IL: Nyt työttömiä kuritetaan Etenkin yksi vaatimus on aivan käsittämätön
Työttömiä kepitetään tehtailemaan valtavia määriä työhakemuksia, joista suurin osa ei johda mihinkään eikä voikaan johtaa, koska avoimia työpaikkoja on niin vähän. Tämä on tuhoisaa kaikille, kirjoittaa Iltalehden uusi kolumnisti Anne Moilanen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/29d0ea6c-97fe-4267-a9c0-ba6b30428…
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se absurdia tai ei, jotenkinhan työttömän on työhalukkuutensa kyettävä osoittamaan. Ilman hakemusten tekoa se ei oikein näy missään.
Fakta on kuitenkin se, että tässä maassa ei riitä palkkatyöpaikkoja kaikille halukkaille. Toinen fakta on työmarkkinoilla rehottava ikäsyrjintä. Nämä faktat hullu hallituksemme haluaa sivuuttaa kyykyttämisen himossaan.
Kerro sitten, miten muuten työtön voi osoittaa työhalukkuutensa.
Pitämällä merkinnän olemisesta työvoimaviranomaisten KÄYTETTÄVISSÄ voimassa.
Mu-mutta eihän tämä käy, pitäähän työnhakijan nyt jotenkin kärsiä!
Vierailija kirjoitti:
M E N K Ä Ä T Ö I H I N
Menisin heti jos työnantajat ois valmiita palkkaamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin saatanan pummit niin ei tarvi enää kepittää.
Pitääkö antaa vauhtia?
Keppisi voit työntää ihan itsellesi sinne minne aurinko ei paista.
Se on työntänyt jo. Siksi on niin kiukkuinen
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta on kyllä pahasti vialla jos muutetaan toiseen maahan aselvottämättä edes asuntoasyoota ennen lähtöä. Miten Suomen asunnon kävi? Mahtaa olla aikamoista kyseisen pariskunnan elämä, kaoottista jopa. Itselläni tapana suunnitella asioita vähän paremmin, eilä muuttaa summan mutikassa toiseen maahan miehen perässä ilman töitä ja asuntoa. Kielitaito varmasti hyvä, koska siitä ei mainintaa, mutta minne tavarat Suomessa lähtiessä laitettiin ja osoite vaihdettiin jos asuntoa ei edes ollut?
Akateeminen pari ei saa edes vuokrakämppää? Olipahan noita kaiken maailman airn bnb -vaihtoehtoja myös. Jotenkin outoa, ettei akateeminen ihminen osaa edes myydä osaamistaan järjestämällä vaikka Teams-luentoja tai vastaavaa osaamistaan alasta. Vaikka olisi toisessa maassa.
Ja nytten molemmat tulivat takaisin Suomeen työttöminä, koska ei asuntoa löytynyt ulkomailta? Ja miehen piti irtisanoutua uudesta työstään, koska haluaa Suomeen työttömäksi. Herranjestas, anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pakkohaku on Sanna Marinin hallituksen ansiota.
Mutta tämä järkyttävän suuri työttömyys on vain tämän hallituksen ansiota ja tämä hallitus aikoo vielä kiristää tätä työnhakuvelvotetta paikkoihin joita ei ole olemassakaan, että älä nyt saatana syyttele tästä tämän hallituksen perseilystä yhtään edellistä hallitusta.
On se kamalaa kun joutuu jopa jotain tekemään tukiensa eteen!Tämä keksintö on edellisen hallituksen vika,sitä ei sinun kiroilut muuta!
Vierailija kirjoitti:
Kohta on onneksi Sdp hallituksessa. Pari vuotta vielä
Ja mitä sun mielestä tapahtuu?Rahahanat aukeaa tukieläteille?Millä rahalla?Lisää elät tejä tulee teidän rahoja jakamaan,se on ainoa asia joka tulee tapahtumaan.
Alieeni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M E N K Ä Ä T Ö I H I N
Menisin heti jos työnantajat ois valmiita palkkaamaan
Missä sulla osaamista? Itse olen saanut alaltani jo useita työtarjouksia, vaikka ei ole aikomustakaan mennä töihin ainakaan vuoteen.
Olen itse (vielä) hyväpalkkaisessa vakityössä mutta kyllä tämä meininki on aika kylmää. Työttömyys voi kohdata ihan ketä tahansa tekoälyn yleistyessä. Ihan dystopista menoa, työttömällä ei saisi olla edes itse kerättyjä säästöjä Ihmettelen, miten ei ole jo laajoja mielenosoituksia. Ehkä kaltaiseni keskiluokka ei käsitä tämän koskevan erityisesti heitä.
Vierailija kirjoitti:
"Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Painavan syyn poistamisen lisäksi esitys sisältää heikennyksiä muun muassa irtisanomisiin liittyvään kokonaisarvioon, varoituksen antamisen periaatteisiin sekä työnantajan velvollisuuteen selvittää, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla työntekijä muuhun työhön. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…
Koskeeko tuo myös kansanedustajia ? Heidän työnantajat eli äänestäjät voi potkia heidät pois alisuorittamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse (vielä) hyväpalkkaisessa vakityössä mutta kyllä tämä meininki on aika kylmää. Työttömyys voi kohdata ihan ketä tahansa tekoälyn yleistyessä. Ihan dystopista menoa, työttömällä ei saisi olla edes itse kerättyjä säästöjä Ihmettelen, miten ei ole jo laajoja mielenosoituksia. Ehkä kaltaiseni keskiluokka ei käsitä tämän koskevan erityisesti heitä.
Miksi ei saisi olla säästöjä? Ilman säästöjään ei käytännössä ole edes elämää jos ei voi suunnitella mitään menoja ja hankintoja ja matkoja. Itsellä kyllä työttömänä ihan 150k säästöt, ei ole kukaan niitä mitään kysellyt. En todellakaan suostuisi elämään kädestä suuhun. Mieluummin syön vaikka viikon pelkkää kaurapuuroa, että saan sukan varteen jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miten hyväpalkkaisessa työssä oleva ei ymmärrä asioita?Missään ei ole sanottu että työttömällä ei saa olla säästöjä,ei missään!Tuki tulee olemaan tarveharkintainen kuten se on nytkin eli kaikki TULOT pienentävät tukea.
Vierailija kirjoitti:
M E N K Ä Ä T Ö I H I N
T U L E P O I S T Ö I S T Ä
Voisitteko kertoa että minkä alan yrityksiä olisitte valmiita käyttämään? Jos niitä kerran kaikkien työttömien pitäisi perustaa. Lisää partureita ja kampaamoja? Takseja? Mökkitalkkareita tai karaokevetäjiä? Entäs joku sisustus krääsää myyvä kauppa? Kahvila?
Jos vaikka perustaisin peilikaupan niin moniko teistä olisi valmis tulemaan ostoksille? Niinpä.
Ne, joiden mielestä työtön vain makaa sohvalla mahtavat olla niitä alisuoriutujia, joista halutaan eroon. Nimenomaan he ajattelevat kaikkien työttömien olevan samanlaisia millaisia itse olisivat, jos jäisivät työttömäksi. Sellaiset ovat työssäkin saamattomia ja ihan livenä olen nähnyt että eniten työttömiä haukkuu se huonoin ja laiskin työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se absurdia tai ei, jotenkinhan työttömän on työhalukkuutensa kyettävä osoittamaan. Ilman hakemusten tekoa se ei oikein näy missään.
Fakta on kuitenkin se, että tässä maassa ei riitä palkkatyöpaikkoja kaikille halukkaille. Toinen fakta on työmarkkinoilla rehottava ikäsyrjintä. Nämä faktat hullu hallituksemme haluaa sivuuttaa kyykyttämisen himossaan.
Kerro sitten, miten muuten työtön voi osoittaa työhalukkuutensa.
Minulla esimerkiksi tilanne se, että joka kuukausi ei ole ollut avoinna ainoatakaan omaa alaani ja koulutustani vastaavaa työpaikkaa. Noin 30 vuotta olen ollut töissä, joten ei koulutuskaan nyt ihan metsään ole mennyt, akateeminen tutkinto ja täydennyskoulutuksia on, ja tosiaan pitkä työkokemus ja paljon osaamista. Olen hakenut koko maasta ja muistakin Euroopan maista, silloin harvoin kun on tullut paikka. Ehdotin kuitenkin työvoimavirkailijalle 60 op:n täydennyskoulutusta, olisi kestänyt noin vuoden, ja etäopintojahan ne pääasiassa ovat, joten voisi niitä tehdä vaikka työn ohessakin, jos kävisi niin onnellisesti, että työpaikka löytyisi. Mutta ei käy. Ei ole töitä mutta ei saa opiskellakaan. Kerro sinä, mitä ehdottaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi olla säästöjä? Ilman säästöjään ei käytännössä ole edes elämää jos ei voi suunnitella mitään menoja ja hankintoja ja matkoja. Itsellä kyllä työttömänä ihan 150k säästöt, ei ole kukaan niitä mitään kysellyt. En todellakaan suostuisi elämään kädestä suuhun. Mieluummin syön vaikka viikon pelkkää kaurapuuroa, että saan sukan varteen jotain.
Kyllä, nyt vielä saa olla, jos on ansiosidonnainen. Mutta odotahan kun tulee yleistuki. Säästöjä voi periaatteessa olla, jos ei hae toimeentulotukea, mutta säästöistä ei saa tulla pääomatuloa, eli rahat pitää laittaa nollakorkoiselle tilille, pois rahastoista ja osakkeista. Asumistukea ei saa omaan asuntoon. Sitten kun 150k on käytetty, niin seuraavaksi voit miettiä, myytkö asunnon vai miten selviät 595 eurolla kuukaudessa kaikista laskuistasi.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko kertoa että minkä alan yrityksiä olisitte valmiita käyttämään? Jos niitä kerran kaikkien työttömien pitäisi perustaa. Lisää partureita ja kampaamoja? Takseja? Mökkitalkkareita tai karaokevetäjiä? Entäs joku sisustus krääsää myyvä kauppa? Kahvila?
Jos vaikka perustaisin peilikaupan niin moniko teistä olisi valmis tulemaan ostoksille? Niinpä.
No voin mä sulta ostaa tuoreita ahvenista vaikka 10€/kg kun kaupassa ne ties kuinka montaa päivää pakkasessa olleet ahven fileet maksaa 35€/kg. Tuoreita rapuja ja simpukoita voin kans ostaa.
Liaäksi lapsenvahdille ja kotiapulaiselle olisi hommia välillä. Katukampaajalle voisin myös milloin vain pysähtyä, että tasoittaa vaan latvat 10€/10min. Olisi myös monet housut ja takit, jotka pitäisi ommella/korjata/vaihtaa vetoketjut, mutta ainoa paikallinen ompelija velottaisi 50€ vetoketjun vaihdosta niin on jäänyt tekemättä, koska kilpailua ei ole. Joku tekoäly-koulutus olisi myös mielenkiintoinen Teamsin kautta! Kaikkien ihmisten pitää myös syödä ja juoda päivittäin eli niitä ostaa jokainen.
Eikö sulla ole mitään omia ideoita? Odotat vain jotakin. Kyllähän Nokiakin keksittiin vaikka matkapuhelimia oli jo olemassa. Toki jos keksit jotain uutta esim. Wolt niin vielä parempi. Uusia videopelejä tarvitaan koko ajan. Siitä vaan tekemään eikä itkemään, ettei oo rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä tätä ongelmaa. Itse hain 6kk töitä, laitoin 5 hakemusta päivässä noin viitenä-kuutena päivänä viikossa. Siitä voi joku laskea montako niitä tuli laitettua. Hyvä että laitoin, 3 haastattelun jälkeen tärppäsi ja olen nyt unelmaduunissani.
Suosittelen muitakin vaan hakemaan ahkerasti.
Ja mitä kertoo suomalaisista että tätä onnistumistarinaani alapeukutettiin urakalla. En ihan ymmärrä. Olisiko ollut parempi että olisin lopettanut työnhaun tai hakenut laiskemmin ja olisin nyt teidän kaikkien elätettävänä kotona?
Miten sellainen, joka ei tiedä, että työttömät on kyllä perustaneet yrityksiä jos on ollut mahdollista, voi osata töissäkään mitään? Siihen tarvitaan vain kannattava liikeidea ja pääomaa, joko henkistä pääomaa tai fyysistä pääomaa tai molempia. Joillakin tuntuu olevan outo harhaluulo, että kun vaan perustaa sitten tulee asiakkaita tuosta vaan. Mutta kun ei tule, eikä edes markkinointi aina riitä. Jos on ammattiosaamista alalle, missä töitä on, sitten se toki kannattaa, tai jos on pääomaa että voi perustaa vaikka lounaspaikan perähikiälle, jos siellä ei ole yhtään enenstään, niin silloin se VOI kannattaa - ei välttämättä kannata. Nähty on.
En ole työtön, mutta omaan hyvän käsityksen yrittäjyydestä ja yrittäjyyden riskeistä.
Sitten menisi palkatkin täysin uusiksi koska eihän sitä palkkaa voi saada yhtä paljoa enää kuin aiemmin. Jos ennen tienasit töistä vaikka 2500e/kk niin se olisi enää 1500e/kk jos pohjalla on jo tonnin kansalaispalkka.