Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aiti-pahoitti-mielensa-ysiluokan-ma…
MTV Uutisiin yhteydessä ollut äiti perustelee asian nostamista julkisuuteen sillä, että tilanne muuttuisi tulevaisuudessa.
Kommentit (943)
Beggers cant be choosers. Näin se kaiken järjen mukaan menee. Suomessahan homma on mennyt ihan toiseen päätyyn: payers cant be choosers.
Oon niin kyllästynyt siihen, että meidät enemmistö -siis tavalliset työssäkäyvät äidit ja isät, nähdään vaan sellaisena loputtomana resurssina jonka varaan voi laskea sitä ja tätä. Aivan itsestäänselvänä. Muistan elävästi kun joku kirjoitti facebookkiin linkatun uutisen alle, että menkää nyt hyvänen aika ihmiset joilla on taloudellisesti tiukkaa metsään kun siellä happanee ennätyssato marjaa.. ja sai alle todella ilkeitä kommentteja tyyliin "mene v* mummo ite sinne kykkiin, ei vois v* vähempää kiinnostaa kerätä jotain v*n marjoja" Porukka heittäytyy aivan tekemättömiksi ja vetoaa milloin mihinkin nepsy-ongelmaan tai väsymykseen. Silläkö ne ongelmat paranee, että lukkiudut netin ääreen neljän seinän sisälle tilittämään joka mutkassa niitä ongelmia, kun "ei vaan pysty"?
Vierailija kirjoitti:
"Millä sanalla sinä kutsut näitä ilman syytä kaikesta tekemisestä laistavia yksilöitä, jotka kyllä ilomielin laittavat lapsensa leirikouluun, kunhan muut sen maksavat?"
Ihan vain kutsumalla lasten vanhemmaksi. Tai äideiksi tai isäksi. Miksi minut pitäisi heitä nimitellä tai halveksia, sillä me olemme ihmisenä kaikki samanarvoisia. Kukaan ei ole parempi toista.
Ja jokainen ponnistaa elämästään niillä voimavaroila mitä sillä hetkellä on käytössä ja siinä ympäristössä. Meitä kaikkia voi kohdata taloushuolet, ihmissuhdeongelmat, sairaudet, työttömyys, alkoholi-ongelmat, perheväkivaltaa jne. eikä voimavaroja tai ylimääräistä rahaa vain ole. Jo syntymähetkellä saamme erilaiset eväät ja pelikortit ja niiden avulla on vain elettävä.
Ja tässä tilanteessa kenenkään nimittelinen ja halveksiminen ei paranna tai auta tilantressa mitään. Kertoo e
Tässähän julkisesti nolattiin nyt koulun vanhempainyhdistys. Veikkaan, että ensi vuonna on paikkoja vapaana runsain määrin. Nuoret tuskin saavat silloin ollenkaan tanssijaisiaan, mikä on monelle ysille yksi tärkeimpiä elämyksiä peruskoulussa. Minullakin on elämässä ollut haasteita ja voimavarat vähissä. Olen kuitenkin löytänyt iloa elämään lasten kautta. Välillä ollaan paistettua pullia myyjäisiin ja toisinaan taas ollaan kentän laidalla myyty makkaroita. Lapsen ilo on ollut lopulta kiitos nähdystä vaivasta.
Nimittelyä en hyväksy millään muotoa, mutta ikävä tosiasia on se, että tietyissä perheissä on "voimavarat" ikuisesti loppu, mutta silti mielipiteitä riittää. Sellainen täysi tasapuolisuus ei myöskään ole mahdollista tai jokaisen mielipiteen ja taloustilanteen huomioiminen. Peruskoulu on ilmainen, mutta ektra maksaa. Lukiossa näitä vasta riittääkin ja oppivelvollisuushan on nykyisin 18 vuoteen asti. Lapsen kanssa vaan pitää käydä läpi mikä on mahdollista ja mikä ei. Nuori voi myös itse koittaa hankkia pieniä summia rahaa tekemällä töitä.
Tavallaan ymmärrän metelin siitä, että peruskoulun pitäisi olla ilmainen mutta en kuitenkaan.
Esimerkki: ekalla tai tokalla luokalla vanhempainillassa sovittiin kevätretkestä, josta jokainen maksaisi itse 20 euroa. Aikaa retkeen oli siinä vaiheessa siis 8-9kk eli säästämällä 2-3 e/kk. No parin kk:n päästä eräs vanhempi (joka ei ollut vanhempainillassa) nosti mekkalan, että ei sovi kun peruskoulu pitää olla ilmainen. Yritettiin siinä vielä jotain varainkeruuta ehdotella mutta vapaaehtoisia ei juuri löytynyt. Tänä sama vanhempi kyllä ilmoitti et hän ei ainakaan mitään kerää ja perustelu sama, että peruskoulun pitää olla ilmainen.
No seuraus oli ettei luokka koskaan tehnyt mitään mikä olisi maksanut mitään. Oli inhottavaa selittää lapselle 8 vuotta et miks ei koskaan luokkaretkeä ole vaikka muut luokat käy sellaisilla
Tässähän julkisesti nolattiin nyt koulun vanhempainyhdistys. Veikkaan, että ensi vuonna on paikkoja vapaana runsain määrin. Nuoret tuskin saavat silloin ollenkaan tanssijaisiaan, mikä on monelle ysille yksi tärkeimpiä elämyksiä peruskoulussa. Minullakin on elämässä ollut haasteita ja voimavarat vähissä. Olen kuitenkin löytänyt iloa elämään lasten kautta. Välillä ollaan paistettua pullia myyjäisiin ja toisinaan taas ollaan kentän laidalla myyty makkaroita. Lapsen ilo on ollut lopulta kiitos nähdystä vaivasta.
Nimittelyä en hyväksy millään muotoa, mutta ikävä tosiasia on se, että tietyissä perheissä on "voimavarat" ikuisesti loppu, mutta silti mielipiteitä riittää. Sellainen täysi tasapuolisuus ei myöskään ole mahdollista tai jokaisen mielipiteen ja taloustilanteen huomioiminen. Peruskoulu on ilmainen, mutta ektra maksaa. Lukiossa näitä vasta riittääkin ja oppivelvollisuushan on nykyisin 18 vuoteen asti. Lapsen kanssa vaan pitää käydä läpi mikä on mahdollista ja mikä ei. Nuori voi myös itse koittaa hankkia pieniä summia rahaa tekemällä töitä.
Kyllä tässä vanhempainyhdistys nolasi itse itsensä. Ja muissa kouluissa ne ysien gaalat ja tanssiaiset on kyllä ihan ilmaisia. Koulun tilat ei maksa mitään, liikkaopet kuitenkin treenaa ne tanssit, joten mikä siinä maksaa? Nuoret ainakin meillä haluaa itse hoitaa koristelun ja suunnitella ohjelman. Aikuiset vain valvoo. Ihan järjetön hinta vielä juhlaan laitettu, ei ole edes yritetty ajatella muita. Ja joo, joillakin voimavarat on loppu. Ole kiitollinen, jos sinulla ei ole. Minä ainakin olen.
Muutaman vuoden varainhankintakokemuksen jälkeen tuskin kirjoittaisit noin. Sori vaan.
Maailma voisi olla parempi paikka, kun et keräisi sitä rahaa. Lapsesi tarvitsisi paljon enemmän hyvää ja empaattista roolimallia.
Muistan tän palstan meiningin vielä ajalta kun oma lapsikin oli pieni. Ehkä 10 vuoden takaa. Nyt ei mitään muuta kuin katkeraa ja kateellista myrkkyä. Vilkaisin huvikseen etusivun keskustelut; oli 11 laudaturia kirjoittanutta oppilasta ja suomalaisten hyvää englanninkielen ääntämistä jne.. kaikki täynnä jollain tapaa itsensä ilmeisesti osattomaksi kokevien marinaa. Tästä on tullut sellainen syrjäytyneiden ja saamattomien vertaisryhmä, päivähoitopaikka. Ankeaa.
Mulla on aavistus mistä tämä avoin valittamisen, vaatimisen ja syyttelyn kulttuuri on saanut alkunsa. Ajoittaisin tämän johonkin kesän-syksyn 2020 aikoihin, jokainen voi miettiä mitä tapahtui kesän alussa 2020 ja miten se sai tällaisen kulttuurin vyöryn liikkeelle.. Ai niin, ja kuka tästä katsoo hyötyvänsä :p
Meillä on jokaisella valinta, halutaanko tällaisessa olla osallisina vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Nimittelyä en hyväksy millään muotoa, mutta ikävä tosiasia on se, että tietyissä perheissä on "voimavarat" ikuisesti loppu, mutta silti mielipiteitä riittää. Sellainen täysi tasapuolisuus ei myöskään ole mahdollista tai jokaisen mielipiteen ja taloustilanteen huomioiminen. Peruskoulu on ilmainen, mutta ektra maksaa. Lukiossa näitä vasta riittääkin ja oppivelvollisuushan on nykyisin 18 vuoteen asti. Lapsen kanssa vaan pitä
en ole kuullut koulusta missä ysigaalaan edes kutsuttaisi vanhempia. Sen voisi varmaan hyvin lopettaa tämän jälkeen myös Hämeenkyrössä.
"Kyllä tässä vanhempainyhdistys nolasi itse itsensä. Ja muissa kouluissa ne ysien gaalat ja tanssiaiset on kyllä ihan ilmaisia. Koulun tilat ei maksa mitään, liikkaopet kuitenkin treenaa ne tanssit, joten mikä siinä maksaa? Nuoret ainakin meillä haluaa itse hoitaa koristelun ja suunnitella ohjelman. Aikuiset vain valvoo. Ihan järjetön hinta vielä juhlaan laitettu, ei ole edes yritetty ajatella muita. Ja joo, joillakin voimavarat on loppu. Ole kiitollinen, jos sinulla ei ole. Minä ainakin olen."
Täällä on myös gaala ilmainen ja kuuluu pakollisena koulupäivään. Olen monesti miettinyt miltä päivä tuntuu nuoresta, jolla ei ole rahaa tanssimekkoon tai pukuun. Pukeutua ja laittautua ei ole pakko, mutta jos nuori itse haluaisi. Kumpi loppujen lopuksi on pahempi: pakollinen gaala osana koulupäivää vai vapaaehtoinen iltagaala. Myös nuorten itse keksimä ohjelma ja heidän jakamat vuoden palkinnot on toisinaan herättänyt pahaa mieltä. Suo siellä, vetelä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan tän palstan meiningin vielä ajalta kun oma lapsikin oli pieni. Ehkä 10 vuoden takaa. Nyt ei mitään muuta kuin katkeraa ja kateellista myrkkyä. Vilkaisin huvikseen etusivun keskustelut; oli 11 laudaturia kirjoittanutta oppilasta ja suomalaisten hyvää englanninkielen ääntämistä jne.. kaikki täynnä jollain tapaa itsensä ilmeisesti osattomaksi kokevien marinaa. Tästä on tullut sellainen syrjäytyneiden ja saamattomien vertaisryhmä, päivähoitopaikka. Ankeaa.
Mulla on aavistus mistä tämä avoin valittamisen, vaatimisen ja syyttelyn kulttuuri on saanut alkunsa. Ajoittaisin tämän johonkin kesän-syksyn 2020 aikoihin, jokainen voi miettiä mitä tapahtui kesän alussa 2020 ja miten se sai tällaisen kulttuurin vyöryn liikkeelle.. Ai niin, ja kuka tästä katsoo hyötyvänsä :p
Meillä on jokaisella valinta, halutaanko tällaisessa olla osallisina vai ei.
En tajunnut. Mitä silloin tapahtui? Ja minä en koe olevani osaton, päin vastoin hyvinkin hyväosainen. Ja minusta silti pitäisi tuollaisten tapahtumien olla aina ilmaisia. Ja yleensä ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Millä sanalla sinä kutsut näitä ilman syytä kaikesta tekemisestä laistavia yksilöitä, jotka kyllä ilomielin laittavat lapsensa leirikouluun, kunhan muut sen maksavat?"
Ihan vain kutsumalla lasten vanhemmaksi. Tai äideiksi tai isäksi. Miksi minut pitäisi heitä nimitellä tai halveksia, sillä me olemme ihmisenä kaikki samanarvoisia. Kukaan ei ole parempi toista.
Ja jokainen ponnistaa elämästään niillä voimavaroila mitä sillä hetkellä on käytössä ja siinä ympäristössä. Meitä kaikkia voi kohdata taloushuolet, ihmissuhdeongelmat, sairaudet, työttömyys, alkoholi-ongelmat, perheväkivaltaa jne. eikä voimavaroja tai ylimääräistä rahaa vain ole. Jo syntymähetkellä saamme erilaiset eväät ja pelikortit ja niiden avulla on vain elettävä.
Ja tässä tilanteessa kenenkään nimittelinen ja halveksiminen ei paranna
Peruskoulussa ei vielä tarvitse lapsia eriyttää. Ja lapsi jonka perhe ei voi osallistua köyhyyden takia, kokee aika voimakasta noloutta. Parempi, että vanhempainneuvosto nolaantuu. Seisokoon päätöstensä takana. Kyllä sinne on tunkua antamaan stipendit kavereiden lapsille, vaikka opettajat suosittelee toisia.
Olen monet varainhankinnan tehnyt . Yhdessä en ollut aktiivisesti mukana,mutta myyjäisten voitto kerättiin 2/3 minun ammattini tuotteista. Silti se aktiivi ryhmä veti kunnian itselleen. Ja minä kyllä kerään rahaa kaikille lapsille. Kaveria ei jätetä. Se on minun mottoni ja olen sen opettanut myös lapsilleni.
Tarkoitus on sanoa,että osa tekee kaikille ja osa vain oman kunnian tähden.
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Meillä se on kuollut. Itse en saa leskeneläkettä, mutta lapsi saa pienen perheeläkkeen. Se ei ole edes niin suuri kuin toisten viikkoraha. Se auttaa, mutta ei tarpeeksi. Ei paikkaa toisen palkan puuttumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä tilanteessa kenenkään nimittelinen ja halveksiminen ei paranna
"ikävä tosiasia on se, että tietyissä perheissä on "voimavarat" ikuisesti loppu, mutta silti mielipiteitä riittää. Sellainen täysi tasapuolisuus ei myöskään ole mahdollista tai jokaisen mielipiteen ja taloustilanteen huomioiminen. "
Tätä ei tajua ennen kuin riittävän monta kertaa kosahtaa omaan nilkkaan. Esim kun joudut pakon edessä laittamaan talosi vuokralle ja vuokralainen jättää vuokrat maksamatta ja lisäksi särkee paikkoja ja varastaa kaiken irti lähtevän, etkä saa mitään oikeutta koska tyyppien taustalta samanlaista toimintaa löytyy vuosien ajan ja velkojia on kymmeniä. Tai kun joudut kolariin ja varaton ja kaskoton vastapuoli valehtelee vakuutusyhtiölle härskisti johon vakuutusyhtiö tarttuu toki iloisesti mahdollisuutena välttää korvaukset. Tai kun kolmatta kertaa toteat, että pakkasin lahjoitustavarat vastaanottajalle noudettavaksi ja odotin ja odotin, mutta tyyppi ei ilmestykään noutamaan eikä vastaa viesteihin -ja sitten näet samat tyypit facessa pyytämässä itselleen seuraavaa lahjoitustavaraa. Tai kun otat vastaan sen kymmenennen kerran täysin kasvattamattoman eläimen sijaishoitoon kun joku taas päätti yhtäkkiä, ettei enää haluakaan koiraa vaan vaihtaakin sen kaniksi. Kaaosihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Nimittelyä en hyväksy millään muotoa, mutta ikävä tosiasia on se, että tietyissä perheissä on "voimavarat" ikuisesti loppu, mutta silti mielipiteitä riittää. Sellainen täysi tasapuolisuus ei myöskään ole mahdollista tai jokaisen mielipiteen ja taloustilanteen huomioiminen. Peruskoulu on ilmainen, mutta ektra maksaa. Lukiossa näitä vasta riittääkin ja oppivelvollisuushan on nykyisin 18 vuoteen asti. Lapsen kanssa vaan pitä
Mä en ole ikinä kuullutkaan ysien gaalasta tai juhlista tätä ennen.
Varoja kerätään tulevaa varten, tietenkään tuollaisista gaaloista ei saa jäädä maksettavaa.
Kuka tässä on se "muu" jota putää ajatella? Se köyhä kanttura, joka lähti tuosta ammumaan julkisesti? Vai?
Vierailija kirjoitti:
Beggers cant be choosers. Näin se kaiken järjen mukaan menee. Suomessahan homma on mennyt ihan toiseen päätyyn: payers cant be choosers.
Oon niin kyllästynyt siihen, että meidät enemmistö -siis tavalliset työssäkäyvät äidit ja isät, nähdään vaan sellaisena loputtomana resurssina jonka varaan voi laskea sitä ja tätä. Aivan itsestäänselvänä. Muistan elävästi kun joku kirjoitti facebookkiin linkatun uutisen alle, että menkää nyt hyvänen aika ihmiset joilla on taloudellisesti tiukkaa metsään kun siellä happanee ennätyssato marjaa.. ja sai alle todella ilkeitä kommentteja tyyliin "mene v* mummo ite sinne kykkiin, ei vois v* vähempää kiinnostaa kerätä jotain v*n marjoja" Porukka heittäytyy aivan tekemättömiksi ja vetoaa milloin mihinkin nepsy-ongelmaan tai väsymykseen. Silläkö ne ongelmat paranee, että lukkiudut netin ääreen neljän seinän sisälle tilittämään joka mutkassa niitä ongelmia, kun "ei vaan pysty"?
Minulla yksinhuoltajana ei ole aikaa, eikä voimia mihinkään ylimääräiseen. Sorry vain, mutta jos ei sitä aikaoulaa taajua, niin on kyllä niin omassa luokassaan.
Jos peruskoulun tapahtumat ei voi olla kaikille, niin ne pitää jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden varainhankintakokemuksen jälkeen tuskin kirjoittaisit noin. Sori vaan.
Maailma voisi olla parempi paikka, kun et keräisi sitä rahaa. Lapsesi tarvitsisi paljon enemmän hyvää ja empaattista roolimallia.
Jaa. Iloisesti pitää vaan hymyillä, kun lokit paskoo niskaan? Sekö on hyvä malli? Vai opettaa, että löhöä vaan lapsi sohvalla, muut ei voi olla maksamatta sun osuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä tilanteessa
Tämän olisi voinut kyllä hoitaa nolaamatta vanhempainyhdistystä ja ilman julkisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon niin kyllästynyt siihen, että meidät enemmistö -siis tavalliset työssäkäyvät äidit ja isät, nähdään vaan sellaisena loputtomana resurssina jonka varaan voi laskea sitä ja tätä. Aivan itsestäänselvänä. Muistan elävästi kun joku kirjoitti facebookkiin linkatun uutisen alle, että menkää nyt hyvänen aika ihmiset joilla on taloudellisesti tiukkaa metsään kun siellä happanee ennätyssato marjaa.. ja sai alle todella ilkeitä kommentteja tyyliin "mene v* mummo ite sinne kykkiin, ei vois v* vähempää kiinnostaa kerätä jotain v*n marjoja" Porukka heittäytyy aivan tekemättömiksi ja vetoaa milloin mihinkin nepsy-ongelmaan tai väsymykseen. Silläkö ne ongelmat paranee, että lukkiudut netin ääreen neljän seinän sisälle tilittämään joka mutkassa n
"
Minulla yksinhuoltajana ei ole aikaa, eikä voimia mihinkään ylimääräiseen. Sorry vain, mutta jos ei sitä aikaoulaa taajua, niin on kyllä niin omassa luokassaan.
Jos peruskoulun tapahtumat ei voi olla kaikille, niin ne pitää jättää tekemättä. "
Ystävä hyvä. Olen käytännössä yksinhuoltaja itsekin (lapsi mulla koko ajan). Lisäksi päivätyö.
Peruskoulu on täynnä tapahtumia jotka eivät ole kaikille. Jopa koulupäivän aikana, saati sitten vapaa-aikana. Laki perusopetuksen maksuttomuudesta ei yllä vapaa-aikaan. Seuraavaksi sanot, miksi ohjelmaa sitten tehtiin koulupäivän aikana. Vaikkapa samasta syystä kun koulussa tehdään joulukortti, joka jaetaan vapaa-aikana. Tai harjoitellaan kuoroesitystä, jonka osa esittää vapaa-ajan tapahtumassa.
Toisekseen tämä tapahtumahan oli kaikille oppilaille maksuton. Äiti lie peruskoulunsa käynyt jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa ei kai mihinkään leirikouluun kerätty rahaa, mutta niitäkin varten järjestetään vaikka mitä tilaisuuksia ja myyntihommia, leipomista jne. Henkilökohtaisesti maksaisin mieluummin omien lasteni osuuden suoraan rahana, kuin osallistuisin kaikenlaisiin tilaisuuksiin ja myyjäisiin, jo9hin oikeasti ei olisi yhtään aikaa eikä kiinnostusta. En tiedä miksi tämä ei ole mahdollista. Ei siis niin, että kaikkien olisi maksettava, mutta jos haluaa niin voisi maksaa osuutensa, eikä sen jälkeen tarvitsisi koko asiasta enempää stressata.
Koska koulu on lain mukaan ilmainen kaikille, siksi ei voi pyytää rahaa.
Nuo myynnit on tosi kuluttavia, myydä nyt ylikallista vessapaperia, karkkia tms puoliväkisin sukulaisille, jotka ostaa niitä velvollisuudesta. Mä myös mieluummin maksaisin 100 € kuin alan myymään 10 settiä wc- ja talouspaperia, joista kertyy vähän a
Niin. Koulu ei saa pyytää rahaa, mutta tuossa toiveena olikin että saisi ihan vapaaehtoisesti ja pyytämättä maksaa itse. Jos ei ole tiukkaa rahasta, vaan ajasta ja jaksamisesta, niin kyllä valitsisi paljon mieluummin sen kertasumman maksamisen.
Missä lapsen isä on?