Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa noin 100 000 euroa, ja nykytilanteessa varmasti enemmän. Siinpä ap ja muut miesvänisijät laskevat, miten isoksi sillä heidän maksamallaan noin parillasadalla eurolla/kk lapsi kasvaisi!
Mun ex vaatii maksut aina ajallaan mutta ei kerro edes onko lapsi koulussa vai ei. MUTTA FACEBOOKISSA ON KYLLÄ UUDEN KÄSILAUKUN JA TYTTÖJEN ILLAN KUVAT LASEJA KILISTELLÄÄN JA NAURETAAN!! Tähänkö ne maksut menee?
Jokainen huoltaja saa wilma -tunnukset halutessaan.
Haha, juuri näin. Äijä ei ole viitsinyt edes hommata wilma-tunnareita, ja hirveä vinkuna jostain elareista, ja exän somen kyttääminen, että onko sillä uusi käsilaukku. Vuoden isi taas liikkeellä. Eiköhän ko. isi joskus osta itselleenkin jotain, että ihan vaan tiedoksi, että exälläkin on oikeus ostaa itselleen jotain. Useimmiten se exäkin käy töissä, ja jos lapsen kulut maksetaan puoliksi, useimmiten exälle jää sen jälkeen palkastaan vielä jotain käteenkin (Ja toivottavasti jää. Jos ei jää, elaria kannattaa nostaa, koska ei ole kauhean kestävää, jos lapsen äiti ei pysty hankkimaan itselleen edes vaatteita.)
Avioerot ja elatusmaksut ovat uusfeministinen keino tehdä pakotettu tulonsiirto miehiltä naisille naisten elintason nostamiseksi. Ei tarvitse itse ponnistella oman tulotason nostamiseksi kouluttautumalla tai paiskimalla töitä urakehityksen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ongelma poistuu kun käteisen rahan käyttö loppuu. Elatusmaksut voi jatkossa maksaa erityiselle elatustilille johon liitetty maksukortti kelpaa vain tietyn tyyppisten tuotteiden tai palvelujen hankintaan. Ei kelpaa eikä toimi meikkeihin, kosmetologille tai Teneriffan matkan ostoon. Eikä saa käteisenä ulos.
Sitten naiset kaupittelevat niitä maksukortteja. Helppo muuttaa käteiseksi vaikkapa pyytämällä 250 euron kortista 150-200€. Ja taas mennään ottamaan ripset tai geelikynnet miehen rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Avioerot ja elatusmaksut ovat uusfeministinen keino tehdä pakotettu tulonsiirto miehiltä naisille naisten elintason nostamiseksi. Ei tarvitse itse ponnistella oman tulotason nostamiseksi kouluttautumalla tai paiskimalla töitä urakehityksen eteen.
Sori, mutta ne elarit Suomessa ei edelleenkään ole sille naiselle vaan lapsen kuluihin. Laskuriin listataan lasten kulut ja esim. ruoka- ja vaatekulut arvioidaan yleisen elinkustannuksen mukaan. Jos tekee lapsia, pitää ne myös elättää. Se velvollisuus koskee myös etävanhempaa. Suomessa harvemmin pitää maksaa avioerossa puolison elatusmaksua.
Esim. meillä minä, eli nainen ja lähivanhempi, tienaan enemmän kuin ex-mieheni. Lapset asuu kuitenkin minun luonani joka toista viikonloppua lukuunottamatta, ja koska isä ei osallistu lasten hankintoihin suoraan tekemällä hankintoja tai maksamalla lasten laskuja, pääsee hän helpolla, kun tekee kerran kuussa tilisiirron minun tilille (siis maksaa elarit), ja minä hoidan kaikki lapsen hankinnat. Tuohan on vain superhelppoa exälle, kun ei tarvi juosta lastenvaatekaupoissa, vaan selvittää osuutensa yhdellä tilisiirrolla.
Lapsiin menee yllättävän paljon rahaa joka kuukausi.
Esimerkki kuukauden menoista teini-ikäiselle
- ruoka, hygieniatuotteet eli shampoo, hoitoaine, saippua, hammasharjat, tahnat, kasvovoiteet, ihonhoitotuotteet, vessapaperi 250 e
- vesilasku kerrostalossa noin 22 euroa
- puhelinliittymä noin 30 euroa
- kuukausikortti julkiseen liikenteeseen noin 40 e
- oma osuus asumiskuluista noin 250 e
- harrastukset noin 50-100 e
Sitten näihin menee rahaa miltei joka kuukausi:
- vaatteet (näistä kalleimmat on ulkovaatteet, kengät) menee helposti monta sataa euroa, pitää uusia sukkia, kalsareita, paitoja, housuja, tarvitaan hanskaa, kaulahuivia ja pipoa
- koulutarvikkeet (kyniä, kumeja jne.)
- silmälasit, piilolinssit todella kalliita
- huoneen sisustus kuten lakanat, peitot, tyynyt
- jos pitää uusia tietokonetta, läppäriä, puhelinta yms. elektroniikkaa, se maksaa paljon
- satunnaiset hampurilaisravintolakäynnit, leffateatterit tai muu viihdyke kuten erilaiset tapahtumat tai kaverisynttärit
- leluja ei sentään teini-ikäinen tarvitse, eikä vaatteita tarvitse uusia 3 kk välein kasvamisen takia
On laskettu, että lapsen elämiseen kuluu kaikkinensa noin 800 euroa kuukaudessa ja sekin on halvinta mahdollista ostaen
Lapsi tarvitsee muutakin kuin vain ruuan. Yllättävän paljon menee rahaa, vaikka vain halvinta ostaisi ja pihistellen.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies vaivautuisi ottamaan lähivanhemmuuden, ja siis hoitamaan kaikki lapsen asiat, niin elari menisi naiselta miehelle. Näin ei vaan yleensä tapahdu, vaan ne lasten äidit hoitavat lasten asiat. Laki ei ole kuitenkaan mitenkään sukupuolisidonnainen, vaan puhutaan lähi- ja etävanhemmasta.
Lapsi syntyy kahdelle, mutta erohetkellä siitä tulee äidin omaisuutta. Isä muuttuu ylimääräiseksi vierailijaksi, joka saa lipun sisään kerran kuussa, kunhan on suorittanut maksut. Ja jos itket oot huono.
Ei lapsen lääkärikäynnitkään ilmaisia ole. Vaikka olis vakuutus, niin vakuutus per vuosi maksaa jo itsessään paljon ja omavastuu on iso.
Lisäksi apteekkiostokset maksaa, jokainen tarvitsee aina jotain apteekista
Puhumattakaan, jos lapsilla on mopoja sun muita, nehän ne vasta maksaa, niiden ylläpito ja bensatkin
Teini-ikäisen tytön meikkeihin, hiustuotteisiin ja ihovoiteisiin voi upota todella paljon rahaa myös
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat kummallisia otuksia. Kun ollaan ydinperheessä jossa on lapsia, pitää miehen tehdä töissä pitkää päivää että on varaa elättää lapset. Kotitöitä ei jaksa tehdä kun työpäivät ovat niin pitkiä. Kun vaimo saa tarpeekseen ja lähtee niin yhtäkkiä lapsien elättäminen ei maksakaan mitään ja äiti käyttää elatukseen saamansa rahat vain itseensä.
Ei se aina niin mene, että vaimo lähtee.
Meillä lähti mies. Jätti koko perheen ja vastuun mulle arjesta täysin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi syntyy kahdelle, mutta erohetkellä siitä tulee äidin omaisuutta. Isä muuttuu ylimääräiseksi vierailijaksi, joka saa lipun sisään kerran kuussa, kunhan on suorittanut maksut. Ja jos itket oot huono.
Normaalit, osallistuvat isät, jotka pitivät pitkät perhevapaat ja ovat alusta asti osallistuneet aktiivisesti lastensa elämään ja lasten asioiden hoitamiseen, yleensä vaativat ja saavat avioeron jälkeen 50-50 luonapidon. Toki silti elarit voi tulla kyseeseen, jos on sovittu, että lähivanhempi maksaa esim. päiväkotimaksut, lapsen vakuutuslaskut, harrastuslaskut jne., niin etä saattaa kuitata puolet noista lähivanhemman tilille arvioituna könttäsummana (elarina).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa noin 100 000 euroa, ja nykytilanteessa varmasti enemmän. Siinpä ap ja muut miesvänisijät laskevat, miten isoksi sillä heidän maksamallaan noin parillasadalla eurolla/kk lapsi kasvaisi!
Mun ex vaatii maksut aina ajallaan mutta ei kerro edes onko lapsi koulussa vai ei. MUTTA FACEBOOKISSA ON KYLLÄ UUDEN KÄSILAUKUN JA TYTTÖJEN ILLAN KUVAT LASEJA KILISTELLÄÄN JA NAURETAAN!! Tähänkö ne maksut menee?
Eksä pitää nollakontaktia sinuun ja kommunikoi vain pakollisen.
Vierailija kirjoitti:
Aiheellinen aloitus! Mikä **ttu siinä on, että eksällä on aina rahaa uusiin rakennekynsiin ja ripsiin, mutta lapsi tulee kylään rikkinäisissä sukissa? Sitten kun kysyn, oon kontrolloiva ja katkera. Ei, mä oon ISÄ ja mä haluun tietää MIHIN MUN RAHA MENEE???!!!
Hertsileijaa... Lapsi tulee isän luokse KYLÄÄN kertoo jo isyydestä paljon. Eikö isän koti, ole myös lapsen koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ongelma poistuu kun käteisen rahan käyttö loppuu. Elatusmaksut voi jatkossa maksaa erityiselle elatustilille johon liitetty maksukortti kelpaa vain tietyn tyyppisten tuotteiden tai palvelujen hankintaan. Ei kelpaa eikä toimi meikkeihin, kosmetologille tai Teneriffan matkan ostoon. Eikä saa käteisenä ulos.
Sitten naiset kaupittelevat niitä maksukortteja. Helppo muuttaa käteiseksi vaikkapa pyytämällä 250 euron kortista 150-200€. Ja taas mennään ottamaan ripset tai geelikynnet miehen rahoilla.
Jos nainen laittaa ripset tai geelikynnet miehen rahalla niin miten hän sitten elättää lapsen? Pyhällä hengellä? Vai omalla rahallaan.
Olisit ottanut naisen, joka ei laita tuollaisia. Itselläni ei koskaan ole ollut laitettuja kynsiä tai ripsiä. Ai niin, mut kun pitää olla naisellinen ja kaunis?
Miten Kela katsoo tekeekö elatusvelvollinen töitä ? Kela maksaa siis elatusmaksut. Jos oma firma katsooko myös sen. Sivusta seurannut ja miettinyt onko kelaa noin helppo huijata.
Se on muuten just niin, että nämä elarista valittavat etävanhemmat ei tajua lapsen kuluista mitään. Esim. yllä joku mainitsi lapsen silmälasit. Ne kun pitää hankkia, niin yhtäkkiä siinä kuussa lapsen kulut onkin ainakin 300 euroa enemmän kuin mitä elatusmaksuun on huomioitu. Nämä yllättävät uudet kulut kaatuu aina 100% lähivanhemman niskaan, kun siinäkin kuussa etävanhempi maksaa vain sen 250e elatusmaksunsa, mikä kuittaa korkeintaan puolet lapsen peruskulutuksesta (lapsen asuminen, ruoka, perusvaatteet, kengät, jotain harrastusvälineitä, lasten särkylääkkeet jne.).
Jo on ulinat päällä. Varokaa näitä kiertopalkintoja naiset? Ja ei ainakaan seksiä näiden kanssa.
Fiksujakin miehiä löytyy.
Mä en ole ikinä käyttänyt tekokynsiä, tekoripsiä enkä tekohiuksia.
Ripset, hiukset ja kynnet ovat pitkät ihan luonnollisesti. Säästän tässä siis tuhansia euroja joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten just niin, että nämä elarista valittavat etävanhemmat ei tajua lapsen kuluista mitään. Esim. yllä joku mainitsi lapsen silmälasit. Ne kun pitää hankkia, niin yhtäkkiä siinä kuussa lapsen kulut onkin ainakin 300 euroa enemmän kuin mitä elatusmaksuun on huomioitu. Nämä yllättävät uudet kulut kaatuu aina 100% lähivanhemman niskaan, kun siinäkin kuussa etävanhempi maksaa vain sen 250e elatusmaksunsa, mikä kuittaa korkeintaan puolet lapsen peruskulutuksesta (lapsen asuminen, ruoka, perusvaatteet, kengät, jotain harrastusvälineitä, lasten särkylääkkeet jne.).
No voi kyynel. Näiden uhriutujien tarinoissa lapselle hankitaan uudet haalarit ja rillit kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Erohetkellä käydään lastenvalvojalla sopimassa siitä missä lapsi asuu, miten hänen elatuskulunsa jaetaan ja miten lapsi tapaa sitä vanhempaa, jonka luona ei käy. Miksi te, että sovi näitä asioita?
Jep, tämä on maailman tapa. Suomalaisilla maailman misogynistisin ja lapsivihamilisin lainsäädäntö ja silti nämä kusipäät vinkuvat.