Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nostiko estrogeenikorvaushoito verenpainetta kenelläkään muulla?

Vierailija
05.10.2025 |

Vasta laastarit saatuani luin pakkausselosteesta, että estrogeenikorvaushoito voi aiheuttaa verenpaineen nousua. Onko se yleinen sivuvaikutus? Mistä se johtuu?

Turhauttaa, kun oireet katosivat hoidolla, mutta sivuvaikutukset ovat pahemmat kuin alkuperäiset oireet. Pitääkö tässä todella lopettaa koko korvaushoito? Entä kun vaihdevuosioireet pahenevat niin, etten pysty nukkumaan? Nyt vielä kyse on nivelkivuista, jotka estävät liikkumisen ja hankaloittavat nukkumista, joten periaatteessa niiden kanssa pystyy elämään, kunhan ei tarvitse tehdä mitään käsillä eikä kävellä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia?

Vierailija
2/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumiseen tuskin auttaa edes ja verenpaine tuppaa nousemaan muutenkin ikävuosien myötä, näille eri konstit joita kokeilla.

Estrogeenihoito auttaa limakalvojen kuivuuteen, ettei tarvitse montaa erillistä kosteuttajaa, eivätkä ne edes välttämättä toimi yhtä hyvin, kaikki paikat kuivuu, kutisee ja kihelmöi, silmät, suu, nenä, korvat, iho, sen alapään lisäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"nivelkivuista, jotka estävät liikkumisen" 

Onko ihan oikeasti vaihdevuosioire vai kuvitteletko vain?

Mä en oo muuta kuin hikoillu koko vaihdevuosien aikana ja se ei kokonaisuudessaan ole oire koska olen aina ollut kuumaverinen ja en ole palellut juuri koskaan.

Vierailija
4/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkumiseen tuskin auttaa edes ja verenpaine tuppaa nousemaan muutenkin ikävuosien myötä, näille eri konstit joita kokeilla.

Estrogeenihoito auttaa limakalvojen kuivuuteen, ettei tarvitse montaa erillistä kosteuttajaa, eivätkä ne edes välttämättä toimi yhtä hyvin, kaikki paikat kuivuu, kutisee ja kihelmöi, silmät, suu, nenä, korvat, iho, sen alapään lisäksi. 

Siinä meillä oikein asiantuntija puhuu.

Vierailija
5/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli sappikivet estrogeenistä. Verenpaine olikin jo valmiiks koholla. Mikset ap vois ottaa sit verenpainelääkettä?

Vierailija
6/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli sappikivet estrogeenistä. Verenpaine olikin jo valmiiks koholla. Mikset ap vois ottaa sit verenpainelääkettä?

Täytyy katsoa, josko löytyisi jokin sopiva verenpainetta alentava lääke. Kandesartaani kun ei sopinut ollenkaan, se kuormitti sydäntä. Toinen lääke taas aiheutti rytmihäiriöt, jotka vievät tajun.

Nyt luovuin estrogeenilaastarista, koska en jaksanut päänsärkyä. Plus pakkausselosteessa sanottiin, että jos verenpaine nousee niin, että tulee päänsärkyä, lääkkeen käyttö pitää lopettaa. Voi tuo päänsärky toki olla migreeniäkin, koska sitäkin mulla on.

ap

Vierailija
7/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on nostanut, eikä siitäkään muistaakseni varoitettu. Pienella painettua ei aina muista lukea. 

Lääkärit, hoi! 

Vierailija
8/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noussut verenpaine, eikä muitakaan sivuvaikutuksia. Olen niiin onnellinen kun nukun hyvin

Vierailija
9/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni, sä oot vasta 37.

Vierailija
10/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"nivelkivuista, jotka estävät liikkumisen" 

Onko ihan oikeasti vaihdevuosioire vai kuvitteletko vain?

Mä en oo muuta kuin hikoillu koko vaihdevuosien aikana ja se ei kokonaisuudessaan ole oire koska olen aina ollut kuumaverinen ja en ole palellut juuri koskaan.

Nivelkivut tulivat kuukautiskierron mukaan, siksi epäilin niiden johtuvan juuri esivaihdevuosista. Myös gynekologin mukaan ne todennäköisesti johtuvat niistä.

ap

Vierailija
11/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy katsoa, josko löytyisi jokin sopiva verenpainetta alentava lääke. Kandesartaani kun ei sopinut ollenkaan, se kuormitti sydäntä. Toinen lääke taas aiheutti rytmihäiriöt, jotka vievät tajun.

Nyt luovuin estrogeenilaastarista, koska en jaksanut päänsärkyä. Plus pakkausselosteessa sanottiin, että jos verenpaine nousee niin, että tulee päänsärkyä, lääkkeen käyttö pitää lopettaa. Voi tuo päänsärky toki olla migreeniäkin, koska sitäkin mulla on.

ap

Onko lääkäri ehdottanut beetasalpaajaa, joka saattaisi ehkäistä migreeniä ja laskea verenpainetta?

Vierailija
12/12 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Yleensä se päänsärky tulee kylläkin keltarauhashormonista eikä estrogeenistä. Mikä keltarauhasvalmiste sulla on?

Keltarauhashormoneja on erilaisia, jos yhdestä tulee pää kipeäksi, toisesta ei välttämättä tule. Mulla oli just näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän