Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihminen voi hankkia toisen lapsen kun yhden kanssa menee kaikki aika ja jaksaminen?

Vierailija
13.05.2025 |

Minulla on vain yksi lapsi. Ja olen aina ihmetellyt miten joku käytännössä pystyy hankkimaan toisen lapsen, tai jopa kolmannen. Kun kokemukseni mukaan jo siihen yhteen lapseen menee niin paljon aikaa, jaksamista ja energiaa, että ei mitenkään voi olla mahdollista selvitä kahdesta lapsesta. Ajalliset ja henkiset resurssit ei vain voisi riittää toisellekin lapselle. 

Yhden lapsen kanssa menee joka päivä kaikki työltä liikenevä aika päiväkotikuskauksiin, kasvattamiseen, syömisissä auttamisiin, pipien hoitamiseen, kiukkujen tyynnyttelyyn, pesujen ym hampaiden pesemisten huolehtimisiin, vaatehuoltoon, ruoanlaittoon, sairauksien hoitamisiin, uusien asioiden opettamiseen ihan lapsen asioiden kuuntelemiseen, lääkärikäynteihin, päiväkotipalavereihin jne, että aikaa ei jää yhtään edes itselle vaikka siihen että katsoisi jonkun sarjan tai söisi rauhassa vartin. Niin miten kummassa ihminen kykenee hoitamaan kaksi lasta. Selittäkää. 

Kommentit (266)

Vierailija
21/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin vaimon sanojen mukaan kaikkea ei voi selittää järjellä ja sitten poks vaan toinen muksu ja vielä enemmän masentunut ja loppuunpalanut.

Vierailija
22/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole omaa aikaa edes iltaisin kun lapsi nukkuu? Vai menetkö samaan aikaan nukkumaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko lastensuojelu lapset lastenkotiin jos vanhemmat eivät suostu menemään päiväkotipalaveriin?

Miksi vanhempi ei haluaisi mennä päiväkotipalaveriin? Siellä kuitekin saa aika paljon sellaista tietoa lapsesta, mitä ei muualta saa. Lapset kun käyttäytyvät esim. aivan eri tavalla päiväkodissa kuin kotona.

Että kyllä sellainen normaali, lapsestaan vähääkään välittävä vanhempi niihin palavereihin menee.

Vierailija
24/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niitä on useampia niin ne muodostavat oman heimonsa ja itse voit olla loikoisasti heimopäällikkö.

Vierailija
25/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteleeko vähän sairastavien lasten vanhemmat useinkin, että se on heidän omaa ansiotaan, että lapsi ei ole usein kipeänä?

Kyllä ajattelen, että ei ole sattumaa, että meillä on sairastettu vähän. Olen aina noudattanut hyvää hygieniaa. On perheitä, joissa esim juodaan samasta pullosta, maistetaan ruokaa omalla lusikalla, ei pestä usein käsiä ja pyyhkeetkin ovat likaisia jne. Ja flunssia ja mahatauteja on paljon, ja ne kiertävät usein koko perheen. Myös lapsilla on reikiä hampaissa, koska ei välitetä ohjeista, miten estää karieksen tarttuminen,

Vai niin. Meillä noudatetaan todella hyvää hygieniaa.  Kädet pestään huolella, koskaan ei juoda samoista mukeista, on opeteltu että kasvoihin ei saa koskea likaisilla käsillä, pahasti yskiviä ihmisiä yritetään välttää, vaihdetaan joka päivä puhtaat vaatteet, pidetään erikseen kotivaatteita jne jne. Hampaat reiättömät toki. Lisäksi huolehditaan vastustuskyvystä ulkoilemalla usein, käymällä metsässä usein, syömällä terveellisesti ja ottamalla lisäksi vitamiineja ja maitohappobakteereja. Kotikin on uudessa homeettomassa talossa. Jne. Silti lapsella ja sen myötä minulla paha infektiokierre. Ap

Vierailija
26/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteleeko vähän sairastavien lasten vanhemmat useinkin, että se on heidän omaa ansiotaan, että lapsi ei ole usein kipeänä?

Kyllä ajattelen, että ei ole sattumaa, että meillä on sairastettu vähän. Olen aina noudattanut hyvää hygieniaa. On perheitä, joissa esim juodaan samasta pullosta, maistetaan ruokaa omalla lusikalla, ei pestä usein käsiä ja pyyhkeetkin ovat likaisia jne. Ja flunssia ja mahatauteja on paljon, ja ne kiertävät usein koko perheen. Myös lapsilla on reikiä hampaissa, koska ei välitetä ohjeista, miten estää karieksen tarttuminen,

Ja tässä kiteytyykin suureksi osaksi se, miksi vanhemmuus on niin hanurista: ne vanhemmat, joilla on helppoa, ajattelevat, että vaikeudet ovat toisten vanhempien omaa syytä. Lapsi sairastaa paljon -> vanhempien vika. Lapsi nukkuu huonosti -> vanhempien vika.

Meillä noudatetaan täsmälleen kuvaamasi kaltaista hygienaa, mutta kuten tiedämme, ihmisten immunipuolustukset ovat erilaisia, ja lisäksi en voi vaikuttaa esim päiväkotkavereiden kotien hygieniaan. Toisaalta liian tarkalla hygienialla voi olla myös haitallisia vaikutuksia.

Meistä harva on immunologi, mutta se olisi kiva, että ymmärtäisi etuoikeutuksensa, ja pitäisi ainakin omana tietonaan, jos on välttämätöntä mielessään vielä arvostella niitä, joilla on muutenkin rankkaa.

Vierailija
27/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa siltä, että hänellä on ongelma, mutta ei halua siihen mitään ratkaisua, vaan rähjää jokaiselle, joka vastaa hänen avaukseensa. Ap, olet kireä ja raskas ihminen.

Vierailija
28/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden, sen ensimmäisen lapsen kanssa kaikki onkin tosi hankalaa, ja kaikki aika menee siihen lapseen. Se kun on se isoin muutos, lapsettomasta perheelliseksi.

Sitten kun jo elää sitä lapsiperhe-elämää, niin ei se enää yhtä radikaalisti muutu kun tulee se toinen lapsi. Ja tottakai lasten temperamenteillakin on vaikutusta ja tietysti terveydentilalla myös. Jos mun kolmas lapsi (erityinen) olisi ollut mun eka, niin olisi saattanut ainoaksi jäädä, sen verran jäätävää oli se pikkulapsiaika ja oikeastaan vielä alakouluaikakin. Mutta nyt kun aikuisuus lähenee, hänestä onkin kuoriutunut ihan uskomaton yksilö, joka menestyy todella hyvin varsin monella elämän osa-alueella.

Vierailija
29/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ole omaa aikaa edes iltaisin kun lapsi nukkuu? Vai menetkö samaan aikaan nukkumaan? 

Pakko mennä nukkumaan tunti lapsen nukkumaanmenon jälkeen, koska on aikainen herätys. Sen tunnin aikana ehdin juuri käydä suihkussa, tehdä parit kotityöt aamua varten, hoitaa omat hampaanpesut ja hiusten kuivaamiset ja selata vartin uutisia ja sähköpostia. Omaa aikaa siis kai, mutta täynnä pakollisia hommia, ei rentoutumista saati mitään kivaa. Ap

Vierailija
30/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla on kolme lasta, joista 2 ekaa nukkuvat hyvin, ovat temperamentiltaan lepposia eivätkä juuri sairasta. Kolmas on sitten näiden vastakohta. Hän sanoi, että nyt hän vasta ymmärtää, miksi vanhemmuus on joillekin tosi rankkaa. Ihmispolo on aivan puhki.

Vierailija
31/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla vissiin erityislapsi, jos aikaa kuluu päiväkotipalavereihin ja lääkärikäynteihin? Päiväkodilla on keskustelu kahdesti vuodessa. Lääkärissä olen käynyt 5-vuotiaan kanssa kahdesti hänen koko elämänsä aikana. Neuvola on lisäksi kerran vuodessa. Nuo ei kyllä aikaa vie. 

Ei tarvitse olla mitenkään erityinen lapsi. Jos hän on esim. päivähoidossa, niin sieltä viimeistään voi saada korvatulehduksia, kihomatoja, täitä, enterorokkoa, vatsatautia tavallisista kuumetaudeista puhumattakaan. Lisäksi monilla pikkulapsilla on nykyään lääkärikäyntiä vaativia allergioita, yliherkkyyksiä, astmaa, atooppista ihottumaa ynnä muuta.

Vierailija
32/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä kiteytyykin suureksi osaksi se, miksi vanhemmuus on niin hanurista: ne vanhemmat, joilla on helppoa, ajattelevat, että vaikeudet ovat toisten vanhempien omaa syytä. Lapsi sairastaa paljon -> vanhempien vika. Lapsi nukkuu huonosti -> vanhempien vi

Olenpa nähnyt perheitä, joissa on syntymäpäiväjuhlat, mutta niitä ei peruta, vaikka perheessä on flunssaa. Kakut leivotaan flunssaisena ja flunssaiset lapsetkin otetaan mukaan koristelemaan kakkua, ja pikku räkänokka puhaltaa kakkukynttilät. Niin, miksi taudit leviää, vaikka perheemme on niin täydellinen?

Vierailija
33/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä jaksaa kun hyväksyy, että esim omat harrastukset nyt joutuvat tauolle ja menee aikaa, että perhe on prioriteetti. Ja että lasten hoidossakaan kaiken ei tarvitse olla joka päivä niin täydellistä. Monessa asiassa voi lintsata eikä käy kuinkaan,

Tämä totta. Me ollaan suosiolla tingitty omista harrastuksista ja ei kodinkaan tarvii niin tiptop olla. Nyt kun lapsia kolme, niin lapsista seuraa toisilleen. Tukiverkostoa meillä ei juurikaan ole, mutta asennoidutaan että väliaikaista tämä vain on. 

Vierailija
34/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla vissiin erityislapsi, jos aikaa kuluu päiväkotipalavereihin ja lääkärikäynteihin? Päiväkodilla on keskustelu kahdesti vuodessa. Lääkärissä olen käynyt 5-vuotiaan kanssa kahdesti hänen koko elämänsä aikana. Neuvola on lisäksi kerran vuodessa. Nuo ei kyllä aikaa vie. 

Onneksi olkoon. Mun 4-vuotias sairasti tänä talvena erilaisia infektiotauteja jatkuvasti, lääkärikäyntejä oli 15, ab-kuureja 3. Lisäksi omat taudit siihen päälle, jokuhan niistä aina tarttuukin. En lähtis kuittailemaan kellekään, jos olet itse noin helpolla päässyt.

Helpolla päässyt? Toki minunkin lapsi on jatkuvasti jossain kuumetaudissa, mutta ei olla niihin lääkäriä tarvittu, koska ei ole koskaan ollut korvatulehdusta tai muutakaan, mihin olisi antibiootteja tarvinnut. 

Vierailija
35/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä jaksaa kun hyväksyy, että esim omat harrastukset nyt joutuvat tauolle ja menee aikaa, että perhe on prioriteetti. Ja että lasten hoidossakaan kaiken ei tarvitse olla joka päivä niin täydellistä. Monessa asiassa voi lintsata eikä käy kuinkaan,

Tämä totta. Me ollaan suosiolla tingitty omista harrastuksista ja ei kodinkaan tarvii niin tiptop olla. Nyt kun lapsia kolme, niin lapsista seuraa toisilleen. Tukiverkostoa meillä ei juurikaan ole, mutta asennoidutaan että väliaikaista tämä vain on. 

Teillä ilmeisesti kuitenkin sekä isä että äiti hoitaa lapsia? Eikä vain äiti?

Vierailija
36/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko mennä nukkumaan tunti lapsen nukkumaanmenon jälkeen, koska on aikainen herätys. Sen tunnin aikana ehdin juuri käydä suihkussa, tehdä parit kotityöt aamua varten, hoitaa omat hampaanpesut ja hiusten kuivaamiset ja selata vartin uutisia ja sähköpostia. Omaa aikaa siis kai, mutta täynnä pakollisia hommia, ei rentoutumista saati mitään kivaa. Ap

Kuin kauan sä ehdit palstailla huomioiden tämä täydellinen elämäntyylisi?

Vierailija
37/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa siltä, että hänellä on ongelma, mutta ei halua siihen mitään ratkaisua, vaan rähjää jokaiselle, joka vastaa hänen avaukseensa. Ap, olet kireä ja raskas ihminen.

Höpöhöpö. Ap, olet upea ja vedät tosi hyvin. Tajuan sua täysin. Olen pahoillani, että sun puoliso on osoittautunut kelvottomaksi. Todennäköisesti sulla olisi helpompaa ilman häntä riippakivenä. On todella paljon helpompi hoitaa kaikki yksin kuin hoitaa kaikki yksin ja olla vielä jatkuvasti surullinen ja vihainen siitä, että toinen ei tee mitään.

Vierailija
38/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Mun 4-vuotias sairasti tänä talvena erilaisia infektiotauteja jatkuvasti, lääkärikäyntejä oli 15, ab-kuureja 3. Lisäksi omat taudit siihen päälle, jokuhan niistä aina tarttuukin. En lähtis kuittailemaan kellekään, jos olet itse noin helpolla päässyt.

Helpolla päässyt? Toki minunkin lapsi on jatkuvasti jossain kuumetaudissa, mutta ei olla niihin lääkäriä tarvittu, koska ei ole koskaan ollut korvatulehdusta tai muutakaan, mihin olisi antibiootteja tarvinnut. 

Se, että sinun lapsella flunssa ei mene korviin ja muutu korvatulehdukseksi ei ole sinun ansiota. Se johtuu lapsesi synnynnäisestä fysiologiasta ei nenän, poskionteloiden ja korvien rakenteesta sekä hänen yksilöllisestä immunologiasta, joka pääasiassa synnynnäinen ominaisuus.

Vierailija
39/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Meillä noudatetaan todella hyvää hygieniaa.  Kädet pestään huolella, koskaan ei juoda samoista mukeista, on opeteltu että kasvoihin ei saa koskea likaisilla käsillä, pahasti yskiviä ihmisiä yritetään välttää, vaihdetaan joka päivä p

En tiennyt, että sinun kaltaisia ihmisiä on olemassa. Toivottavasti tämä oli pilaa?

Että lapsille opetetaan, että likaisilla käsillä ei saa koskea kasvoja ja yskiviä ihmisiä vältetään jne.. Eihän sun lapsilla ole lapsuutta ollenkaan

Anteeksi, mutta luulen, että tarvitset apua

Vierailija
40/266 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä kiteytyykin suureksi osaksi se, miksi vanhemmuus on niin hanurista: ne vanhemmat, joilla on helppoa, ajattelevat, että vaikeudet ovat toisten vanhempien omaa syytä. Lapsi sairastaa paljon -> vanhempien vika. Lapsi nukkuu huonosti -> vanhempien vi

Tämä!!! Tämä niin sata kertaa.

ja edelliselle: Meillä muuten pestään kädet, vaihdetaan pyyhkeet, ei todellakaan koskaan olla käytetty samaa lusikkaa, pulloa jne. Ja koko talvi meni sairastelukierteissä. Mm mykoplasma ja keuhkokuume ja pari vatsatautia ja pitkittynyttä yskää ja ties mitä muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan