Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosotosta maksamalla selvinneet

Vierailija
13.05.2025 |

Olen itse ajautumassa ulosottoon, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä ja kaikesta on jo säästetty. Ystäväni on ollut ulosotossa useamman vuoden ja lyhentänyt säännöllisesti ulosottoon tai palkasta on siis ulosmitattu. Nyt on käynyt ilmi että summa on kolminkertainen alkuperäisestä summasta, lyhennyksistä huolimatta. Olenkin itse tässä peloissani että voiko se olla mahdollista. Jos itselläni menee sinne n. 30000 euroa ja palkasta viedään joka kuukausi tyyliin 700 euroa, niin velkasaldo onkin muutaman vuoden kuluttua kolminkertainen? Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, jotka olette saaneet ulosottovelkanne nollille maksamalla pois. Millainen alkusaldo oli, paljonko lyhensitte keskimäärin/kk ja kuinka kauan kesti maksaa kokonaan pois?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko miettinyt voisiko Takuusäätiö taata sulle pankkilainan? Itsellä rapiat saman verran velkoja aluksi kuin sulla ja myönsivät pitkän prosessin jälkeen takauksen lainalle ja sen sain omasta pankista. Joka kk sama summa ja lomarahat, veronpalautuksen ym saan pitää. Haittapuolena tässä systeemissä on se että luottotiedot ne polttavat kyllä saman tien kun laina myönnetään ja siitä tulee kirjoittaa suostumuskin. Tosin niinpä siinä taitaa käydä ulosotonkin kanssa. Luottorekisteriin tulee tieto että maksan vapaaehtoisesti velkaa, tiedä sitten auttaako tuo missään. 6 vuotta suunnilleen on kokonaisaika, sitten on velka maksettu. Lyhennys on alle 500 e/kk ja se on laskettu tietyn kaavan mukaan, vähän kuin ulosotossakin. Kysy Takuusäätiöltä oisko tällainen sinulle mahdollinen? 

Vierailija
42/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkusaldo noin 250.000, ulosmitattu talo, joka myytiin pakkohuutokaupalla alle puoleen hintaan markkina-arvosta. Sen jälkeen maksoin noin 22.000 euroa / vuosi palkasta ulosottoon lähes 14 vuoden ajan. Ulosotto sisälsi myös lasten elatusmaksut alkuperäisen velan lisäksi. Aika rankka rupeama, mutta kaikki tuli maksetuksi.

Onneksi olkoon vapaudestasi. Hienoa, että jaksoit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkusaldo noin 250.000, ulosmitattu talo, joka myytiin pakkohuutokaupalla alle puoleen hintaan markkina-arvosta. Sen jälkeen maksoin noin 22.000 euroa / vuosi palkasta ulosottoon lähes 14 vuoden ajan. Ulosotto sisälsi myös lasten elatusmaksut alkuperäisen velan lisäksi. Aika rankka rupeama, mutta kaikki tuli maksetuksi.

kyllä se talo meni ihan markkinahinnalla. Markkinahinta on se minkä markkinoilla ihmiset ovat siitä valmiita maksamaan. se markkinahinta taasen voi olla PUOLET KUVITTELEMASTASI hinnasta.

Vierailija
44/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkusaldo 1700 euroa. Onneksi ei sen pahempi. Vedin talouden todella tiukalle (en ostanut edes ruokaa) ja maksoin saldoa pois niin paljon kuin kykenin. Parissa vuodessa oli maksettu kuluineen. Tuon jälkeen leikkasin luottokortit kahtia ja en elä enää luotolla.

Onneksi olet päässyt kuiville ja summasi ei ollut tuon suurempi. Oma summani on tosiaan liki 30000 euroa, sitä ei ihan parissa vuodessa makseta... Ap

Jos pääsee normaalin työelämään kiinni, niin voi maksaakin, kun voi pitää lyhennystahtina vaikkapa ~1000e/kk. Ilman säännöllisiä tuloja toki ei toteudu. 

Vierailija
45/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkusaldo 1700 euroa. Onneksi ei sen pahempi. Vedin talouden todella tiukalle (en ostanut edes ruokaa) ja maksoin saldoa pois niin paljon kuin kykenin. Parissa vuodessa oli maksettu kuluineen. Tuon jälkeen leikkasin luottokortit kahtia ja en elä enää luotolla.

Onneksi olet päässyt kuiville ja summasi ei ollut tuon suurempi. Oma summani on tosiaan liki 30000 euroa, sitä ei ihan parissa vuodessa makseta... Ap

Jos pääsee normaalin työelämään kiinni, niin voi maksaakin, kun voi pitää lyhennystahtina vaikkapa ~1000e/kk. Ilman säännöllisiä tuloja toki ei toteudu. 

Harva pystyy lyhentää noin paljoa, ei ainakaan peruspalkansaaja. 

Vierailija
46/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko miettinyt voisiko Takuusäätiö taata sulle pankkilainan? Itsellä rapiat saman verran velkoja aluksi kuin sulla ja myönsivät pitkän prosessin jälkeen takauksen lainalle ja sen sain omasta pankista. Joka kk sama summa ja lomarahat, veronpalautuksen ym saan pitää. Haittapuolena tässä systeemissä on se että luottotiedot ne polttavat kyllä saman tien kun laina myönnetään ja siitä tulee kirjoittaa suostumuskin. Tosin niinpä siinä taitaa käydä ulosotonkin kanssa. Luottorekisteriin tulee tieto että maksan vapaaehtoisesti velkaa, tiedä sitten auttaako tuo missään. 6 vuotta suunnilleen on kokonaisaika, sitten on velka maksettu. Lyhennys on alle 500 e/kk ja se on laskettu tietyn kaavan mukaan, vähän kuin ulosotossakin. Kysy Takuusäätiöltä oisko tällainen sinulle mahdollinen? 

Velkaneuvojaan olen ollut yhteydessä ja hän laskeskeli että en pääse ainakaan velkajärjestelyyn vai mikä se onkaan nimeltään, koska minulla on siihen liian vähän velkaa. Takuusäätiön lainasta oli puhetta, mutta tosiaan ne luottotiedot menee siinä. Toki ne menee ulosotossakin. Täytyy selvittää olisiko tuo mahdollista. Mieluummin noin kuin ulosotossa, lienee edullisempikin vaihtoehto, kai. Ap

Vierailija
47/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. 

48/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkojien kanssa voi aina sopia maksuista. Yritä sopia realistinen maksusuunnitelma jossa pystyt pysymään. Ehdota, että maksat pelkän pääoman.

Vierailija
49/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuvelka noin 24 000 euroa. Muutama ensimmäinen vuosi tuli maksettua sen mitä ottivat määräaikaisistä töistä saaduista palkoista eli lyheni hitaasti mutta varmasti.

Onnistuin saamaan vakituisen työpaikan ja sen tiimoilta pääsin hakemaan kaupungilta sosiaalista luottoa. Siinä vaiheessa velkaa oli noin 13 000 euroa.

Keskityin maksamaan tuon velan pois niin nopeasti kuin pystyin. Kaikki lomarahat sun muut ylimääräiset meni lyhennyksiin ja sain kuin sainkin velan maksettua.

Kaikesta oppii jotain.

Mitä opit?

Vierailija
50/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette onnistuneet sössimään raha-asianne noin? 

Vierailija
51/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan nyt lypsävää lehmää tapa.. olette laillisesti hyödynnettävissä. Rikollisetkin perivät velkoja niin että jos saat maksettua alkuperäisen ilmoitetaankin, että summa onkin nyt tuplaantunut.  Näin toimivat myös perintäfirmat.

Omaa vikaa tietysti tuossa mukana. Suomessa kannattaa vain säästää ja jättää kaikki yrittäminen ja ostaminen muiden murheeksi.

Vierailija
52/61 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi niin, että sairastuin masennukseen, jäin sängyn pohjalle, enkä mennyt töihin. Ei ollut tukiverkkoja jotka olisivat auttaneet, esimerkiksi viemään lääkäriin. Mutta onneksi elän vieläkin. 

Vierailija
53/61 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan siitä, että alkuperäinen summa ei ole mitenkään voinut kolminkertaistua, jos sitä on maksettu. Ulosoton korko on ollut jotain 7% eikä pääoma lisäänny niin kuin joissakin veloissa ja ulosoton kulut ovat kohtuulliset.

Joku muu syy kolminkertaistumiseen on, eli luultavasti sinne on mennyt lisää velkoja.

Ei se pääoman koron juoksu pysähdy vaikka velka onkin uossa.

Ei, mutta korkoa ei pääomiteta päivittäin niin kuin joissakin veloissa. Vain alkuperäiselle tulee korkoa, mutta ei se sillä voi mitenkään kolminkertaistua.

Vierailija
54/61 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkaneuvojaan olen ollut yhteydessä ja hän laskeskeli että en pääse ainakaan velkajärjes

Tämäkään ei pidä paikkaansa. Ei velkajärjestelyssä ole mitään velkamäärän alarajaa. Joku pienituloinen eläkeläinen voi saada velkajärjestelyn, vaikka velkaa ei olisi kuin muutama tonni. Tarkoittiko velkaneuvoja sitä, että saisit maksetuksi sen velan muutamassa vuodessa ilman velkajärjestelyä?

Takuusäätiön takaus on vain takaus. Raha pitää saada sitten pankista ja täällä eräät pankin ovat sanoneet suoraan, että Takuusäätiön takauksella ei lainaa anneta.

Vierailija
55/61 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ulosotossa noin 10 vuotta. Tietysti kaikki maksut kasvavat korkoa jne. 

Sitä en vaan ymmärrä miten ulosotto päättää mitkä velat maksetaan eli miten kaikki priorisoidaan!

Minulla oli joku lasten 40 euron lehtitilaus 8 vuoden takaa ulosotossa mitä viranomainen ei koskaan maksanut pois. Kasvoi tietysti aina korkoa. Ulosottoon maksamani rahoilla kuitattiin aina uudemmat velat mutta ei niitäkään koskaan kokonaan. Kaikki maksut kasvoivat koska mitään ei maksettu kokonaan pois. Kun olisi maksanut ne vanhimmat pois.

Jätetäänkö sinne tarkoituksella summaa jäljelle, jotta korko juoksee ja velallinen ei pääse eroon...? Onko ulosottomiehen palkka jotenkin tulossidonnainen, velkamääriin sidottu tai jotain...? Ulosottoviranomainen ei ole sen velallisen puolella, vaan pyrkii lypsämään velallista koroilla ja käräjäoikeuden maksuilla jne. niin pitkään kuin m

Ulosotossa oleva voi itse maksaa sinne jotain ylimääräistä. Silloin voi itse valita, mihin velkaan se raha käytetään. Kannattaa kohdistaa se juuri sellaisiin pieniin velkoihin, jotka saa maksetuksi kokonaan pois. Näin se vähän menee, että ulosotto on velkojan puolella, ja itsensä.

Vierailija
56/61 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi, eikä uutta työtä.ole löytynyt. Jouduin myymään omistusasuntoni ja minulle jäi siitä edelleen 35,000€ velkaa myynnin jälkeen, asuntojen hintojen romahduksen takia. Ansiosidonnaista on leikattu ja palkollisten laskujen ja asuntovelan maksun jälkeen saldo jää joka kuukausi miinukselle 100€.

Eli tällä -100€ pitäisi käydä sitten ruokakaupassa, vaatettaa itseni, ostaa lääkkeet, ... Ikää 58v ja kuten arvata saattaa, mikä tulee olemaan työllisyystilanteeni nyt ja tulevaisuudessa. Lainat jääköön nyt maksamatta ja siirrytään ihan suoraan toimeentulotuen asiakkaaksi. Eipä taida olla enää muuta vaihtoehtoa? Enkä lienee ainoa kuka on tässä tilanteessa?

Vierailija
57/61 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuvelka noin 24 000 euroa. Muutama ensimmäinen vuosi tuli maksettua sen mitä ottivat määräaikaisistä töistä saaduista palkoista eli lyheni hitaasti mutta varmasti.

Onnistuin saamaan vakituisen työpaikan ja sen tiimoilta pääsin hakemaan kaupungilta sosiaalista luottoa. Siinä vaiheessa velkaa oli noin 13 000 euroa.

Keskityin maksamaan tuon velan pois niin nopeasti kuin pystyin. Kaikki lomarahat sun muut ylimääräiset meni lyhennyksiin ja sain kuin sainkin velan maksettua.

Kaikesta oppii jotain.

Mitä opit?

Opin että keltaista lunta ei kannata syödä...

Vierailija
58/61 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan perustaa yrityksen ja menee konkurssiin. Kymmenille tuhansille ihmisille on tänäkin vuonna käynyt niin.

Vierailija
59/61 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni reilu 2 000 € ulosottoon tänä keväänä, kun en tajunnut, että kiinteistöveron maksuajankohta oli muuttunut. Olin just maksanut saman summan marraskuussa - en tarkastanut, miksi taas sain laskun, kun oletin vuosikymmenten perusteella, että eräpäivät on syksyisin... No, olikin muuttunut ja tuli heti perään uusi maksettava.

Kun huomasin asian, erääntynyttä summaa ei enää voinut maksaa verottajalle. Saman tien, kun sain ulosotosta kirjeen, soitin sinne ja kerroin, että maksan erääntyneen saatavan kolmessa erässä puolentoista kuukauden sisällä. Tämä sopi viranomaiselle eli kuittasin summan maksetuksi heti.

Eli itse voi olla aktiivinen ja ehdottaa maksujärjesteltyä, jolloin palkasta ei ulosmitata mitään. Jos pitää kiinni suunnitelmasta ja maksaa sovitusti, voi itse hoitaa lyhennykset. Kannattaa siis olla yhteydessä asiaa hoitavaan viranomaiseen/henkilöön eli hoitaa itse aktiivisesti omaa asiaansa. Maksut näkyvät ulosoton verkkosivuilla, jota kautta niitä voi myös lyhentää eli voi lyhentää myös aktiivisesti itse sovittua enemmän. Mitä enemmän ja nopeammin pystyy lyhentämään, sitä vähemmän tietysti kertyy ylimääräistä maksettavaa, kun pääoma pienenee, eikä korkoa pääse kertymään. Ja siellä sivuilla todella pystyy itse kohdistamaan maksun eri laskuihin/lyhennyksin, ihan kuten verottajankin sivuilla voi maksaa tiettyä erääntyvää veroa.

Vierailija
60/61 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 12000 euron velkaa maksoin pari vuotta. Ensin 300 e kk sitten vuoden ajan 900e.

tsemppiä. Kyllä se kannattaa yrittää maksaa pois. Ei raha ole kaikki kaikessa. Tosin itse velkaannuin, kun jouduin irtisanoutumaan todella törkeän seksuaalisen ahdistelun ja salakuvaamisesta takia työpaikasta ja opiskelemaan uuden ammatin. Poliisille tein rikosilmoituksen mutta eivät edes viitsineet tutkia. 

Samalla meni 10v säästetyt asuntosäästöt, noin 10 000 euroa, enkä ikinä enää ehdi ehkä säästää samaa summaa ja saada ensi asunnon ostajan etuja. Toivon sille ex työnantajalle jotain ALS tai pahaa syöpää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi