nuorten vanhojen tansseihin sama summa. Samoin muutaman vuoden välein, kun lapsi kasvaa, tarvitaan uusi polkupyörä ja hintalappu 200-700€, samoin sukset useampi satanen jne. 

Ja kyllä nämä jää vanhempien maksettavaksi ja hyvä isä maksaa mukisematta.  Ja moni mies auttaa taloudellisesti jo aikuisia lapsia ja lastenlapsia, onhan vanhemmuus elinikäinen. 

Vierailija
226/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksut pitäisi maksaa 100% vain kuitteja vastaan. Tekoälyllä helppo tarkastaa ja pitää kirjaa. Kusetuksesta lakisääteinen tuntuva sakko tai vankeustuomio.

Vierailija
227/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi-miehet jaksaa vinkua jostain korkeintaan muutamasta satasesta (useampi satanen per lapsi lähtee vain hyvätuloisilta), kun jossain Jenkeissä tai Briteissäkin pitää pulittaa huomattavasti kovempia summia. Tyyliin tuhat puntaa per lapsi on ihan normi elari.

Todennäköisesti erokin on tullut siksi, ettei mies hoitanut omaa tonttiaan perhe-elämästä, vaikka häntä tuskin r a  isk attiin lasta tehdessä, ja sitten vielä itekään, jos pitää joku max. 300e/kk osallistua lapsen elättämiseen.

Vierailija
228/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan 232€/kk elatusmaksuja, enkä saa päättää mitään lapsen elämässä. Tapaan kerran pari kuussa jos eksä suostuu. Missä vaiheessa tästä tuli laillistettua ryöstöä?

Mitä sun pitäisi saada päättää? 

Vierailija
229/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran maha kippurassa näille narsistifaijojen uhriutumistarinoille täällä. Olin itse yksinhuoltajaäidin lapsi ja nämä "yhyy, eksä haluaa rahaa" -miehet on kaikki oikeasti luusereita, jotka hankki lapsia tietämättä, että ne on ihmisiä, joihin menee rahaa ja joiden kanssa pitää rakentaa ihmissuhde, eikä lapsella ole mitään kiitollisuudenvelkaa siitä, että siittäjä kantaa kortensa kekoon jälkeläisensä elämän ylläpidossa. Nillittäkää ja uhriutukaa vähän kovempaa, tykkään kuunnella.

Vierailija
230/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa noin 100 000 euroa, ja nykytilanteessa varmasti enemmän. Siinpä ap ja muut miesvänisijät laskevat, miten isoksi sillä heidän maksamallaan noin parillasadalla eurolla/kk lapsi kasvaisi!

Mun ex vaatii maksut aina ajallaan mutta ei kerro edes onko lapsi koulussa vai ei. MUTTA FACEBOOKISSA ON KYLLÄ UUDEN KÄSILAUKUN JA TYTTÖJEN ILLAN KUVAT LASEJA KILISTELLÄÄN JA NAURETAAN!! Tähänkö ne maksut menee?

Jokainen huoltaja saa wilma -tunnukset halutessaan. 

Vierailija
231/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin elareita 10 vuotta ja näin lapsen ehkä 30 kertaa. Mutta eksä kyllä näki mun tilisiirron 120 kertaa. Sano mulle että kaikki menee lapselle ja seuraavana päivänä oli taas uusi tatuointi ja äititytär-spa. Ihan täyttä kusetusta.

Ai noin vähän vaan sä muistat? Kuule, käytiin me heti tyttären kanssa joka kuukausi elarien saamisen jälkeen syömässä 7 ruokalajin illallinen ja shampanjaa virtasi mun kurkkuun. Lisäksi varasimme liput oopperajuhliin ja kävimme shoppailemassa sitä varten iltapuvut.

t. ex-vaimosi

Vierailija
232/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa julisia miehet Ruotsiin. Siellä elareista maksetaan lasten lisäksi ex-puolisolle, lapsen lisäksi ja näin myös Euroopassa ja ennen mös Suomessa. Nyt ulistaan jostakin 200€. 

Vierailija
233/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kusetusta on se, että suomimies siittää ja jättää. Ei ole minkään moraalin mukaista toimintaa. 

Ex-vaimo se oli joka jätti kun halusi lähteä etsimään itseään ja sanoi ettei meillä ole henkistä yhteyttä, häipyi ja pariutui kokonaista kolmen kuukauden päästä lihavan afrikkalaismiehen kanssa

Vierailija
234/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vastaisuuden varalle muistutuksena, ehkä teidän miesten ei kannattaisi pettää, olla väkivaltaisia ja päihdeongelmaisia, niin ehkä teillä olisi vielä perhe ja suhde lapsiinne, joka ei perustu pelkästään rahaan ja oikeuden määräämiin valvottuihin tapaamisiin.

Vierailija
235/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi soitti mulle kerran. Sanoi: äiti käski kysyy maksatko sä. En oo ikinä kokenut isyyttä niin loukkaavana kuin silloin. Musta tuli lompakko, joka ei edes tiedä mitä ostettiin.

Millainen isyys sinulla oli ennen soittoa? Jos elarit loukkasi sinun isyyttä. Naapurin Peran ja Vuokonko olisi pitänyt maksaa lapsesi elarit, vai kuka? 

Vierailija
236/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuleekin monelle yllätyksenä, kun aletaan oikeasti laskea paljonko on lapsen/lasten osuus asumiskuluista ja ruoasta, minkä päälle tulee vaatekustannukset ja tarvikehankinnat, harrastusmenot ja muut kustannukset, et kappasta vaan näistähän tuleekin oikeastaan isompi summa kuin mitä kuvitellaan. Mitä ne lapset nyt tarttis, parikymppiä kuukaudessa tai jotain? Sitten itketään, miten joudutaan maksamaan eksän asumista ja elintasoa, kun todellisuudessa katetaan osa lapsen osuudesta näihin.

Juuri näin. Etävanhemman eli yleensä isän osa ja vastuu on mitätön.

Elatusmaksuja pitää korottaa huomattavasti ja laittaa tililtä suoraan otettavaksi.

Vierailija
237/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellinen aloitus! Mikä **ttu siinä on, että eksällä on aina rahaa uusiin rakennekynsiin ja ripsiin, mutta lapsi tulee kylään rikkinäisissä sukissa? Sitten kun kysyn, oon kontrolloiva ja katkera. Ei, mä oon ISÄ ja mä haluun tietää MIHIN MUN RAHA MENEE???!!!

Vierailija
238/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex rouvan kanssa on vuoroviikot ja välillä lapsi minulla kuussa enemmän kuin hänellä. Ja loppupeleissä lähes joka viikonlopun kun lapsi on äidillään, on lapsi isovanhemmilla hoidossa. Eli käytännössä äiti on lapsen kanssa alle kymmenen päivää kuussa. Minä maksan. Onko järkeä? 

Vierailija
239/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aikanaan etä-äitinä joskus mietin, että mistä ihmeestä mies maksoi eksälleen. Eksähän sai lapsilisän yh-korotuksella. Lapsi oli meillä lähes joka vkl ja kaikki lomat päivälleen tyyliin hiihtolomalla tuli pe ja lähti sitten 9 päivän päästä sunnuntaina. Me tietysti maksoimme matkakulut, vaikka eksä oli päättänyt muuttaa kauemmaksi. Me ostimme vaatteet (koska lapsi oli sellaisissa rääsyissä, että hävetti ja esimerkiksi 37 koon kengät lapsella, jonka kengänkoko oli 40 ja jalat oli kuin pullat ahtaissa kengissä ja sattui), me maksoimme puhelimen, ostimme luistimet, uikkarit jne., me maksoimme kaikki huvit, annoimme viikkorahat, veimme huvipuistoon jne. Eksä ruokki jollain minimitasolla viikot ja se siitä. Ei mitään muuta. Me ruokimme viikonloput ja lomat. Tietysti sai asua äidillään talossa, jota piti muutenkin. Yhtälailla meillä asui omassa huoneessa, käytti vettä ja sähköä jne. Ei harrastanut mitään, ei mitään terveyskuluja, hiukse

Tässä naiset huomaatte mitä tehdään köyhälle äidille. Mies ja panopiika häpäisevät ja halveeraavat, vihan tulimeri vainoaa köyhää äitiä panopiian toimesta hautaan asti. Mies nauttii kun kanat nokkivat toisiaan, siittää panopiikaa.

Älkää alentuko tällaiseen. On erittäin oksettavaa touhua. Ei ole niin vaikeaa pitää saksia kiinni lastensa äidit jättäneiltä tai avionsa paskoneilta miehiltä.

Vierailija
240/2132 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat kummallisia otuksia. Kun ollaan ydinperheessä jossa on lapsia, pitää miehen tehdä töissä pitkää päivää että on varaa elättää lapset. Kotitöitä ei jaksa tehdä kun työpäivät ovat niin pitkiä. Kun vaimo saa tarpeekseen ja lähtee niin yhtäkkiä lapsien elättäminen ei maksakaan mitään ja äiti käyttää elatukseen saamansa rahat vain itseensä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän