Onnellisimmissa parisuhteissa on yhteiset rahat
MT 7.5. 25 Uutisoi kirjasta nimeltä Rikas, rakas, köyhä, varas - Rahanjako parisuhteessa (Gummerus) Tutkimusten mukaan onnellisimpia ovat parit, joilla on yhteiset rahat.
Näin on omienkin kokemusten mukaan. Jutussa puhutaan myös siitä miten naiset Suomessa korostavat kunnia-asiana itsenäisyyttä ja kulujen jakamista puoliksi mitä olen itse aina pitänyt tyhmänä.
Kommentit (108)
Tottahan tuo. Miehen kuuluu elättää vaimonsa ja lapsensa.
Erilliset taloudet luovat kilpailuasetelman tai sairaan valtadynamiikan perheen sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas tietty palstan feministien mielestä kielletty tutkimustulos ja poistavat sen.
Ei enää. Nyt feminismissä vallalla on taloudellisesta väkivallasta puhuminen, mikä alkaa tarkoittaa käytännössä sitä, että miehen rahat kuuluu naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Erilliset taloudet luovat kilpailuasetelman tai sairaan valtadynamiikan perheen sisälle.
Sehän vasta sairasta valtadynamiikkaa on jos toinen elättää ja myös määrää rahojen käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lopulta tarkoittaa "yhteiset rahat"? Onko se aina sitä että on yhteinen tili vai sitä että menoista sovitaan yhdessä ja kumpikin laittaa yhdessä sovitut menot omien menojen ohi. Eli että omaa rahaa on se mitä omalle tilille jää kun on hoidettu se mistä yhdessä on sovittu?
Meillä on aina ollut omat tilit mutta koen kyllä vahvasti että rahamme ovat yhteisiä. Jos toisella ei ole juuri nyt rahaa johonkin jota tarvitaan niin on itsestään selvää että sitten se toinen maksaa sen. Ei se ole asia josta pitäisi erillinen palaveri käydä vaan on itsestään selvää että yhteiset menot hoidetaan aina yhdessä. Mutta tilit silti omat.
Tätä minäkin olen pobtinut. Palstan naisille yhteiset rahat tuntuvat tarkoittavan lähinnä sitä, että kaikki rahat on heidän. Kaksi tiliä, mutta yhteiset vastuut tarkotitaa myös sitä, että menoista keskustellaan luontevasti. Tietenkin yhteiset rahat toimii jos a) tuloja on tarpeeksi ja b) kulutustottumukset on tiedossa ja samakaltaisia. Sitten on niitä perheitä, joissa toinen nollaa yhteiseen lomamatkaan koko tilin, koska yhteiset rahat ja yhteinen matka. Ja sitten ihmetellään, miten erääntyvät vakuutus- tms., maksut maksetaan, mitä toinen ei ole edes viitsinyt pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aina yhteiset rahat. Meillä on yhteinen lapsi. En tiedä miten rahat voisi olla reilusti erilliset, kun suhteessa on lapsia. Minä hoidan pääosin lapseen liittyvät maksut. Mies taas ruoat ja asumiseen liittyvät. Autoa meillä ei ole. Kaikki menee kuitenkin yhteisistä rahoista, mutta vastuualueet on jaettu.
Olisi mielenkiintoista tietää käytännössä miten ihmiset toimii erillisten rahojen kanssa. Esim. itse juuri ilmoitin lasta kilpailuihin. Useampiin. Tuli monta 10-15€ maksua. Miten te näiden kanssa toimitte? Ilmoitatte, että nyt olet minulle velkaa 32€ ja sitten puoliso laittaa tilille?
Molemmilla on omat palkkatilinsä, ja lisäksi on yhteinen taloustili minne kumpikin laittaa saman summan. Kaikki yhteinen/asuminen/lapset maksetaan taloustililtä.
Ei ole vaikeaa, ei vaadi kirjanpitoa, riittää että vähän pidetään silmällä ettei taloustili pää
Meillä on samalla tavalla. Molemmat laittavat saman summan yhteiselle tilille joka kuukausi. Tilillle on myös kortit, jotta kauppaostokset voidaan hoitaa tuolta tililtä. En voisi ikinä elää niin että rahat olisivat yhteiset. Mies tekee riskisijoituksia ja harrastaa kallista liikuntalajia. En todellakaan halua olla näissä mukana omilla rahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole yhteiset rahat, niin onko se edes parisuhde?
Hankala sanoa. Meillä on ollut rahat ja omaisuus erikseen yli 25 vuotta ihan riidatta. Tiedän, että jos tulee ero tai puoliso kuolee, elintasoni ei laske lainkaan toisin kuin niillä, jotka ovat parisuhteessa tottuneet elämään kahden tuloilla.
Jos haluan auton, ostan sellaisen. Mieheni ei tarvitse luopua mistään hankinnasta siksi, että minulle pitää ostaa jotain.
Jotenkin meni kylmät väreet tästä. Elätte kumpikin omaa elämäänne saman katon alla.
Kyllä minullekin jää omat tuloni ja puolet omaisuudesta jos puoliso kuolee vaikka rahat ovakin olleet yhteiset. 29v yhdessä maksettu ja huolehdittu että molemmille jää ns omaa rahaa ja säästöjä.
Välillä minä tienasin enemmän, nykyisin eläkkeellä vähemmän. Täysin erillisellä taloudenpidolla meidän elämämme olisivat nämä nykyiset vuodet todella eriarvoiset. En usko että mieheni nauttisi yksin matkoista tai hankinnoista kun itse selviäisin vain pakollisista menoista.
Muutenkin olisi ollut vaikea elättää 4 lasta laskemalla jatkuvasti kuka maksaa ja mitä!?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tälläisen joka elättää. Tässä on käynyt sitten niin ettei ole menty naimisiin ja nainen elää täysin miehen omistamassa talossa, kaikki on miehen nimissä. Koska elättäminen on sitä, että nimenomaan elätetään, mies on sitten kartuttanut oman omaisuuden. Nyt oli naisella ero mielessä, kunnes tajusi että jää täysin tyhjän päälle. Ei ikinä kenenkään miehen vallan alle ja elätettäväksi, sanon minä. Tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tälläisen joka elättää. Tässä on käynyt sitten niin ettei ole menty naimisiin ja nainen elää täysin miehen omistamassa talossa, kaikki on miehen nimissä. Koska elättäminen on sitä, että nimenomaan elätetään, mies on sitten kartuttanut oman omaisuuden. Nyt oli naisella ero mielessä, kunnes tajusi että jää täysin tyhjän päälle. Ei ikinä kenenkään miehen vallan alle ja elätettäväksi, sanon minä. Tyhmyyttä.
Tämähän on täysin eri asia kuin yhteisillä rahoilla elävä perhe!
Meillä kaikki kiinteä omaisuus (talot Suomessa ja ulkomailla) on kummankin nimissä koska ne on yhdessä maksettu. Kun laitetaan sijoituksiin rahaa laitetaan kummallekin sama summa, "taskurahoistaan" voi kumpikin sitten laittaa lisää.
Kumpikaan ei siis yritä hyötyä toisen kustannuksella vaan rakennetaan yhteistä hyvää
Yhteiset rahat toimii, jos kumpikin on hyvätuloinen eikä käytä paljoa rahaa. Silloin ei tarvitse tarkistaa tilin saldoa kauppaan mennessä eikä kysyä toiselta, että ostan huomenna kolmen tonnin pyörän, onnistuuko?
Omassa tilissä on se hyvä puoli, että minun ei tarvitse koskaan miettiä mitä mies on mahtanut ostaa tai soittaa miehelle, että löysin satasen kengät, voinko ostaa. Miehellä on hyvin kallis harrastus, jota en halua rahoittaa. Minun harrastuksiin menee vuodessa korkeintaan muutama kymppi.
Yhteiset rahat, mutta omat tilit tietysti. Eli yhteiset rahat ei tarkoita että rahat menisivät yhteiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisellä ei ole omaa rahaa, onko hän edes aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä omat että miehen vanhemmat ovat syntyneet 1930-luvulla. Jokaisella heistä on ollut omat pankkitilit. Kyllä minä pidän parisuhteina 50-60 vuotta kestäneitä avioliittoja.
Yhteiset rahat ei tarkoita yhteistä pankkitiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Meillä on ollut yhteiset rahat aina ja ainoa asia mistä ei olla koskaan riidelty on RAHA! Emme laske sinun tai minun raha ja kulut. Olemme samanlaisia rahankäyttäjiä ja luotamme toisiimme eikä kumpikaan tuhlaile tai ole peliriippuvainen ym. En ymmärrä miten perheet joissa on yhteisiä lapsia toimii. Laskeeko ne tarkkaan mitä toinen on maksanut ja nyt on sun vuoro jne.
Meillä on ollut erilliset rahat aina ja ainoa asia mistä ei olla koskaan riidelty on raha.
Eli riitaisa suhde? eri
Onko lukemisen ymmärtämisessäsi vikaa!
Aina on meillä ollut yhteiset rahat. Alussa oltiin tyhjätaskuopiskelijoita, kumpikin on myöhemmin vuorollaan jatkanut opiskeluja, ollaan oltu työkomennuksissa ulkomailla, hoidettu vuoron perään lapsia kotona.
On niin helppoa, kun on tili, jolle kaikki tulot tulee ja josta lähtee kaikki menot. Joka kuukausi siirretään sama summa kummankin sijoituksiin. On yhteinen koti, mökki, metsäpalsta, sijoitusasunnot.
Puhuttiinko jutussa siis nimenomaan yhteisestä pankkitilistä? En minä ainakaan niin ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä omat että miehen vanhemmat ovat syntyneet 1930-luvulla. Jokaisella heistä on ollut omat pankkitilit. Kyllä minä pidän parisuhteina 50-60 vuotta kestäneitä avioliittoja.
Yhteiset rahat ei tarkoita yhteistä pankkitiliä.
Omilla vanhemmilla tarkoitti, kun äiti saattoi sanoa "minä maksoin" tai "isä maksoi". Tai että minä maksoin nyt kaupassa, kun isä oli maksoi sanomalehden.
Mun eksä olisi halunnut muuttaa yhteen. Oma ehtoni oli, että sitten mennään myös juridisesti ja taloudellisesti yhteen eli naimisiin. Luodaan toisiamme kohtaan elatusvelvollisuus ja ollaan myös virallisissa kirjoissa yhdessä tietäen, jos toiselle sattuu yhtään mitään niin saa ilmoituksen. Eksä ei tähän ryhtynyt kun olisin naisena sitten ryövännyt hänet ja vienyt erossa kaiken. Kysyin, että millä hän ajattelee mun nyt elävän? Jonkun entisen aviomiehen rahoilla? Ja todellakin olisin vaatinut avioehdon, koska en todellakaan halua mitään hänen nimissään olevaa tai antaa omassa nimessäni olevaa omaisuutta. En saanut vastausta ja ei muutettu yhteen, vaan erottiin. Eksän kanssa kyllä oli positiivista se, että pystyttiin hyvinkin avoimesti keskustelemaan omista talouksistamme ja sijoituksistamme. Vitsailin puolitosissani usein sillä, että olisi ihana jos voisin jonkun kanssa jakaa talouden, että omat rahani olisi paremmin hallussa.
Mulle yhteinen talous on sitä, että molemmat pitävät oman tilinsä. Kuitenkin yhdessä lasketaan, että paljonko meidän yhteiseen elämiseen tarvitaan rahaa ja sen mukaan laitetaan yhteiselle tilille. Siinä vaiheessa olen valmis maksamaan miehen asuntolainaa asuntoon, jossa asuisin välillä ja siinä vaiheessa mies maksaisi mun kesämökkilainaa. Mökkiin, jossa hän toivottavasti viihtyisi myös. Tuolta tililtä myös katettaisi mahdolliset remonttikulut mihin vain, ruoat, sähköt, vedet, jos lapsi siunaantuisi, meidän yhteiset matkat, mitä vain yhteistä. Omat tilit pidettäisi kyllä ja sieltä saisi molemmat tehdä mitä haluaa. Tarkoittaisi luultavasti sitä, että molempien palkasta menisi 60-70% yhteiselle tilille ja loput 30-40% jäisi omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala sanoa. Meillä on ollut rahat ja omaisuus erikseen yli 25 vuotta ihan riidatta. Tiedän, että jos tulee ero tai puoliso kuolee, elintasoni ei laske lainkaan toisin kuin niillä, jotka ovat parisuhteessa tottuneet elämään kahden tuloilla.
Jos haluan auton, ostan sellaisen. Mieheni ei tarvitse luopua mistään hankinnasta siksi, että minulle pitää ostaa jotain.
Tuo, että laskeeko elintaso riippuu kyllä ihan tulotasosta. Erillisillä rahoillakin elettäessä parisuhteessa on esim asumiseen käytettävissä kaksinkertainen summa (jos siis yhdessä asutaan). Aika hyvät tulot/säästöt pitää olla, että esim omakotitalon puolikkaan pystyy puolisolta noin vaan lunastamaan.
Samaten parisuhteen aikana. Ei ne rahat siitä lisäänny, vaikka kuinka erillisinä pidettäisiin. Kyllä meidän perheessä ainakin auto ostettiin ensisijaisesti perheen yhteiseen käyttöön yhteisillä rahoilla. Sitten vasta myöhemmin, kun yhteinen rahatilanne salli, hankittiin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat pankkitilit ovat ihan eri asia kuin erilliset rahat. Kyllä minullakin on aina ollut oma pankkitili, mutta siitä huolimatta perheessä on yhteiset rahat (tai ainakin yhteiset menot). Osa maksettiin yhteiseltä tililtä, jonne siirrettiin tietty summa kuukausittain, mutta esim yhteisen lomareissun saattoi maksaa kumpi vaan. Ei tarvinnut lykätä matkaa, kunnes molemmilla olisi ollut tilillään puolikas summasta.