Miten ihminen voi hankkia toisen lapsen kun yhden kanssa menee kaikki aika ja jaksaminen?
Minulla on vain yksi lapsi. Ja olen aina ihmetellyt miten joku käytännössä pystyy hankkimaan toisen lapsen, tai jopa kolmannen. Kun kokemukseni mukaan jo siihen yhteen lapseen menee niin paljon aikaa, jaksamista ja energiaa, että ei mitenkään voi olla mahdollista selvitä kahdesta lapsesta. Ajalliset ja henkiset resurssit ei vain voisi riittää toisellekin lapselle.
Yhden lapsen kanssa menee joka päivä kaikki työltä liikenevä aika päiväkotikuskauksiin, kasvattamiseen, syömisissä auttamisiin, pipien hoitamiseen, kiukkujen tyynnyttelyyn, pesujen ym hampaiden pesemisten huolehtimisiin, vaatehuoltoon, ruoanlaittoon, sairauksien hoitamisiin, uusien asioiden opettamiseen ihan lapsen asioiden kuuntelemiseen, lääkärikäynteihin, päiväkotipalavereihin jne, että aikaa ei jää yhtään edes itselle vaikka siihen että katsoisi jonkun sarjan tai söisi rauhassa vartin. Niin miten kummassa ihminen kykenee hoitamaan kaksi lasta. Selittäkää.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole omaa aikaa edes iltaisin kun lapsi nukkuu? Vai menetkö samaan aikaan nukkumaan?
Pakko mennä nukkumaan tunti lapsen nukkumaanmenon jälkeen, koska on aikainen herätys. Sen tunnin aikana ehdin juuri käydä suihkussa, tehdä parit kotityöt aamua varten, hoitaa omat hampaanpesut ja hiusten kuivaamiset ja selata vartin uutisia ja sähköpostia. Omaa aikaa siis kai, mutta täynnä pakollisia hommia, ei rentoutumista saati mitään kivaa. Ap
Kuin kauan sä ehdit palstailla huomioiden tämä täydellinen elämäntyylisi?
Eli jos kerran käytän puolisen tuntia siihen, että haen täältä väsyneenä vertaistukea ja keskusteluseuraa, niin saan siitä haukut. Pitäisi vissiin sekin aika olla hoitamassa lasta. Ap
Olet ap juuri oikeilla jäljillä. Vain hupsut lankeaa siihen uskomukseen että kaksi menee siinä missä yksikin. Ei mene vaan työ tuplaantuu. Pienellä ikäerolla tulee varmemmin niitä iki-ihania mustasukkaisuuskohtauksia sisaruksille. Yöllä saattavat herätellä kumpainenkin vuorollaan, päiväunet nukkuvat usein eri aikaan jolloin ei pientäkään lepohetkeä vanhemmalle päiväaikaan. Tuplakulut luvassa myös. Voi olla niinkin että esikoisella ei ole mitään allergioita ja sitten tulee sisarus joka pistää koko perheen lemmikkivalinnat ja ruokatottumukset uusiksi. Huh.
Ap, tää on tosi tärkeä aihe. Ikävää, että tää palsta on niin toksinen. Jotkut jostain syystä tarvitsevat sitä, että saavat riidellä, provosoida, trollailla ja olla mahdollisimman ilkeitä täällä. Tää on nimenomaan sellainen aihe, jonka äärellä vertaistelu voisi auttaa aika monta meistä jaksamaan.
Ap, olen miettinyt ihan samaa. Meillä myös yksi lapsi, joka on vauvasta asti ollut suuritarpeinen. Normaali ja älykäs lapsi mutta kaipaa valtavasti huomiota ja seuraa. Haluaa puhua koko ajan ja leikkiä jonkun kanssa. Kaikki aika menee työhön ja lapseen. En tiedä miten muut voi hankkia useita lapsia. Olen juuri itse tämän valinnan edessä. Lapsella on jatkuvasti jokin vaihe menossa ja mietin miten tähän palettiin vielä vauva mahtuisi. Helpottaa kuulla etten ole ainut joka kokee samoin. Isovanhemmat lähinnä poikkeaa kahvilla 15min. Illalla nukkumaan meno viivästyy kun päikyssä on pakko nukkua päiväunet, joten illalla ei ole aikaa edes kotitöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole omaa aikaa edes iltaisin kun lapsi nukkuu? Vai menetkö samaan aikaan nukkumaan?
Pakko mennä nukkumaan tunti lapsen nukkumaanmenon jälkeen, koska on aikainen herätys. Sen tunnin aikana ehdin juuri käydä suihkussa, tehdä parit kotityöt aamua varten, hoitaa omat hampaanpesut ja hiusten kuivaamiset ja selata vartin uutisia ja sähköpostia. Omaa aikaa siis kai, mutta täynnä pakollisia hommia, ei rentoutumista saati mitään kivaa. Ap
Eli jos kerran käytän puolisen tuntia siihen, että haen täältä väsyneenä vertaistukea ja keskusteluseuraa, niin saan siitä haukut. Pitäisi vissiin sekin aika olla hoitamassa lasta. Ap
Itse mainostat että sinulla on hädintuskin vartti vilkaista uutiset ja sähköpostit, ja nyt olet jo tunnin lorvinut palstalla kehumassa erinomaisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen miettinyt ihan samaa. Meillä myös yksi lapsi, joka on vauvasta asti ollut suuritarpeinen. Normaali ja älykäs lapsi mutta kaipaa valtavasti huomiota ja seuraa. Haluaa puhua koko ajan ja leikkiä jonkun kanssa. Kaikki aika menee työhön ja lapseen. En tiedä miten muut voi hankkia useita lapsia. Olen juuri itse tämän valinnan edessä. Lapsella on jatkuvasti jokin vaihe menossa ja mietin miten tähän palettiin vielä vauva mahtuisi. Helpottaa kuulla etten ole ainut joka kokee samoin. Isovanhemmat lähinnä poikkeaa kahvilla 15min. Illalla nukkumaan meno viivästyy kun päikyssä on pakko nukkua päiväunet, joten illalla ei ole aikaa edes kotitöille.
Mun lapsella on kavereita.
En mainosta erinomaisuuttani. Päinvastoin. Koko ketjuhan koskee sitä miten vajavainen olen, kun selviän vain yhdestä lapsesta vaikka moni muu näyttää selviävän kahdesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki toista. Oikeasti. Helpottaa nopeammin tuo tilanne, kun ainokainen kasvaa ja alkaa viettämään aikaa kavereiden seurassa jne. Kahden kanssa on aivan erilaista kuin yhden. Sisarukset eivät edes välttämättä leiki keskenään, voi olla niin erilaiset luonteet. Leikkikaverin teko on huonoin peruste ikinä lapsenhankinnalle, vaikka sitä usein tyrkytetään. Haluavat vaan muut samaan liemeen missä itse ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä jaksaa kun hyväksyy, että esim omat harrastukset nyt joutuvat tauolle ja menee aikaa, että perhe on prioriteetti. Ja että lasten hoidossakaan kaiken ei tarvitse olla joka päivä niin täydellistä. Monessa asiassa voi lintsata eikä käy kuinkaan,
Tää on nyt vähän eri todellisuus, jossa jätetään harrastukset tauolle. Puhutaan tilanteesta, jossa ei ehdi suihkuun tai istua alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko vähän sairastavien lasten vanhemmat useinkin, että se on heidän omaa ansiotaan, että lapsi ei ole usein kipeänä?
Kyllä ajattelen, että ei ole sattumaa, että meillä on sairastettu vähän. Olen aina noudattanut hyvää hygieniaa. On perheitä, joissa esim juodaan samasta pullosta, maistetaan ruokaa omalla lusikalla, ei pestä usein käsiä ja pyyhkeetkin ovat likaisia jne. Ja flunssia ja mahatauteja on paljon, ja ne kiertävät usein koko perheen. Myös lapsilla on reikiä hampaissa, koska ei välitetä ohjeista, miten estää karieksen tarttuminen,
Ja tässä kiteytyykin suureksi osaksi se, miksi vanhemmuus on niin hanurista: ne vanhemmat, joilla on helppoa, ajattelevat, että vaikeudet ovat toisten vanhempien omaa syytä. Lapsi sairastaa paljon -> vanhem
No meillä taas ei ole koskaan oltu erityisen hygieenisiä. Siis ei nyt mitään likaisia olla, mutta varsinkin yksi lapsista on ollut sellainen, että lääppii ihan joka ikisen paikan aina ja työntää käsiä suuhun. Johtuu aistihakuisuudestaan, ei lopu kuin iän ja kypsymisen myötä. Voisin viettää kaiken ajan kellon ympäri vain ohjeistamassa tätä yhtä asiaa. Ja silti se ei muuttuisi.
Mutta niin, ei me silti olla yhtään sen enempää kipeänä kuin muutkaan. Oikeastaan aika paljon vähemmän. Itse en ole säännöllisen avantoharrastuksen aloittamisen jälkeen ollut kipeänä enää ollenkaan. Se vaikuttaa omassa tapauksessa ainakin merkittävästi enemmän kuin hygienian taso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot hidas mutta kankea. Ei sitä lasta pidä piirittää 24/7, hänet opetetaan leikkimään myös itsekseen ja annetaan välineet kehittyä ilman aikuisen jatkuvaa ohjausta. Vastuuta ja vapautta kohti.
Riippuu aika paljon lapsen iästä tämä. Se vaativa puolitoistavuotias ei itse itseään viihdytä.
Kyll se viihtyy anna sille vaan kännykkäsi niin varmaan viihyyy. Niinhän noi toisetenki äipät tekee. Ja hyvin pyyhkii äippä ennättää olla läppärillä facebookissa vaikka kuin. Katsoo suorapalvelua jne.
"Se, että sinun lapsella flunssa ei mene korviin ja muutu korvatulehdukseksi ei ole sinun ansiota. Se johtuu lapsesi synnynnäisestä fysiologiasta ei nenän, poskionteloiden ja korvien rakenteesta sekä hänen yksilöllisestä immunologiasta, joka pääasiassa synnynnäinen ominaisuus."
Voi hyvä tavaton sentään! Ihan tosissaanko luulet, että olettaisin sen jotenkin olevan minun ansiota? Kuulostaa vaan erikoiselta nuo lukuisat päiväkotipalaverit yhdistettynä moniin lääkärikäynteihin, joten siksi epäilin erityislapseksi, koska ei meidän päiväkodissa ainakaan ole kuin kaksi vasu-keskustelua vuodessa. En tiedä, mihin nämä muut sitten liittyisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä jaksaa kun hyväksyy, että esim omat harrastukset nyt joutuvat tauolle ja menee aikaa, että perhe on prioriteetti. Ja että lasten hoidossakaan kaiken ei tarvitse olla joka päivä niin täydellistä. Monessa asiassa voi lintsata eikä käy kuinkaan,
Tää on nyt vähän eri todellisuus, jossa jätetään harrastukset tauolle. Puhutaan tilanteesta, jossa ei ehdi suihkuun tai istua alas.
Ja palstaillakin ehtii vain 3 h pätkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kerran käytän puolisen tuntia siihen, että haen täältä väsyneenä vertaistukea ja keskusteluseuraa, niin saan siitä haukut. Pitäisi vissiin sekin aika
Mene pois trolli, tää ei ole oikea ketju tuohon. Riehu muualla. Me kaikki tiedetään, että jos väsynyt vanhempi saa edes vähän jaksamista siitä, että hakee hetken vertaistukea netistä, se on ainoastaan hyvä asia. Ole ystävällinen ja riitele muualla, kai sullakin on sentään joku moraali. Et mene onnellisempana nukkumaan, koska satutit ja loukkasit mahdollisimman monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vissiin se joka tunkee meille lapsensa hoidettavaksi päikyn jälkeen ja saa siten omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap juuri oikeilla jäljillä. Vain hupsut lankeaa siihen uskomukseen että kaksi menee siinä missä yksikin. Ei mene vaan työ tuplaantuu. Pienellä ikäerolla tulee varmemmin niitä iki-ihania mustasukkaisuuskohtauksia sisaruksille. Yöllä saattavat herätellä kumpainenkin vuorollaan, päiväunet nukkuvat usein eri aikaan jolloin ei pientäkään lepohetkeä vanhemmalle päiväaikaan. Tuplakulut luvassa myös. Voi olla niinkin että esikoisella ei ole mitään allergioita ja sitten tulee sisarus joka pistää koko perheen lemmikkivalinnat ja ruokatottumukset uusiksi. Huh.
Tätä mä en ole ikinä oikein ymmärtänyt, että pikkulapset ( tai taapero ja vauva) nukkuisi päiväunet eri aikaan. Miksei niiden unirytmiä muokkaa niin, että nukkuvat päiväunet samaan aikaan? Ja ihan turha alkaa mitään älämölöä, ei missään päiväkodissakaan jokainen nuku omaan aikaansa, vaan kyllä se aika on kaikille sama. Onnistuu siis kotonakin, jos vaan siihen hetken jaksaa panostaa. Nimim. kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vain äidit ajattelee näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vissiin se joka tunkee meille lapsensa hoidettavaksi päikyn jälkeen ja saa siten omaa aikaa.
Oletpa katkera ja negatiivinen. Normaali äiti iloitsisi siitä, että lapsella on kavereita.
Mulle on utopistinen ajatus, että pystyisin huolehtimaan edes yhdestä lapsesta, hyvä kun omat asiani saan hoidettua. Vähintäänkin oma jaksaminen menisi tosi äärirajoille, vaikka saisinkin pakolliset asiat hoidettua. Musta vanhemmat tuntuu ihan superihmisiltä - siis te, jotka osallistutte, ootte läsnä, hoidatte kaikki kuskailut ja kasvatusopit, kotityöt jne. jne. Kaikki lapsen tarpeet. Samalla vielä monilla on päivätyö, eli toisin sanoen töiden loppuessa toisenlaiset työt alkaa taas kotiin päästessä. Varsinkin jos on erityislapsia, on se varmasti älyttömän uuvuttavaa. Ei voi kuin hattua nostaa!