Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnellisimmissa parisuhteissa on yhteiset rahat

Vierailija
12.05.2025 |

MT 7.5. 25 Uutisoi kirjasta nimeltä Rikas, rakas, köyhä, varas - Rahanjako parisuhteessa (Gummerus) Tutkimusten mukaan onnellisimpia ovat parit, joilla on yhteiset rahat.

Näin on omienkin kokemusten mukaan. Jutussa puhutaan myös siitä miten naiset Suomessa korostavat kunnia-asiana itsenäisyyttä ja kulujen jakamista puoliksi mitä olen itse aina pitänyt tyhmänä. 

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole yhteiset rahat, niin onko se edes parisuhde?

Hankala sanoa. Meillä on ollut rahat ja omaisuus erikseen yli 25 vuotta ihan riidatta. Tiedän, että jos tulee ero tai puoliso kuolee, elintasoni ei laske lainkaan toisin kuin niillä, jotka ovat parisuhteessa tottuneet elämään kahden tuloilla.

Jos haluan auton, ostan sellaisen. Mieheni ei tarvitse luopua mistään hankinnasta siksi, että minulle pitää ostaa jotain.

Jotenkin meni kylmät väreet tästä. Elätte kumpikin omaa elämäänne saman katon alla.

Kyllä minullekin jää omat tuloni ja puolet omaisuudesta jos puoliso kuolee vaikka rahat ovakin olleet yhteiset. 29v yhdessä maksettu ja huolehdittu että molemmille jää ns omaa rahaa ja säästöjä.

Välillä minä tienasin enemmän, nykyisin eläkkeellä  vähemmän. Täysin erillisellä taloudenpidolla meidän elämämme olisivat nämä nykyiset vuodet todella eriarvoiset. En usko että mieheni nauttisi yksin matkoista tai hankinnoista kun itse selviäisin vain pakollisista menoista. 

Muutenkin olisi ollut vaikea elättää 4 lasta laskemalla jatkuvasti kuka maksaa ja mitä!?

Ei tarvitse laskea kenenkään yhtään mitään, kun maksetaan aina ja kaikki 50/50, sieltä yhteiseltä taloustililtä jonne kumpikin laittaa rahaa 50/50.

Vierailija
102/108 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 8000 euroa kuukaudessa tienaava lääkäri menee naimisiin sairaanhoitajan kanssa, jonka kuukausipalkka on 4500 euroa, niin ovatko he taloudellisesti tasa-arvoisessa avioliitossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten tuo voi toimia. Eikö tuossa pidä kysyä lupa kaikkeen shoppailuun ym.?

Vierailija
104/108 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimi menetti perintönsä isäni konkurssin takia. Miten ihmeessä yhteiset rahat voivat palvella onnellisuutta parisuhteessa?

Vierailija
105/108 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitimi menetti perintönsä isäni konkurssin takia. Miten ihmeessä yhteiset rahat voivat palvella onnellisuutta parisuhteessa?

Höh. Äitisi joko antoi perintönsä isänsä firmalle, tai hän osti niillä talon, jonka antoi vakuudeksi firman lainalle. Ei hän muuten niitä olisi menettänyt.

Vierailija
106/108 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun 8000 euroa kuukaudessa tienaava lääkäri menee naimisiin sairaanhoitajan kanssa, jonka kuukausipalkka on 4500 euroa, niin ovatko he taloudellisesti tasa-arvoisessa avioliitossa?

No jos kumpikin edelleen tulee myös toimeen omalla palkallaan niin ei siinä silloin mitään riippuvuussuhdetta ole vaikka tulot eivät ole samat.

Minusta selkeästi taloudellisesti epätasa-arvoinen suhde on vasta silloin jos toinen on selkeästi riippuvainen toisen taloudellisesta tuesta.

Vierailija
107/108 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa olen ja molemmilla omat rahat omiin menoihin. Ei tulisi mieleenkään jakaa omia säästöjä kenenkään kanssa. Ne on turvaverkko tulevaisuuteen. En rupea sähläämään tälläsen asian vuoksi.

Vierailija
108/108 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiset rahat tee ketään onnelliseksi, mutta onnellisuus ja vahva molemminpuolinen luottamus mahdollistaa sen, että pariskunnalla on yhteiset rahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän