Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotus - jos jompikumpi vanhemmista tienaa jotain lapsilisät pois

Vierailija
15.05.2025 |

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ja mieheni tienattiin lasten ollessa pieniä just sen verran, että saatiin kunnia maksaa päivähoitomaksut korkeimman mukaan. Todellakin meni lapsilisä elämiseen, ei pankkitilille odottamaan lapsen täysi-ikäisyyttä.

Olitte siis pahoja suurituloisia, joita kuuluukin rangaista?

En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta silloin kun omat lapset oli päiväkoti-ikäisiä, ei tarvinnut olla kummoisetkaan tulot, kun oli siinä korkeimmassa maksuluokassa. Keskitulot tai vähän alle, riittivät.

Vierailija
62/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei järkevää, mutta oikeasti yli 5000€ tienaavat eivät niitä tarvitse. Lapsilisä ei ole tarveharkintainen,eikä luotu sellaiseksi, mutta voisiko siitäkin tehdä sellaisen,  on pohdittavan arvoinen, jos Kela etuisuuksia pitää saada karsittua epätoivoisesti. Sitähän se kuitenkin on, Kela rahaa valtiolta.

Jotta ei tulisi uikutusta, kuinka lapsilisät on luotu tasaamaan tuloeroja lapsettomien ja lapsiperheiden välillä, olisi tuossakin mahdollista luoda järjestelmä, missä lapsilisät laskisivat prosentuaalisesti tulojen kohotessa ja laskelmissa otettaisiin huomioon tietenkin lasten määrä

10000€  ja yli tienaavien perheiden taloustilanne ei muuttuisi merkittävästi, vaikka lapsilisät poistettaisiin, jos lapsia maksimi 2 

Lapsilisistä ei ole hyötyä tuilla eläville, kun otetaan mukaan laskelmiin esim. TT-tuessa. Lapsilisien poisto vaikuttaisi eniten pieni- ja keskituloisiin ja varsinkin pienituloisilla kaventa

Lainaus:* Tuskin kukaan jättää pyrkimättä yli 5000€ työpaikkoihin, vaikka ei lapsilisiä tippuisi tai jättäisi lapset tekemättä, jos hyvätuloisena ei saisi lapsilisiä enää. Ja silloin ehkä kannattaakin jättää lapset tekemättä, jos tyosta olisi kiinni.*

Eiköhän ne pienituloisetkin samalla logiikalla voisi jättää lapset tekemättä. 

Ja otetaanpa esim. 5-lapsinen perhe. Lapsilisät nyt n. 700e/kk. Vanhempi saa palkankorotuksen, brutto 1000, netto 500. Samalla menettää lapsilisät 700e, eli palkankorotuksen jälkeen perheen tulot pienenevät 200e/kk. Ja vaikka pienennys olisi vain osa lapsilisästä, lopputulos palkankorotuksesta olisi +/-0. Kannustavaa eikö totta.

Ja kuinka paljon maksaa rakentaa järjestelmä, joka laskee kuukausittain talouden tulot ja lisää tai vähentää maksettavaa summaa. Entäs miten huomioidaan lapsilisät eronneille ja  uusioperheillä: kenen tulot vaikuttavat, kun on lapsia useasta parisuhteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei järkevää, mutta oikeasti yli 5000€ tienaavat eivät niitä tarvitse. Lapsilisä ei ole tarveharkintainen,eikä luotu sellaiseksi, mutta voisiko siitäkin tehdä sellaisen,  on pohdittavan arvoinen, jos Kela etuisuuksia pitää saada karsittua epätoivoisesti. Sitähän se kuitenkin on, Kela rahaa valtiolta.

Jotta ei tulisi uikutusta, kuinka lapsilisät on luotu tasaamaan tuloeroja lapsettomien ja lapsiperheiden välillä, olisi tuossakin mahdollista luoda järjestelmä, missä lapsilisät laskisivat prosentuaalisesti tulojen kohotessa ja laskelmissa otettaisiin huomioon tietenkin lasten määrä

10000€  ja yli tienaavien perheiden taloustilanne ei muuttuisi merkittävästi, vaikka lapsilisät poistettaisiin, jos lapsia maksimi 2 

Lapsilisistä ei ole hyötyä tuilla eläville, kun otetaan mukaan laskelmiin esim. TT-tuessa. Lapsilisien poisto vaikuttaisi eniten pieni- ja keskituloisiin ja varsinkin pienituloisilla kaventa

Ei ole hyötyä tuilla eläville? Ei tuet ole taloudellista hyötyä varten senkin tollo, tuet ovat tukea. Jos rahanpuute ottaa pannuun, mene töihin.

Lapsilisät joko poistetaan kaikilta tai ne maksetaan kaikille. Mitään järkeä ei ala olemaan tässä touhussa että kaikki yhteiskunnan tukiverkot poistetaan niiltä jotka ne kaikille kustantavat. Ainoa hyöty suuremmista tuloista on se, että saa vähän enemmän asuntolainaa. Mitään muuta ei saa. 

Vierailija
64/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset vähänkään monimutkaisemmat tukihimmelit maksavat. Suomessa niiden väkertely ja ylläpitö maksaa paljon. Tämä veroraha on pois jostain muusta. Lapsilisien poisto yli tietyn rajan tienaavilta tai portautus tulojen mukaan ei maksa itseään takaisin vaan lisäisi byrokratian kuluja. Kuten on jo todettu, lapsilisää ei ole tarkoitettu tukimuodoksi pienituloisille. Jos se poistetaan, minkä luulet yhteiskunnan viestin olevan keski- ja hyvätuloisille lapsiperheille? Onko todella ideana saada nämä perheet lähtemään maasta? He maksavat jo nyt kalliisti siitä, että haluavat perheenlisäystä. Olisi todella typerä veto Suomelta suorastaan hieroa naamaan viestiä  "sinun lapsesi eivät ole toivottuja eikä perheelläsi ole muuta arvoa kuin maksajana". Ja olen melkoisen varma, että lapsilisien poisto osalta johtaisi jossain vaiheessa sen poistoon kaikilta. Nytkin huono-osaisten tukia on leikattu. Kannattaa miettiä mitä toivoo. Sanon näin vapaaehtoisesti lapsettomana, joka ei itse hanki lapsia mistään syystä.

Vierailija
65/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ja mieheni tienattiin lasten ollessa pieniä just sen verran, että saatiin kunnia maksaa päivähoitomaksut korkeimman mukaan. Todellakin meni lapsilisä elämiseen, ei pankkitilille odottamaan lapsen täysi-ikäisyyttä.

Ihan hyvä varmaan niin. Lähipiirissä on pari varoittavaa esimerkkiä siitä, että lapsilisiä ei kannata laittaa lapsen nimissä olevalle tilille tai rahastoon odottamaan täysi-ikäisyyttä. Nimittäin 18-vuotias ei yleensä ole aivan kypsä rahan käsittelijä, ja voi hullaantua käyttämään rahat todella typerästi. On paljon parempi käyttää lapsilisät lapsen elatukseen ja harrastuksiin lapsuusaikana. Jos vanhempien varat sallivat, voi esim. myöhemmin auttaa ensiasunnon hankkimisessa lahjoittamalla 3 vuoden välein 4999 euroa tai maksaa lapsen puhelinlaskut opiskeluaikana. 

Meillä päinvastoin. Lapset on saaneet hallita tilejään ja rahastojaan 12v iästä lähtien, joten heillä on ollut 6 vuotta aikaa tehdä virheitä. Parempi menettää pieniä kuin isoja summia. Kun 18v on tullut täyteen, on lapset osanneet rahankäytön, sijoitukset ovat sen jälkeen kasvaneet eivä huvenneet.

Toki jos ei opeta lasta rahankäyttöön ja lykkää 18v ikäiselle 20 000 e käyttöön, niin käy juuri noin eli nuori ei tajua rahan arvoa lainkaan, koska vanhemmat on aina vain varoittaneet rahojen olevan loppumassa. No nyt ei ole, nyt pannaan menemään.

Vierailija
66/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovun heti lapsilisästä kun palkastani ei ryöstetä kolmannesta veroihin, jotta näin vähän reilu keskituloisenakin saan elää lasteni kanssa kädestä suuhun joka kuukausi...

Vierailija
67/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiltäjän vietiin juuri lapsikorotuksetkin ja asumistukea kiristetty, että pitää asua mahd.huonoissa taloissa ahtaasti. Eli kyllä köyhiä lapsiperheitä on kurjistettu. Itse näen, että kun lapsia syntyy niin vähän pitäisi siitä ensinmäisestä lapsesta saada kunnolla tukea, saataisiin ihmisiä harkitsemaan edes sitä yhtä lasta. Ja tuki pienenisi mitä enenmän lapsia hankkii, koska ne on sitten omia valintoja tehdä iso perhe. Ja kyllä itselläni on lapsia 7😅Ja silti olen tätä mieltä.

Vierailija
68/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap ajattelet alakoululaisesta lapsesta, jolla on sadan tonnin varallisuus sijoituksissa?

Arvatenkin kiehut raivosta. Sinullehan ne tietysti kuuluisivat hänen perimänsä rahat tai kaikille maan tai maailman lapsille. Haluaisit ehkä rosvota ja ryövätä lapsen varat, koska tämä on sattunut perimään jo lapsena eikä vasta esim. 60-vuotiaana. Koska jollain toisella ei ole mitään, ei tälläkään lapsella pitäisi olla? Saman tien voisit ehkä mennä vielä pitemmälle ja rosvota elossa olevan aikuisen varat ennen kuin tämä ehtii edes jättää mitään? Millainen olisi yhteiskunta ilman omaisuudensuojaa? Nopeasti rapautuva. 

Zimbabwessa poistettiin omaisuuden suoja maatalousmaalta. Jotenkin kummasti pellot muuttuivat tuottamattomiksi, eikä maa enää ollutkaan maanosansa vilja-aitta.

Vierailija
69/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois kaikilta! 

Vierailija
70/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisistä ei ole hyötyä tuilla eläville, kun otetaan mukaan laskelmiin esim. TT-tuessa. Lapsilisien poisto vaikuttaisi eniten pieni- ja

Järjestelmähän on jo olemassa. Ja yksikkö , joka tavanomaisesti on tarkastelussa, on taloudessa yhdessä asuvat. Jollain bruttotulorajalla olisi syytä tarkastella lapsilisien lakkaamista. Jos sitä edelleen isoista perhekohtaisista tuloista huolimatta haluaisi, niin sinne sitten vaan tarkasteltavaksi kaikkien talouteen kuuluvien tiliotteet kuukausittain. Vastaavalla tavalla kuin toimeentulotuessa.

Vierailija
71/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan minun mielestä hyvätuloisilta kotitalouksilta pitäisi poistaa lapsilisät. Vaikka kotitaloudet jotka tienaavat yli 5000e/kk nettona niin heiltä lapsilisät pois. 

Minä itse olen aina ajatellut niin että lapsilisä on tuki joka maksetaan pienituloiselle vanhemmalle jotta sillä on paremmin varaa kustantaa lapsen menot, nyt se menee niin että hyvätuloiset säästää tai sijoittaa lapsilisät lapselle ja se luo epätasa-arvoa lasten välille.

Olen itse lapseton ja en aio lapsia hankkia tähän yhteiskuntaan. 

No vika ei ole lapsilisissä vaan vika on sun ajattelussasi. Lapsilisä on alun alkaen säädetty niin, että sitä maksetaan kaikille lasten äideille tulotasoon katsomatta. Tasapuolisesti. Jos sua v:tuttaa se, että myös palkkatuloa ansaitsevalle äidille maksetaan sama lapsilisä, niin lohduttaudu vaikka sillä tosiseikalla, että sen suurituloisen maksamista veroistahan sitä lapsilisää voidaan jakaa. Ja kun suurituloinen maksaa paljon veroa, niin se maksaa paitsi omansa, niin myös monen muunkin lapsen kustannukset. Tajusitko?

Vierailija
72/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiltäjän vietiin juuri lapsikorotuksetkin ja asumistukea kiristetty, että pitää asua mahd.huonoissa taloissa ahtaasti. Eli kyllä köyhiä lapsiperheitä on kurjistettu. Itse näen, että kun lapsia syntyy niin vähän pitäisi siitä ensinmäisestä lapsesta saada kunnolla tukea, saataisiin ihmisiä harkitsemaan edes sitä yhtä lasta. Ja tuki pienenisi mitä enenmän lapsia hankkii, koska ne on sitten omia valintoja tehdä iso perhe. Ja kyllä itselläni on lapsia 7😅Ja silti olen tätä mieltä.

Koska kaikki eivät tee edes sitä yhtä lasta kuitenkaan, tarvitaan myös niitä, jotka tekevät enemmän kuin kaksi lasta.

Ja koska lapsilisä ei kata kuitenkaan kaikkia lapsista aiheutuneita kuluja, jää perhe sitä enemmän miinukselle, mitä enemmän lapsia on. Siksi on perusteltua maksaa enemmän lapsilisää niistä nuoremmista.

Vierailija
73/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan minun mielestä hyvätuloisilta kotitalouksilta pitäisi poistaa lapsilisät. Vaikka kotitaloudet jotka tienaavat yli 5000e/kk nettona niin heiltä lapsilisät pois. 

Minä itse olen aina ajatellut niin että lapsilisä on tuki joka maksetaan pienituloiselle vanhemmalle jotta sillä on paremmin varaa kustantaa lapsen menot, nyt se menee niin että hyvätuloiset säästää tai sijoittaa lapsilisät lapselle ja se luo epätasa-arvoa lasten välille.

Jumalaton byrokratia jos sen saa tulojen mukaan, tulot saattavat vaihdella paljonkin. Nyt lapsilisän käsittely on nopeaa. Jos aletaan tuloja selvittää, tulee hakemusrumbaa, tositteiden toimittamista, uusi käsittelyjärjestelmä pitäisi luoda ja palkata käsittelijöiden lisää. Tätä seuraa järkyttävät kulut valtiolle.

Vierailija
74/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tänne pitäisi vielä kersoja porsia? 0,001% omistajaluokka on keksinyt ikuisen hinnannosto-automaatin ja kun ne pirut vielä omistavat ristiin kaiken (Blackrock ja Vanquard) niin ei voi edes boikotoida... Kattokaas mitä esim Jenkeissä tapahtuu jo nyt! Siellä 20dollarin tuntipalkoills ei ole enää varaa ostaa pientä yksiötä... Monet joutuvat asumaan autossa! Siis 4000-5000 dollarin kuukausiliksoilla! Sama tulee tännekin...

Vierailija
75/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä EI ole tätä varten, vaan tehty tasaamaan elintasoeroa saman tuloluokan sisällä lapsiperheiden ja lapsettomien välillä.

Kaikki tuet ei ole pelkästään toimeentulotukia eri nimellä.

Vierailija
76/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on lapsen ruokaan tarkoitettu mutta miehet joskus naiset varastaa niitä. Eikä lapsilisät tarvi maksaa kuin 2 kahdesta lapsesta.  Miehet voi maksaa itse lapsensa ruuat asumisen vaatteet.  

Vierailija
77/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksaa vain 2 lapsen lisät niin joutuvat töihin kun muita tulee. 

Vierailija
78/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsilisän voisi poistaa kokonaan ja korvata verovähennyksillä.

Vierailija
79/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:*Järjestelmähän on jo olemassa. Ja yksikkö , joka tavanomaisesti on tarkastelussa, on taloudessa yhdessä asuvat. Jollain bruttotulorajalla olisi syytä tarkastella lapsilisien lakkaamista. Jos sitä edelleen isoista perhekohtaisista tuloista huolimatta haluaisi, niin sinne sitten vaan tarkasteltavaksi kaikkien talouteen kuuluvien tiliotteet kuukausittain. Vastaavalla tavalla kuin toimeentulotuessa.*

Ensiksi: Lasten elatuksesta vastaavat lapsen vanhemmat, ei taloudessa yhdessä asuvat, joten muissa kuin ydinperheissä laskenta pitäisi tehdä eri tavalla. 

Toiseksi: etkö ymmärrä mikä ero on toimeentulotuella ja lapsilisällä?

Lapsilisällä kompensoidaan lapsesta aiheutuneita kustannuksia. Ja perheen bruttotuloista riippumatta lapsista aiheutuu kustannuksia. Toimeentulotuki taas on viimesijainen etuus, jos et pysty itse hankkimaan elatustasi.

Vierailija
80/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa olisi saattaa lapsilisät verolliseksi tuloksi jolloin köyhimmillä tuki säilyisi ennallaan, hyvätuloisilta verottaja kuittaisi valtiolle takaisin noin puolet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan