Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olet valmistautunut ensi viikon ruokailuihin?

Vierailija
11.05.2025 |

Erityisesti sinkkutaloudet kiinnostaa (siis yksinasuvat). Teetkö valmiiksi aterioita? Suunnitteletko ruokalistaa?

Itse olen viikonlopun aikana tehnyt kaksi keittoa: jauheliha-herkkusienikeiton ja parsakaali-kukkakaali-kikhernekeiton, sekä broileriohraton ja tonnikala-pinaattipastan. Kaikessa mukana paljon vihanneksia, jokaisessa pinaattia. Aamuisin syön puuron, sitten päivän kulusta riippuen yksi ateria keitto ja toinen "pääruoka". 

Tänään kävin kaupassa, ostin juustosiivuja ja lunastin 2 pkt ruisleipiä, jotka olin voittanut K-Ruoka -sovelluksesta. Pakastin juustosiivut 2-3 siivun annoksina ja leivät 2 / minigrip-pussi. Keitin vielä paketillisen kananmunia, joten keitettyjä munia on perjantaihin asti.

Aterioita on yli kahdeksi viikoksi, niitä munia tarvitsee lisää ensi viikonloppuna. 

Ruokahävikki 0, säästän ympäristöä tekemällä isoja satseja kerralla niin pitkin viikkoa ei tarvitse käyttää hellaa yms. Aion vielä ostaa munankeittimen, niin ei tarvitse vettä keitellä. Rahankulu on itselleni yhdentekevää, mutta olen laiska ja mukavuudenhaluinen. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomiselle on valmiit ruuat viikonlopulle ja suunnittelin tuossa juuri mitä teen sitten tiistaina. Vietnamilaistyylistä kanaa olisi luvassa joko riisin tai riisiohran kanssa.

Vierailija
22/28 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huomenna vapaapäivä ja teen silloin neljän päivän satsin. Aamulla laitan crockpotiin kanachilin ainekset ja muutaman tunnin kuluttua on valmista. Annostelen valmiiksi mikrolämmitettäviksi annoksiksi ja loput chilistä laitan tortillojen sisään ja kääräisen paketeiksi pakkaseen.

Toiseksi ruuaksi teen salaatteja. Keitän munia, auon paputölkkejä, pilkon fetaa. Salaattipohjaa annoskippoon ja päälle jokin em prode. Jos tortilloja jää yli niin laitan osan salaateista wrapeiksi.

Aamupaloiksi teen tuorepuuroja; kaurahiutaleita, jugurttia, marjoja, maitoa annoskippoihin, sekoitus ja jääkaappiin.

Näitä puuhaillessa katson/kuuntelen tabletilla jotain youtubesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää säheltämistä ruoan kanssa ja viikonlopun pilaamista. Kaupassa käynti riittää.

Pakastit juustosiivuja? Mitä?

Tuota siivujuustojuttua en minäkään ymmärrä, juustohan säilyy pitkään? Hirveä määrä pusseja tarvitaan...

Itse ostan vain täysrasvaisia juustoja paloina, parmesaniakin yleensä kilon kerralla. Jos joskus harvoin näyttää jäävän käyttämättä raastan purkkiin pakkaseen ja käytän ruuanlaittoon ja piirakoihin. Hävikki 0 eikä turhaa muoviroskaa

Juuston pakastaminen on osa syömishäiriöoireiluani/ratkaisu sen hallitsemiseen. Kun annokset on juustosiivuja myöten valmiina, niin tulee syötyä, mutta hallitusti. Muuten vaihtelee täydestä syömättömyydestä ahmimiseen.

- ap

Vierailija
24/28 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen metsästäjä lehdessä näytti olevan älyttömän hyvännäköinen kikherne-perunapihvien ohje ja kuva.  Teen niitä ainakin.  Ei ole hinnalla pilattuja.

Vierailija
25/28 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonnikala-pinaattipastan resepti kiinnostaisi myöhemmälle? 👀

Itselläni on nyt niin tiukka taloudellinen tilanne, että koko ensi viikko ja sitä seuraava on aamupalaksi itsetehtyä leipää pari siivua, munakas päälle niihin puolitettuna sen aikaa kun munia riittää, lämmin ateria riisiä ja papu"muhennosta". Aamulla kuppi kahvia myös.

Söin makaronia ja munakasta, kalapuikkoja tai soijabolognesea (riippui päivästä tuo protsku) niin pitkään etten halua hetkeen nähdäkään noita komboja. 😅

Tonnikala-pinaattipasta jäi mulle vakioksi opiskeluajoilta!

2 purkkia tonnikalaa, toinen öljyssä ja toinen vedessä. Tonnikalaöljyn öljyssä kuullottaa pilkotun sipulin (punainen tai keltainen) ja muutaman murskatun/litistetyn valkosipulinkynnen, heittää sekaan tonnikalat ja pinaatin (itse käytän pakastettua, sitä meni kaksi pussia eli 300 g yhteensä), purkki creme fraichea (mulla oli nyt valkosipuli & yrtit -maku, kun oli alennuksessa) ja antaa hautua hetken. Itse asiassa tällä kertaa heitin ennen creme fraichea vielä tölkin Muttia myös kastikkeeksi. Se toi täyteläisyyttä, mutta tomaatin maku hävisi. Samalla olen keittänyt sopivan määrän täysjyväpastaa. Itse sekoitan kaiken keskenään, mutta ei tietenkään sitä tarvitse tehdä. 

- ap

Vierailija
26/28 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin noin viikko sitten Lidlissä ostamassa kaappeihin ja pakastimeen kaikkea mitä olin ostoslistaan raapustanut. Sieltä sitten vaan katson ja mietin, että mitähän laittaisi. En siis varsinaisesti suunnittele ruokia etukäteen. Tähän mennessä olen tehnyt pinaatti-fetapiirakkaa, porkkanasämpylöitä, kasvispastaa ja makaronilaatikkoa, kaikkia niitä meni pakastimeen. Lisäksi on hapankorppuja, nuudeleita, jogurttia, marjoja, juustoja, kurkkua, tomaattia ym.

Inhoan kaupassa käyntiä plus olen työtön joten eipä siellä rahaa ole rampatakaan. Pärjään noilla safkoilla helposti vielä ainakin viikon. Mikä on sinällään hyvä koska tilini saldo on tasan 0,03€.

Vierailija
27/28 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapissa on valmista kanaa, perunoita ja parsaa pippurikastikkeessa, kanakastiketta ja kvinoaa, kasvismunakasrullaa ja tomaattista munakoiso chilipataa.

Lisäksi löytyy kaikkia peruselintarvikkeita kuten leipää, leikkelettä, margariinia, voita, kasviksia, hedelmiä, maitoa, munia, jugurttia, hilloa, raejuustoa,mozzarellaa juustoa, äitienpäiväkakkua, öljyä ja kaikenlaisia kastikkeita ja kuivakaapissa perustarvikkeet myös kuten pastat, riisit. Kahvit, pähkinät, jauhot, ryynit, suurimot ja granolat jne jne

pärjätään varmasti mutta täydennystä tehdään loppuviikosta.

Vierailija
28/28 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat pieniä, tein kaksi ateriaa päivässä. Nyt ei tulisi mieleenkään syödä erikseen lounasta ja päivällistä.