Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki

Vierailija
16.05.2025 |

Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?

Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.

Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?

Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?

Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.

Jos mies ei maksa hän on rikollinen.

Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?

On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?

Kommentit (2132)

Vierailija
921/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä nähdä kuukauden ostokset ja ruokalistan siitä kun lasten kuluihin riittää 60 euroa kuukaudessa.

Jos viittaat mun teksteihin aiemmin, niin olet ymmärtänyt väärin. Meillä 60 eur ei sisältänyt ruokaa. Se oli se mitä asumisen jakamisen ja lapsilisien lisäksi vielä kului kummaltakin vanhemmalta rahaa.

Mitä se 60e sitten sisälsi?

Kai ymmärrät, että se jonka luona lapset asuu pääsääntöisesti joutuu kustantamaan enemmän niitä kuluja? Siksi sinä maksat niitä elareita.

Se oli se mitä asumisen jakamisen ja lapsilisien lisäksi vielä kului kummaltakin vanhemmalta rahaa. Laskuja, hankintoja jne. Olen jo aiemmi

Voi yhyy sinua. Täällä elää monia naisia, joista on paiskattu lapsia, joilta viety lapset, ja joita pahoinpidellään koko ajan. Sinulla on vielä paljon elämää edessä ja ilmeisesti se ei sovellu lasten läheisyyteen, eikä mikään ihme kun jollain itsareillakin uhkailet ja eiköhän tämäkin ketju ole täynnä viharaivoasi. Juuri tuosta syystä teill ei saisi alun alkaenkaan antaa mitään lupauksia tai kuvitelmia huoltajuuksista, sillä miehet eivät vaan sovellu lasten (tai naisten) lähelle.

Vierailija
922/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni muutti syksyllä isänsä luo pysyvästi kun pääsi siihen viereen haluamaansa kouluun, aiemmin lapsi asui molempien kanssa saman verran ja elatusmaksuja ei maksettu koska kulut jakaantui tasan. Mielestäsi minun ei siis tarvi enää yhtään maksaa lapsen kuluja? Ok, kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme biologista ja neljä ei-biologista perheessä. Edelleenkään en käsitä miksi sinä tuota naurettavaa olkinukkeasi piekset. En ole sanonut ettei lapsista tule kustannuksia. Haluaisit kovasti voittaa inttoväittelyn, mutta et vaan löydä mitenkään sellaista miessikaa piestäväksi jollaista kaipaat, joten sun pitää keksiä muiden mielipiteet itse. Pelle.

Tuo oli minun ensimmäinen kysymys sinulle ja sinä rupeat nimittelemään. Taidat olla hankala ihminen, joka on riidoissa kaikkien kanssa.

Ainoastaan yhden ja senkin aloitti se toinen ahneuksissaan. Tai siis en minä jaksa riidellä edes hänen kanssaan. Kusipäiden kanssa riitelyssä polttaa vain itsensä loppuun. Maksan mitä pystyn ja loput vie vouti tai kuolema. Siinäpä sitten ilakoi saavutuksiltaan ja selittää lapsille, mitä isille teki. Luvassa yksinäinen vanhuus.

Miten niin maksat mitä pystyt? Aina voi aloittaa lisäbisneksiä ja hommata toinen työ jos ei muuten pärjää elämässä. Voi muuttaa myös halvempaan asuntoon tai jättää ruokavaliosta pois kokonaan punainen liha. Mulla vieläkin säästössä rahoja kun syksyisin aina kerään sieniä ja myyn ne paikallisessa Facebook-ryhmässä. Oon käynyt kans ulkoiluttamassa naapurin koiraa 10€/kerta jos naapuri mökillä ja niillä vanha koira jo.

Vierailija
924/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt alkaa dramaattisuus olla jo lähinnä huolestuttavaa, kun ihan alettiin kuolemasta kirjoittaa.

Vierailija
925/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo kulujen mukaan maksaminen ikinä toimisi. Kaikkia menoja/kuluja ei pystyisi millään todentamaan - jos esimerkiksi minulla olisi tuollainen tilanne, en pysty mitenkään todistamaan, että kotiin otettu Netflix on pelkästään lapsia varten, enkä itse ole jaksanut tällä kertaa katsoa sieltä mitään, tai että en juonut itse pisaraakaan omenamehua. Mitä tehtäisiin, jos etävanhempi ei usko, vaan alkaa väittää, että varmasti minäkin join omenamehua. Kuinka kauan yksittäisen kuitin läpikäymiseen olisi tarkoitus käyttää aikaa?

Nykyinen systeemi on siinä mielessä selkeä, että on päätetty jokin tietty summa, joka edes suunnilleen vastaa jonkinlaista peruselintasoa - joidenkin osalta se sitten on laskettu alakanttiin, joidenkin ehkä vähän yläkanttiin, mutta koska kaikki tällaiset päätökset ja maksut pitää sopia lastenvalvojalla, olisi aivan mahdottomuus, että viranomaisen aikaa käytettäisiin jokaisen omenamehun tai Netflix-kauden läpikäymiseen. Lastenvalvojien ajat on muutenkin kortilla. Selkeintä ja helpointa on jonkinlaiseen yleiseen kulutustasoon perustuva laskelma, jonka mukaan sitten lapsen elatustarve arvioidaan.  

Lisäksi tuo jatkuva kuittien läpikäyminen tarkoittaisi sitä, että lähivanhempi joutuisi jatkuvasti avaamaan elämäänsä ja tilittämään hankintojaan entiselle kumppanille. Tämä olisi aivan järjetön tilanne ja yksityisyydensuojan vuoksi toteuttamiskelvoton ja mahdoton. 

Vierailija
926/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:  "..mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään? "

Toivoisit erilaista systeemiä. No jos lähivanhempi joka kuukausi tekisi listan lasten menoista, ja perisi etävanhemmalta kulut? Tulojen suhteessa tietenkin. Olisiko hyvä niin?

Oon eri ja ihan työtön sinkku, mutta miksi tulojen perusteella pitäisi mitään päättää, jos ei olla edes samassa taloudessa? Jos puolisoni olisi lääkäri ja hyvätuloinen niin aika monta vuotta oli myös työttömänä ilman tuloja kun opiskeli. Ihan itse voi jokainen päättää elämästään ja käyttääkö kumia vai ei. Eli samat säännöt kaikille jos 50-50, ei mitään tulojen perusteella. Puolet maksetaan lapsen menoista ja ihan sama mistä ne rahat on kellekin tullut. Joku voi myydä pimeenä persettä, niin mistä palkkakuitista se muka näkyy.

Vierailija
927/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo systeemi, että elatusmaksuja ei makseta suuntaan eikä toiseen vaan molemmat vanhemmat osallistuu lapsen kuluihin vaatii yhteistyökykyiset vanhemmat jotka ei vaadi jokaisen ostoksen sentilleen tasaamista, vaan joille on ok että kuluja maksetaan suunnilleen saman verran ja vuorotellen. Yleensä tällaiset ei ala nillittää joka eurosta tai kyseenalaistaa toisen ostamia asioita.

Vierailija
928/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kulujen mukaan maksaminen ikinä toimisi. Kaikkia menoja/kuluja ei pystyisi millään todentamaan - jos esimerkiksi minulla olisi tuollainen tilanne, en pysty mitenkään todistamaan, että kotiin otettu Netflix on pelkästään lapsia varten, enkä itse ole jaksanut tällä kertaa katsoa sieltä mitään, tai että en juonut itse pisaraakaan omenamehua. Mitä tehtäisiin, jos etävanhempi ei usko, vaan alkaa väittää, että varmasti minäkin join omenamehua. Kuinka kauan yksittäisen kuitin läpikäymiseen olisi tarkoitus käyttää aikaa?

Nykyinen systeemi on siinä mielessä selkeä, että on päätetty jokin tietty summa, joka edes suunnilleen vastaa jonkinlaista peruselintasoa - joidenkin osalta se sitten on laskettu alakanttiin, joidenkin ehkä vähän yläkanttiin, mutta koska kaikki tällaiset päätökset ja maksut pitää sopia lastenvalvojalla, olisi aivan mahdottomuus, että viranomaisen aikaa käytettäisiin jokaisen omenamehun tai Netflix-kauden

Meillä ainakin lapsi ja aikuinen niin puolet menee automaattisesti sähkölaskusta ja Netflix-tilistä. Eli lapsen toinen vanhempi maksaa 25% kaikesta minun ja lapsen menoista. Myös ruokalaskusta, bensasta ja asunnosta. Ei tarvitse erikseen omenamehua kuittia kaivaa vaan tavallinen kauppalasku kerran viikossa 100€ sisältää kyllä vessapaperit ja shampoot. Kuukaudessa siis näkyy perhetilillä, että 400€ mennyt Prismaan ja lapsen isä maksaa siitä 100€. Ei tähän mene aikaa. Samoin kuin vastike, sähköt ja vedet on noin 800€ niin lapsen isä maksaa siitä 200€. Kaikesta siis puolesta puolet kun lapsi liittyy asiaan.

Vierailija
929/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen systeemi on siinä mielessä selkeä, että on päätetty jokin tietty summa, joka edes suunnilleen vastaa jonkinlaista peruselintasoa - joidenkin osalta se sitten on laskettu alakanttiin, joidenkin ehkä vähän yläkanttiin, mutta koska kaikki tällaiset päätökset ja maksut pitää sopia lastenvalvojalla, olisi aivan mahdottomuus, että viranomaisen aikaa kä

Esitteletkö hänelle siis kuittisi vai onko hänellä pääsy pankkitiliisi, vai miten se todennetaan, että mitä kulut ovat olleet?

Vierailija
930/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen systeemi on siinä mielessä selkeä, että on päätetty jokin tietty summa, joka edes suunnilleen vastaa jonkinlaista peruselintasoa - joidenkin osalta se sitten on laskettu alakanttiin, joidenkin ehkä vähän yläkanttiin, mutta koska kaikki tällaiset päätökset ja maksut pitää sopia lastenvalvojalla, ol

Ehkäpä pankkitililtä voi ottaa screenshotin tai jos tietokoneella on niin puhelimella vaikka kuvan tiliotteesta? Jos siellä joku oma kampaajalasku 300€ niin se toki miinustetaan loppusummasta. Mutta ei itsellä ainakaan mitään omia menoja ole, joihin lapsi ei liittyisi. Nordnetin rahastot ovat ainoa meno 500€/kk mutta niihin ei lapsi eikä ex liity mitenkään eikä tarvitse niistä maksaa.

Vierailija
931/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapselle oma käyttötili ja säästötili. Säästötilille laitetaan synttärilahja-rahoja, ja käyttötilillä kautta hoidetaan kaikki menot eli kulujen mukaan oma huone minun asunnosta, puhelinlasku, nettimaksu, sähkö, vesi, vaatteet, lääkärimenot, harrastukset, kaverin synttärilahjat, ruoka yms. Kiinteät menot ovat yleensä noin 1000€ luokkaa ja sitten toki hankinnat, reissut ja vaatteet kun tarvitsee. Otan kuvakaappauksen joka kuukausi menoista ja lapsen isä maksaa niistä tasan puolet. Ei mene elatusmaksut mihinkään matkoihin vaan maksaa siis elämisestä puolet. Toki maksaa puolet myös lapsen lentolipuista ja hotellista jos jonnekin mennään. Ei ole mitään ongelmaa ikinä ollut. Tietää lapsen isä itsekin, että vaikka jouluisin ja kesälomilta tekee enemmän vuoroja kun kulut nousevat. Tai vastaavasti voi laittaa jemmarahaa säästöön vaikka keväällä ja syksyllä kun ei ole paljon mitään menoja.

Lapsellanne on fiksut vanhemmat.

Vierailija
932/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt lapsen etävanhemmalle voi vain laittaa että ruoka 200€, asuminen 400€, harrastukset 100€, vaatteet 50€, lastenvahti 50€ eli summa 800€ ja valokuva tiliotteesta jos haluaa laskea itse. Tosiaan 25% kaikista menoista on hyvä vastaa sitä, että puolet lapsen menoista.

Vierailija
933/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta panemaan on päästävä? Tuli mitä tuli.

Vierailija
934/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mitään elareita maksella, mutta molemmat ovat joutuneet ostamaan lapselle omat pyörät, luistimet, sukset, vaatteet, sähköhammasharjat yms. Kun ei yksillä pärjää kun ei kaikkea voi kuljettaa aina bussissa tai autossa. Lisäksi bensaa menee aina kun pitää kuskata lasta toisen vanhemman luokse. Kallista on kaikki. Lapsi sitä paitsi syö järkyttävän määrän ruokaa. Helposti menee kerralla 500g uunilohta yms.

Ei meillä ainakaan lapsi saa ottaa uunilohta 500g eli melkein puolet koko lohesta! Minä jaan kaikille saman verran ruokaa eli vaikka 3 perunaa, 100g lohta ja puolet lautasesta salaattia. Itse voi päättää juoko vettä vai maitoa.  Ei ole tarkoitus, että syödään pelkkää lohta joka on kallista, eikä sitten muuta. Kyllä kouluissakin on säännöt, esim. 2 palaa max uunikalaa per syöjä tai kalapuikkoja max. 5 kpl.

Riippuu lapsesta, sukupuolesta ja iästä. Silloin kun meidän poika oli teini, kasvoi ja urheili, meni kolme lämmintä ateriaa päivässä. Viis kalapuikkoa kolmella perunalla olis kattanut vasta 1/3 aterioista. Aamu- ja iltapalat tietty päälle.

Vierailija
935/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt lapsen etävanhemmalle voi vain laittaa että ruoka 200€, asuminen 400€, harrastukset 100€, vaatteet 50€, lastenvahti 50€ eli summa 800€ ja valokuva tiliotteesta jos haluaa laskea itse. Tosiaan 25% kaikista menoista on hyvä vastaa sitä, että puolet lapsen menoista.

Miksi exälle pitäisi lähettää kuvaa tiliotteesta? Ei hänelle kuulu tilini saldo eikä yksityiset menoni.

Vierailija
936/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin 10 vuotta. Lapselle? Ehkä teoriassa. Mutta kun näkee, että rahat menee uusien sisustustyynyjen ja Botoxin tukemiseen, niin anteeksi nyt vaan, mutta missä on kuitit ja kirjanpito? Ihan perseestä koko järjestelmä.

Mitäs nait törröhuulen varmaan jomsilloin tiesit, mitä tuleman pitää

Vierailija
937/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä siis lapsen kuluja vai? Lastenvalvojalla elatuksen laskennallinen summa on 500 eur + harrastukset yms. eli lopulta päädytään suunnilleen samansuuruiseen summaan, tässä sinun esimerkissäsi kuluja on vielä vähän enemmänkin (eli lopulta ilmeisesti sinun mallissasi etävanhempi joutuisi maksamaan enemmän). Jos kerran muutenkin päädytään suunnilleen samansuuruiseen summaan, niin mikä järki kuittisirkuksessa on, kun vähemmällä vaivalla päästään, kun summa arvioidaan jotakuinkin realistisesti etukäteen ja maksetaan ilman mittavia selvittelyjä yms. 

Ja tuohan oli valtava epäkohta, että etävanhemmalla olisi oikein tarkistaa etävanhemman tiliote. En ainakaan itse näyttäisi tiliotettani kenellekään, eikä ole yksityisyydensuojankaan puitteissa kohtuullista ajatella, että lähivanhemman täytyisi esitellä tiliotteitaan entiselle kumppanille - tai jopa ihmiselle, joka ei ole koskaan edes ollut kumppani. Aivan järjettömiä ehdottelette! Todellakin laskennallinen summa on parempi kuin tuollainen, jossa etävanhempi saisi rajattoman oikeuden tarkkailla ja syynätä lähivanhemman elämää.

Ja yksi mahdottomuus kuitteihin perustuvassa maksussa on se, että silloin summat eivät ole viranomaisen vahvistamia, vaan perustuvat vanhempien keskinäiseen sopimiseen. Ongelma on myös, jos kuitteja katoaa tai etävanhempi ei maksakaan. Ja oikeastaan on myös etävanhemman oikeusturvan vuoksi parempi, että lastenvalvoja on vahvistanut jonkin selkeän summan. Kulujen mukaan maksettavassa mallissa lähivanhempi voisi myös valehdella/vääristellä kulujaan, ja ilmoittaa eksälle, että lastenvahti maksoi 50 euroa, vaikka oikeasti ei maksanut mitään, ja ruokakulujakin voi valehdella yläkanttiin. Kyllä se on kaikkien kannalta paras, että viranomainen päättää summat eikä niin, että vanhemmat sumplivat niitä keskenään. Sellainen toimii vain harvoin, ja useimmiten silloin vanhemmat ovat lähestulkoon ystäviä eronkin jälkeen.

Vierailija
938/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi yhyy sinua. Täällä elää monia naisia, joista on paiskattu lapsia, joilta viety lapset, ja joita pahoinpidellään koko ajan. Sinulla on vielä paljon elämää edessä ja ilmeisesti se ei sovellu lasten läheisyyteen, eikä mikään ihme kun jollain itsareillakin uhkailet ja eiköhän tämäkin ketju ole täynnä viharaivoasi. Juuri tuosta syystä teill ei saisi alun alkaenkaan antaa mitään lupauksia tai kuvitelmia huoltajuuksista, sillä miehet eivät vaan sovellu lasten (tai naisten) lähelle. 

Suosittelen hakeutumista mielenterveyspalveluiden avun piiriin. Harhaisuutesi, aggressiosi ja heikot käytöstapasi indikoivat oireina merkittävästä psyykkisestä epätasapainosta.

Vierailija
939/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen systeemi on siinä mielessä selkeä, että on päätetty jokin tietty summa, joka edes suunnilleen vastaa jonkinlaista peruselintasoa - joidenkin osalta se sitten on laskettu alakanttiin, joidenkin ehkä vähän yläkanttiin, mutta koska kaikki tällaiset päätökset ja maksut pitää sopia lastenvalvojalla, olisi aivan mahdottomuus, että viranomaisen aikaa käytettäisiin jokaisen omenamehun tai Netflix-kauden

Jep, tällainen kuittienkyttäyssysteemi on aivan ajan tuhlaamista sekä mahdollistaa eron jälkeen exän kiusaamisen ja kontrolloinnin. Siinä sitten lähivanhempi vänkyttää exän kanssa, että kuinka monta tuntia katsoi netflixiä (miksi ja kenen kanssa) viime kuussa ja se pitää vähentää lapsen kuluista jne. Ihan mahdoton noita on eritellä kenen kuluja perheen menot ovat varsinaisesti olleet. 

Etävanhempi maksaa hänelle määrätyn summan, eikä lähivanhemman tarvitse rahan käyttöä sen enempää availla. Jos lapsi voi hyvin ja hänellä on tarvittavat välineet käytössä niin rahat on oikein käytetty. Lähivanhempi maksaa kuitenkin aina enemmän.

Vierailija
940/2132 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omassa tiliotteessa ole ainakaan mitään ihme pelottavaa ja salattavaa mitä ei voisi lapsen toiselle vanhemmalle näyttää. Lapsen menoja kaikki vaan tai kauppalasku ja asumus toki yhteinen. Toki siellä näkyy että nostettu 300€ joka kuukausi käteistä ja se on omia juttujani varten, mitä eksän ei tarvitse maksaa tietenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi