Mitä diagnoosin, esim. autismi, saaminen auttaa aikuisena?
Tiedän, että nyt sohaisen ampiaisen pesään. Kertokaa mulle mitä aikuisena saatu diagnoosi esim. autismista konkreettisesti auttaa? Onko jotain 'suojatyöpaikkoja'? Saako verohelpotuksia? Elämässä kuitenkin pitää itse kukin kahlata läpi. Tuttu psykiatri sanoi että diagnoosi helposti muuttuu syyksi/selitykseksi ettei edes yritä. "En voi/pysty/kykene koska..."
Kommentit (99)
Varmasti tabuja irtoaa paremmin lekurilta!
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
Miten tämä liittyy aiheeseen? Tuohan ei kosketa sitä suurinta osaa autisteista, joilla ei ole kehitysvammaa, mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Autismiin ei ole mitään lääkkeitä.
Hyvä kysymys. Tuttuni, burn outin kokenut autistinainen, kertoi että hänelle on terveydenhuollosta sanottu suoraan ettei aikuisten autismia lähdetä tutkimaan, koska diagnoosi ei johda mihinkään hoitoon tai tukitoimiin. Tästä on muutama vuosi aikaa. Onko nykyään sitten toisin, enpä tiedä.
Olen aina ollut jotenkin outo, ja tuntuu että oma "google-diagnoosi" selittää outouteni aika hyvin. Mitään virallista diagnoosia en edes halua enkä asiaa mitenkään julista töissä tms. Ne on jo tottuneet minuun. Mutta on ihan kiva että on ihan vaan itselläni tiedossa mikä minua ehkä "vaivaa" että olen tämmönen.
Mulla on ilmeisesti autisminkirjoon kuuluva häiriö. Keskittymiskyky vaihtelee ... paljon. Aloin olemaan huolissani siitä, mainitsin asiasta työttömien terveystarkastuksessa. Th laittoi lähetteen MT-hoitajalle, joka soitti ja sanoi: Ikää sulla kyllä on, mut on diagnosoitu vanhojakin. Saat lääkityksen, mutta siihen pitää sitoutua (eli ottaa pilsu joka päivä?). Sanoin miettiväni asiaa. Hän sanoi, et jos sulla on vaikea paikka, niin voit aina soittaa hänelle. Se auttoi jo minua paljon.
Sitten mietin: mitä minä sillä diagnoosilla teen? Ei se minua paranna eikä pahenna. Lääkitys varmaan joko "downia" tai "upperia"; en tarvitse kumpaakaan. .... Näillä sitä mennään. Lähtöpeleissä sain huonon pokerikäden.
- m60 (silloin 58)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse esim peseytyä ja käyttää vaatteita joita ei halua, jos on autismidiagnoosi. Esim armeijassa ei tarvitse pitää univormua.
Täytyy ymmärtää että autistìretardeista suihku tuntuu ikävälle iholla. Se alkaa itkettää joten ei voi vaatia peseytymään.
- Iida, Terapeutti55, vegan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotta sitten sain diagnoosini ja se auttoi silleen, että sain loppuiäkseni eläkkeen.terv.keskivaikea aspenger nainen
Asperger diagnoosi ei ollut sulla pääasiallinen syy eläkkeelle pääsyyn. Sulla on myös muita diagnooseja.
On se kiva, että internetissä ihmiset tietävät nämä asiat paremmin kuin asianomistajat itse.
No aspergeria itsessään ei pidetä syynä työkyvyttömyyseläkkeeseen, vaikka usein syytä olisi. Jos joku on pelkällä asperger diagnoosilla päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, niin voisi kertoa, että miten on siinä onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Tuttuni, burn outin kokenut autistinainen, kertoi että hänelle on terveydenhuollosta sanottu suoraan ettei aikuisten autismia lähdetä tutkimaan, koska diagnoosi ei johda mihinkään hoitoon tai tukitoimiin. Tästä on muutama vuosi aikaa. Onko nykyään sitten toisin, enpä tiedä.
Ei oo muuttunut. Aikuinen ei saa mitään
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa kaikille jotka ovat koko elämäni ajan v,ttuilleet minulle että en vain yritä tarpeeksi etten ole oikeasti pystynyt.
Sosiaalisten tilanteiden pelko, huono rasituksen sieto(sekä fyysisen että psyykkisen), en ymmärrä sarkasmia, tarvitsen selkeät ohjeet jne.. niistä mikään ei ole koskaan ollut laiskuutta, asenne ongelmaa, saamattomuutta tms.
Vanhemmat, opettajat, lääkärit ja monet muut ihmiset saavat katsoa itseään peilistä ja miettiä minkähänlaista siellä helvetissä on. Muistutan heitä aina välillä tästä
Että ihan pelkäät. Voi kyynel 😢.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti ne kuitenkin syövät niitä paljon 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo muuttunut. Aikuinen ei saa mitään
Kyllä mä olen saanut nepsy-valmentajan apua.
Epäilemättä usein mitään tukea ei ole tarjolla, mikä on toki ongelma.
Parisuhteessa auttaa kumppania ymmärtämään paremmin.
Voi asua vielä aikuisena kolmekymppisenä äidin luona kotona ja tehdä säännöllisiä matkoja Lintsille jossa pääsee jonon ohi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi? Yksikään mun tuntemista autisteista ei käytä mitään lääkitystä. Toki autisteillekin voidaan tarjota ahdistukseen tai masennukseen lääkitystä, jos niitä on liitännäissairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi? Yksikään mun tuntemista autisteista ei käytä mitään lääkitystä. Toki autisteillekin voidaan tarjota ahdistukseen tai masennukseen lääkitystä, jos niitä on liitännäissairauksia.
Autistit ovat yliedustettuja kaikenlaisissa sekopäissä, muunseksuaalisissa ja therianeissa, ja ne syövät aina jotain huumelääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse esim peseytyä ja käyttää vaatteita joita ei halua, jos on autismidiagnoosi. Esim armeijassa ei tarvitse pitää univormua.
Täytyy ymmärtää että autistìretardeista suihku tuntuu ikävälle iholla. Se alkaa itkettää joten ei voi vaatia peseytymään.
- Iida, Terapeutti55, vegan
En oo käynyt yli vuoteen palstalla, ja sinä sama sairas kusipää autistivihasi kanssa oot ihan yhtä äkkiä autismiketjussa levittämässä sontaasi. Pitäiskö sun hakea jotain apua tuohon, ihan oikeasti?
Riippuu onko ollut ongelmia, joihin tarvitsee apua. Vertaistukiryhmiin ei tarvitse virallista diagnoosia, mutta ammattilaisten tukeen voi tarvita.
Tukimuotoja on monia, esim. tuettu asuminen. Tuettu asuminen voi sisältää esimerkiksi apua arjenhallintaan, kuten raha-asioiden hoitoon, kodin siisteyteen ja sosiaalisiin tilanteisiin, jos näissä on ongelmia. Voi olla esimerkiksi, että työntekijä tulee tiettynä aikoina auttamaan laskujen maksamisessa. Olen kuullut myös esimerkiksi tukihenkilöistä lääkärikäynnille.
Voi lisätä itseymmärrystä, tuskin siinä muuta. Mulla oireet oli huipussaan alle 10 v. lapsena ja nyt on taas alkanut ilmentyä tiettyjä ominaisuuksia. Olen armollinen itselleni, en pakota itseäni sosiaalisiin tilanteisiin ja olemaan juuri niin kuin kaikki muutkin, ei kai siinä muuta.
Samaa olin tulossa sanomaan. Mulle on suorasanaisesti henkilö kertonut että haluaa diagnoosin jotta puoliso ymmärtäisi ettei hän voi siivota. Aika surullista tottakai, jos puolison kanssa ei voi keskustella molemmille sopivasta työnjaosta ilman että pitää mennä jonkun diagnoosin taakse. Henkilö kyllä ymmärtääkseni aikoi jatkossa hakea myös jotain osatyökyvyttömyysjuttua. Ylipäätään halusi helpomman levelin elämälleen koska moti puuttui.