Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotus - jos jompikumpi vanhemmista tienaa jotain lapsilisät pois

Vierailija
15.05.2025 |

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpointa olisi saattaa lapsilisät verolliseksi tuloksi jolloin köyhimmillä tuki säilyisi ennallaan, hyvätuloisilta verottaja kuittaisi valtiolle takaisin noin puolet

Se olisi käytännössä veronkorotus.

Tietenkin, mutta kohdistuisi niihin ihmisiin, joilla on eniten myös sitä veronmaksukykyä.

No tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Jos ansiotuloveroja halutaan korottaa, sen voi tehdä korottamalla ansiotuloveroasteikkoa. Veronkorotus kohdistuisi silloin kaikkiin ko. summat ansaitseviin eikä rankaisisi ryhmän  ainoastaan niitä, joilla on alaikäisiä lapsia. Tuo vesittäisi koko lapsilisän idean. 

Veronmaksukykyisistä ihmisistä osa on jo lähtenyt muihin maihin verojensa kanssa. Ja jotkut harkitsevat lähtöä. Sitäkin kannattaa miettiä, paljonko hyvätuloisia halutaan maahan ja maasta pois.

Vierailija
102/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät pois. Lapsettomille muutaman % lisävero koska eivät tue suomen kehittymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhimpien ei tarvitse lisääntyä. Lapsilisät kuuluvat kaikille tuloluokkaan katsomatta. Sen verran pitää tienata että voi hoitaa lapsia kotona heidän varhaiset vuotensa.

Vierailija
104/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ja mieheni tienattiin lasten ollessa pieniä just sen verran, että saatiin kunnia maksaa päivähoitomaksut korkeimman mukaan. Todellakin meni lapsilisä elämiseen, ei pankkitilille odottamaan lapsen täysi-ikäisyyttä.

Ihan hyvä varmaan niin. Lähipiirissä on pari varoittavaa esimerkkiä siitä, että lapsilisiä ei kannata laittaa lapsen nimissä olevalle tilille tai rahastoon odottamaan täysi-ikäisyyttä. Nimittäin 18-vuotias ei yleensä ole aivan kypsä rahan käsittelijä, ja voi hullaantua käyttämään rahat todella typerästi. On paljon parempi käyttää lapsilisät lapsen elatukseen ja harrastuksiin lapsuusaikana. Jos vanhempien varat sallivat, voi esim. myöhemmin auttaa ensiasunnon hankkimisessa lahjoittamalla 3 vuoden välein 4999 euroa tai maksaa lapsen puhelinlaskut opiskeluaikana. 

Jos vanhempi ei osaa opettaa lasta, se vaikuttaa aika moneen asiaan. Arvioin  objektiivisesti, että oma eskarilaisenikin ymmärtää raha-asioista enemmän kuin monet nuoret aikuiset. Syy: häntä on kotona opetettu, monia muita ei ole. Eri

Vierailija
105/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurituloisethan maksaa veroissa jo ne pienitulosten avustukset. Sitten lapsilisät kaikilta pois.

Vierailija
106/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan minun mielestä hyvätuloisilta kotitalouksilta pitäisi poistaa lapsilisät. Vaikka kotitaloudet jotka tienaavat yli 5000e/kk nettona niin heiltä lapsilisät pois. 

Minä itse olen aina ajatellut niin että lapsilisä on tuki joka maksetaan pienituloiselle vanhemmalle jotta sillä on paremmin varaa kustantaa lapsen menot, nyt se menee niin että hyvätuloiset säästää tai sijoittaa lapsilisät lapselle ja se luo epätasa-arvoa lasten välille.

Olen itse lapseton ja en aio lapsia hankkia tähän yhteiskuntaan. 

eli pitäisi tukea huonon aineksen lisääntymistä? eiköhän hyvätuloiset kuittaa nämä veroissa ja korkeissa päiväkotimaksuissa takaisin aika hetkessä t. toinen lapseton

Vierailija
107/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelevatko tämä rikkaat kyykkyyn jengi, että he saisivat silloin enemmän ?

Suomessa on rikkaitakin, noin kourallinen, mutta kun ylimpään desiiliin pääsee jo vajaalla 6000e/kk niin sitä on rikkaus kaukana. 

Vierailija
108/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille näitä ei pitäisi maksaa ollenkaan

Vierailija
109/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotus:

eläkettä leikataan niiltä joilla ei ole lapsia ja vanhuuden hoivaa niukennetaan. Eivät ole tehneet ketään huolehtimaan rahan ja työntekijöiden riittävyydestä.

Ihan sama. Koska en tehnyt lapsia, olen saanut hankittua lähes miljoonan sijoitusomaisuuden kiinteän omaisuuden lisäksi. Niissä riittää turvaa vanhuuteen vaikken saisi senttiäkään eläkettä.

Minä, minä, minä. 

Vierailija
110/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotus:

eläkettä leikataan niiltä joilla ei ole lapsia ja vanhuuden hoivaa niukennetaan. Eivät ole tehneet ketään huolehtimaan rahan ja työntekijöiden riittävyydestä.

Huh. Tällä logiikalla sitten kaikilta, jotka ovat tehneet alle 2,1 lasta tulisi leikata porrastetusti. En vastusta eläkkeiden leikkauksia mutta nehän koskevat sitten aika monia nykyeläkeläisiäkin. 

Vierailija
111/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on on tasapuolinen tuki jokaiselle lapselle ja sen tarkoitus on "tehdä eroa" lapsiperheiden ja lapsettomien perheiden välillä. Se on reilu eli jokaiselle lapselle sama lapsiluvun mukaan. Se ei kyseenalaista lapsen oikeutta lapsilisään perheen tulojen perusteella.

Sen sijaan päivähoitomaksu ei ole oikeudenmukainen, koska maksua maksetaan tulojen mukaan. Jos lapsilisä poistetaan, pitää päivähoitomaksun olla sama kaikille, esimerkiksi 500 e/kk. Mitään tukea ko. maksuun ei saisi, koska se eriarvoistaisi lapsia kuten nyt tekee samansuuruinen lapsilisä. Olisi epäreilua sekä ottaa lapsilisä pois että maksattaa korkeinta päivähoitomaksua, jos perheen molemmat vanhemmat ovat keski- tai hyvätuloisia.

Paitsi siinä vaiheessa, kun lapsiperhe tippuu toimeentulotuelle, lapsilisä lakkaa olemasta "lisä" ja se lasketaan tuloksi. Minusta tuo on valtavan epäreilu systeemi.

No siitä lapsesta saa kuitenkin sitä toimeentulotukea enemmän kuin lapseton perhe.

Vierailija
112/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous ei ole niin yksinkertaista kuin itseoppineet "talousnerot" luulevat.

Vierailija
113/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pois. Lapsettomille muutaman % lisävero koska eivät tue suomen kehittymistä.

Lapsettomat osallistuvat jo nykyisin maksamiensa verojen kautta mm lasten varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta, neuvoloista, synnytyssairaaloista, isyys- ja äitiyslomasta jne jne yhteiskunnalle aiheutuviin kustannuksiin. Eli miten muka eivät osallistu Suomen kehittymiseen ?

Vierailija
114/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotus:

Huh. Tällä logiikalla sitten kaikilta, jotka ovat tehneet alle 2,1 lasta tulisi leikata porrastetusti. En vastusta eläkkeiden leikkauksia mutta nehän koskevat sitten aika monia nykyeläkeläisiäkin. 

Saisinkohan 5 lapsella korotuksen eläkkeeseeni

Vierailija
115/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on niin vastenmielisiä nuo komukoiden ym ehdotukset, ei voida miettiä, miten pärjäisi omillaan vaan mitä vielä pitäisi ottaa työssäkäyviltä pois, ne kuitenkin elättävät nämä köyhät.

Vierailija
116/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lapsilisät pitäisi poistaa hyvätuloisilta. Ja sillä sipuli.

Mikä on hyvätuloinen? Haetaanko lapsilisää kuukausittain? Mites uusperheet arvioidaan, kun voi olla sun, mun ja meidän lapset? Paljonko tällaisen järjestelmän luominen maksaa? Näitä on laskettu aiemmin, hyöty on ihan marginaalinen, kun taas luotaisiin järjestelmä. Ne parjatut hyvätuloiset maksavat lapsilisät takaisin päiväkotimaksujen muodossa ennakkoona ja kukaan ei oikeasti saa lapsilisää säästettyä, ei huolta!

Vierailija
117/121 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lapsilisät pitäisi poistaa hyvätuloisilta. Ja sillä sipuli.

Mikä on hyvätuloinen? Haetaanko lapsilisää kuukausittain? Mites uusperheet arvioidaan, kun voi olla sun, mun ja meidän lapset? Paljonko tällaisen järjestelmän luominen maksaa? Näitä on laskettu aiemmin, hyöty on ihan marginaalinen, kun taas luotaisiin järjestelmä. Ne parjatut hyvätuloiset maksavat lapsilisät takaisin päiväkotimaksujen muodossa ennakkoona ja kukaan ei oikeasti saa lapsilisää säästettyä, ei huolta!

Mielestäni sellaisen hyvätuloisuuden raja (brutto), jossa lapsilisillä ei enää ole merkitystä pyörii jossain reilussa 20 000e/kk (riippuen lasten lukumäärästä). Ja kuinkahan paljon sellaisia lapsiperheitä sitten itse asiassa onkaan

Täällä mainittu netto 5000 e/kk/talous on kahden keskituloisen perhe

Vierailija
118/121 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan minun mielestä hyvätuloisilta kotitalouksilta pitäisi poistaa lapsilisät. Vaikka kotitaloudet jotka tienaavat yli 5000e/kk nettona niin heiltä lapsilisät pois. 

Minä itse olen aina ajatellut niin että lapsilisä on tuki joka maksetaan pienituloiselle vanhemmalle jotta sillä on paremmin varaa kustantaa lapsen menot, nyt se menee niin että hyvätuloiset säästää tai sijoittaa lapsilisät lapselle ja se luo epätasa-arvoa lasten välille.

Olen itse lapseton ja en aio lapsia hankkia tähän yhteiskuntaan. 

Ei sillä ole väliä, miten sinä olet sen ajatellut. Lapsilisän tarkoitus ei ole tuo, mitä ajattelit. Lapsilisää maksetaan monessa maassa. Ja nimenomaan tuloista riippumatta. Suomessa ne on vain niin pienet, ettei sillä lähes mitään lapsen menoja kustanneta.

Vierailija
119/121 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilua olisi jos vaika talous tienaa yli 5 tonnia, ei tule lapsilisiä ja tämä potti jaettaisiin lapsilisiä saavien pottiin, eli jokaisen köyhän lapsilisä hieman kasvaisi.

Mutta kuten kaikki tietävät, reilu peli on pers...tä!

Sulleko reilu peli on sitä että ihmistä rangaistaan ahkeruudesta ja osaamisesta? 

Vierailija
120/121 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla jonkinlainen vakuutustyyppinen systeemi, vähän kuin sairausvakuutus. Joka lapsia aikoo hankkia, maksaa sitä. Vakuutuksesta saa sitten päivähoito- ym. palvelut. 

Toisaalta kannattaisin myös työnantajien osuutta päivähoitoon. Työpaikan yhteydessä sopisi olla ilmainen päivähoito työntekijöiden lapsille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi