HUS ilmoitti tänään lähityöpakosta
Ei sitten muuta kuin etsimään uutta työpaikkaa, koska nyt yhtäkkiä pitäisikin palata toimistolle kolme päivää viikossa. Lisäksi määräys, että etätyöpäivät eivät saa sijoittua säännöllisesti viikonlopun ympärille. Aivan peestä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullutkaan. Olen husilla osa-aikaisena tutkijana ja todellakin loppuu hommat, jos tulee lähityöpakko. Lääkärinä työllistyy kyllä muuallekin. Eikä minulla edes ole fyysistä paikkaa johon mennä, aloittaessani sain vain läppärin ja tunnukset.
Eli pas ka puhetta tämäkin aloitus. Hva:lle teen töitä eikä täällä ole puhettakaan lähitöistä. Jos tiloista on JO LUOVUTTU, ei kukaan voi käskeä lähitöihin.
Ollaanpa rehellisiä. Etätyön aikana työn tehokkuus ja omat "vapaudet" ovat kyllä lisääntyneet ja se häiritsee esim asiakaspalvelua. Varmaan joku koodaaminen on eri juttu, mutta jos se etäily menee siihen että jonotetaan tarkoituksella asiakkaita puhelinjonossa tai vastaillaan unenpöpperössä puheluihin tai ei osallistuta oikeasti teams-kokouksiin vaan kirjaudutaan vaan sisälle, on aika palata takaisin fyysiselle työpisteelle.
Jos annetaan vapautta, on myös oltava itsekuria. Liian monella ei ole. Siksi moni saa nyt palata lähityöhön. Kiittäkää niitä laiskoja työkavereitanne.
Vierailija kirjoitti:
kertokaa onko miten rankkaa se palvelutyöntekijän tehtävä?
Mä olen sairaalahuoltaja toisella hva:lla, ja meillä kyllä on rankkaa (tuohan oli kombolla osa meidän töistä, osa logistiikasta). Rankkuus tulee fyysisestä vuorotyöstä, tuhansista askeleista ja ykkösvapaista, joilla mennään listan vaihtuessa pahimmillaan viikkoja, niistä palautuminen on huonoa myös nuorilla. Logistiikalla (sis kuljetus) on samat ongelmat, puoliso teki aikanaan sitä. Kiire ei niinkään ole ongelma kummillakaan, sillä työt on priorisoitu niin, että vähemmän tärkeistä vaan pudotellaan pois kaikki mitä ei ehdi.
Ratkaisuna rankkuuteen useat (minäkin) ovat lyhentäneet työaikaansa, tällaisessa massatyössä se on ilmoitusasia. Sotesopimuksella on niin hyvät lisät että elossa kyllä pysyy ja laskut makselee osaprosenteillakin. TES ratkaisee, kuten aina, kaikenlaisten yhtiöiden ja muiden kikkalointien kanssa kannattaa olla tarkkana. Säästöpaineethan ovat ankarat. Toisaalta ainakin meillä on jo saavutettu piste, missä on ymmärretty, että jos haluaa teettää ajallisesti enemmän töitä, niistä on maksettava kunnolla, tai ei ole ketään niitä tekemässä. Väkeä tulee ja menee, vaihtuvuus on suurta, joten pelkästään työvuoron muutoskorvauksilla (paikallinen) tekee ajoittain yli 700 euroa lisää kuukauteen.
Meilläkin työ on muutettu koko ajan enemmän keittiöpainotteiseksi ja syksyllä tulee lisää aluemuutoksia, jää nähtäväkwi mitä käytännössä. Kielitaitovaatimus meillä erikoissairaanhoidossa on nykyään B2, halpuutuksesta ei ole kyse. Sitä kokeiltiin ja huonoksi havaittiin. Poistui agendalta kuin leppäkeihäs turkulaisen magneetti-insidentin kanssa samoihin aikoihin.
Monessa tehtävässä etätyö on kotona makoilemista ja tehdään kun jaksetaan asenne, jostain kumman syystä asiakaspalvelusta ei vastausta tule vaikka pitäisi olla tehokkaampi. takaisin vaan työpisteelle loppuu se lusmuilu kotona.
ja kaiken maailman asiantuntijat ja turhat johtajat ulos talosta. ne oikeat työntekijät on kaikki ne jotka on aina paikan päällä ja niitä tarvitaan jatkossakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi uhitella, että lähden muualle töihin mutta todellisuus voikin sitten iskeä vasten kasvoja kun niitä 100% etänä tehtäviä töitä on hakemassa satoja hakijoita per paikka. Todella monet työpaikat ovat alkaneet palamaan käytäntöön jossa toimistolla on oltava juurikin tuo 3 päivää viikossa. Jos homma olisi onnistunut etänä niin tarvetta tähän ei olisi eli selvästi johto on huomannut että hommat eivät tule kaikille tehtyä ja se raja vapaa-ajan ja työajan välillä on alkanut monilla lipsumaan. Työajalla tehdään samalla kotitöitä, lenkkeillään, kuskaillaan lapsia harrastuksiin jne. Toiseksi, en ymmärrä tuota itkua parkkipaikkojen vähyydestä kun käytettävissänne on pääkaupunkiseudun kattava julkinen liikenne.
Täällä on julkinen liikenne, mutta sen toimivuudesta voidaan olla eri mieltä. Länsimetron valmistuminen pidensi aikoinaan moni
Tavoite tuntuu olevan että julkisen liikenteen tai oman auton käyttö olisi niin hankalaa että ihmiset alkaisivat siitrtyä kävelemään tai pyöräilemään. Oma työmatka on lyhyt mutta kävellen menee ihan yhtä nopeasti kuin bussilla kun reitti kiertää sen verran paljon. Oma auto ja pyöräily ovat yhtä nopeat tai hitaat koska autoa ei saa ihan työpaikan viereen mutta pyörän saa.
Olen odottanut vastausta HUSista Maisannkautta nyt kolme päivää. Ilmeisesti etätyöläinen ei jaksa vastata.
Mitä ihmettä HUSissa voi tehdä etätyönä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaalahuoltaja toisella hva:lla, ja meillä kyllä on rankkaa (tuohan oli kombolla osa meidän töistä, osa logistiikasta). Rankkuus tulee fyysisestä vuorotyöstä, tuhansista askeleista ja ykkösvapaista, joilla mennään listan vaihtuessa pahimmillaan viikkoja, niistä palautuminen on huonoa myös nuorilla. Logistiikalla (sis kuljetus) on samat ongelmat, puoliso teki aikanaan sitä. Kiire ei niinkään ole ongelma kummillakaan, sillä työt on priorisoitu niin, että vähemmän tärkeistä vaan pudotellaan pois kaikki mitä ei ehdi.
Ratkaisuna rankkuuteen useat (minäkin) ovat lyhentäneet työaikaansa, tällaisessa massatyössä se on ilmoitusasia. Sotesopimuksella on niin hyvät lisät että elossa kyllä pysyy ja laskut makselee osaprosenteillakin. TES ratkaisee, kuten aina, kaikenlaisten yhtiöiden ja muid
eli onko se palvelutyöntekijänä sitten rankkaa jos se laitoshuollon avustavat tehtävät, logistiikka ja sänkyjen petausta jne.. 2 vuorossa toimiva olisi
Nyt on työttömyyttä. Pitäkää kiinni työpaikasta ja liittoon.
Kuinka sinä olet lääkärinä ollut etätöissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuna rankkuuteen useat (minäkin) ovat lyhentäneet työaikaansa, tällaisessa massatyössä se on ilmoitusasia. Sotesopimuksella on niin hyvät lisät että elossa kyllä pysyy ja laskut makselee osaprosenteillakin. TES rat
eli onko se palvelutyöntekijänä sitten rankkaa jos se laitoshuollon avustavat tehtävät, logistiikka ja sänkyjen petausta jne. 2 vuorossa toimiva olisi.
Todennäköisesti on, ellet ole tottunut fyysiseen työhön ja/tai vuorotyöhön. Hae ja kokeile, esim kesäsijaisilta ei vaadita alan koulutusta. Ei voida vaatia koska ei löydy tarpeeksi koulutettuja. Heidät saa myös halvalla juuri siksi (opiskelijoita, katoavat syksyllä). Kesä on myös muuten helpointa aikaa töiden kannalta, monet toiminnot supistettu eikä kulkutauteja liikkeellä. Hauthan ovat käytännössä jatkuvia pl. YT:t.
Vierailija kirjoitti:
Olen odottanut vastausta HUSista Maisannkautta nyt kolme päivää. Ilmeisesti etätyöläinen ei jaksa vastata.
Ma lohkesi pala hampaasta ja ke pääsin julkiselle. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi sairaalassa olla kovin paljon etänä tehtävää työtä. Johtajien ja asiantuntijoiden tulisi olla suorittavien työntekijöiden käytettävissä, tukena ja apuna paikan päällä.
Kyllä sitä on. En ymmärrä mitä etua on olla paikan päällä jos työ on pelkkää toimistotyötä ja etäpalavereja? Hyvinvointialueet on aika laajoja aluieita. Voin toki ajaa päivät pitkät kunnasta toiseen ja kerätä kilometrirahat, sopii kyllä.
Jos ei tarvitse koskaan mennä toimistolle, eikä siitä ole kellekään iloa, niin ihan hyvin voisi Intiaan ulkoistaa koko homman. Tai Puolaan jos pitää olla EU:n sisällä.
Eli ei ole väliä työelämässä työntekijän osaamisella tai mitä kieltäkään hän työssään puhuu, ainoa kriteeri on että on fyysisesti samassa tilassa?
Työsuhteen tärkein tunnusmerkki on työn tekeminen työnantajan johdon ja valvonnan alaisena. Verrattuna itsenäiseen yrittäjyyteen.
Vaikka työn voisi teknisesti muutenkin ohjata ja valvoa, onhan yhteinen työpiste paljon enemmän me-henkeä ja yhteenkuuluvuutta lisäävä kuin vain tietoliikenneyhteyden päässä oleva työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuna rankkuuteen useat (minäkin) ovat lyhentäneet työaikaansa, tällaisessa massatyössä se on ilmoitusasia. Sotesopimuksella on niin hyvät lisät että elossa kyllä
hussilla tuntuu olevan usein auki juuri tämä palvelutyöntekijän paikka, ja vaihtuvuus jatkuvaa? kun olen kuullut että pelkkä hoitologistikkona oleminen on huomattavasti mukavempaa ja kevyempää kuin se että on palvelutyöntekijä mikä tekee esim leikkausosastolla avustavat tehtävät + logistiikka + sänkyjen petaamista niin onko se vaan liian rankkaa ettei porukka jaksa sitä enemää 6kk - 1vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuna rankkuuteen useat (minäkin) ovat lyhentäneet työaikaansa, tällaisessa massatyössä se on ilmoitusasia. Sotesop
117, täysin mahdollista että on. Vanhoilla on nivelongelmia ja nuoret eivät sitoudu. Kyllä täältä lähtee porukkaa jo parissa kuukaudessa, käyvät kokeilemassa ja toteavat liian raskaaksi juuri tuolla 100% työajalla. Täydessä 3 viikon listassahan on 6 vapaata, joista 2 täytyy olla peräkkäin. Jos loput ovat ykkösvapaita, nuo 2 peräkkäistä listan alussa ja seuraavan lopussa, kyllä, on rankkaa.
Tuossa keinotekoisen oloisessa työnkuvassa riskiltä kuulostaa myös sinne tänne hyppääminen. Työnsuunnittelija täällä päin kuvittelee sen käyvän teleportaatiolla. Oikeasti sairaalakampukset ovat suuria, tunneleissa saat tosissaan vaeltaa rakennusten välillä ja etäisyydet samankin sisällä ovat uusissa rakennuksissa suuria, yksinkertaisesti tilat ovat suuria ja niitä on paljon. Jos tuosta yritetään rakentaa jotakin hyppää vähän siellä ja hyppää vähän täällä -työnkuvaa (sissi), askeleita tulee helposti yli 20000 vuoroon. Kannattaa uskoa kuulemaansa. Parhaiten mun työssä tuntuvat jaksavan ravintola-alalta ja kaupan alalta tulleet, ovat tottuneet vuoroihin ja putkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä onnistui jo ennen koronaa. Vastaanotolla juttelee sitten näytölle ja esittelee jotain ihottumaa kameralle.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimustyö ei vaadi läsnäoloa. Potilastyöpäivät tietysti paikanpäällä
Enpä ole kuullutkaan. Olen husilla osa-aikaisena tutkijana ja todellakin loppuu hommat, jos tulee lähityöpakko. Lääkärinä työllistyy kyllä muuallekin. Eikä minulla edes ole fyysistä paikkaa johon mennä, aloittaessani sain vain läppärin ja tunnukset.