Ulosotosta maksamalla selvinneet
Olen itse ajautumassa ulosottoon, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä ja kaikesta on jo säästetty. Ystäväni on ollut ulosotossa useamman vuoden ja lyhentänyt säännöllisesti ulosottoon tai palkasta on siis ulosmitattu. Nyt on käynyt ilmi että summa on kolminkertainen alkuperäisestä summasta, lyhennyksistä huolimatta. Olenkin itse tässä peloissani että voiko se olla mahdollista. Jos itselläni menee sinne n. 30000 euroa ja palkasta viedään joka kuukausi tyyliin 700 euroa, niin velkasaldo onkin muutaman vuoden kuluttua kolminkertainen? Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, jotka olette saaneet ulosottovelkanne nollille maksamalla pois. Millainen alkusaldo oli, paljonko lyhensitte keskimäärin/kk ja kuinka kauan kesti maksaa kokonaan pois?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkusaldo noin 250.000, ulosmitattu talo, joka myytiin pakkohuutokaupalla alle puoleen hintaan markkina-arvosta. Sen jälkeen maksoin noin 22.000 euroa / vuosi palkasta ulosottoon lähes 14 vuoden ajan. Ulosotto sisälsi myös lasten elatusmaksut alkuperäisen velan lisäksi. Aika rankka rupeama, mutta kaikki tuli maksetuksi.
Voi apua... Kodin menetys velkojen takia on kaikista järkyttävintä. Asuminen, koti on yksi perusturvista. Hienoa että selvisit noista vuosista. Ap
Tokihan talon menettäminen oli kova pala, mutta se oli kyllä tiedossa, että niin tulee käymään, kun korttitalo alkoi luhistumaan. Kaikkein kovinta oli kuitenkin se uuden kodin löytäminen, vakuutusten, puhelinliittymän yms. saaminen. Tarvitsin työssäni myös autoa ja sain jäljelle jäävästä palkasta säästettyä 5 vuodessa sivuun (käteisenä), että sain vanhan romun ja välirahan maksettuani sellaisen vajaa 8.000 euron vähän luotettavamman auton. No, sekin sitten ulosmitattiin, pitää kuulemma olla alle 5.000 euron auto.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ulosotossa noin 10 vuotta. Tietysti kaikki maksut kasvavat korkoa jne.
Sitä en vaan ymmärrä miten ulosotto päättää mitkä velat maksetaan eli miten kaikki priorisoidaan!
Minulla oli joku lasten 40 euron lehtitilaus 8 vuoden takaa ulosotossa mitä viranomainen ei koskaan maksanut pois. Kasvoi tietysti aina korkoa. Ulosottoon maksamani rahoilla kuitattiin aina uudemmat velat mutta ei niitäkään koskaan kokonaan. Kaikki maksut kasvoivat koska mitään ei maksettu kokonaan pois. Kun olisi maksanut ne vanhimmat pois.
Jätetäänkö sinne tarkoituksella summaa jäljelle, jotta korko juoksee ja velallinen ei pääse eroon...? Onko ulosottomiehen palkka jotenkin tulossidonnainen, velkamääriin sidottu tai jotain...? Ulosottoviranomainen ei ole sen velallisen puolella, vaan pyrkii lypsämään velallista koroilla ja käräjäoikeuden maksuilla jne. niin pitkään kuin mahdollista. Ja en ymmärrä että tämä kohtuuttomuus on laillista. Jonkun pitäis jaksaa tutkia asiaa ja nostaa meteli. Niinhän se tuontiautojen verotuskin muutettiin, kun joku jaksoi selvittää ja valittaa asiasta aikoinaan. Ap
Mä en oikeasti edes halua tietää. Mulla meni ulosottoon siis tavalliset laskut, kun ei pystytty maksamaan. Ei velat tai luottokortit tai mikään hupiostelu: sellaista ei ole.
Jossain vaiheessa viimevuonna uo saldo oli n. 1000€. Tein maksusuunnitelman eivät ota palkasta vaan maksan itse.
Saldo on ilmeisesti edelleen sama vaikka maksan jatkuvasti. Tulevat veronpalautukset (n. 2000 euroa) menevät osittain tähän ja toivottavasti loppuu uo.
Mutta huonosti organisoitu kun maksavat ne vähemmän tärkeä pois ja jättävät eniten korkoa keräävät.
No ei se velka kasva tietenkään noin mene. Kyllä se velka lyhenee tuolla summalla. Tietenkin korkeat korot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaan siitä, että alkuperäinen summa ei ole mitenkään voinut kolminkertaistua, jos sitä on maksettu. Ulosoton korko on ollut jotain 7% eikä pääoma lisäänny niin kuin joissakin veloissa ja ulosoton kulut ovat kohtuulliset.
Joku muu syy kolminkertaistumiseen on, eli luultavasti sinne on mennyt lisää velkoja.
On enemmän kuin 7%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkusaldo noin 250.000, ulosmitattu talo, joka myytiin pakkohuutokaupalla alle puoleen hintaan markkina-arvosta. Sen jälkeen maksoin noin 22.000 euroa / vuosi palkasta ulosottoon lähes 14 vuoden ajan. Ulosotto sisälsi myös lasten elatusmaksut alkuperäisen velan lisäksi. Aika rankka rupeama, mutta kaikki tuli maksetuksi.
Voi apua... Kodin menetys velkojen takia on kaikista järkyttävintä. Asuminen, koti on yksi perusturvista. Hienoa että selvisit noista vuosista. Ap
Tokihan talon menettäminen oli kova pala, mutta se oli kyllä tiedossa, että niin tulee käymään, kun korttitalo alkoi luhistumaan. Kaikkein kovinta oli kuitenkin se uuden kodin löytäminen, vakuutusten, puhelinliittymän yms. saaminen. Tarvitsin työssäni myös autoa ja sain jäljelle jäävästä palkasta säästettyä 5 vuodessa sivuun (käteisenä), et
Olen kuullut myös tuosta että auto saa olla max 5000 euron arvoinen. Onneksi oma auto on sen alle, että pääsee edes töihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Alkusaldo 1700 euroa. Onneksi ei sen pahempi. Vedin talouden todella tiukalle (en ostanut edes ruokaa) ja maksoin saldoa pois niin paljon kuin kykenin. Parissa vuodessa oli maksettu kuluineen. Tuon jälkeen leikkasin luottokortit kahtia ja en elä enää luotolla.
1700 euroa? Aika hitaasti maksoit. Taisi olla 17000 euroa?
6000 e, sain maksettua 7 kuukaudessa.
Ulosoton vuosikorko on 10,5 %. Jos velkaa on 30 000 €, ovat korot aluksi 262 €/kk. Lisäksi tulee muutama kymppi ulosoton taulukkomaksuja. Jos maksat kuukaudessa ulosottoon enemmän kuin korot + taulukkomaksut, niin velkasi vähitellen lyhenee. Jos maksat vähemmän, niin velka kasvaa.
Aluksi tulee kyllä alkuperäisen velan päälle lisäkuluja ulosottotuomiosta ym., mutta ihan varmasti velkasi lähtee lyhenemään, jos maksat ulosottoon 700 €/kk.
Sulla menee neljä vuotta maksamiseen, jos et ota vapaa kuukausia.
Velallisen kustannusten kannalta ei ole merkitystä sillä, mitä velkaa ulosottomies lyhentää, koska kaikissa veloissa on ulosotossa sama korko ekan puolen vuoden jälkeen. Lain mukaan ulosottomiehen pitää kohdella velkojia tasapuolisesti näiden velkamäärien suhteessa. Jos on yhdelle velkojalle velkaa 3960 euroa ja toiselle 40 euroa (eikä muita velkoja ole), niin velalliselta saatavista maksuista pitää pidemmän ajan kuluessa 99 % mennä tuolle ekalle velkojalle ja 1 % toiselle. Sen takia ulosottomies ei maksa heti sitä pikkuvelkaa kokonaan pois.
"Jätetäänkö sinne tarkoituksella summaa jäljelle, jotta korko juoksee ja velallinen ei pääse eroon...? "
Ei tietenkään. Ulosottomies ottaa palkasta ja muista tuloista niin paljon kuin saa ottaa. Eri velkojia pitää kohdella tasapuolisesti, joten hän ei voi mielensä mukaan maksaa jotain velkaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ulosoton vuosikorko on 10,5 %. Jos velkaa on 30 000 €, ovat korot aluksi 262 €/kk. Lisäksi tulee muutama kymppi ulosoton taulukkomaksuja. Jos maksat kuukaudessa ulosottoon enemmän kuin korot + taulukkomaksut, niin velkasi vähitellen lyhenee. Jos maksat vähemmän, niin velka kasvaa.
Aluksi tulee kyllä alkuperäisen velan päälle lisäkuluja ulosottotuomiosta ym., mutta ihan varmasti velkasi lähtee lyhenemään, jos maksat ulosottoon 700 €/kk.
Kiitos tästä rohkaisusta :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaan siitä, että alkuperäinen summa ei ole mitenkään voinut kolminkertaistua, jos sitä on maksettu. Ulosoton korko on ollut jotain 7% eikä pääoma lisäänny niin kuin joissakin veloissa ja ulosoton kulut ovat kohtuulliset.
Joku muu syy kolminkertaistumiseen on, eli luultavasti sinne on mennyt lisää velkoja.
Oikeudenkäyntikulut ja ulosottomaksu lisäävät loppusummaa kummasti. Laskin, että nimenomaan kolminkertainen summa kertyi maksettavaa. Kannattaa muuten tarkistaa ne uo-maksujen taulukkomaksut, mitä enemmän maksat, sitä enemmän uo-maksu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ulosotossa noin 10 vuotta. Tietysti kaikki maksut kasvavat korkoa jne.
Sitä en vaan ymmärrä miten ulosotto päättää mitkä velat maksetaan eli miten kaikki priorisoidaan!
Minulla oli joku lasten 40 euron lehtitilaus 8 vuoden takaa ulosotossa mitä viranomainen ei koskaan maksanut pois. Kasvoi tietysti aina korkoa. Ulosottoon maksamani rahoilla kuitattiin aina uudemmat velat mutta ei niitäkään koskaan kokonaan. Kaikki maksut kasvoivat koska mitään ei maksettu kokonaan pois. Kun olisi maksanut ne vanhimmat pois.
Jätetäänkö sinne tarkoituksella summaa jäljelle, jotta korko juoksee ja velallinen ei pääse eroon...? Onko ulosottomiehen palkka jotenkin tulossidonnainen, velkamääriin sidottu tai jotain...? Ulosottoviranomainen ei ole sen velallisen puolella, vaan pyrkii lypsämään velallista koroilla ja käräjäoikeuden maksuilla jne. niin pitkään kuin m
Just tämä, että ei voitu ulosmitata yhtä velkaa, vaan kaikkia roikotettiin mukana mahdollisimman kauan, on todella väärin. Itsekin mietin ulosottohenkilöiden mahdollisia provisiopalkkoja.
Alkuvelka noin 24 000 euroa. Muutama ensimmäinen vuosi tuli maksettua sen mitä ottivat määräaikaisistä töistä saaduista palkoista eli lyheni hitaasti mutta varmasti.
Onnistuin saamaan vakituisen työpaikan ja sen tiimoilta pääsin hakemaan kaupungilta sosiaalista luottoa. Siinä vaiheessa velkaa oli noin 13 000 euroa.
Keskityin maksamaan tuon velan pois niin nopeasti kuin pystyin. Kaikki lomarahat sun muut ylimääräiset meni lyhennyksiin ja sain kuin sainkin velan maksettua.
Kaikesta oppii jotain.
Jos tekee ulosottoon ylimääräisen lyhennyksen, saa itse päättää, mihin velkaan se kohdistuu (kunhan ilmoittaa tästä ulosottomiehelle ennen maksua). Näin voi päästä eroon jostain pikkuvelasta.
Tosin korkojen kannalta on ihan sama, onko ulosotossa yksi vai 20 velkaa. Korko lasketaan velkojen kokonaissummasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee ulosottoon ylimääräisen lyhennyksen, saa itse päättää, mihin velkaan se kohdistuu (kunhan ilmoittaa tästä ulosottomiehelle ennen maksua). Näin voi päästä eroon jostain pikkuvelasta.
Tosin korkojen kannalta on ihan sama, onko ulosotossa yksi vai 20 velkaa. Korko lasketaan velkojen kokonaissummasta.
Kannattaa mieluummin maksaa perinnässä olevia velkoja.
Voihan sitä silti mennä sinne lisää jos ei ole maksanut laskujansa esimerkiksi.