Mitä diagnoosin, esim. autismi, saaminen auttaa aikuisena?
Tiedän, että nyt sohaisen ampiaisen pesään. Kertokaa mulle mitä aikuisena saatu diagnoosi esim. autismista konkreettisesti auttaa? Onko jotain 'suojatyöpaikkoja'? Saako verohelpotuksia? Elämässä kuitenkin pitää itse kukin kahlata läpi. Tuttu psykiatri sanoi että diagnoosi helposti muuttuu syyksi/selitykseksi ettei edes yritä. "En voi/pysty/kykene koska..."
Kommentit (99)
Eikö Suomessa työelämässä todellakaan tueta millään tavalla henkisen invaliditeetin saanutta henkilöä? Tyyliin firmalle verohelpotusta jos palkkaa tällaisen ihmisen. On olemassa Euroopan maita joissa näin on. Uskokaa tai älkää.
Mä aina mietin että ihmisille pitäis oikeasti kertoa työhöntulotarkastuksista ja siitä, että niissä pitää antaa lupa katsoa aikaisemmat terveystiedot Kannasta. Mitäpä luulet että työterveyshoitaja (tai se työterveyslääkäri, jolle hoitaja ohjaa, kun ei voi kroonisen psyk diagnoosin vuoksi ominpäin tehdä kelpoisuuslausuntoa) miettii autismidiagnoosista? Etenkin sellaisen aikuisiällä diagnosoidun kohdalla, jolla diagnoosia edeltänyt masennus/ahdistisdiagnoosit? Lausuuko kelpoiseksi työhön suoraan, vai vaatiiko 6 kk uudelleenarvion? Ja mitä miettii esimies sen 6kk lausunnon nähdessään, antaako sitä hakemaasi vakivirkaa?
Itse en haluaisi mitään pysyvää diagnoosia, ellei siitä saisi selvää hyötyä. En laske selväksi hyödyksi sitä, että muut säälii ja ymmärtää mua kun oon niin erilainen. Itseni elättäminen on mulle tärkeämpää kuin uhrin rooli.
Aloittajalla on selvästi joku valtava katkeruus autisteja kohtaan kun jaksaa näitä spämmäillä. Tyypillinen tarinahan on se että sisarus on autistinen, saa vanhemmilta pakostikin enemmän huomiota ja tämä aiheuttaa sitten sitä vihaa ja katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä aina mietin että ihmisille pitäis oikeasti kertoa työhöntulotarkastuksista ja siitä, että niissä pitää antaa lupa katsoa aikaisemmat terveystiedot Kannasta. Mitäpä luulet että työterveyshoitaja (tai se työterveyslääkäri, jolle hoitaja ohjaa, kun ei voi kroonisen psyk diagnoosin vuoksi ominpäin tehdä kelpoisuuslausuntoa) miettii autismidiagnoosista? Etenkin sellaisen aikuisiällä diagnosoidun kohdalla, jolla diagnoosia edeltänyt masennus/ahdistisdiagnoosit? Lausuuko kelpoiseksi työhön suoraan, vai vaatiiko 6 kk uudelleenarvion? Ja mitä miettii esimies sen 6kk lausunnon nähdessään, antaako sitä hakemaasi vakivirkaa?
Itse en haluaisi mitään pysyvää diagnoosia, ellei siitä saisi selvää hyötyä. En laske selväksi hyödyksi sitä, että muut säälii ja ymmärtää mua kun oon niin erilainen. Itseni elättäminen on mulle tärkeämpää kuin uhrin rooli.
Mikä diagnoosi sinulla itselläsi on?
Vihamielisyys? Katkeruus? Apua ei saa hakea? Et ole itse saanut apua sitä hakiessasi?
Vierailija kirjoitti:
Niinkö pitäisi kertoa? Meillä oli töissä erillinen tunnin koulutus aiheesta, miten voidaan erityyppisillä työtilajärjestelyillä ja sopimalla työpaikan säännöistä helpottaa ihan kaikkien työskentelyä. Vastamelukuulokkeita ja järeämpiäkin kuulosuojaimia on tarjolla avokonttorityöskentelyyn. Sermeillä saadaan rajattua rauhallisempaa tilaa jne. Kouluttajana oli työterveyden psykologi.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa kaikille jotka ovat koko elämäni ajan v,ttuilleet minulle että en vain yritä tarpeeksi etten ole oikeasti pystynyt.
Sosiaalisten tilanteiden pelko, huono rasituksen sieto(sekä fyysisen että psyykkisen), en ymmärrä sarkasmia, tarvitsen selkeät ohjeet jne.. niistä mikään ei ole koskaan ollut laiskuutta, asenne ongelmaa, saamattomuutta tms.
Vanhemmat, opettajat, lääkärit ja monet muut ihmiset saavat katsoa itseään peilistä ja miettiä minkähänlaista siellä helvetissä on. Muistutan heitä aina välillä tästä
Pitäisi hommata oma saari, jossa saisitte uhriutua ja laiskotella aikojen loppuun, joka ei tosin pitkä olisi saamattomuuden vuoksi.
Tämä on keskustelupalsta. Aloittaja on kysynyt, kun ei tiedä, mitä konkreettisia tukitoimeenpiteitä on/ei ole esim. autistisille. Hänet on jo leimattu feikiksi ja katkeraksi. Ymmärsi sohaiseen ampiaispesään...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Aloittaja on kysynyt, kun ei tiedä, mitä konkreettisia tukitoimeenpiteitä on/ei ole esim. autistisille. Hänet on jo leimattu feikiksi ja katkeraksi. Ymmärsi sohaiseen ampiaispesään...
Huomasitko millaista vihamielistä kommentointia tämä ap:n "viaton" kysymys saa aikaan. En ihan ymmärrä millaisia kuvitelmia ihmisillä on diagnooseista. Ihmisten on hyvä hakea apua itselleen, jos arjessa pärjääminen on hankalaa. Jos ap on itse autisti, niin kyllä hän saa apua ilman vauvapalstaakin.
Poliiseille ei kannata puhua ylimääräisiä, siitä tulee vain harmia. Sama pätee ajatuspoliiseihin.
Voi saada vähä alennusta rikostuomioista. Tuskin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri viime viikolla psykiatri näin sanoi. Ap
Nimi? Pitää tehdä ilmoitus valviralle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa kaikille jotka ovat koko elämäni ajan v,ttuilleet minulle että en vain yritä tarpeeksi etten ole oikeasti pystynyt.
Sosiaalisten tilanteiden pelko, huono rasituksen sieto(sekä fyysisen että psyykkisen), en ymmärrä sarkasmia, tarvitsen selkeät ohjeet jne.. niistä mikään ei ole koskaan ollut laiskuutta, asenne ongelmaa, saamattomuutta tms.
Vanhemmat, opettajat, lääkärit ja monet muut ihmiset saavat katsoa itseään peilistä ja miettiä minkähänlaista siellä helvetissä on. Muistutan heitä aina välillä tästä
Pitäisi hommata oma saari, jossa saisitte uhriutua ja laiskotella aikojen loppuun, joka ei tosin pitkä olisi saamattomuuden vuoksi.
Älä lauo näitä mielipiteitäsi ääneen missään. Tyhmyyttä ei voi parantaa ja kaikki tulevat muistamaan ikuisesti sanasi
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
Ap on tullut aspergerin jättämäksi tai pettämäksi eikä pääse yli siitä🤭
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Mitä sitten? Mitä haluat tällä kertoa?
Itse olen keskimääräistä huomattavasti älykkäämpi ja asperger
Noin asiantuntematon psykiatri ei saisi toimia autistien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa työelämässä todellakaan tueta millään tavalla henkisen invaliditeetin saanutta henkilöä? Tyyliin firmalle verohelpotusta jos palkkaa tällaisen ihmisen. On olemassa Euroopan maita joissa näin on. Uskokaa tai älkää.
Miksi pitäisi ? Eihän fyysistä vammoista kärsivistä ylimääräistä makseta. Esim työntekijä on pyörätuolissa ei siitä ylimääräistä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mitä haluat tällä kertoa?
Itse olen keskimääräistä huomattavasti älykkäämpi ja asperger
Luulet vain olevasi. Todellisuus on jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotta sitten sain diagnoosini ja se auttoi silleen, että sain loppuiäkseni eläkkeen.terv.keskivaikea aspenger nainen
Asperger diagnoosi ei ollut sulla pääasiallinen syy eläkkeelle pääsyyn. Sulla on myös muita diagnooseja.
On se kiva, että internetissä ihmiset tietävät nämä asiat paremmin kuin asianomistajat itse.
Ei se viiskymppisenä hankittu diagnoosi auta enä missään.