Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut pitäisi katsoa 6 kk välein niin että palkkatulot tarkistettaisiin automaattisesti ja se määräytyisi niiden mukaan. Nyt esim meillä lapsi saa toimeentulotukea vaikka Isänsä tienaa nettona yli 5000 e kk.
Niinpä. Ja tasan samassa systeemissä minä tienaan bruttona 5000 e/kk, mutta isojen velanhoitokulujen vuoksi verojen ja menojen jälkeen nettona käteen jäävä osuus ei kata edes omaa perus taulukkoelantoani eli siis elän alle toimeentulorajojen tietenkin ilman mahdollisuutta mihinkään tukiin. Kuitenkin oikeus määräsi minut maksamaan 400 e/kk elareita exälle jonka elatuskyky laskelmien mukaan ja todellisuudessakin riittää jo pelkästään koko laskennalliseen elatustarpeeseen. Näin samassa systeemissä siis heittelee täysin mielivaltaisesti se, kuka maksaa paljonko kenellekin. Systeemi tosiaan on rikki.
Meilläkin lapsen isä osti kalliin omistusasunnon ja sanoi että toivoo sen vaikuttavan elarin suuruuteen kun on niin asuntolaina.
Me asumme lapsen kanssa pienessä kaksiossa kaupungin vuokra- asunnossa.
En ymmärrä miten isät (naiset etävanhempina toimivat toisin) voivat toimia niin epäoikeudenmukaisesti lapsiaan kohtaan. En ihmettele miksei Suomessa enää lapsia haluta tehdä.
Ihan käsittämätön logiikka, että otetaan mahdollisimman isot lainat, ettei vaan tarvitse osallistua omien lapsien elättämiseen. Ei ole ainut laatuaan!
Lapseni isä onkin ilmeisesti harvinainen tapaus, kun oli ihan omatoimisesti ja vapaaehtoisesti käynyt lapsen kanssa ostamassa tälle uudet kesäkengät ja uuden takin. Oli jopa ostanut samalla pari uutta kirjaa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko keskustelu osoittaa hyvin sen, miksi syntyvyys on laskenut vuosikymmeniä. Ja tulee jatkumaan. Ei naisten kannata alistua sille, että mies eronkin jälkeen kyttää joka sentin minkä työssäkäyvä nainen käyttää. Koska naisen on tehtävä taloudellinen uhraus miehen jälkikasvulle. Isä voi sitten valittaa skumppapullosta kun kerran kuussa käyttää lapsensa mäkkärissä syömässä ja uhriutuu suurista kustannuksista. Suurella osalla isistä ei ole mitään käsitystä lapsiperhearjesta ja siksi he mielellään jättäytyvätkin sen ulkopuolelle "maksumiehiksi" ja sitten uhriutuvat kaikesta. Nainen vain jatkaa elämäänsä, koska hänen on PAKKO. Paras juttu oli kun tutun exä ilmoitti ettei jaksa ottaa tytärtään viikonlopuksi kun on ollut niin raskas työviikko. Tuttuni sanoi vain, ettei hänellä ole tuollaista mahdollisuutta koskaan vain työntää lastaan jonnekin hoitoon kun on ollut raskas työviikko tai vain raskas työpäivä.
Erossahan parasta monen mukaan on se kun voi nimen omaan työntää ne lapsensa viikonlopuiksi etävanhemmalle, ja saa omaa aikaa koko vkl. Ei ydinperheessä tuollaista luksusta ole vaan lapset kuuluvat jokapäiväiseen elämään niin arjessa kuin juhlassakin.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni isä onkin ilmeisesti harvinainen tapaus, kun oli ihan omatoimisesti ja vapaaehtoisesti käynyt lapsen kanssa ostamassa tälle uudet kesäkengät ja uuden takin. Oli jopa ostanut samalla pari uutta kirjaa lapselle.
Tällaisia miehiä ei haukuta, ja heillä on vientiä eronkin jälkeen. Ja lapsetkin rakastavat tällaista isää.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa miehet, mikä olisi sopiva elatusmaksusumma teidän mielestä. Vai pitäisikö naisen ja yhteiskunnan kustantaa ihan kaikki? Kyllähän se vajaa 300e riittää, jos ei ole mitään yllättävää. Esim. meidän lapsen sairaalalasku oli n. 500e vähän päälle viikon osastohoidosta. Ja ennen kun joku tulee pätemään, meidän hyvinvointialueella lapset eivät maksa polimaksuja, mutta osastohoidosta menee hoitopäivämaksu.
Ei mikään summa. Lapsen elatuksesta vastataan YHDESSÄ. Jos tämä ei sovi lähille niin hän maksaa itse kaiken ja jos tämä ei sovi etälle niin hän maksaa sitten elareita ellei halua lähiksi vastaamaan kaikesta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut pitäisi katsoa 6 kk välein niin että palkkatulot tarkistettaisiin automaattisesti ja se määräytyisi niiden mukaan. Nyt esim meillä lapsi saa toimeentulotukea vaikka Isänsä tienaa nettona yli 5000 e kk.
Niinpä. Ja tasan samassa systeemissä minä tienaan bruttona 5000 e/kk, mutta isojen velanhoitokulujen vuoksi verojen ja menojen jälkeen nettona käteen jäävä osuus ei kata edes omaa perus taulukkoelantoani eli siis elän alle toimeentulorajojen tietenkin ilman mahdollisuutta mihinkään tukiin. Kuitenkin oikeus määräsi minut maksamaan 400 e/kk elareita exälle jonka elatuskyky laskelmien mukaan ja todellisuudessakin riittää jo pelkästään koko laskennalliseen elatustarpeeseen. Näin samassa systeemissä siis heittelee täysin mielivaltaisesti se, kuka maksaa paljonko kenellekin. Systeemi tosiaan on rikki. S
Ajattelit, ettei sinun tarvitse elättää lapsiasi, koska olet ottanut ylettömän suuren velan tuloihisi nähden :D Entä, jos lasten äiti tekisi samoin?
Velka on otettu yhdessä lasten äidin kanssa. Osituksessa se vaan yhdessä päätettiin jättää minun harteilleni siihen liittyvän kiinteän omaisuuden kanssa kun äiti sai osansa käteisenä.
Jos äiti olisi tehnyt samoin eli osamme olleet päin vastoin, olisin tilanteeseeni oikein tyytyväinen. Minulla ei tosin olisi pokkaa vaatia hävyttömiä elareita tuon jälkeen tietoisena siitä että toinen päätyy niiden vuoksi ulosottoon.
Mutta kun lapselle pitää ostaa monen sadan haalarit kerran kuussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset kun aina puhuu että "se että käytän rahat lapseen on niin vaikea todistaa" niin mikä niiden ostosten ja maksujen kuittien mukaan ottamisessa on niin hankalaa? Kuiteilla maksut on helppo todistaa
Monella on lapselle omistettu yhteinen tili johon laitetaan lapsilisä ja molemmat vanhemmat tietyn summan kuussa. Sillä sitten ostetaan lapsen vaatteet sun muut jotka eivät kuulu päivittäistarpeisiin. Molemmilla on luonnollisesti kotonaan lapselle pyyhkeet saippuat jne. Kyllä se toimii hyvin kun kumpikaan ei yritä hyötyä toisesta rahallisesti ja molemmat näkevät mihin raha menee. Jos toinen haluaa ostaa tonnin iphoneja ja kalliita merkkivaatteita niin hän maksaa ne sitten itse tililtä otetun kohtuullisen summan jälkeen itse.
Käytännössähän ne lasten hankinnat ostetaan usein, kun käydään mu
Raha otetaan tietenkin tililtä mikä meni lapsen vaatteisiin, kuitista voi laittaa kuvan ja lähettää exälle, mikäli näin on sovittu. Jos haluaa huvikseen ostella lapselle vaatteita vaikka tarvetta ei olisi, siihen toki käytetään sitten niitä omia rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset kun aina puhuu että "se että käytän rahat lapseen on niin vaikea todistaa" niin mikä niiden ostosten ja maksujen kuittien mukaan ottamisessa on niin hankalaa? Kuiteilla maksut on helppo todistaa
Monella on lapselle omistettu yhteinen tili johon laitetaan lapsilisä ja molemmat vanhemmat tietyn summan kuussa. Sillä sitten ostetaan lapsen vaatteet sun muut jotka eivät kuulu päivittäistarpeisiin. Molemmilla on luonnollisesti kotonaan lapselle pyyhkeet saippuat jne. Kyllä se toimii hyvin kun kumpikaan ei yritä hyötyä toisesta rahallisesti ja molemmat näkevät mihin raha menee. Jos toinen haluaa ostaa tonnin iphoneja ja kalliita merkkivaatteita niin hän maksaa ne sitten itse tililtä otetun kohtuullisen summan jälkeen itse.
Käytännössähän ne lasten hankinnat ostetaan usein, kun käydään mu
Pelikonsolit molemmat ostavat itse, tietenkin, ei yhteiseltä tililtä. Ihannkuten ulkomaanmatkakin maksetaan itse eikä tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja teinille pitää olla aina viimeisimmät muotihaalarit. Nytkin piti ostaa kolmet merkkihaalarit kesäksi vaikka juuri oli ostettu hienot keväthaalarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa miehet, mikä olisi sopiva elatusmaksusumma teidän mielestä. Vai pitäisikö naisen ja yhteiskunnan kustantaa ihan kaikki? Kyllähän se vajaa 300e riittää, jos ei ole mitään yllättävää. Esim. meidän lapsen sairaalalasku oli n. 500e vähän päälle viikon osastohoidosta. Ja ennen kun joku tulee pätemään, meidän hyvinvointialueella lapset eivät maksa polimaksuja, mutta osastohoidosta menee hoitopäivämaksu.
Ei mikään summa. Lapsen elatuksesta vastataan YHDESSÄ. Jos tämä ei sovi lähille niin hän maksaa itse kaiken ja jos tämä ei sovi etälle niin hän maksaa sitten elareita ellei halua lähiksi vastaamaan kaikesta itse.
Varmaan 80% miehistä on sitä mieltä että asioista nimenomaan sovitaan vain YKSIPUOLISESTI - mies päättää, ettei maksa ja sitten itkee, kun pitää päätös hakea oikeusteitse.
Luitko sinä ollenkaan, äiti maksaa ruuan, asumisen, kännykät, tietokoneet, polkupyörät, sukset ja mopot, mopon ajokortit, bensat, lapsen kengät ja vaatteet, lääkkeet, lääkärit, deudorantit ja hammastahnat, vessapaperit, uimahallit, harrastukset, kavereiden synttärilahjat, lapsen omat juhlat jne.
Ei maksa. Isä maksaa ruuan asumisen lääkkeet dödöt hammastahnat vessapaperit lapselle isän luokse. Kuten myös uimahallit sun muut. Is myös osti mopon ja lapsi käy kesätöissä ja muissa pikkuhommissa rahoittaakseen bensat mopoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko keskustelu osoittaa hyvin sen, miksi syntyvyys on laskenut vuosikymmeniä. Ja tulee jatkumaan. Ei naisten kannata alistua sille, että mies eronkin jälkeen kyttää joka sentin minkä työssäkäyvä nainen käyttää. Koska naisen on tehtävä taloudellinen uhraus miehen jälkikasvulle. Isä voi sitten valittaa skumppapullosta kun kerran kuussa käyttää lapsensa mäkkärissä syömässä ja uhriutuu suurista kustannuksista. Suurella osalla isistä ei ole mitään käsitystä lapsiperhearjesta ja siksi he mielellään jättäytyvätkin sen ulkopuolelle "maksumiehiksi" ja sitten uhriutuvat kaikesta. Nainen vain jatkaa elämäänsä, koska hänen on PAKKO. Paras juttu oli kun tutun exä ilmoitti ettei jaksa ottaa tytärtään viikonlopuksi kun on ollut niin raskas työviikko. Tuttuni sanoi vain, ettei hänellä ole tuollaista mahdollisuutta koskaan vain työntää lastaan jonnekin hoitoon kun on ollut raskas työ
Ydinperheessä se luksus onkin siinä, että lapset hoidetaan YHDESSÄ ja, että molemmat vanhemmat saavat vuorotellen omaa aikaa. Jos on kateellinen eronneen omasta ajasta, vaikka elää ydinperheenä niin kannattaa oma parisuhde ottaa tarkasteluun.
Pelkkiin haalareihin menee helposti 500 kuussa. Ja jos lapsella on silmälasit niin niihinkin voi palaa toinen viissatanen kuussa jos on erikoishiontoja tms. Siihen päälle ruoat, harrastukset kuten jääkiekkovarusteet, valmentajan maksut, pelireissut, mopoautot, motocrosspyörät, pianot ja pelikonsolit niin 5000-6000€ elatusmaksut ovat ihan minimi kuussa eikä edes aina riitä.
Vierailija kirjoitti:
Asun suht edullisesti, olen yhden eskarilaisen yh.
Asumiskuluista lapsen osuus on noin 220e/kk , jos lasketaan että asumiskulut menee puoliksi.
Ruokakulut 130e/kk?
Harrastuskulut n. 50e/kk (harrastusmaksu 240e/v + harrastukseen kuuluva vaatetus, kuskaamiset yms.).
Lääkkeet, hygienia yms. 20e/kk.
Jos ajatellaan Kelan minmielareita, eli noin 200e, niin eihän se riitä kattamaan edes puolia / omaa puolikasta lapsesta tulevista kuluista ja silti aina se lapsensa jättänyt isä haukkuu huoltajaksi jäänyttä lompakkoloiseksi.
Lapsilisä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Nää tulee todella kalliiksi. 18 vuoden aikana voi palaa 50 000 € pelkkiin haalareihin vaikkei ostaisi kalleimpia. Tätä ei moni etäisä ymmärrä!
Mun ex maksaa 160€. Tulojensa mukaan puolet vähemmän mitä pitäisi ja paljon alle minimin ja silti on katkera. Hänen ehdotus lastenvalvojalla oli, että voi tuoda kalaa joskus.
Joudun asumaan lapsen vuoksi isommassa asunnossa. Kunnan vuokrakaksio joten ei mitään pröystäilyä. Exäl ei autoa joten maksan myös kuljetuksen. Ylimääräset vesimaksut, sähkö, lapsen kaverisynttäreitten lahjat, harrastukset, ulkovaatteet ja kengät on kalliita, kellopuhelin ja kaikki autoon liittyvät kulut. Ilman häntä pärjäisin ilman. Kavereiden luo kuskaamiset. Vien lomilla huvipuistoihin. Hän ei mihinkään ikinä. Mutta mun perseeseen ne rahat sen mielestä menee.
Vierailija kirjoitti:
Voi tämä on niin tuttua. Minä olen työtön ja elämme toimeentulotuella lapsen kanssa. Käytännössä kaikki rahat menee lapsen menoihin. Isänsä on hyvätuloinen ja maksaa 246 e kk, Kelalta saisi 197 e kk... Lapsi ei ole isällään ollenkaan väkivallan takia, isä saa raivareita ja tönii ja potkii lasta eli lapsi minulla koko ajan.
Isänsä ei maksa yhtään mitään mttra kuin tuin elarin ostan kaikki yksin lapselle. Hopelta ja kirppareilta kun isä on hyvätuloinen ja säästää valtavia summia osakkeisiin kun oma lapsi elää köyhänä.
Miksi löhivanbremman täytyy käyttää kaikki raha lapseen, kun etävanhempikaan ei käytä? Sitä en ole koskaan ymmärtänyt. Etä saa säästää ja harrastaa mutta lähi ei?
Jaajaa, meillä kyllä se on lähivanhempi joka on säästänyt pitkän pennin samalla kun se einole etälle ollut mitenkään mahdollista, sillä hännon joutunut maksamaan lasten elämistä lähille ja samalla maksaa omaa asuntoa jossa on huoneet myös lapsille.
Kyllä se on ollut hyvä järjestelmä mutta ette osaa käyttää sitä oikein eikä sitä käytetä oikein.
Oppiläksyjä elämästä.
Katsokaa nyt sitten että teette ne lapset rakkaudesta niin se rahan puute on helpompi käsitellä ja sietää.
Bussilippu on turha ja lapsi voi polkea pyörällä? Kaupungissa, missä matkat saattaa olla helposti 5-10 km myös, kaupunkiliikenteen seassa? Ja talvella?
Just. Ehkä joltain teiniltä onnistuisi, mutta ei ala-asteikäiseltä lapselta.