Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
21/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko te Porvossa?

Helsingissä asumme

T. ap

Onko vesi ja lämminvesi Helsingissä sitten kallista?

EI ole kallista missään päin Suomea, tollo. Tämä ap on porvarioikeiston vihatrolli, jonka on tarkoitus esittää, että köyhät on tyhmiä.

Vierailija
22/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on kyllä kallista. Meidän taloudessa 2 aikuista ja vesimaksu on kuukaudessa noin 100€. Käymme joka toinen päivä suihkussa ja vedetään vessakin harvemmin. Kakkoshädän jälkeen kuitenkin joka kerta. Pyykinpesukone on päällä 1-2 kertaa viikossa. En tiedä miten tässä enää vettä säästää. Hanat ja vessanpänttö eivät vuoda jos joku sitä miettii. Asutaan Helsingissä vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoit kyllä vääntää pitkän stoorin. Itse voin kertoa tositarinan. Minulla oli 10 vuotta miesystävä joka teki juuri niinkuin sinä, sillä erotuksella, että minullakin vesi laskutettiin kulutuksen mukaan. Kävi aina hymyssä suin lähes joka päivä niin kuumassa vedessä oleilemassa, että koko asunto oli kuin höyrysauna. Välillä toi tenavansakkin sinne, ettei tarvinnut viikonloppuisänä maksaa heistä mitään.... Lopulta minulta paloi pinna ihan täysin, kun ei mitenlään korvannut tätä, vaan alkoi puhua kuinka hänen kuuluukin hyötyä....  Lopputulema: Jätin tämän hyötyjä sian. 

Vierailija
24/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaliråtta (TM)

Vierailija
25/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä satuile enempää porvootar, menet kohta enemmän sekaisin kuin jo olet. Maksat joka tapauksessa vesiennakon, joka on sama joka kuukausi, olet sitten omistaja tai vuokralainen. Tasoitukset vedessä tulee taloyhtiön oman sovitun käytännön mukaan, yleisin kaksi kertaa vuodessa. Jos ei hölvää vettä ruoanlaitossa ja lattioiden pesemisessä, kolme henkeä voi käydä huoletta pari kolme kertaa viikossa vartin lämpimässä suihkussa sen kummemmin vesihanaa sulkematta ja vielä tuolloin yleensä ennakoista jää palautettavaa. Suihkuttomina päivinä voi pestä lavuaarissa kainalonsa ja naamansa jne.

Meillä ei tule mitään ennakkoa vaan aina kuukauden päätteeksi tulee todellinen vesilasku kulutuksen mukaan. Juuri tänään katsoin netistä, että huhtikuun vedenkulutus vain 8 euroa, kun suihkua emme ole juuri käyttäneet. Pyykitkin pestään lähes joka kerta pesutuvassa ellei

Outoa. Meille Heka lähettää tasauslaskun kerran vuodessa. En ole kuullut, että olisi joku täsmäytetty kuukausilaskutus.

Vierailija
26/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako mummo tai sukulainen laskuissa. Muillakin on samoja ongelmia nyt veden kanssa ja rahan. Olisi järkevää että kaikki voivat käydä kotonaan suihkussa, ei kaikilla ole sukua jolla käydä.

Vierailija
27/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän meinaat saada alle 20€/henkilö kuukauden vesimaksun? Ja takaisin suihkuun🤣

Vierailija
28/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikasana on tyttären vuokrasopimus. Se ei tarkoita, että pidempiaikaisesti voi omaa suihkuaan tarjota kylpyläksi 3 ylimääräiselle ihmiselle. Tällaisen kasvaneen vedenkulutuksen on vuokranantajakin saattanut huomata. 

Vierailija
29/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku keksii ja viitsii kirjoittaa tuollaisen provon?

Vierailija
30/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä asunut taloyhtiössä, jossa on omat vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Asuuko joku muu Helsingissä noin?

Lisäksi uimahallin sarjalippu olisi aika edullinen.

Trollihan tämä on, mutta aika viihdyttävää ajatella, että olette saaneet noin hurjat vesilaskut aikaan. Meillä on vesimittari vain vedelle ylipäätään enkä ole vielä onnistunut saamaan yli 25 euron vesilaskua kuukaudessa, yleenä noin 20 euroa on riittänyt.

Muuten - kai te käytte vessassa sillä tyttärellä iltaisin? Lapsethan pääsee koulussa vessaan, mutta säästöä tulee jo siitä, että kipaisette klo 18 tienoilla kaikki kilometrin päähän kakalle.

Asumme Hekalla ja tämä allamainittu järjestely on meidän asunnossa:

Kun vedestä maksetaan kulutukseen perustuen

Osassa Hekan kohteista asukas maksaa vedestä todellisen kulutuksen mukaisesti. Nykyään kaikissa Hekalle valmistuvissa uudis- ja peruskorjauskohteissa on kulutukseen perustuva vesilaskutus.

Kylmän veden hinta 4,45 € / m

Lämpimän veden hinta 9,00 € / m

https://www.hekaoy.fi/asumisen-aikana/vesimaksut/

Moni ei ehkä ymmärrä, mutta nuo Hekan vesihinnat ovat todella korkeat.

T. ap

Vierailija
31/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja täysin sekaisin. Lapset eivät tarvitse kahta suihkua päivässä normi elämässä. Ennen nukkumaan menoa päivän pölyt pois ja aamulla ei ole tarvetta. Kehtaakin valittaa itse aiheutetusta ongelmasta, joka olisi helposti korjattavissa normaalilla suihkukäyttäytymisellä. Heti putoaisi vesilasku 50%.

Vierailija
32/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausittainen vesilaskutus

Hekassa siirrytään vaiheittain kuukausittaiseen vesilaskutukseen. Osassa Hekan kohteista vesiennakot poistuvat tammikuussa 2024. Lähetimme tiedon vesilaskutuksen muutoksesta kohteiden asukkaille joulukuussa 2023. Katuosoitteet, joista vesiennakot poistuvat löytyvät aakkosjärjestyksessä alla olevasta taulukosta.

Jatkossa näiden kohteiden asukkaille lähetetään erillinen vesilasku toteutuneen kulutuksen mukaan joka kuukausi. Tammikuussa kulutettu vesi laskutetaan helmikuussa ja lasku erääntyy maaliskuussa. Näiden kohteiden asukkaiden ei tarvitse tammikuusta 2024 alkaen maksaa vesiennakkoa 15 € / henkilö /kk.

https://www.hekaoy.fi/asumisen-aikana/vesimaksut/#kuukausittainen_vesil…

Vierailija
33/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kauheaa elää noin.

Vierailija
34/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haloo! Ei se suihkussa käyminen nyt niin kallista ole. Ja kyllä, lämmintäkin vettä voi käyttää, kunhan ei löträä. Jos käyt pikaisessa suihkussa ja käytät ehkä 30-40 litraa vettä, niin eihän siitä isoa laskua tule. Lähde siitä, kun peseytyisit mökillä ämpäripelillä. Eihän siinä nyt enempää kuin 4 ämpärillistä mene vettä. Yleensä puolet siitä, kun on taitava. Ja noita ämpärillisiä saat kuutiosta 100kpl. Ja maksat siitä kuutiosta sen 6/9 Euroa. Kastelet itsesi, sammutat suihkun. Saippuoit itsesi ja hiukset, sen jälkeen huuhtelet. Aikaa menee 2 min, josta suihku on kiinni yli puolet. Ei normaalin ja usein peseytyvän tarvitse itseään loputtomiin hinkata. Kyllä se puhdasta tulee, kun hieroo saippuan kainaloihin, nivusiin jne. ja muualle keveämmin. 

Vierailija
35/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioi, että vaikka tyttären vuokraan nyt kuuluu myös vesi, se voi hyvin äkkiä muuttua erikseen maksettavaksi veden kulutuksen huomattavasti noustua. Ymmärrän myös kyllästymisen, jos kuljetaan omilla avaimilla asuntoon miten sattuu. Parempi olisi sopia ihan tietty päivä ja kellonaika koska mennään, ja muuten pysytään pois. Tyttärellä on oikeus omaan elämäänsä ja kotirauhaansa.

Näinpä, ja jos tuosta jää kiinni ei hyvä heilu. Ihme ettei ole jo tullut selvityspyyntöä tyttärellesi siitä, miksi vettä menee noin paljon.

Tuo on ihan verrattavissa varastamiseen, ja tällaisen käytöksen takia on vähentynyt se, että vesi ja/tai sähkö kuuluu vuokraan.

Vierailija
36/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän meinaat saada alle 20€/henkilö kuukauden vesimaksun? Ja takaisin suihkuun🤣

Olisi eri asia maksaa vaikka se 60 euroa tai vaikka 75 euroa/3 hlöä/kk JOS vettä saisi käyttää rajattomasti ja myös lämmintä vettä. Monissa taloyhtiöissä on kiinteä vesimaksu x €/hlö ilman mitään tasauksia. Mutta meillä tulee tuo yli 60 €/kk vaikka veden käyttö olisi todella pientä ja vesi aina kylmää.

T. ap

Vierailija
37/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksoit kyllä vääntää pitkän stoorin. Itse voin kertoa tositarinan. Minulla oli 10 vuotta miesystävä joka teki juuri niinkuin sinä, sillä erotuksella, että minullakin vesi laskutettiin kulutuksen mukaan. Kävi aina hymyssä suin lähes joka päivä niin kuumassa vedessä oleilemassa, että koko asunto oli kuin höyrysauna. Välillä toi tenavansakkin sinne, ettei tarvinnut viikonloppuisänä maksaa heistä mitään.... Lopulta minulta paloi pinna ihan täysin, kun ei mitenlään korvannut tätä, vaan alkoi puhua kuinka hänen kuuluukin hyötyä....  Lopputulema: Jätin tämän hyötyjä sian. 

Miehet on tuollaisia.

Myös ap on mies. Sen huomaa jaarittelusta. Miehet ei osaa tiivistä ilmaisua valehdellessaan vaan keksittyä tarinaa tulee kuin painokoneesta. Mitä vtun väliä esim ap:n mielikuvituslasten iällä on?

Nainen kirjoittaisi: minulla on kotona lasta ja kallis vesimaksu...

Vierailija
38/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole provo, niin kyllä voi ihminen olla päästään sekaisin. Voi luoja miten tyhmä voi joku olla.

Vierailija
39/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi on kyllä kallista. Meidän taloudessa 2 aikuista ja vesimaksu on kuukaudessa noin 100€. Käymme joka toinen päivä suihkussa ja vedetään vessakin harvemmin. Kakkoshädän jälkeen kuitenkin joka kerta. Pyykinpesukone on päällä 1-2 kertaa viikossa. En tiedä miten tässä enää vettä säästää. Hanat ja vessanpänttö eivät vuoda jos joku sitä miettii. Asutaan Helsingissä vuokralla.

Kyllä, juuri tämä. Vesi on todella kallista eikä suihkussa voi enää käydä normaalisti. Asutteko tekin Hekalla?

T. ap

Vierailija
40/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo 60e/kk ole useamman hengen vesilaskusta mitenkään paljon? En nyt ymmärrä? Missä tahansa vuokrasopimuksessa kiinteä summa on luokkaa 20e/henkilö. Eiköhän tuo ole edullisella vuokralla kompensoitu.