Pätkäpaasto, kokemuksia painonhallinnassa?
https://seura.fi/terveys/terveystarinat/patkapaasto-toi-virtaa-elamaan-…
Luin juuri tämän artikkelin. Kuulostaa lupaavalta. Kukaan kokeillut ja erityisesti tuo, että onko tuon ketogeenisen ruokavalion yhdistäminen siihen välttämätöntä?
Kommentit (54)
Olen laihduttanut pätkäpaastoilemalla nyt reilu 10kg. Ihan normaalia ruokaa syön, en todellakaan ketoile. MUTTA pidän myös lounaan kevyenä eli kalorithan tässä lopulta ratkaisee. Mutta ei tule iltasyöpöteltyä, kun lopetan syömisen klo19 ja olen syömättä n.16h
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto yleensä laihduttaa, jos jättää aamupalan ja iltapalan väliin tai jopa molemmat eikä korvaa sitä syömistä mitenkää muilla aterioilla. Se tarkoittaa kalorivajetta.
Tavallisella hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla paasto on hankalaa. Nälkä tuntuu muutan tunnin kuluttua. Ketoruokavaliolla keho opetetaan polttamaan rasvaa ja paastoaminen onnistuu helpommin, kun ei tule nälän tunnetta helposti. Yleensä jo parin kuukauden keton jälkeen onnistuu jopa yli vuorokauden mittainen paasto. Tämä on kuitenkin yksilöllistä.
mitähän sulle on "tavallinen hiilihydraattipitoinen ruokavalio"
annakun arvaan, jotain voileipiä ja makaronilaatikkoa. jossa ei ole kuitua tai ravintoa juuri laisinkaan ja suurin osa energiastakin tulee rasvasta
Yksinkertaisin tapa pudottaa painoa on yksinkertaisesti vähentää lihottavimpien ruokien ja juomien syömisen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pätkäpaasto itsessään ei laihduttanut yhtään. Vasta kun rupesin lisäksi laskemaan ja rajoittamaan kaloreita, niin sitten alkoi laihtua. Mutta sillähän laihtuu vaikkei pätkäpaastoilisi edes, joten luovuin pätkäpaastosta turhana.
Ketogeenistä olen joskus kokeillut, mulle ei sopinut yhtään. Joo, kyllä sillä laihtuu, mutta mulle tuli aivosumua, pienessäkin fyysisessä rasituksessa väsymistä, ummetusta, hormonit meni niin sekaisin että menkkakierto loppui. Yritin sitä puoli vuotta, kun moni sanoi että elimistö tottuu kyllä rasvakäyttöiseksi ja esim. tuo uupumisongelma loppuu. Mun kroppa ei vaan koskaan tottunut, ja sille oli valtava helpotus saada hiilarit takaisin ruokavalioon.
Menkat loppui sinulla ketogernisessä. Voiskohan mulla olla sitten pätkäpaasto syynä, menkat ollu viimeksi helmikuussa. Pätkäpaastoillu jo kesökuusta aika tiiviisti pitöen ruokailussa väliä 16- 18 tuntia ja toisinaan vuorokausi. Rajoitettu kaloreita. Olo ei ole ollut mitenkään "huono" mitä nyt välillä nälän tunne.....
Joidenkin käsitys ketogeenisestä ruokavalion on mustavalkoinen. Itse en käytä esim voita, kermaa ja pekonia ollenkaan.
No hiilarit ja sokerit aiheuttavat enemmän nälän tunteita, eli hiilaridieetillä pätkäpaastoaminen voi olla vaikeampaa.
Keto eli viljaton ja sokeriton yhdistettynä paastoiluun onkin sitten sellainen terveyspommi, että laihtumisen lisäksi nuorennut 20 vuotta.
Jos ainoa tavoitteesi on laihtua, niin unohda paastoilu ja siirry ketolle. Saat syödä niin paljon kuin haluat, kunhan et syö viljoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaiset "ihmedietit" vetoavat ihmisiin? Vaikka tuolla laihtuisikin, kilot tulevat takaisin ilman pysyvää elämänmuutosta. Miksei siis aloittaisi sitä elämänmuutosta jo tänään, laihtuisi ja pysyisi hoikkana jatkossakin?
Ei noissa ole mitään ihmeellistä. Paastoa taitaa harrastaa suurin osa maailman väestöstä (hindut ja muslimit, myös jotkut kristityt) ja keto on metsästäjä-keräilijän perusruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaiset "ihmedietit" vetoavat ihmisiin? Vaikka tuolla laihtuisikin, kilot tulevat takaisin ilman pysyvää elämänmuutosta. Miksei siis aloittaisi sitä elämänmuutosta jo tänään, laihtuisi ja pysyisi hoikkana jatkossakin?
Ei se ole mikään ihmedieetti. Eikä sitä ole tarkoitus lopettaa, se on terveellinen tapa syödä. Sen aloittaminen on juuri se elämänmuutos, jota peräänkuulutat.
tuokin vähän riippuu. jos on vaikka tehnyt jotain fyysisesti raskasta ja seuraavana aamuna herää nälkään, voi olla kidutusta kieltää itseltänsä syöminen
pätkäpaasto voi toimia niille jotka syö esim tavan vuoks vaikkei olis nälkäkään. tajuaa että vähemmälläkin syömisellä voi pärjätä
Pätkäpaasto on tarkoitus ajoittaa oman vuorokausirytminnmukaan. Siihen samaan perustuu vanha ohje, että ei pitäisi syödä enää illalla esim klo 18 jälkeen. Se vain sopii aamuvirkuille, jotka syövät jo aamupäivällä. Koska minä olen iltavirkku, minulle sopii iltapainotteinen syöminen.
Eli aamuvirkku voisi syödä pätkäpaastossa esim aamupalan klo 9, välipalan klo 13 ja päivällisen klo 17.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastosta saa helposti pysyvän elämäntilanteen. 16 syömättä yhteenmittaan vuorokauden aikana on helppo saavuttaa. Jättää vaikka aamiaisen pois ja ottaa vaan vettä ja mustaa kahvia ilman sokeria. Ei ole luonnollista ihmisen syödä muutaman tunnin välein hereillä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kysyikin kokemuksia pai-non-hal-lin-nas-ta.
Ketogeeninen ruokavalio otettiin käyttöön 1920-luvulla epilepsian hoitoon ja paasto on ollut ennen teollistumista ihmiselle normaali olotila. Eli nyt ei puhuta uusista trendeistä tai dieetistä vaan vuosikymmeniä pitkästä elintavoista.
Painonhallintahan on nimenomaan sitä, mihin pitäisi sitoutua loppuelämäksi. Painonpudotukseen sopii toki dieetti, mihin ei ole tarkoitustakaan loppuelämäksi sitoutua. Sen dieetin jälkeen sitten vain pitäisi keksiä joku keino, jolla painoa hallitaan, ettei liho tuplasti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pätkäpaasto itsessään ei laihduttanut yhtään. Vasta kun rupesin lisäksi laskemaan ja rajoittamaan kaloreita, niin sitten alkoi laihtua. Mutta sillähän laihtuu vaikkei pätkäpaastoilisi edes, joten luovuin pätkäpaastosta turhana.
Ketogeenistä olen joskus kokeillut, mulle ei sopinut yhtään. Joo, kyllä sillä laihtuu, mutta mulle tuli aivosumua, pienessäkin fyysisessä rasituksessa väsymistä, ummetusta, hormonit meni niin sekaisin että menkkakierto loppui. Yritin sitä puoli vuotta, kun moni sanoi että elimistö tottuu kyllä rasvakäyttöiseksi ja esim. tuo uupumisongelma loppuu. Mun kroppa ei vaan koskaan tottunut, ja sille oli valtava helpotus saada hiilarit takaisin ruokavalioon.
Nämä eivät kyllä kuulosta ollenkaan tyypillistä keto-oireilta. En ole koskaan edes kuullut vastaavasta. Söitköhän tarpeeksi kuituja? Ummetusta voi aiheuttaa esimerkiksi liian lihapainotteinen ruokavalio: ruohonsyöjä lehmällä on löysä ja lihansyöjä ilveksellä kova uloste.
Tuo väsymysongelmakin kuulostaa oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto yleensä laihduttaa, jos jättää aamupalan ja iltapalan väliin tai jopa molemmat eikä korvaa sitä syömistä mitenkää muilla aterioilla. Se tarkoittaa kalorivajetta.
Tavallisella hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla paasto on hankalaa. Nälkä tuntuu muutan tunnin kuluttua. Ketoruokavaliolla keho opetetaan polttamaan rasvaa ja paastoaminen onnistuu helpommin, kun ei tule nälän tunnetta helposti. Yleensä jo parin kuukauden keton jälkeen onnistuu jopa yli vuorokauden mittainen paasto. Tämä on kuitenkin yksilöllistä.
annakun arvaan, jotain voileipiä ja makaronilaatikkoa. jossa ei ole kuitua tai ravintoa juuri laisinkaan ja suurin osa energiastakin tulee rasvasta
No tarkoitan virallisterveellistä ruokavaliota. Itselläni on nyt keto/vhh käytössä. Olen saanut painon putoamaan hyvin eikä ole nälkää. Saan 70 % päivän energiasta rasvasta. Hiilihydraatit ovat suurimmaksi osaksi 5-10% päivän energiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tuputus jossa pitäisi syödä 5 kertaa päivässä johtaa diabetekseen ja painonnousuun.
Luonnollisin ruokailurytmi ihmisille on vähemmän, esim. 16:8 on sopiva pätkäpaasto, se puhdistaa elimistöä ja aivoja sekä kiihdyttää aineenvaihduntaa.
no onpahan taas aika maagiset perustelut.
No näin se vaan on. Joogisessa perinteessäkin sanotaan, että kerran päivässä syövä on terve ja kolmesti sairas.
Paaston funktio on sama kuin kevätsiivouksen. Kun uutta ruokaa ei työnnetä koko ajan sisään, kehossa alkaa nurkkien putsaus.
Pidempi paasto (3 päivää +) sitten on jo ihan hardcore lääke. Siinä saavat jopa syöpäsolut kyytiä.
En tiedä, miksi länsimaalainen tiede suosittelee syömään koko ajan. Olisiko osittain ruokateollisuuden lobbausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla n. 8:16 pätkäpaasto on luonnollinen ruokarytmini koko elämän, jolla voin parhaiten. Syön ekan kerran lounaan klo 12, sitten yhden välipalan n klo 16 ja kunnon iltaruuan klo 19 - 20. Tämä pitää nälän pois ja auttaa painonhallinnassa. Kun yritin alkaa syödä aamupalaa, lihoin heti, eikä minulla ole edes aamuisin nälkä.
N50+, normaalipainossa aina, ja syön kerralla ison määrän terveellistä kunnonruokaa
parantaako se myös sun auraa ja puhdistaa sun elimistöä
Oli varmaan vittuiluyritys, mutta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut pätkäpaastoilemalla nyt reilu 10kg. Ihan normaalia ruokaa syön, en todellakaan ketoile. MUTTA pidän myös lounaan kevyenä eli kalorithan tässä lopulta ratkaisee. Mutta ei tule iltasyöpöteltyä, kun lopetan syömisen klo19 ja olen syömättä n.16h
Niin ja lisään, että olen normaalipainoinen. En ollut juurikaan ylipainon puolella alkaessani laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tarkoitan virallisterveellistä ruokavaliota. Itselläni on nyt keto/vhh käytössä. Olen saanut painon putoamaan hyvin eikä ole nälkää. Saan 70 % päivän energiasta rasvasta. Hiilihydraatit ovat suurimmaksi osaksi 5-10% päivän energiasta.
joo eiköhän se tullut selväks että sinä ketoilet
tuskin olet oikeasti edes virallisia ruokasuosituksia koskaan noudattanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kysyikin kokemuksia pai-non-hal-lin-nas-ta.
Ketogeeninen ruokavalio otettiin käyttöön 1920-luvulla epilepsian hoitoon ja paasto on ollut ennen teollistumista ihmiselle normaali olotila. Eli nyt ei puhuta uusista trendeistä tai dieetistä vaan vuosikymmeniä pitkästä elintavoista.Painonhallintahan on nimenomaan sitä, mihin pitäisi sitoutua loppuelämäksi. Painonpudotukseen sopii toki dieetti, mihin ei ole tarkoitustakaan loppuelämäksi sitoutua. Sen dieetin jälkeen sitten vain pitäisi keksiä joku keino, jolla painoa hallitaan, ettei liho tuplasti takaisin.
Keton jälkeen hiilareita voi lisätä itselle sopivassa suhteessa ja muodossa kohtuullisesti.
Jos on puoli vuotta sokerittomalla ja viljattomalla ketolla, se muuttaa myös kehon sisäistä eläimistöä niin, ettei nälän tunne ole jatkossa niin vahva. Nykydieetissä on iso ongelma esimerkiksi candida, joka vaatii koko ajan hiilaria ja sokeria. Teoriassa sen pitäisi kadota kehosta 3kk viljattomalla, en ole tätä kylläkään itse kokeillut, joten en voi vahvistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään ihmedieetti. Eikä sitä ole tarkoitus lopettaa, se on terveellinen tapa syödä. Sen aloittaminen on juuri se elämänmuutos, jota peräänkuulutat.
tuokin vähän riippuu. jos on vaikka tehnyt jotain fyysisesti raskasta ja seuraavana aamuna herää nälkään, voi olla kidutusta kieltää itseltänsä syöminen
pätkäpaasto voi toimia niille jotka syö esim tavan vuoks vaikkei olis nälkäkään. tajuaa että vähemmälläkin syömisellä voi pärjätä
Pätkäpaasto on tarkoitus ajoittaa oman vuorokausirytminnmukaan. Siihen samaan perustuu vanha ohje, että ei pitäisi syödä enää illalla esim klo 18 jälkeen. Se vain sopii aamuvirkuille, jotka syövät jo aamupäivällä. Koska minä olen iltavirkku, minulle sopii iltapainotteinen syöminen.
Eli aamuvirkku voisi syödä pätkäpaastossa esim aamupalan klo 9, välipalan klo 13 ja päivällisen klo 17.
juu niin, pointti oli juuri ettei se välttämättä aina sovi
mutta jos sulla toimii niin kiva juttu
Muistan kun pätkäpaastoilu alkoi tulla suosituksi yli 10 vuotta sitten, siitä varoiteltiin kuinka vaarallista se on. Nyt se on hyväksytty strategia painonhallintaan/pudotukseen.