Neuropaattinen kipu
Kommentit (27)
Ei auta mikään. MS-taudista johtuu eikä onneksi *yleensä* ole jatkuvasti päällä.
Tosin on ehkä epäreilua sanoa ettei "mikään" auta kun mitään rankempaa kipulääkettä en ole halunnut syödä. Kaikkea muuta olen kokeillut ja pidän itsestäni hyvää huolta. Lähinnä kai riittävä ja laadukas yöuni ja liikunta ja hyvä ravinto *ennen* kuin kivut on jo päällä, koska itselläni stressi aiheuttaa oireiden korostumista eli myös hermokipua :(
Muuten tauti on nykyään niin hyvässä hoitotasapainossa, ettei ole hetkeen edennyt, mutta olemassa olevat hermovauriot myös ovat ja pysyvät. Pelkään että jossain kohtaa sairaus etenee niin että työkyky menee kokonaan tai etten oikeasti voi muuta kuin vetää Lyricaa ja vaellella ympäri kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Ainoastaan liikunta auttaa. Istuminen on myrkkyä.
Sama. Harmi, ettei voi juosta 24/7. Se kuitenkni tuo hyvän fiiliksen, mutta lisää kipuja, joka aiheuttaa itselläni unettomuutta. Jossain vaiheessa tulee seinä vastaan.
Itse vain kävelen ja jumppaan. Se helpottaa. Aamuyöstä kivut palaavat liikkumattomuuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermokipulääke Lyrica auttaa. Ilman en pärjäisi.
Tuohon vielä lisäksi Klotriptyl tai Triptyl. Minun kohdallani kävi niin, että söin noita sinällään hyvin hermosärkyyn tehoavia lääkkeitä liian kauan. Niitä ei saisi syödä säännöllisesti kolmea vuotta pitempään, koska ne ovat dementiariskin tuplaavia antikolinergeja. Minä vieroittauduin niistä ja sain tilalle uudemman polven notriptyliiniä pahimpiin hermokipuihin.
Uneni menivät surkeiksi yli puoleksi vuodeksi ja aluksi nukuin 2-4 tuntia yössä nähden kaikenlaisia painajaisia. Vieroittauduin vähentäen yhden tabletin kerrallaan. Koska Klotriptyl ja Triptyl lihottavat reippaasti, aloin laihtua hieman vieroittautumisaikana unenpuutteesta huolimatta. Nuo lääkkeet tekivät sellaisen olon, että kävin hitaalla ja lukemani perusteella joillekin käy niin. Tunnen nyt enemmän kipuja ja kärsimystä, mutta tunnen myös o
Miksi tuosta ei mainitse lääkärit?
Tutkin paljon luontaisia kivunhoitokeinoja ja koitan vain pärjätä. Suomalaisista puoskareista ei ole ollut kuin lähinnä haittaa asian kanssa.
En o kokeillut mut google kertoo et lidokaiini puuduttaa myös tuohon tarkoituksee
Tämä on hyvä aihe. Itse liikun paljon, mutta ei auta. Ainakaan riittävästi. Lääkkeet eivät onnistu minulle.
Silloin kun on huono kausi, liikkuminen ja tärinä pahentaa kipua. Muuten kyllä liputan liikkumisen puolesta.