Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Nyt työttömiä kuritetaan Etenkin yksi vaatimus on aivan käsittämätön

Vierailija
15.05.2025 |

Työttömiä kepitetään tehtailemaan valtavia määriä työhakemuksia, joista suurin osa ei johda mihinkään eikä voikaan johtaa, koska avoimia työpaikkoja on niin vähän. Tämä on tuhoisaa kaikille, kirjoittaa Iltalehden uusi kolumnisti Anne Moilanen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/29d0ea6c-97fe-4267-a9c0-ba6b30428…

Kommentit (353)

Vierailija
141/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se niin rankkaa laittaa neljä hakemusta kuukaudessa kun 30 vuorokautta kuukaudessa voi vai sylkeä kattoon sohvalla maaten

Ihme käsitys että työtön vain makaisi sohvalla. Kyllä suurimmalla osalla on ihan tavallinen elämä jossa on edelleen kotitöitä, työnhakua, liikuntaa, kokkaamista, ruokaostokset, harrastuksia, jne ulkoilua. Minä olin 'työttömänä' aktiivisempi päivittäin kuin 'työllisenä'. Silloinen työ oli hyvin fyysistä ja työvuoron jälkeen ei oikein jaksanutkaan muutak uin maata sohvalla useamman tunnin.

Työttömien 'laiskuus' ja saamattomuus on myytti, jota poliitikot ja muut edesauttavat. Työttömyystoimet myös pyrkivät 'aktivoinnin' sijaan passivoimaan ihmisiä rankaisemalla heitä omatoimisuudesta, kuten vaikka blogin kirjoittamisesta, oma ehtoisesta opiskelusta pätkätöistä, jne. Toki silloin sillä voi kiillottaa kuvaa että no niin, katsokaa eihän ne tee 'mitään'.

Kovasti eri ääni kellossa jos tuen nimi on joku eri, vaikka monet työttömänä roikkuvat ovat myös monisairaita, eikä päästetä sairaseläkkeelle vaikka sinne kuuluisivat. Esim sukulaisellani on reuma ja kädet/sormet eivät pelitä kunnolla, käveleminen on kivuliasta mutta silti ei ole myönnetty sairaseläkettä, sairaslomaa vain.

Vierailija
142/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin vaan siitä. Mitäs valitatte.Turussakin ainakin 2000 vapaata työpaikkaa joten miksei niihin löydy työntekijöitä. Jos ei oman alan töitä saa niin haetaan toisen alan töitä. 

Työnantajat on niin nirsoja, ei niille kukaan kelpaa.

Kyllä kelpaa jos ei tarvitse palkkaa maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin saatanan pummit niin ei tarvi enää kepittää.

Pitääkö antaa vauhtia?

Keppisi voit työntää ihan itsellesi sinne minne aurinko ei paista.

Vierailija
144/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja tietenkin myös ihmissuhteita ja niiden ylläpitoa- mikä toki voi hankaloitua jos lähipiirissä on ihmisiä jotka häpäisevät työttömän ihmisen joka kerta kun näkevät. Ei ihme jos työtön sitten eristäytyy sosiaalisesti tai jopa masentuu ja alkaisikin 'maata sohvalla'. Mutta ei nauttien tai laiskuuden takia, silloinhan sitä teksii vain kaikkea hauskaa joka päivä. Jos makaa vain sohvalla joka päivä, se on masentunut ja väsynyt ihminen.

Vierailija
145/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä pienessä firmassa. Meillekin tulee hakemuksia jotka ei liity alaan mitenkään. Heti näkee että kyseessä on epätoivohakemus.  Ollaan suunnittelufirma ja meiltä kysytään olisiko hitsarille töitä. 

Kannattaa laittaa joku todella musertava vastaus suunilleen "Ei kiitos, oletko tyhmä vai miksi luulet että saisit meidän firmalta rahaa" -huumoria, niin ei tapahtuisi samaa uudestaan. Ilman vastausta he voi saada vaikutelman, että he eivät tehneet mitään väärää.

Vierailija
146/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se niin rankkaa laittaa neljä hakemusta kuukaudessa kun 30 vuorokautta kuukaudessa voi vai sylkeä kattoon sohvalla maaten

Ihme käsitys että työtön vain makaisi sohvalla. Kyllä suurimmalla osalla on ihan tavallinen elämä jossa on edelleen kotitöitä, työnhakua, liikuntaa, kokkaamista, ruokaostokset, harrastuksia, jne ulkoilua. Minä olin 'työttömänä' aktiivisempi päivittäin kuin 'työllisenä'. Silloinen työ oli hyvin fyysistä ja työvuoron jälkeen ei oikein jaksanutkaan muutak uin maata sohvalla useamman tunnin.

Työttömien 'laiskuus' ja saamattomuus on myytti, jota poliitikot ja muut edesauttavat. Työttömyystoimet myös pyrkivät 'aktivoinnin' sijaan passivoimaan ihmisiä rankaisemalla heitä omatoimisuudesta, kuten vaikka blogin kirjoittamisesta, oma ehtoisesta opiskelusta pätkätöistä, jne. Toki silloin sillä voi kiillottaa kuvaa että no niin, katsokaa eihän ne t

Tietenkin olit aktiivisempi kun olit työtön,meinaatko että töistä tullessa pitäisi olla energiat katossa? Huh mikä pönttö.

Vierailija
147/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pakkohaku on Sanna Marinin hallituksen ansiota.

Älä jauha kakkaa. Se on lievenny versio Sipilän hallituksen tehtailemasta altiivimallista.

Itse jauhat kakkaa. Sipilän aktiivimallissa ei ollut turhaa hakemusten tehtailua ja valvontaa.

"Sipilän hallitus: Omatoimisen työnhaun malli:

Alkuperäisessä omatoimisen työnhaun mallissa eli aktiivimalli 2:ssa työttömän olisi pitänyt hakea 12 työpaikkaa kolmen kuukauden aikana. Työnhaun edistymisestä olisi pitänyt ilmoittaa viikoittain, ja heti ensimmäisestä rikkeestä olisi seurannut 60 päivän karenssi."

Vierailija
148/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin vaan siitä. Mitäs valitatte.Turussakin ainakin 2000 vapaata työpaikkaa joten miksei niihin löydy työntekijöitä. Jos ei oman alan töitä saa niin haetaan toisen alan töitä. 

Työnantajat on niin nirsoja, ei niille kukaan kelpaa.

Kyllä kelpaa jos ei tarvitse palkkaa maksaa.

Ilmaiset työt pitäisi kieltää, ei kenenkään pidä tehdä samaa työpäivää tukirahalla mistä toiset saavat kunnollisen palkan. Ei siinä yleensä edes paikkaa heru työharjoittelun jälkeen vaikka mitä luvataan.

Vierailija
149/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pakkohaku on Sanna Marinin hallituksen ansiota.

Ja nykyinen paskapökäle hallitus on niin kädetön että poistamisen sijaan kiristää velvoitetta.

Vierailija
150/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietenkin olit aktiivisempi kun olit työtön,meinaatko että töistä tullessa pitäisi olla energiat katossa? Huh mikä pönttö."

Itse olet pönttö, kun et älyä mitä tarkoitan. Tuollaisten kanssa on turha keskustella mitään.

Vierailija
151/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli se absurdia tai ei, jotenkinhan työttömän on työhalukkuutensa kyettävä osoittamaan. Ilman hakemusten tekoa se ei oikein näy missään.

Fakta on kuitenkin se, että tässä maassa ei riitä palkkatyöpaikkoja kaikille halukkaille. Toinen fakta on työmarkkinoilla rehottava ikäsyrjintä. Nämä faktat hullu hallituksemme haluaa sivuuttaa kyykyttämisen himossaan.

Kerro sitten, miten muuten työtön voi osoittaa työhalukkuutensa.

Miksi sitä pitää osoittaa jotenkin? Joko olet töissä ja sitten et ole. Jos rahat eivät mielestäsi riitä hyvään elämään ja matkusteluun ja omaan kesämökkiin niin sitten varmasti menet sinne töihin tai opiskelet uuden ammatin. Tai alat yrittäjäksi ja työllistät itse itsesi. Voit alkaa vaikka kalastajaksi tai perustaa fillariln päällä kulkevan pop-Up kahvilan. Itse säästin työelämässä ja nyt olen omasta tahdostani työtön ollut muutaman vuoden ja matkustellut ja renppaillut kesämökkiä. Työnhaun aloitan varsinaisesti ehkä 4 vuoden päästä. Lähetän saman vapaahakemuksen erilaisiin firmoihin koska kunta niin käskee, mutta siinä lukee, että haen mahdollista hyväpalkkaista oman koulutuksen omaavaa työpaikkaa aloitettavaksi muutaman vuoden päästä. 

Vierailija
152/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekkään tullut edes mieleen mitä voisi itse yrittää toisinsanoen perustaa vaikka toiminimi ja aloittaa jotain?? Niin eipä ole..odotatte vaan kuin illallista kiukuspäissänne verensokerit nollissa

Vierailija
153/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M E N K Ä Ä   T Ö I H I N

Mihin töihin, vitunvajakki?

Kyllä siihen varmasti syynsä on, että olet työtön. 

-eri

Vierailija
154/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että edellinen juttu oli täysin keksitty, sen verran epärealistinen keissi.

Ei sen epärealistisemmalta kuin sekään että "tunnen monia jotka ei halua työllistyä".

Vierailija
155/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M E N K Ä Ä   T Ö I H I N

Se voisi jopa auttaa tynhaussa että menee paikanpäälle, koska yritykset saa niitä hakemuksia niin paljon.

Vierailija
156/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja 75.000 ukrainan loista yrittää jäädä suomeen pysyvästi ja entä kun eläke ikä koittaa...ja lisää haalitte joka puolelta niin siinä teille afrikan tähti peli..onneksi en asu siellä.

Suomessa on aikuisia ukrainalaismiehiä sotaa paossa. Sitten haluaisisivat sinne suomalaismiehiä sotimaan. 

Vierailija
157/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuki pummeja mutta töitä haluaviakin löytyy,pitäisi nämä rotat saada jotenkin kuvioista ensiksi pois.

Vierailija
158/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskaajaksi haki yii 9 tuhatta

https://www.como.fi/uutiset/viking-linelle-haettiin-tiskaajaa-hakijoita…

Ja nyt on ilmeisesti tavoite, että jokaista työpaikkaa hakee 20-30 tuhattako?

En oikein ymmärrä pointtia, jos 1 saa paikan, että mitä se hakemusten määrän kasvattaminen hyödyttää?

Täällä yksi hakija. En sinne halunnut, mutta hakumäärä piti saada täyteen. Hain, en päässyt, en pettynyt,  olin mielelläni ansipsidonnaisella. Nyt olen taas oman alani töissä.

Vierailija
159/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenellekkään tullut edes mieleen mitä voisi itse yrittää toisinsanoen perustaa vaikka toiminimi ja aloittaa jotain?? Niin eipä ole..odotatte vaan kuin illallista kiukuspäissänne verensokerit nollissa

Oho, olipa omaperäinen idea! Ei varmaan ole tullut kenelläkään mieleen. Voi hitsin pimpula.

Vierailija
160/353 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo joku joka ei ole itse koskaan perustanut toiminimeä ja huutelee sieltä toisten palkkalistoilta turvasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä