Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ollaan muuttamassa toiseen kaupunkiin kesäkuussa. 13-vuotias on alkanut itkemään joka ilta.

Vierailija
11.05.2025 |

Ihan lohdutonta itkua, että hän ei halua muuttaa. Pari kertaa olen yöllä herännyt hänen itkuunsa. Eilen hän oli tunnin omilla teillään kun hän osoitti mieltään siitä, että hän ei halua muuttaa. Tuo vaikuttaa hänen mielialaankin ja koulusta on tullut viestiä, että meno on muuttunut levottomaksi ja lapsi häiriköi oppitunteja. 

Kommentit (390)

Vierailija
121/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin tuo yh juttu selittää kaiken. Otan osaa. 

Sääli lapselle. Onkohan ap eronnut aikanaan heppoisin syin?

Vierailija
122/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surettaa tuon lapsen puolesta. 

Mt ongelmia luvassa ihan varmasti. Ilmeisesti vanhempien erokin ja nyt muutto ja "ero" kavereista. Ei ihme että on paha olo ja tekee mieli häiriköidä koulussa ja osoittaa mieltä karkaamalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää hyvien työpaikkojen turvatyöpaikka viroissa olevat aikuiset ja vanhemmat aina odottaa muilta muuttoa töiden perässä ja vaikka mitä temppuja, mutta eivät itsekään tekisi muuttoja töiden perässä ellie olisi oikeasti hyvä diili ja työ.

Töiden perässä muutto ei välttämättä kannata jos on paska palkka ja huonot työehdot tai pätkätyö.

Pitää olla painavaa syytä että kannattaa muuttaa. Pilaatte lapsen elämän lopullisesti.

Ihminen on laumaeläin.

Vierailija
124/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä isä on? Voisiko asua isän kanssa?

Ei ole lapsen elämässä valitettavasti millään tavalla. Ap

Vierailija
125/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulostaa siltä ettet ole miettinyt mitään muita vaihtoehtoja etkä millään tavalla yrittänyt järjestää perheesi asioita ilman että pakotat lapsen muuttamaan. Vaikutat itsekkäältä ja omahyväiseltä ja kommentoit rumasti ihan rakentavia kommentteja. 

Siis miksi et jaksaisi ajaa autolla tuota väliä esim yläkoulun loppuun tai miksi ei lapsi voisi asua isovanhemman tai toisen vanhemman kanssa? Tai miksi et ole yrittänyt hakea toista työpaikkaa? 

Ai miksi? Koska olen yksinhuoltaja. Ei olisi millään tavalla reilua lasta kohtaan, että hän joutuisi olemaan aina yksin kotona kun ajelen noin pitkää työmatkaa päivät pitkät. Ja entä jos hänelle sattuu jotakin ja minä olen noin kaukana? Isovanhemmat eivät asu samassa kaupungissa, joten se ei ole vaihtoehto. Kaiken olen tehnyt ihan lapseni parasta miettien. Lapseni on mulle tärkein maailmassa. Ap

Teini ei välttämättä osaa hirveästi arvostaa sitä, meneekö sinulla 15 min sen 1-1,5 h sijaan työmatkaan. Lähtökohtaisesti teinin vapaa-aika menee kavereiden kanssa ja harrastuksissa, mahdollisesti myös läksyjä tehdessä. Eiköhän tuolla pidemmälläkin työmatkalla ajankäytön puolesta onnistuisi yhteiset illallishetket niin hyvin kuin kolmivuorotyötä tehdessä on ylipäätänsä mahdollista onnistua. 

Vierailija
126/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen viikon ruokarahat.

Vierailija
127/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt ongelmia luvassa ihan varmasti. Ilmeisesti vanhempien erokin ja nyt muutto ja "ero" kavereista. Ei ihme että on paha olo ja tekee mieli häiriköidä koulussa ja osoittaa mieltä karkaamalla. 

Moni vanhempi aiheuttaa ihan itse lapsen ongelmat. Koska itsekeskeisyys ja empatiakyvyttömyys.

Vierailija
128/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä koko ajan hoetaan miten on muutettava töiden perässä. Sitten kun joku muuttaa, sanotaan että älkää muuttako.

Vierailija
129/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutatte?

Töiden takia. Mun nykyinen työpaikka lopettaa ja sain siirron toiseen yksikköön, mutta se on 120 kilometrin päässä. En muuttaisi, jos ei olisi pakko. Ap

Meillä oli muutama vuosi sitten vastaava tilanne. Vanhempi tyttö tuolloin 10v sekosi ihan kokonaan. Ala-asteen loppu meni ihan ranttaliksi ja oli itsetuhoisia puheita.

Nyt on taas kaikki hyvin, koulu sujuu ja kavereita löytynyt.

Vierailija
130/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katastrofi tuon ikäiselle. Kyllähän jotkut käyvät töissä tuossa matkassa, etenkin jos olisi mahdollista mennä välimatkat junalla. Ja jotkut vanhemmat myös vuokraavat pienen asunnon työpaikkakunnalta itselleen, ja tulevat vapaiksi kotiin. Voisiko tällaista ajatella? Tämä vaihe kestäisi vain muutaman vuoden, kai siinä sen verran voi nuoren mielenterveyttä ajatella. Meidänkin perheessä ajateltiin muuttoa toiselle paikkakunnalle kun olin varhaisteini, ja voi luoja, kuinka paljon me lapset itkimme ja panikoimme asiaa monta kuukautta. Turhaankin vielä, sillä muutto ei toteutunut. Olen pitänyt ajanjaksoa syynä oman paniikkihäiriöni puhkeamiseen, ja pääsin siitä eroon vasta nelissäkymmenissä.

On myös tapauksia, että lapsi on jäänyt asumaan sukulaisen/isovanhemman luokse, käy koulunsa normaalisti ja vierailee viikonloppuisin vanhempiensa luona. Mites tällainen?

Haluaisin kyllä ehdottomasti "kuulla", kuinka ratkaisette asian!

Vierailija
131/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aikuisen on helpompi vaihtaa työpaikkaa kuin nuoren koulua ja kaveripiiriä. 

Jokaiseen paikkaan on satoja hakijoita. Kyllä vanhemman työttömyys ja köyhyys on vähintään yhtä lailla rankkaa kuin muuttaminen. 

Vierailija
132/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:( voitteko ymmärtää että yritän tehdä kaikkeni lapseni eteen? Hänellä on nyt vaikeaa, mutta ei meidän suhde ole silti pelkkää riitaa. On myös tavallista jutustelua ja halaamista. Ap 

Vierailija
133/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katastrofi tuon ikäiselle. Kyllähän jotkut käyvät töissä tuossa matkassa, etenkin jos olisi mahdollista mennä välimatkat junalla. Ja jotkut vanhemmat myös vuokraavat pienen asunnon työpaikkakunnalta itselleen, ja tulevat vapaiksi kotiin. Voisiko tällaista ajatella? Tämä vaihe kestäisi vain muutaman vuoden, kai siinä sen verran voi nuoren mielenterveyttä ajatella. Meidänkin perheessä ajateltiin muuttoa toiselle paikkakunnalle kun olin varhaisteini, ja voi luoja, kuinka paljon me lapset itkimme ja panikoimme asiaa monta kuukautta. Turhaankin vielä, sillä muutto ei toteutunut. Olen pitänyt ajanjaksoa syynä oman paniikkihäiriöni puhkeamiseen, ja pääsin siitä eroon vasta nelissäkymmenissä.

On myös tapauksia, että lapsi on jäänyt asumaan sukulaisen/isovanhemman luokse, käy koulunsa normaalisti ja vierailee viikonloppuisin vanhempiensa luona. Mites tällainen?

Haluaisin kyllä ehdottomasti "kuulla", kuinka ratkaisette asian!

Lapsen turvallisuuden ja vakauden tunteen rikkominen vanhemman toiminnan vuoksi aiheuttaa usein pitkäkestoisia ongelmia lapselle jota sitten aikuisena paikkaillaan.

Vierailija
134/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutatte?

Töiden takia. Mun nykyinen työpaikka lopettaa ja sain siirron toiseen yksikköön, mutta se on 120 kilometrin päässä. En muuttaisi, jos ei olisi pakko. Ap

Meillä oli muutama vuosi sitten vastaava tilanne. Vanhempi tyttö tuolloin 10v sekosi ihan kokonaan. Ala-asteen loppu meni ihan ranttaliksi ja oli itsetuhoisia puheita.

Nyt on taas kaikki hyvin, koulu sujuu ja kavereita löytynyt.

Hyvä, että on seesteisempi vaihe. Mt-ongelmien siemen on kuitenkin kylvetty, esim. itsetuhoisuus nostaa helpommin uudelleen päätään, kun on noissa vesissä kerran kulkenut. 

Vierailija
135/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa ja nuoruudessa vanhempien töiden takia jouduttiin muuttelemaan. Kyllä sitä joskus aina vähän mietti, että olisi mukava jos joku ystävä olisi ollut tarhasta asti ystävänä, kuten muutamalla ystävälläni on vielä keski-iässä.

Toisaalta, muuttaminen tekee ihan hyvää, oppii luomaan uusia ystävyyssiteitä ja ymmärtää myös sen, että joskus ne vaan lakkaavat olemasta erityistä johtuen. Toisin sanoen, ymmärtää että ystävät ja kaverit ovat vain lainassa.

Vierailija
136/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se Viertolan kouluampuja muuttanut suunnilleen samassa iässä.

Vierailija
137/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen varma tulo ja työpaikka ap? Ei sellasta olekkaan. Justhan työt meni sulta alta. Voi mennä tuokin uudelta paikkakunnalta. En muuttaisi vaan hakisin toista työtä nykyiseltä paikkakunnalta ja en pilaisi lapseni elämää.

Vierailija
138/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin itseni irti. Ei mitään epäselvyyttä.

Vierailija
139/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli työkaveri, joka kulki vuosikausia Tampereen ja Helsingin väliä. Eikä tuolloin tunnettu etäpäiviä. 

Sama juttu. Mulla kanssa työkaveri joka Oulusta kulki Helsinkiin joka päivä. Ja sen 3 vuotias poika kouluun kanssa. 

Vierailija
140/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulostaa siltä ettet ole miettinyt mitään muita vaihtoehtoja etkä millään tavalla yrittänyt järjestää perheesi asioita ilman että pakotat lapsen muuttamaan. Vaikutat itsekkäältä ja omahyväiseltä ja kommentoit rumasti ihan rakentavia kommentteja. 

Siis miksi et jaksaisi ajaa autolla tuota väliä esim yläkoulun loppuun tai miksi ei lapsi voisi asua isovanhemman tai toisen vanhemman kanssa? Tai miksi et ole yrittänyt hakea toista työpaikkaa? 

Ai miksi? Koska olen yksinhuoltaja. Ei olisi millään tavalla reilua lasta kohtaan, että hän joutuisi olemaan aina yksin kotona kun ajelen noin pitkää työmatkaa päivät pitkät. Ja entä jos hänelle sattuu jotakin ja minä olen noin kaukana? Isovanhemmat eivät asu samassa kaupungissa, joten se ei ole vaihtoehto. Kaiken olen tehnyt ihan lapseni parasta miettien. Lapsen

Ymmärrän. Mulle kuitenkin lisää mielenrauhaa olla lähellä, jos jotakin käy. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen hakenut häntä koulusta kesken päivän tai lähtenyt hänen kanssaan päivystykseen. Ap