TS: Suomen Yrittäjien ekonomisti Juhana Brotherus: Vauvakato uhkaa Suomen tulevaisuutta!
Ekonomistien mukaan vauvakato voi jopa olla kaikista Suomea tällä hetkellä kohtaavista kriiseistä se kaikista vakavin. Mikä siinä on, ettei niitä vauvoja tehdä? Ongelmaan ei ole löydetty ratkaisua.
"Syntyvyys laski viime vuonna alhaisimmalle tasolle tilastoinnin aikana. Ekonomistien mukaan alhaisen syntyvyyden vaikutukset alkavat näkyä vähitellen."
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltiossa oli mahdollista elää ja kasvattaa lapsia samalla kun nainen kävi töissä. Pk:t oli hyviä, koulut hyviä, töissä ei vaadittu koko elämää ja vanhukset saivat hoitoa.
Pura nämä kaikki ja katso kenellä on varaa tehdä lapsia.
Suomi kaatui pysyvästi kun kaikki suomalaisten rahat vietiin rikkaalle EU eliitille, rikkaille EU maille ja Ukrainaan loput
Höpö höpö. Ihan meidän oma oikeisto tämän teki.
Tilanne on vakava, kun jo ekonomistit vaativat vauvatalkoita.
Pistäisipä Brotherus mulkun heilumaan ja laittaisi sitten vielä lapsensa töihin. Taitaa olla niin, ettei nämä työvoiman puutteesta paasaavat soisi omien lapsiensa osallistuvan työntekoon, kun eivät itsekään ole joutuneet.
Tavis naiset haluaa tehdä vauvoja vain komeidn miesten kanssa eikä tavis miesten kanssa. Suomessa on yli 600 000 sinkkumiestä ja lähes saman verran sinkkunaisia mutta naiselle kelpaa vain komein mies. Sen takia vauvoja ei tehdä tarpeeksi suomessa.
Itse olen oman osuuteni tehnyt, useita lapsia, mutta muut työpaikalla eivät näytä lapsia hankkivan. Muutenkin jotenkin löysiä ja vetämättömän oloisia ovat, vaikka kymmenkunta vuotta nuorempia. Suomen nuorisolle pitäisi antaa pojille adrenaliinipistoksia ja tytöille estrogeenipistoksia, niin lisääntymishalut nousisivat.
Suomella ei ole tulevaisuutta. Vanhusten valta, koulutettujen joukkopako ja taantuminen köyhäksi joutomaaksi. Suomalaisilla on neukkumaisen ankea ihmiskäsitys ja mentaliteetti, mutta ei venäläisten luonnonvaroja, kuten öljyä ja kaasua.
Asuntojen hinnat nousee
Työehdot laskee
Kaikki inflaatiossa veetun kallista. Vielä pitäisi joku kersa tehdä tänne kun itse kamppailee taloutensa kanssa.
Kauhea kilpailu töistä
Nollatuntisopimuksella kersoja? Ai silleenkö että lähden tunnin varoitusajalla viemään lasta jonnekin hoitoon? Pitäkää tunkkinne, minä en lisäänny. Kehokin on ryyditetty nuoresta pitäen masennuslääkkeillä mitkä vei halut jotka oli kanssa yksi kapitalismin multihuipentuma, typistää ihmisten kokema kurjuus johonkin simppeliin pilleriratkaisuun joka muka korjaa jotain kuvitteellista kemiallista epätasapainoa, siis ainakin lääkeyhtiöiden markkinointimateriaalin mukaan ja hups heijakkaa ovat fyysisesti koukuttaviakin ja hankala purkaa. En uskalla sairastuakaan henkilöstövuokrauksessa kun vuorot perutaan ennen sairaslomia eli olen sitten sairaana töissä. Lapset kantaa tauteja paljon.
Taas tätä lasten näkemistä vain talouden ja talouskasvun välineinä! Missä on lasten ihmisarvo ja ihmisarvon mukainen elämä heille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, tulee hirveä työvoimapula ja kaikkia haetaan vaikka kotoa töihin.
1946 - 1959 suuret ikäluokat on suurimmaksi osaksi eläkkeellä
Ongelma on nyt se että eläkeläisiä on paljon ja on vielä seuraavat 15 vuotta
Ongelma Suomessa on työikäisten matala työllisyys. Siis heidän joiden pitäisi pitää yllä hyvinvointiyhteiskuntaa.
Eläkeläiset käyttävät eläkkeitään pääasiassa kotimaisiin palveluihin ja ovat siten merkittävä työllisyyden lisääjä.
Mihinkäs se Suomi keskeltä Euraasian laattaa putoaisi? Sillä, minkälaisia otuksia täällä tulevaisuudessa tallustaa, on lopulta kovin vähän merkitystä.
Vetäkää henkeä, Brotherus ja ap.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on jo matkalla pohjaan.
Reilun puolen vuosisadan ajan on investoitu abortoimiseen siinä määrin että abortoituja ja heidän lapsiaan ja lapsenlapsiaan olisi Suomessa yli miljoona.
Suomi matkalla kohti kansallisen kroonisen itsemurhan täyttymystä.
"Tuomio tulee ja tuomio on oleva kova."
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ryhtykööt itse talkoisiin ja pykätkööt oman työvoimansa.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat nousee
Työehdot laskee
Kaikki inflaatiossa veetun kallista. Vielä pitäisi joku kersa tehdä tänne kun itse kamppailee taloutensa kanssa.
Kauhea kilpailu töistä
Nollatuntisopimuksella kersoja? Ai silleenkö että lähden tunnin varoitusajalla viemään lasta jonnekin hoitoon? Pitäkää tunkkinne, minä en lisäänny. Kehokin on ryyditetty nuoresta pitäen masennuslääkkeillä mitkä vei halut jotka oli kanssa yksi kapitalismin multihuipentuma, typistää ihmisten kokema kurjuus johonkin simppeliin pilleriratkaisuun joka muka korjaa jotain kuvitteellista kemiallista epätasapainoa, siis ainakin lääkeyhtiöiden markkinointimateriaalin mukaan ja hups heijakkaa ovat fyysisesti koukuttaviakin ja hankala purkaa. En uskalla sairastuakaan henkilöstövuokrauksessa kun vuorot perutaan ennen sairaslomia eli olen sitten sairaana töissä. Lapset kantaa tauteja paljon.
Hyvä ettet hullu lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Raha on aina ratkaisu kaikkeen. Silti lapsilisät jyllää edelleen ysärin tasolla, nollaopimuksia, määräaikaisia työsuhteita ja potkulakeja sekä paikallista sopimista ajetaan. Onpa todella kummallista ettei nuoriso halua lisääntyä. En olisi minäkään lisääntynyt näillä nykyisissä ehdoilla.
Joo tuo se on jännä juttu, miten noissa norsunluutorneissa ihmetellään, että "ongelmaan ei ole löydetty ratkaisua". Sitten taas jos asiaa kysyttäisi lähes keneltä tahansa suomalaiselta, osattaisi antaa montakin syytä ja ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa mahdollisimman paljon elättäjiä vaan. Ei kannata välittää.
Eihän vauvat pysty ketään elättämään!
Vierailija kirjoitti:
Ennen valitettiin kun köyhät lisääntyivät hankkimalla liikaa lapsia. Nyt valitetaan kun ei lisäännytä tarpeeksi. Ei ole helppoa olla herroille mieliksi. Teit niin tai näin, niin väärin menee.
Ei tule työvoimapulaa niin miten voi haitata jos vauvoa ei tule vanhaa tahtiin. Ja mitään vajejuttuja ei paikata sillä et tänne kärrätään ulkomailta väkeä, se vain pahentaa tilannetta. Vassari asiantuntijat on ihan pihalla maailmanmenosta.
Katsokaa mitä tälle maalle on tapahtunut ja esim minkälaisia päätöksiä meidän päättäjät tässä maassa tekevät. Siinä on teille ihan tarpeeksi vastauksia älykääpiöt.
Kaikki haluaisi olla isän roolissa, äidin rooli ei houkuttele.
Suomi kaatui pysyvästi kun kaikki suomalaisten rahat vietiin rikkaalle EU eliitille, rikkaille EU maille ja Ukrainaan loput