Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syötiinkö sinun lapsuudessasi salaatteja tai kasviksia arkisin aterioilla?

Vierailija
08.05.2025 |

Muistelen, että omassa lapsuudessa ruoka oli perunaa ja kastiketta, mutta harvoin mitään kasviksia sen kanssa.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkalleen, mutta jos tarjolla oli, en minä ainakaan syönyt.

M, -83

Vierailija
2/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syöty. Joskus kesäisin oli lehtisalaatin seassa keitettyä kananmunaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80- luvuilla hedelmät oli kalliita, varsinkin talvella. Appelsiineja syötiin, ja omenoita. Joskus banaaneja. Rypäleitä oli vain kakun päällä, koristeena.

Vihanneksista oli kaali, sipuli, porkkana ja punajuuri. Koulussa oli raastesalaattia. Valkokaalia tai porkkanaraastetta. Joskus mukana oli appelsiininpaloja.

Vierailija
4/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syöty. Eikä syöty ultaprosessoitua ruokaakaan.

Vierailija
5/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kurkkuviipaleita tai tomaattia oli leivänpäälliseksi mutta ei ruokalautasella ollut kasviksia. En nykyäänkään tee usein salaattia mutta aina on jotain kasviksia lautasella.

Vierailija
6/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raastesalaatit tuli 70-luvulla muotiin kun yritettiin saada suomalaisia syömään terveellisemmin. Muuten yleisin vihannes oli peruna. Perunaa oli melkein joka aterialla.

Vierailija
7/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syöty. Joskus kesäisin oli lehtisalaatin seassa keitettyä kananmunaa.

Meilläkin oli munasalaattia. Siinä oli myös semmoinen etikkakermaliemi. Minä teen sitä vieläkin mutta lisään joukkoon sipulia ja kirsikkatomaatteja.

Muutoin oli lähinnä hernemaissipaprikaa. Ehkä kurkkulohkoja, jos mummolasta satuttiin saamaan muutama tuore pötkö.

Ja sitten oli tietty maustekurkkusalaattia ja säilykepunajuurisiivuja, niitä tuli tädiltä purkkitolkulla. Hän oli himosäilöjä, ja hänellä oli iso kasvimaa.

Vierailija
8/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin kyllä. Molemmat vanhemmat olivat pienviljelijä perheiden lapsia ja kumpaakin kiinnosti myös ruuan laittaminen. Molemmilla oli myös kansainvälisiä kytköksiä, joten sitä kautta saatiin myös "uusia tuulia".  Olen syntynyt 70-luvulla. 

Ja olen myös lapsesta saakka päässyt käymään ravintoissa. 

Vierailija
9/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Oli ruoan kanssa tomaatti ja kurkunpalaa viikonloppuisin. Koulussa pieni salaatti, mini. Keitetty porkkana oli kamalaa ylisuolattua, sitä oli joka paikassa ja risotto.

Vierailija
10/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 70-luvun puolivälistä saakka, että viikolla syötiin ruuan kanssa tomaattia ja kurkkua. Viikoloppuisin oli parempaa salaattia. 80-luvun puolivälissä olin nirso teini, joten salaatinsyönti rajoittui lähinnä sen ajan muotijuttuun, kiinanakaali-ananas-salaattiin.

Vierailija
11/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli yleensä jotain raastetta tai lämmintä vihannesta kuten herneitä tai papuja tai porkkanaa. Paljon ruokia tehtiin juurespedin päällä hauduttamalla.

omenasosetta ja marjoja /syötiin kans paljon.

Vierailija
12/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin.

Vierailija
13/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-70 luvulla oli perunaa ja kastiketta, lisukkeena puolukkahilloa, myöhemmin raasteita,

Vierailija
14/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanaa, punajuurta, lanttua, pinaattia, sipulia ja valkokaalia.  Kesällä lisäksi salaattia, herneitä, tilliä, persiljaa. Kasvatettiin itse.

Vierailija
15/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syötiin 70-luvulla monipuolisesti kasviksia pääruoan lisukkeena, vähintään tomaattia oli lautasen reunalla joka aterialla. Oltiin ihan tavallinen betonilähiössä asuva alemman keskiluokan perhe. Jo lapsena opetellut terveelliset elintavat ja kasvisten syönti ovat kantaneet pitkälle, nyt reilu viisikymppisenä veriarvot vastaa 10-15 vuotta nuorempaa henkilöä, ja viimeksi olin sairaana (flunssa) kahdeksan vuotta sitten. 

Vierailija
16/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popsi popsi porkkanaa, hampaitaa se vahvistaa.

Syötiin. Miksi Hannes on vihainen? Koska se on vihannes.

Vierailija
17/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa ja lihaa.

Vierailija
18/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina oli salaattia ruuan kanssa. 1980-luvun puolella pääasiassa raastesalaattia, 1990-luvulta alkaen vihersalaattia (Salaatti-kurkku-tomaatti pohjainen). Edelleen äiti tarjoaa joka aterialla salaattia. Olen syntynyt 1981.

Vierailija
19/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLi. Kurkkua porkkanaraastetta tomskua, hemapa. vuosimalli 1980

Vierailija
20/66 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä 90-luvulla oli vihersalaattia, porkkana- tai lantturaastetta, herneitä, säilykepunajuuria tai kaupan punajuurisalaattia, tms. aina lisukkeena. Ja esim. keitoissa aina keittojuureksia, "risotossa" hernemaissipaprikaa, yms. ihan lämpimän ruoan jatkeenakin.