Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit jos lapsesi kertoisi kaverin äidin suuttuneen, kun oli mennyt syömään välipalaa heidän kotonaan??

Vierailija
08.05.2025 |

Lapsellesi olisi tarjottu kaverin toimesta ja tästä kaverin äiti suuttunut kun heidän ruoat kyseessä ja ovat vähävaraisia

Kommentit (249)

Vierailija
181/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanot lapselle, että sanoo "kiitos, mutta ei kiitos" eikä ota ruokaa jos tarjotaan. Ei siinä muuta tarvi tehdä.

Näin minäkin tekisin. Ehkä lapsi myös voisi joskus viedä tuliaisia. 

Jos ap:n perheessä on rahaa enemmänkin, niin hänen lapsensa vo kutsua kaverinsa hampurilaispaikkaan ja tarjota kohtuuhintaiset syömiset. Hampurilaisen, isot ranskikset ja keskikokoisen juoman. Jos  sen kaverin kotona ollaan oikeasti vähissä varoissa. Onkohan siellä todella huudettu vieraalle nuorelle vai oliko sitten äiti tiuskaissut jotain vihaisesti?.

Teinille riittää tämä... kello on jo 8 pm, ootko tehnyt läksyt? Mitä sä rageet. 

Vierailija
182/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole enää mitään tapoja. Haukkua nyt lapsen kaveri ja sen vanhemmat. Jos ei ole varaa, sitten ei ole, mutta käytöstapoihin on kaikilla varaa. 

Eikö hävetä tuollainen, että muutamasta leivästä pitää haukkua niin, että koko kylä kuulee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellasen ihmisen jolla on rahaa on hyvin vaikeata käsittää ihmistä jolla on vain niukasti tai ei lainkaan.

Mun on mahdotonta käsittää nykyistä vieraanvaraisuuden vastaista ajattelutapaa.

Onneksi olen elänyt nuoruuteni mukavana aikana. Silloin oli itsestäänselvää että siellä missä kulloinkin oltiin syötiin yhdessä välipalaa. Oli vain yksi outo huusholli jossa ei koskaan tarjottu mitään, eikä kyse ollut ainakaan rahanpuutteesta.

Minä olin alaikäinen 60-ja 70-luvulla. Olin usein ystävien luona leikkimässä. Kaikissa perheissä minun käskettiin nätisti mennä lastenhuoneeseen odottamaan, kunnes kaverini on syönyt. Nämä olivat perheitä, joilla oli tilavantuntuinen koti, kauniit huonekalut ja ruoka näytti hyvältä (perunaa ja lihapullia, makkarakastiketta tai makaronilaatikkoa). Jo aikuinen serkkuni tarjosi ruokaa, jos olin leikkinyt hänen pienten lastensa kanssa ja lukenut heille satukirjoja.

Vierailija
184/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin lapselle seuraavalla kerralla mukaan välipalaa myös kaverille. Tai jos kauppa on lähellä/matkalla, saisivat ostaa sieltä molemmille. Ehdottaisin myös ihan ulkona syömässä käymistä ja toki että olisivat myös meillä.

Tietysti myös selittäisin lapselle, ettei syy ollut hänen eikä myöskään kaverin. Eikä kaverin äidinkään muulta kuin siltä osin, jos on tuonut asian ilmi rumasti. 

Vierailija
185/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi tarjoilee kaikki ruuat, herkut ja välipalat naapurin lapsille vaikka on kielletty miljoona kertaa. Esim on ostettu jäätelöt perheelle niin Hups, lapsi onkin tarjoillut 3/5 jäätelöstä naapureille. En toki naapurin lapsille tästä suutu mutta omalleni kyllä!

Vierailija
186/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin köyhä ettei ole varaa kaverille tarjota välipalaa niin minä ihmettelen että miksi perheen lapsia ei ole jo otettu huostaan.. järjetöntä minäminä meininkiä. Suuttuminen vielä todistaa sen ettei oikeasti olisi kannattanut edes lisääntyä.

On kohteliasta että kaverikin saa syödä välipalaa, meni siinä sitten vaikka koko pussillinen leipää.

Vierailija
187/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin köyhä ettei ole varaa kaverille tarjota välipalaa niin minä ihmettelen että miksi perheen lapsia ei ole jo otettu huostaan.. järjetöntä minäminä meininkiä. Suuttuminen vielä todistaa sen ettei oikeasti olisi kannattanut edes lisääntyä.

On kohteliasta että kaverikin saa syödä välipalaa, meni siinä sitten vaikka koko pussillinen leipää.

Ahaa, eli oman perheen on nähtävä nälkää jotta joku keskituloisen perheen lellitty Vesa saa mahansa ilmaiseksi täyteen?

Vierailija
188/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävisin ostamassa kärryllisen ruokaa. Veisin sen perheeseen. Kertoisin, että olen opettanut lapselleni, että kylässä on kohteliasta ottaa vastaan se mitä isäntäväki tarjoaa. Ja että heidän lapsensa on tervetullut meille syömään koska vain. Kertoisin myös, että missään olosuhteissa en hyväksy aikuisilta lapsille huutamista.

Tämän jälkeen minun lapseni ei menisi enää kyseiseen perheeseen kyläilemään kertaakaan. Sen sijaan kaveria kutsuisin meille varsinkin ruoka-aikaan ja yrittäisin kysellä kuulumisia ja havainnoida hänen vointiaan. 

Ihan turhaa harjoittaa tuollaista kostomentaliteettia. Etteä laposi ei enää voi olla sen kaverinsa kanssa. Elämässä tulee vielä motna tilannetta, joissa joku on ärtynyt, hermostunut, vihainen tai tahallaan ilkeä. Onko tässä kyse siitä pumpulissa pitämisestä, josta on alettu puhua? Esim. työpaikalla pomo voi sanoa jotain tosi törkeää eikä alainen voi käytännössä sanoa vastaan. No voi, mutta sen jälkeen hän  pomon hampaissa vuosia. Ei kannata.  Tuossa kaverin kotona tapahtuneessa tapauksessa lapsi olisi voinut sanoa, että anteeksi, en tiennyt, ettei niitä saa ottaa. Luultavasti kaverin äiti olisi silloin sanonut, ettei hänkään tarkoittanut pahaa.

Vierailija
189/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräänä päivänä tulet kotiin ja sohvasi on kadonnut. Kuulet, että lapsesi antoi sen kaverille. Sellaisia ne teinit ovat.

Välipala ja sohva ovat nyt vertailtavissa olevia asioita?

Periaate. Se ruoka ei ollut sen teinin ostamas, eikä siten myöskään hänen pois annettavissa. Oikea omistaja suuttui ja ehkä jäi itse jopa ilman illallista. Mutta täällä joku itkee, jonkun teinin herkkiä tunteita, vaikka teinillä on maha täynnä ja sitten menee vielä kotiin syömään illallisen.

Voi herranen aika taas! Onko sinun kodissasi sellaiset säännöt, että vain sinä päätät, mitä vieraille tarjotaan, vai tarjotaanko mitään? Muilla perheenjäsenillä ei ole mitään oikeutta tarjota sinun omistamiasi ruokia? Soittavatko lapsesi työpaikallesi kysyäkseen saavatko ottaa voileivän? Tällaistakin olen todistanut, ja tuli aika surullinen olo. 

Jos kyse on välipalasta, esimerkiksi juuri voileivästä, suuttuja ylireagoi. Se on eri tilanne, jos on vedetty kitusiin kokonainen leipäpaketti lisukkeineen ja lisäksi jogurttia ja hedelmiä. Vähävaraiselle se on iso lovi. Silti asioista voi sanoa niin monella tavalla. Omin päin kaapeille menijöille voi sitten sanoa jo hyvinkin napakasti.

Vierailija
190/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli oman perheen on nähtävä nälkää jotta joku keskituloisen perheen lellitty Vesa saa mahansa ilmaiseksi täyteen?

Siis oikeesti.. leipäpussi maksaa jotain 1€ max 2€ riippuen mitä leipää???

Leikkeleet ja/tai juusto päälle jotain kymmeniä senttejä...

Jos oikeasti perhe näkee nälkää siitä että Vesa syö yhden euron edestä leipää niin tekisin jo itse perheen päänä perheestä huoli-ilmoituksen..

Vierailija
191/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti.. leipäpussi maksaa jotain 1€ max 2€ riippuen mitä leipää???

Leikkeleet ja/tai juusto päälle jotain kymmeniä senttejä...

Jos oikeasti perhe näkee nälkää siitä että Vesa syö yhden euron edestä leipää niin tekisin jo itse perheen päänä perheestä huoli-ilmoituksen..

Aika monesta suomalaisesta perheestä saat ilmoituksia sitten tehdä. Ja sinähän et tiedä kuinka moni kaveri siellä käy viikossa vetämässä leipäpaketin, leikkeleet ja juustot päälle. Euro kerran elämässä ei ehkä vie ketään vararikkoon mutta euro vesan suuhun, euro Petrin, euro annelin jne onkin jo monta euroa. Ja sama jatkuu seuraavalla viikolla. Tuo vesalle tarjoilu saattoi olla vain jäävuoren huippu.

Vierailija
192/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään en löydä ketjusta lasten ikää tai sitä mitä on oikeasti tapahtunut. 

Mainittiinhan se ikä, yläkouluikäinen. Eli sen ikäinen ettei tulisi mieleenkään ettei kaveri saa syödä itsenäisesti omassa kodissaan ja tarjota kaverille

Ok, kiitos tiedosta. Sitten ei kyllä pitäisi mennä rikki siitä jos joku aikuinen vähän kipakammin ilmaisee mielipiteensä. Jo alakoululaisten kielenkäyttö on nykyään kamalaa. Ja sitä suuremmalla syyllä keskustelisin nuoren kanssa siitä että jos on rahat tiukalla niin on varmasti mielikin. Ja voisin pyytää vaikka kaverin ja tämän äidin kahville ja ostaa pullaakin.  

Miten alakoululaisten kielenkäyttö liittyy siihen miten aikuiset puhuvat yläkouluikäiselle Ei kenenkään pidä tottua rumaan keskustelutyyliin

Onko sinun mielestäsi suuttuminen rumaa keskustelutyyliä? Mehän emme edes tiedä, miten tuo suuttuminen on ilmaistu. Ja mikä on se *välipala*, joka on syöty. Onko syöty yksi leipä tai hedelmä vai imuroitu vuuallinen illalliseksi tarkoitettua makaronilaatikkoa tai seuraavan päivän vanhempien työeväät. 

Vierailija
193/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi mitään. Turha tuota olisi enää vatvoa.

Vierailija
194/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No typerää suuttua tuollaisesta, eihän lapsi voi tietää ettei saisi tarjota kaverille tai ottaa vastaan tarjottua välipalaa. Ehkä kantsisi olla menemättä tuon kaverin kotiin jos äiti noin hermoheikko tapaus.

köyhyys vie hermot. moni äiti jättää itse jotain syömättä kun tiukkaa. ennen tili-tulopäivää voi ruuat olla ihan loppu.  opettakaa aina lapselle,että ottaa vain jos perheen aikuinen tarjoaa jotain, vaiika leipomuksia,juomaa, leipää,hedelmää. että kysy onko sun äidille ok jos lapsi yksin tarjoaa.  

ja voisi olla omiakin eväitä,mutta sitten se jolla ruuat vähissä katsoo nälkäisenä vieressä. kurjaa,kun on tiukkaa. äidit voisi näyttää,että nyt saattte ottaa vain tätä jos poissa kotoa,ei muuta tai nyt ei ole mitään ennen tilipäivää.  ja opettakaa,että toiste kaapeille ei mennä ikinä kurkkimaan tai syömään,kylässä on säännöt. ja selitä,että joskus joillain ei oo vaan ruokaa vieraille joko just kuun lopussa tai aina tiukkaa. voisiko se jolla on ,jolla eväitä,jos tämä tiedossa, niin jakaa niitä eväitä-äidin kuvalla siis. 

Vierailija
195/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole oikeasti varaa siihen niin sitten ei kannata kutsua vieraita kylään

Vierailija
196/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päästäisi jatkossa omaa lastani tuollaiseen kotiin, jossa on noin tunne-elämältään häiriintyneitä aikuisia. 

Tämä on ylireagointia.

Vierailija
197/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hemmetin sairaseläke? Puhuisit juntti edes oikeilla nimillä. Oletko vähä-älyinen idarijuntti koskaan kuullut sellaista, kuin työkyvyttömyyseläke?

Hitto mua ärsyttää tuommoset vajaat junttityöttömät ätmit.

lopeta! käyttäydy asiallisesti. moiset tunteenpurkaukset kertoo ,että et ole terve ja priorisoi sen sairauden hoitosi. ymmärrä häntä joka mainitsee sanan- sairaseläke,sillä sellaista on ollut aikoinaan ja nykyisinkin sitä käytetään synonyyminä työkyvyttömyydelle.

henkilö joka käyttää nimittelysanoja,miltei pääsääntöisesti ne sopivat häneen itseensä.

normaali ymmärtää,että kaikki ei voi tietää kaikesta kaikkea.  jos nämä alan termistöt ovat sinun sydäntäsi lähellä kokemusasiantuntijana,niin se jota moinen ei ole ikinä koskettanut ei voi tietää.

maailmassa miljoonia asioita joista sinua voisi haukkua joista et tiedä ja erheellisesti käytät väärää termistöä.

käyttäydy,pidä itsesi kurissa. elämä tulee vaan vaikeutumaan kohdallasi tuota menoa.   ikävää,että voit noin huonost.

Vierailija
198/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisiakin lasten koulukavereita on nähty, jotka suoraan sisään päästyään ryntää tonkimaan kaappeja, :"missä teillä on herkkuja?" 

Joskus kävi sellainen tyttö, joka otti välipalalla kaikkea mahdollista, pikkusen maistoi reunasta, sotki jukurtit, leivät yms. sekaisin ja häipyi pöydästä. Pullaa otin yhden, haukkasi, "en tykkää tästä". Ja otti uuden pullan. Arvaatte, saiko lupaa tulla meille uudelleen.

Teinipojat saattaa syödä kerralla pussillisen leipää, päälliset, litran jukurttia, purkillisen maitoa ja vieläkin ois nälkä...

Vierailija
199/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran tarjoat sille tarjoajalle oikein kunnon ruuat kotonasi. Ehkä se äiti leppyy? Toiset ovat oikeasti todella köyhiä ja ehkä sen takia kun sinun lapsesi söi, joku heistä oli sitten illalla ilman ruokaa. 

Toiset, jotka ovat olleet nälissään lapsena saattavat olla todella omistushaluisia ruokaansa kohtaan. Traumareaktio ja ehkä sitä kannattaisi pikemmin ymmärtää kuin arvostella. 

Ainoa oikea teko sinulta on korvata se ruoka, vaikka se tarjottiinkin. Ei arvostella sitä reaktioita.

ei ole huutaja tuommoista ansainnut

on ansainnut- katsos, joku syy on ollut,hätä kun ruokaa vähän, vetää kiukkuiseksi pinnistellä. joskus hyvällä saa niin paljon aikaiseksi. eväskori sinne perheeseen vastalahjaksi ja sitten jatkosäännöt. että äippäkin saa suuhunsa jotain.

Vierailija
200/249 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joskus ennen tilipv voi olla tiukkaa. huostaanotto ei ole tarpeen,jos perusruokinta on ok. tai että on vaan köyhä,mutta omien suut ruokittu ja vaikka loppukuusta niukkaa. se muu ratkaisee millainen perhe.