Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaan muuttamassa toiseen kaupunkiin kesäkuussa. 13-vuotias on alkanut itkemään joka ilta.

Vierailija
11.05.2025 |

Ihan lohdutonta itkua, että hän ei halua muuttaa. Pari kertaa olen yöllä herännyt hänen itkuunsa. Eilen hän oli tunnin omilla teillään kun hän osoitti mieltään siitä, että hän ei halua muuttaa. Tuo vaikuttaa hänen mielialaankin ja koulusta on tullut viestiä, että meno on muuttunut levottomaksi ja lapsi häiriköi oppitunteja. 

Kommentit (390)

Vierailija
81/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutatte?

Töiden takia. Mun nykyinen työpaikka lopettaa ja sain siirron toiseen yksikköön, mutta se on 120 kilometrin päässä. En muuttaisi, jos ei olisi pakko. Ap

120km työmatkana menee vielä

Mutta sitten mulla ei olisi aikaa perheelle. Sitäpaitsi yli tunti suuntaansa on liikaa -valitettavasti. 

Se on sitä paljon puhuttua omaa aikaa, eli ei ollenkaan huono vaihtoehto. Voi ottaa vaikka ettoneen halutessaan ja aamulla jatkaa unia.

Vierailija
82/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa pidettyä vanhoista kavereista kiinni!

Nähtävästi olet tiennyt tästä jo pitemmän aikaa. Montaako työpaikkaa olet hakenut nykyiseltä paikkakunnalta?

Eikö lapsi voisi jäädä nykyiseen kaupunkiin toisen vanhempansa kanssa ja sinä pendelöisit kunnes saat toisen työn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tollanen muutto voi pelastaakin lapsen, jos sillä on tosi paskoja kavereita tai jengi, joka voi viedä sen syvälle rikosten maailmaan.

Muutto voi tehdä tosi hyvääkin

Vierailija
84/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen asunut lähes koko elämäni samassa paikassa eikä siltikään ole lapsuuden ystäviä. Ei se samassa paikassa pysyminen takaa kestäviä ystävyyssuhteita."

Samoin. Pienellä paikkakunnalla kaveripiirit muodostuivat jo päivähoidossa. Minä jäin ulkopuolelle, koska äiti oli kotona, eli en ollut päivähoidossa ollenkaan. Kun menin kouluun, jäin samantien ylimääräiseksi, joka poukkoili kaveriporukasta toiseen, mutten ikinä oikein mihinkään päässyt kunnolla sisään. Parasta kaveria minulla ei ole ollut koskaan. Tutustun edelleen helposti ihmisiin, mutten osaa muodostaa syvempiä ystävyyssuhteita, koska lapsena opin siihen, että kaikkien kanssa on tultava toimeen, jollei halua olla kokonaan yksin, mutta kenenkään kanssa ei kannata yrittää ystävystyä paremmin, koska nakataan sivuun kuitenkin heti, kun paremmat kaverit saapuvat paikalle.

Itse kävin pientä kyläkoulua, jossa oltiin olosuhteiden pakosta kaikkien kavereita ja muut olivatkin sukulaisia. Se ainoa saman ikäinen tyttö ala-asteelta kalasteli huomiota yläasteella mm. puhumalla musta paskaa ja lisäksi mua kiusattiin yläasteella. Ei edes harrastuksia. Lukiossa en osannut hankkia kavereita ja ainoan yläasteajan kaverin kanssa erkaannuimme elämän viedessä eri suuntiin. Ei mulla edelleenkään ole ystäviä, enkä edes tiedä, mitä aito ystävyyssuhde tarjoaa. Ap:n lapsella on vaikka mitä mahdollisuuksia, varsinkin jos jatkaa harrastuksen parissa ja jaksaa olla sosiaalinen.

Vierailija
85/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ketään muuta lapsuuden tai nuoruuden ystävää kuin sisarukseni, koska muutettiin niin moneen kertaan kouluaikoinani. Aina ei muutettu edes älyttömän kauas, mutta ihmissuhteiden vaalimiseen olisi tarvinnut kyytiä julkisen liikenteen puuttuessa, mutta vanhempiani ei kuskaaminen kiinnostanut. Kerran suostuivat. 

Vierailija
86/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsi jäädä vaikka isovanhemman luokse asumaan? 

Vierailija
87/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hankala ikä muuttaa. Jos työ vaatii läsnäoloa, sitten varmaan pakko. Puoliso käy 3 kertaa viikossa työpaikalla 100 km päässä, muuten etäilee. 

Vierailija
88/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä , jotka muuttaneet ulkomailekin teini-ikäisten lasten kanssa. Ei siitä mitään traumoja ole tullut. Nyt aliarvioitte lapsia. Olette pohjustaneet, selittäneet  asian huonosti.

Vierailija
89/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa tuon lapsen puolesta. 

Vierailija
90/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ vai lapsen hyvinvointi. Siinä vasta pulma.

Vierailija
91/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän täysin yllättäviä elämänmuutoksia lapsella sen parempi. Lapsi on aina onnellinen niistä. Nih!

Vierailija
92/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutatte?

Töiden takia. Mun nykyinen työpaikka lopettaa ja sain siirron toiseen yksikköön, mutta se on 120 kilometrin päässä. En muuttaisi, jos ei olisi pakko. Ap

Ja tällä välilläkö ei kulje julkista liikennettä? Tuo matka ei ole mitään, jos vaikka junalla pääsee. Moni kulkee 150 km suuntaansa päivittäin junalla.

Hyvä et jotkut pääsee hyvin 150kilsaa junalla. Itse en pääse kunnolla edes alle 20kilsaa julkisilla työmatkaa. Ei haluta mennä puolitoista tuntia julkisilla väsyneenä yövuoron jälkeen kotiin miten vaihdot onnistuu ja nukahdanko junaan/bussiin siinä matkalla. Nyt kuljen autolla sen matkan 17min suunta, eikä siinä ehdi nukahtamaan. Juu ja ihan HSL alue.ohis

PS. Ja sunnuntaisin jos pääsen klo 21,olisin julkisilla kotona vasta n. 22:45 ja siitäpä kiva tulla hetkeksi nukkumaan kotiin ja klo 8 pitäs olla jo taas töissä. Autolla olen kotona jo klo 21:20.

Vierailija
93/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa ap tarkasti lapsen vointia. Jos huomaat että olemus muuttuu hae nopeasti apua. Tuo on vaikea paikka nuorelle. 

Vierailija
94/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi muuttui sulkeutuneeksi muuton jälkeen. Koulussa sanottiin ettei puhu mitään tai ota kontaktia muihin ihmisin lainkaan. Numerot putosi ja nyyhöttää vain hiljaa huoneessaan. Ei tee mitään ja ei käy missään.

Otimme pelikonsolin pois rangaistukseksi, nin on entistä apaattisempi. Ei edes lue mitään. Hiljaa pimeässä huoneessaan pieni rubikinkuutio käsissään jota ratkoo.

Vierailija
95/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki toinen työpaikka, jos mahdollista.

Ystäväni muuttivat toiseen kaupunkiin kun nuorempi oli 8 ja vanhempi 11. Nuorempi solahti uusiin kuvioihin kivutta ja sai heti paljon kavereita, vanhempi jäi yksin ja maksaa siitä edelleen nyt 35-vuotiaana.

Vierailija
96/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä tulee ja menee, mutta sun lapsella on vain yksi lapsuus. Jos jäät nyt työttömäksi, ei se tarkoita, että olisit sitä loppuelämäsi.

Vierailija
97/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutatte?

Ja tällä välilläkö ei kulje julkista liikennettä? Tuo matka ei ole mitään, jos vaikka junalla pääsee. Moni kulkee 150 km suuntaansa päivittäin junalla.

Kolmivuorotyö, eli ei kulje junia ainakaan omiin vuoroihin sopivasti. Tänne meidän vanhan kaupungin asemalle pysähtyy juna vain kolme kertaa päivässä. 

Taidan tietää missä kunnassa asutte ja mikä sun työnantaja on. Mietinkin, minne kaikki ihmiset menevät ja saavatko edes jatkaa töissä. Hienoa että sinä sait. 

Vierailija
98/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi muuttui sulkeutuneeksi muuton jälkeen. Koulussa sanottiin ettei puhu mitään tai ota kontaktia muihin ihmisin lainkaan. Numerot putosi ja nyyhöttää vain hiljaa huoneessaan. Ei tee mitään ja ei käy missään.

Otimme pelikonsolin pois rangaistukseksi, nin on entistä apaattisempi. Ei edes lue mitään. Hiljaa pimeässä huoneessaan pieni rubikinkuutio käsissään jota ratkoo.

Mutta kiva että saitte muuttaa. 

Vierailija
99/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Ap tää voi olla sunkin lapsen kohtalo.

Vierailija
100/390 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä tulee ja menee, mutta sun lapsella on vain yksi lapsuus. Jos jäät nyt työttömäksi, ei se tarkoita, että olisit sitä loppuelämäsi.

Nykypäivänä monella vanhemmuus täysin hukassa. Lisätään vaan omilla valinnoilla lasten pahoinvointia.