Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Pelkästään lapsen ruoka maksaa 150€ kuukaudessa. Sitten vielä vaatteet 50€ kk ja hupi 50€ kk. Myös asunto saattaa maksaa lapsen osalta 200€ ja harrastukset 20€ kk. 470€ menee perusjuttuihin, eikä kyllä sisälly hintaan mitkään aurinkorasvat/lääkkeet/lääkärimaksut. Kyllä se lähi-omainen joutuu ihan omasta pussistaan maksamaan silmäripsensä ja rantaloman myös lapselle.
Kolme biologista ja neljä ei-biologista perheessä. Edelleenkään en käsitä miksi sinä tuota naurettavaa olkinukkeasi piekset. En ole sanonut ettei lapsista tule kustannuksia. Haluaisit kovasti voittaa inttoväittelyn, mutta et vaan löydä mitenkään sellaista miessikaa piestäväksi jollaista kaipaat, joten sun pitää keksiä muiden mielipiteet itse. Pelle.
Tuo oli minun ensimmäinen kysymys sinulle ja sinä rupeat nimittelemään. Taidat olla hankala ihminen, joka on riidoissa kaikkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voivathan isätkin. Mutta äiti ei välttämättä anna, kun voi saada sen sijaan elarit.
Erimpi."
Äitien (lähi...) pitää saada isältä ne elarit, koska isänkin kuuluu maksaa lapsensa elämästä. Miten tää on näin vaikea ymmärtää?
Erin
Jokin sulla näemmä ymmärryksessä on rikki. Vaihtoehtoja on monia. Jos isä maksaa suoraan hankintojen kautta niin ei sillon samansuuruisia elareita tietenkään kuulu saada. Ihan vapaasti voi sopia elatusvastuun jakamisen määrän ja keinot keskenään.
Niin voi. Mikä on siis ongelma? Muu kuin se, että palstamiesten mielestä naiset vaan hurvittelee heidän rahoillaan.
Se, että järjestelmä mahdollistaa taloudellisen hyväksikäytön. Nainen voi halutessaan kieltäytyä sovinnosta ja pakottaa miehen mielivaltaisen suuriin elareihin yli todellisten kustannusten tai yli miehen maksukyvyn. Tässä sukupuolet vain esimerkkinä, voi olla toisin päinkin. Yleensä ottaen kuitenkin siis lähivanhemmalla on oikeus riistää etää JOISSAIN tapauksissa. Sitten taas on päinvastaisia tapauksia jossa tasan sama systeemi mahdollistaa etän täydellisen vastuunpakoilun elatuksesta. On selvää että systeemi on kelvoton.
Meillä ei mitään elareita maksella, mutta molemmat ovat joutuneet ostamaan lapselle omat pyörät, luistimet, sukset, vaatteet, sähköhammasharjat yms. Kun ei yksillä pärjää kun ei kaikkea voi kuljettaa aina bussissa tai autossa. Lisäksi bensaa menee aina kun pitää kuskata lasta toisen vanhemman luokse. Kallista on kaikki. Lapsi sitä paitsi syö järkyttävän määrän ruokaa. Helposti menee kerralla 500g uunilohta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä nähdä kuukauden ostokset ja ruokalistan siitä kun lasten kuluihin riittää 60 euroa kuukaudessa.
Jos viittaat mun teksteihin aiemmin, niin olet ymmärtänyt väärin. Meillä 60 eur ei sisältänyt ruokaa. Se oli se mitä asumisen jakamisen ja lapsilisien lisäksi vielä kului kummaltakin vanhemmalta rahaa.
Mitä se 60e sitten sisälsi?
Kai ymmärrät, että se jonka luona lapset asuu pääsääntöisesti joutuu kustantamaan enemmän niitä kuluja? Siksi sinä maksat niitä elareita.
Se oli se mitä asumisen jakamisen ja lapsilisien lisäksi vielä kului kummaltakin vanhemmalta rahaa. Laskuja, hankintoja jne. Olen jo aiemmin kertonut. Rasittavia kaltaisesi kultakalan muistilla/ymmärryksellä varustetut jankkaaja-tivaajat joi
Eikös se ollut tuomari käräjillä, joka noi summat päätti?
Vierailija kirjoitti:
Kolme biologista ja neljä ei-biologista perheessä. Edelleenkään en käsitä miksi sinä tuota naurettavaa olkinukkeasi piekset. En ole sanonut ettei lapsista tule kustannuksia. Haluaisit kovasti voittaa inttoväittelyn, mutta et vaan löydä mitenkään sellaista miessikaa piestäväksi jollaista kaipaat, joten sun pitää keksiä muiden mielipiteet itse. Pelle.
Tuo oli minun ensimmäinen kysymys sinulle ja sinä rupeat nimittelemään. Taidat olla hankala ihminen, joka on riidoissa kaikkien kanssa.
Ainoastaan yhden ja senkin aloitti se toinen ahneuksissaan. Tai siis en minä jaksa riidellä edes hänen kanssaan. Kusipäiden kanssa riitelyssä polttaa vain itsensä loppuun. Maksan mitä pystyn ja loput vie vouti tai kuolema. Siinäpä sitten ilakoi saavutuksiltaan ja selittää lapsille, mitä isille teki. Luvassa yksinäinen vanhuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä nähdä kuukauden ostokset ja ruokalistan siitä kun lasten kuluihin riittää 60 euroa kuukaudessa.
Jos viittaat mun teksteihin aiemmin, niin olet ymmärtänyt väärin. Meillä 60 eur ei sisältänyt ruokaa. Se oli se mitä asumisen jakamisen ja lapsilisien lisäksi vielä kului kummaltakin vanhemmalta rahaa.
Kai ymmärrät, että se jonka luona lapset asuu pääsääntöisesti joutuu kustantamaan enemmän niitä kuluja? Siksi sinä maksat niitä elareita.
Se oli se mitä asumisen jakamisen ja lapsilisien lisäksi vielä kului kummaltakin vanhemmalta rahaa. Laskuja, hankintoja jne. Olen jo aiemmin kertonut. Rasittavia kaltaisesi kultakalan muistil
Et ole missään kohtaa eritellyt noita kuluja, vaan vastauksesi on aina ollut sama jankkaus "laskuja, hankintoja", kertomatta mitä ne laskut ja hankinnat olivat.
Miten paljon sinun pitäisi maksaa elareita omasta mielestäsi?
Luuletko että mulla on joku vuosien takainen kirjanpito lasten laskuista ja hankinnoista? Mitä edes tällä jankkauksellasi tavoittelet?
Minä haluaisin osallistua lasten elämään tasavertaisesti ja oikeudenmukaisesti kaikilta osin. Alkuperäisen sopimuksemme mukaan eli vuoroasuminen ja kulut puoliksi. Mutta ex halusi minun muuttuvan pankkiautomaatiksi ja erottaa mut lapsista. Sen siunasi oikeus. Luultavasti se tarkoittaa elämäni päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin Viroon. Nyt näen lapseni enemmän etänä kuin ennen, ja säästän elatusmaksuissa. Valtio ei omista mun isyyttä.
M36
Annatko ne säästöt sinun lapsille, heillehän ne kuuluu?
Kuka sinun lapsia elättää, kun sinä et sitä tee?
"Kolme biologista ja neljä ei-biologista perheessä. Edelleenkään en käsitä miksi sinä tuota naurettavaa olkinukkeasi piekset. En ole sanonut ettei lapsista tule kustannuksia. Haluaisit kovasti voittaa inttoväittelyn, mutta et vaan löydä mitenkään sellaista miessikaa piestäväksi jollaista kaipaat, joten sun pitää keksiä muiden mielipiteet itse. Pelle."
Ymmärrätkö, että tässä on ollut useampi ihmettelemässä tuota kuviota. Olet nyt onnistunut haukkumaan melkein kaikki. Silti tämä ei täysin aukene.
Sinulla siis liuta omia ja muiden lapsia. Mielestäsi exäsi muuttui ahneeksi, kun haluaa sinun maksavat myös hänen kanssaan asuvista lapsista. Miksi juuri sinun ei kuuluisi osallistua heidän elättämiseen?
Meillä on lapselle oma käyttötili ja säästötili. Säästötilille laitetaan synttärilahja-rahoja, ja käyttötilillä kautta hoidetaan kaikki menot eli kulujen mukaan oma huone minun asunnosta, puhelinlasku, nettimaksu, sähkö, vesi, vaatteet, lääkärimenot, harrastukset, kaverin synttärilahjat, ruoka yms. Kiinteät menot ovat yleensä noin 1000€ luokkaa ja sitten toki hankinnat, reissut ja vaatteet kun tarvitsee. Otan kuvakaappauksen joka kuukausi menoista ja lapsen isä maksaa niistä tasan puolet. Ei mene elatusmaksut mihinkään matkoihin vaan maksaa siis elämisestä puolet. Toki maksaa puolet myös lapsen lentolipuista ja hotellista jos jonnekin mennään. Ei ole mitään ongelmaa ikinä ollut. Tietää lapsen isä itsekin, että vaikka jouluisin ja kesälomilta tekee enemmän vuoroja kun kulut nousevat. Tai vastaavasti voi laittaa jemmarahaa säästöön vaikka keväällä ja syksyllä kun ei ole paljon mitään menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voivathan isätkin. Mutta äiti ei välttämättä anna, kun voi saada sen sijaan elarit.
Erimpi."
Äitien (lähi...) pitää saada isältä ne elarit, koska isänkin kuuluu maksaa lapsensa elämästä. Miten tää on näin vaikea ymmärtää?
Erin
Jokin sulla näemmä ymmärryksessä on rikki. Vaihtoehtoja on monia. Jos isä maksaa suoraan hankintojen kautta niin ei sillon samansuuruisia elareita tietenkään kuulu saada. Ihan vapaasti voi sopia elatusvastuun jakamisen määrän ja keinot keskenään.
Niin voi. Mikä on siis ongelma? Muu kuin se, että palstamiesten mielestä naiset vaan hurvittelee heidän rahoillaan.
Se, että järjestelmä mahdollistaa taloudellisen hyväksikäytön
Nyt kiinnostaa, miten on mahdollista saada ylisuuria elareita? Nää reilu kakssataa/lapsi on siis se minimi ja yleinen. Millä keinoin tuon voisi laillisesti moninkertaistaa??
Systeemi mahdollistaa huijaamisen. Eli moraaliton ihminen tekee väärin. Sellaista se on. Mikään systeemi ei estä epärehellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli se mitä asumisen jakamisen ja lapsilisien lisäksi vielä kului kummaltakin vanhemmalta rahaa. Laskuja, hankintoja jne. Olen jo aiemmi
Luuletko että mulla on joku vuosien takainen kirjanpito lasten laskuista ja hankinnoista? Mitä edes tällä jankkauksellasi tavoittelet?
Minä haluaisin osallistua lasten elämään tasavertaisesti ja oikeudenmukaisesti kaikilta osin. Alkuperäisen sopimuksemme mukaan eli vuoroasuminen ja kulut puoliksi. Mutta ex halusi minun muuttuvan pankkiautomaatiksi ja erottaa mut lapsista. Sen siunasi oikeus. Luultavasti se tarkoittaa elämäni päättymistä.
Kai jokainen joskus vanhempana ollut osaa ihan heittämällä sanoa mitä kuluja lapsilla voi olla?
Niin, sinä maksat elatusmaksua, koska enää luonapito ei ole 50 ja 50, eikä kulut jakaannu tasan teidän kesken. Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä hittoa? Olen ostanut teinien pyörät torista max 150-200 eur ja tytär on meikkien suurkuluttaja, mutta 150 eur/kk, cmoon! Sairasta!"
Niin, mut tuollaisia summia ei elareilla saa. Eli kaikki yli 200e/kk menee lähivanhemman pussista.
Teinillä pyörän pitäisi kestää useampi vuosi. Otahan laskin käteen ja tarkista paljonko 200 eur jaettuna vaikkapa kolmelle vuodelle tekee per kk.
Eri.
Mikä kaks sataa pitää jakaa? Toivottavasti pyörä kestää useamman vuoden, oli ostettu torista tai kaupasta. Onko joku sanonut, et ostaa joka kuukausi pyörän?
En voi auttaa vajaaälyistä ymmärtämään.
Teinin pyörä voi jäädä vuodessa liian pieneksi. Niin meillä kävi kun tuli kasvupyrähdys.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mitään elareita maksella, mutta molemmat ovat joutuneet ostamaan lapselle omat pyörät, luistimet, sukset, vaatteet, sähköhammasharjat yms. Kun ei yksillä pärjää kun ei kaikkea voi kuljettaa aina bussissa tai autossa. Lisäksi bensaa menee aina kun pitää kuskata lasta toisen vanhemman luokse. Kallista on kaikki. Lapsi sitä paitsi syö järkyttävän määrän ruokaa. Helposti menee kerralla 500g uunilohta yms.
Ei meillä ainakaan lapsi saa ottaa uunilohta 500g eli melkein puolet koko lohesta! Minä jaan kaikille saman verran ruokaa eli vaikka 3 perunaa, 100g lohta ja puolet lautasesta salaattia. Itse voi päättää juoko vettä vai maitoa. Ei ole tarkoitus, että syödään pelkkää lohta joka on kallista, eikä sitten muuta. Kyllä kouluissakin on säännöt, esim. 2 palaa max uunikalaa per syöjä tai kalapuikkoja max. 5 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan yhden ja senkin aloitti se toinen ahneuksissaan. Tai siis en minä jaksa riidellä edes hänen kanssaan. Kusipäiden kanssa riitelyssä polttaa vain itsensä loppuun. Maksan mitä pystyn ja loput vie vouti tai kuolema. Siinäpä sitten ilakoi saavutuksiltaan ja selittää lapsille, mitä isille teki. Luvassa yksinäinen vanhuus.
Olet siis sitä mieltä, ettei sinun kuuluisi maksaa lastesi elämää. Miten tämän perustelisit lapsillesi, kun he tätä kysyvät? Taitaa olla vanhuutesi yksinäinen niin tai näin.
Ap: "..mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään? "
Toivoisit erilaista systeemiä. No jos lähivanhempi joka kuukausi tekisi listan lasten menoista, ja perisi etävanhemmalta kulut? Tulojen suhteessa tietenkin. Olisiko hyvä niin?
Minulla ei ole omia lapsia mutta toimin lapsenvahtina yhdessä perheessä joka perjantai 8h kun yh on opiskelemassa. Saan palkkaa 15€/h eli 120€ joka perjantai. Tämä tekee siis kuulaudessa 480€. Kannattaa muistaa näiden etävanhempien siis se, että yh tarvitsee joskus myös lastenhoitoapua kun ei ole puolisoa auttamassa ja totta kai sekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap: "..mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään? "
Toivoisit erilaista systeemiä. No jos lähivanhempi joka kuukausi tekisi listan lasten menoista, ja perisi etävanhemmalta kulut? Tulojen suhteessa tietenkin. Olisiko hyvä niin?
Kuinka tarkkaan merkitään lapsen syömät juustot, leivät, uunikalat, herneet ja päärynät? Entäs lapsen käyttämät pesuaineet tai kenkien kuluminen?
Vierailija kirjoitti:
Mies astui ja minun oli pakko se synnyttää niin sitten maksaakin sitten. Ihmisen tekeminen on niin suuri ympäristörikos että miesten pitäisi maksaa siitä huomattavat korvaukset.
Naiset poikivat lisää ja lisää vaikka valmiiksi ylikansoitetulle saastuneelle pallolle kuolemaan, ja miehet tekevät tarpeensa emättimeen ilman kortsua vaikkeivat lapsia halua.
Pelkkiä vaistojemme orjuuttamia elukoita me olemme kaikki tyynni.