Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Vierailija kirjoitti:
Aiheellinen aloitus! Mikä **ttu siinä on, että eksällä on aina rahaa uusiin rakennekynsiin ja ripsiin, mutta lapsi tulee kylään rikkinäisissä sukissa? Sitten kun kysyn, oon kontrolloiva ja katkera. Ei, mä oon ISÄ ja mä haluun tietää MIHIN MUN RAHA MENEE???!!!
Luulisin, että sun luokse lapsi puetaan halvimpiin ja huonoimpiin rytkyihin, koska sun luona lapsen tavarat katoaa mustaan aukkoon.Lapsen äiti voi vain valita, onko tappio 5 vai 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten just niin, että nämä elarista valittavat etävanhemmat ei tajua lapsen kuluista mitään. Esim. yllä joku mainitsi lapsen silmälasit. Ne kun pitää hankkia, niin yhtäkkiä siinä kuussa lapsen kulut onkin ainakin 300 euroa enemmän kuin mitä elatusmaksuun on huomioitu. Nämä yllättävät uudet kulut kaatuu aina 100% lähivanhemman niskaan, kun siinäkin kuussa etävanhempi maksaa vain sen 250e elatusmaksunsa, mikä kuittaa korkeintaan puolet lapsen peruskulutuksesta (lapsen asuminen, ruoka, perusvaatteet, kengät, jotain harrastusvälineitä, lasten särkylääkkeet jne.).
No voi kyynel. Näiden uhriutujien tarinoissa lapselle hankitaan uudet haalarit ja rillit kerran kuussa.
Tuon kirjoittaja tienaa top 3 prosentissa, ettei mua henkilökohtaisesti haittaa. Ihan vaan kaverin puolesta ketuttaa ne ulisijat, ketkä jaksaa valittaa jostain 225e/kk elarimaksusta. Kaikki tajuaa, että jos esim. lapsen todelliset kulut vuoden ajalta jaetaan 12 kuukaudelle, summaksi tulee aivan varmasti enemmän kuin 2 x 225e = 450e, koska siellä on peruskulutuksen lisäksi myös näitä satunnaisia kuluja, mitä ei elarilaskennassa ole huomioitu.
Jos vanhempien tulotaso on suurinpiirtein sama, lähivanhempi maksaa ihan järjestään huomattavasti enemmän lapsen kuluja.
Osallistuvat isät myös saavat kyllä 50-50 sopimuksen lapsen luonapidosta, kun osoittavat, että esim. jakoivat perhevapaat puoliksi jne. lapsen ollessa pieni. Elämä on valintoja.
Lapsen elämisen kuluihin menee paljon rahaa.
Vaikkei silmälaseja tai talvisaappaita hankitakaan joka kuukausi, niin kiinteiden kuukausikustannusten päälle tulee aina jotain vähän kalliimpaa tai muuten vaan extraa.
Yhdessä kuussa käydään hampurilaisella ulkona, leffassa jne.
Toisessa kuussa onkin vaikkapa kaverisynttäriä, silmälasien hankkimista
Kolmannessa kuussa onkin tarvetta parturille tai kampaajalle ja johonkin tapahtumaan
Neljännessä kuussa pitääkin ostaa uusi ulkotakki ja hanskat sekä pipo
Viidennessä kuussa lakanat repeää ja pitää ostaa pussilakanat ja lakanat, sitten erääntyy vaikkapa terveysvakuutuslasku, uusi hammasharjakin pitää ostaa ja lääkkeitä apteekista
Kuudennessa kuussa pitääkin ostaa uudet lenkkarit ja uimapuku sekä uimalasit
Seitsemännessä kuussa tuleekin tarvetta piilolinsseille, uudelle kännykälle ja repulle
jne. jne.
Huom. nämä kaikki siihen päälle, sen lisäksi, että ruokaan menee vähintään 250 euroa kuukaudessa, kun ruokkii lapsen itse aamusta iltaan kotona
Pitää maksaa joka kuukausi kännykkä ja nettilasku, vesilasku, asumiskulut, julkisen liikenteen liput, mahdollisen oman kulkupelin menot, hygieniatuotteet jne. jne.
Kyllä sitä rahaa palaa joka ikinen kuukausi johonkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten just niin, että nämä elarista valittavat etävanhemmat ei tajua lapsen kuluista mitään. Esim. yllä joku mainitsi lapsen silmälasit. Ne kun pitää hankkia, niin yhtäkkiä siinä kuussa lapsen kulut onkin ainakin 300 euroa enemmän kuin mitä elatusmaksuun on huomioitu. Nämä yllättävät uudet kulut kaatuu aina 100% lähivanhemman niskaan, kun siinäkin kuussa etävanhempi maksaa vain sen 250e elatusmaksunsa, mikä kuittaa korkeintaan puolet lapsen peruskulutuksesta (lapsen asuminen, ruoka, perusvaatteet, kengät, jotain harrastusvälineitä, lasten särkylääkkeet jne.).
No voi kyynel. Näiden uhriutujien tarinoissa lapselle hankitaan uudet haalarit ja rillit kerran kuussa.
Mulla on kaksi lasta eikä mene yhtään kuukautta, jolloin ei tulisi joku satasien lisälasku. Vähintään joku harrastuksen vuosimaksu tai vakuutukset,.
Miksi sinä et halua huolehtia omasta lapsestasi?
Ja kyttäät exäsi elämää ja raha-asioita?
Kuulostaa hyvin hyvin sairaalle!!!!!!!!
Kyse on SINUN omasta lapsestasi ja hänen elämästä. Miksi sinä haluat hankaloittaa oman lapsesi elämää?
Olisiko terapiasta apua, että voisit keskittyä OMAAN elämääsi ja myös sinun ja lapsesi elämään.
Tokkopa sitä lasta on vasten sinun tahtoasi tehty.
Ap on pihi ja itsekäs kusipää jonka vaimo heitti pihalle, ja se on oikein!
Tämä keskustelu pitäisi lukea jokaisen isäksi haluavan.
Tulisi realiteettia sille mikä on naiselle tärkeää: raha, ja että erossa lapset mulle, ja susta viis.
Miettikääpä miksi yhä harvempi haluaa isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan 232€/kk elatusmaksuja, enkä saa päättää mitään lapsen elämässä. Tapaan kerran pari kuussa jos eksä suostuu. Missä vaiheessa tästä tuli laillistettua ryöstöä?
Mitä sun pitäisi saada päättää?
Todennäköisesti pitäisi saada päättää lapsen äidin elämästä ihan kaikki. Tarve kontrolloida on kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi syntyy kahdelle, mutta erohetkellä siitä tulee äidin omaisuutta. Isä muuttuu ylimääräiseksi vierailijaksi, joka saa lipun sisään kerran kuussa, kunhan on suorittanut maksut. Ja jos itket oot huono.
Erohetkellä käydään lastenvalvojalla sopimassa siitä missä lapsi asuu, miten hänen elatuskulunsa jaetaan ja miten lapsi tapaa sitä vanhempaa, jonka luona ei käy. Miksi te, että sovi näitä asioita?
Tämä ns. sopiminen on sitä mitä Gösta kuvaa biisissään matkalla omiin hautajaisiin.
Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se joka osti uuden haalarin neljännen kerran vuodessa sisään. Ja tosiaan, lisäksi muutaman haalarin kohdalla kävi tuuri ja ne saatiin ilmaisena tai edullisesti käytettynä, niitä en laskenutkaan. Varsinkin silloin kun lapsi on pieni ja kasvaa koko ajan ostetaan käytännössä joka kuukausi tai joka toinen kuukausi jotain. Jos se ei ole haalari, se voi olla kengät, saappaat tai sitten uusia perusvaatteita uusia kokoja. Tai sitten se voi olla vaikka uusi sänky, potkupyörä tai rattaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi lasta eikä mene yhtään kuukautta, jolloin ei tulisi joku satasien lisälasku. Vähintään joku harrastuksen vuosimak
Mullakin on kaksi lasta ja useinkin on kuukausia jolloin ei tule mitään lisämaksuja. Lapsilisät 360 euroa riittää lähes poikkeuksetta lasten kuluihin ja usein siitä jääkin.
Tähän ei nyt kuulu asuminen tai ruoka koska ne menevät vuoroviikoin kyllä tasan.
Mun lapsilla on harrastuksia mutta ei sellaisia joista tulisi satasien kulut joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ongelma poistuu kun käteisen rahan käyttö loppuu. Elatusmaksut voi jatkossa maksaa erityiselle elatustilille johon liitetty maksukortti kelpaa vain tietyn tyyppisten tuotteiden tai palvelujen hankintaan. Ei kelpaa eikä toimi meikkeihin, kosmetologille tai Teneriffan matkan ostoon. Eikä saa käteisenä ulos.
EU säätää direktiiviä joka velvoittaa vastaanottamaan ja kelpuuttamaan käteiset eurot koko EUn alueella. Käteinen ei ole menossa minnekään.
"Mullakin on kaksi lasta ja useinkin on kuukausia jolloin ei tule mitään lisämaksuja. Lapsilisät 360 euroa riittää lähes poikkeuksetta lasten kuluihin ja usein siitä jääkin.
Tähän ei nyt kuulu asuminen tai ruoka koska ne menevät vuoroviikoin kyllä tasan. "
Mun lapsi täytti 17 v ja lapsilisät poistui samana kuukautena.
Saan vaan toisesta lapsesta lapsilisän, vaikka vanhempi lapsi kuluttaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin.
Lisäksi meillä lapset näkevät isäänsä vain muutaman kerran vuodessa, joten mun rastiksi koituu myös kaikki asumis- ja ruokakulut. Kelan 170 euron lapsilisällä ei saa edes ruokaa pöytään yhdelle lapselle koko kuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin elatusmaksuja kolme vuotta, ja lapsi luuli että joku uusi parrakas äijä on sen isä. Mutta kun jätän maksamatta yhden kuun, olen vastuuton loinen. Pitäiskö myös kiittää eksää, että saan olla maksava kummisetä?
Enemmän tuo kertoo sinusta isänä kuin exäsi elämästä.
Millainen isä vieraannuttaa lapsensa niin, ettei lapsi edes tiedä kuka hänen isänsä on.
Siis mitä ihmettä nämä valitukset siitä, että eron jälkeen ei näe lapsia oikein on? Jos ei näkemättömyyteen ole jotain todellista syytä, esimerkiksi oikeuden päätöstä erikseen sovittavista valvotuista tapaamisista, niin kyllä se on ihan isän itsensä vastuulla ylläpitää suhdetta lapsiinsa ja olla kartalla näiden elämästä ja kuulumisista.
Omat vanhempani on aina asuneet erillään ja vaikka asuin äitini kanssa pääkaupunkiseudulla ja isä asui Ahvenanmaalla, niin isä oli koko ajan aktiivisesti mukana elämässäni. Olin hänen luonaan aina kuin mahdollista, lomilla ja pitkiä viikonloppuja, joskus hän kävi meillä tai vietettiin muuten aikaa samalla paikkakunnalla tai lähistöllä. Muuten soitettiin ja viestiteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi lasta eikä mene yhtään kuukautta, jolloin ei tulisi joku satasien
Mullakin on kaksi lasta ja useinkin on kuukausia jolloin ei tule mitään lisämaksuja. Lapsilisät 360 euroa riittää lähes poikkeuksetta lasten kuluihin ja usein siitä jääkin.
Tähän ei nyt kuulu asuminen tai ruoka koska ne menevät vuoroviikoin kyllä tasan.
Mun lapsilla on harrastuksia mutta ei sellaisia joista tulisi satasien kulut joka kuukausi.
Älä jauha potaskaa. Pelkkä päiväkotimaksu on 300e/kk. Jos kouluikäinen, niin johan hänen ruokaansa pelkästään kuluu se 120e lapsilisä/lapsi, vaikkei koko vuotena ostaisi hänelle yhtään mitään. Haluaisin vaan nähdä sen kouluikäisen, joka mahtuu viime vuotisiin vaatteisiinsa ja kenkiinsä vuodenajan vaihtuessa.
Elariin lasketaan myös lapsen osuus asumisesta (sähkö, vesi, huoneen neliöt..). Kolmion vuokra on enemmän kuin kaksion, puhumattakaan, jos ostaa vaikka pk-seudulta yhden huoneen lisää, saa pulittaa n. 100000e enemmän ostohetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi lasta eikä mene yhtään kuukautta, jolloin ei tulisi joku satasien lisälasku. Vähintään joku harrastuksen vuosimaksu
No olisit sitten käyttänyt ehkäisyä, niin ei tarvitsisi nyt märistä ja uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tuo oli jo neljäs ostettu haalari vuoden aikana. Viime syksynä uusi välikausihaalari, talveksi uusi isompi toppahaalari, aikaisin keväällä toinen isompi toppahaalari ja nyt tuo uusi isompi välikausihaalari. Softshellhaalareita viime syksylle ja tälle keväälle sekä kurahaalaria en edes laskenut, koska ne saatiin ilmaiseksi tai ostettiin käytettynä.
😂 Tämä joidenkin äitien haalarifetissi on aivan sairasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tuo oli jo neljäs ostettu haalari vuoden aikana. Viime syksynä uusi välikausihaalari, talveksi uusi isompi toppahaalari, aikaisin keväällä toinen isompi toppahaalari ja nyt tuo uusi isompi välikausihaalari. Softshellhaalareita viime syksylle ja tälle keväälle sekä kurahaalaria en edes laskenut, koska ne saatiin ilmaiseksi tai ostettiin käytettynä.
😂 Tämä joidenkin äitien haalarifetissi on aivan sairasta
Mihin kuvittelet niitä haalareitabtarvittavan ja kuinka usein?
Helsingissä on lastenvalvojalle yli puolen vuoden jonot ensinnäkin.
Sillon vain eletään omin päin soveltaen.