Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eronneen isän suru lapsen yo-juhlista

Vierailija
07.05.2025 |

Ainoa lapseni saa lakin nyt keväällä. Lapsen äiti järjestää lapselle juhlat entisessä yhteisessä kodissamme. Minä ja minun puoleni harvat sukulaiset emme ole sinne tervetulleita. Juhlat ovat aika isot ja ihan koko päivä kuulemma menee, joten ei kuulemma sovi että samana päivänä minä järjestäisin toiset juhlat. Kuulemma voidaan kuitenkin pitää joku tilaisuus joskus myöhemmin kesällä jos halutaan.

Olen tosi surullinen mutta en halua tehdä asiasta mitään draamaa lapselle kun hänen juhlansahan se on. Ja toisaalta äitinsä luona on enimmäkseen asunut. Onko tämä normaalia ja pitääkö vain kestää?

M53

Kommentit (277)

Vierailija
41/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kahdet juhlat samana päivänä, hyvin ehti. Minä järjestin miehen tyttärelle juhlat meillä, jonne kutsuttiin miehen sukulaiset. Äidinpuoleisille sukulaisille oli toiset juhlat. Minusta olisi ollut kohtuutonta jos minä olisin joutunut järjestämään juhlat myös mieheni eksän sukulaisille, joita en ollut koskaan tavannut.  Hyvin onnistui kahdet juhlat, ja oikeastaan paremmin, koska asunnot eivät niin tilavia olleet.

Vierailija
42/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi mennä sinne exäsi järjestämiin juhliin? Järjestät seuraavana iltana omille sukulaisille ja kavereille itse juhlat ja saat arvokasta aikaa lapsen ja läheistesi kanssa. 

Ja lapselle varmasti passaa, kun saa molemmat vanhemmat tyytyväiseksi ja saa juhlia kaikkien läheistensä kanssa ilman vaivaannuttavia kohtaamisia.

Sopikaa välinne eksäsi kanssa! Onhan se nyt tosi surkeaa nuorelle jos vanhemmat eivät pysty edes järjestämään juhlia yhdessä.

Nuori on todennäköisesti ihan tyytyväinen siitä, että äiti järjestää nuoren haluamat juhlat sovittuine tarjoiluineen. Nyt kun on hieman myöhäistä ryhtyä suunnittelemaan toivejuhlaa, joten miksi ihmeessä ap ei ole jo maaliskuussa sopinut lapsensa kanssa asiasta? Tulee tunne, että isä hoksasi, ettei ole tervetullut entiseen kotiinsa ja nyt pitää hakea sääliä, kun entinen rouva ei tottelekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulullehan sinä voit mennä ilman kenenkään lupia. Viet ruusun ja lahjan. 

Ei niitä lakituksia välttämättä ole koululla. Monet koulut pitävät nykyään lakitukset jossain isommissa tiloissa, kun koulun vanhaan jumppasaliin mahtuu lähinnä vain ne ylioppilaat. Itse olen ollut lakkiaisissa mm. Turun tuomiokirkossa ja isossa juhlasalissa. Tuo kirkossa ollut lakitus myös striimattiin nettiin, jolloin juhliin pääsemättömätkin pääsivät näkemään tilaisuuden. Mutta nuo tiedot selviävät kyllä siltä lapselta.

Vierailija
44/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Jää synttärit, rippijuhlat ja yo-juhlat väliin.

Joskus ihan hyvästä syystä näin. 

Yleensä on erittäin hyvä syy toimia kuten ap:n ex toimii. Ap ei tietenkään kerro sitä.

Vierailija
45/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muu kelpaa, niin ehdota, että maksat koko setin (pitopalvelu, tarjoilija, kukat, valokuvaus, kutsu- ja kiitoskortit ym.) ja pidätte yhteiset juhlat

Vierailija
46/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut rippijuhlissa jossa eroiskä toikkaroi umpihumalassa kirkossa, joku ääliö vielä kyyditsi iskän juhliin lapsen kotiin. Sieltä pääsi putkaan. Lapsi häpesi silmät päästään. 

Vierailija
47/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin sijaan lähestyisin nyt nuorta, että toivooko hän, että tulisit onnittelemaan ja tuomaan lahjan. Voit kertoa, että toimit hänen toiveensa mukaan. Väitän, että lapsesi arvostaa kyllä muistamistasi. Ja jos nuori sanoo äidilleen, että haluaa isän käyvän niin silliin isä käy juhlissa

Vierailija
48/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuleva ylioppilas itse haluaa? MIksei muka voi olla sitten kahdet juhlat, ei voi olla niin että vain toinen vanhempi voi asiasta päättää.

Myös puolisoni järjesti omat yo-juhlat lapsilleen, kun oli niin pahoissa riidoissa ex-vaimonsa kanssa. Mielestäni tosi surullista. 

Ylioppilailla on omat iltamenot, perinteisesti mennään luokan / koulun kanssa hyvään ravintolaan syömään ja juhlimaan. Sinne lähdetään hyvissä ajoin.

Kahdet sukulaispippalot ennen sitä, vain siksi että eronneet mutsi ja faija on riidoissa, on jo ajatuksenakin naurettava! 

Vierailija
49/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kysy nyt huvä ihminen se lapsen mielipide. Jos lapsi haluaa että järjestät erillisen juhlan niin sitten vaikka heti seuraavana päivänä.

"lapsi" 🙄 Ylioppilas on aikuinen.

Vierailija
50/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa eroperheissä ovat lasten vanhemmat yhdessä järjestäneet lastensa juhlat jossain vuokratussa juhlatilassa. Lapsen ei pidä kokea oloaan kiusaantuneeksi ja/tai surulliseksi sen takia, että toinen vanhempi ja hänen sukunsa on hänen tärkeänä päivänään suljettu ulkopuolelle hänen juhlastaan.

Vierailija
51/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isän vaimo nosti aikoinaan kauhean metelin siitä, ettei kukaan meistä lapsista halunnut häntä rippi- eikä yo-juhliinsa. Siihen oli syynä se että isä oli pettänyt äitiä tosi paskalla tavalla itseään yli puolet nuoremman naisen kanssa ja sitten vaan yhtenä päivänä katosi ja jätti perheensä kuin nallit kalliolle ja muutti naisen luo. Myöhemmin menivät naimisiin. Mua ja sisaruksiani ei paljon kiinnostellut kutsua tota naista juhliimme eikä oltais kutsuttu isääkään ellei äiti olis puoliksi pakottanut. Inhottava tilanne. Veljeni ja sisareni eivät kutsuneet isää häihinsä, minä kutsuin mutta hän ei tullut. Lastenlapsiaan ei ole nähnyt koskaan face to face.

Vierailija
52/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin haluaisit mitään itse järjestää. Odotat että exäsi järjestää ne sinun suvullesi. Eikö niin?

Vierailija
53/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on aivan sairasta, että vanhempi ei pysty tuon vertaa ajattelemaan lastaan itsensä ohi, edes hänen hienona juhlapäivänään. Mun äiti oli valitettavsti yhtä itsekäs, ja isäni ei päässyt rippijuhliini eikä yo-juhliin. Voit arvata, millaisen mielen se jätti äidistä. Ikinä en voi täysin antaa anteeksi sitä, miten itsekäs hän oli. Ongelman hän teki myös omissa häissäni, kun isän vaimo ei olisi kuulemma saanut kunniaa istua eturivissä. Sanoin, että isän vaimo jos joku, on siihen eturiviin kuuluva ihminen. Hän yritti haukkua heitä, mutta kohdistui häneen itseensä äitinä lopulta - pilkka osui omaan nilkkaan olen pahoillani etenkin lapsesi puolesta, toivottavasti pääsette pitämään vaikka jonkin yhteisen kivan hetken jossa juhlitte, vaikka ei se tuota korvaa mitenkään. 

Lopettakaa itsekkäät ahnaat mammat tuo käytös, lapsi edelle edes hänen päivänään!<

No sanotaanko nyt tähän väliin, että meillä myös lapsen isä ei ole osallistunut kuluihin ja vaivaan juhlissa, ja se ärsyttää minua. Lapseni on kuitenkin omaa ärsytystä tärkeämpi, eikä tulisi mieleenkään olla kutsumatta oman kiukun takia juhliin. Noita yo-juhlia ei varmaan ihan joka viikko ole, joten ei nyt mamma varmasti konkurssiin mene. Lapsi edelle. Tsiisus mitä porukkaa. Ei ihme että niin moni lapsi kärsii ja oireilee vanhempien eroa. 

Vierailija
54/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin sijaan lähestyisin nyt nuorta, että toivooko hän, että tulisit onnittelemaan ja tuomaan lahjan. Voit kertoa, että toimit hänen toiveensa mukaan. Väitän, että lapsesi arvostaa kyllä muistamistasi. Ja jos nuori sanoo äidilleen, että haluaa isän käyvän niin silliin isä käy juhlissa

Harmittaa särkeä sinun unelma.Todellisessa elämässä se ei noin mene.

Vierailija
55/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene koulun yo-juhlaan kukkien kanssa. Kun lakit on painettu päähän, kaikki siirtyvät aulaan tai ulos missä vieraat onnittelevat, haalaavat jne. 

Sovi jollekin päivälle, että viet lapsesi ja ne muutamat sukulaiset syömään. Kaikille parempaa Seppälää päälle, tilaat skumppapullo pöytään ja annatte lahjat. Voin kertoa, että tuolleen yhdessä illastamalla teillä on paljon hauskempaa, kerkeette oikeesti kuulla kaikki kuulumiset ja varmasti pääset halvemmallakin mitä juhlia järjestämällä.

Vierailija
56/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa eroperheissä ovat lasten vanhemmat yhdessä järjestäneet lastensa juhlat jossain vuokratussa juhlatilassa. Lapsen ei pidä kokea oloaan kiusaantuneeksi ja/tai surulliseksi sen takia, että toinen vanhempi ja hänen sukunsa on hänen tärkeänä päivänään suljettu ulkopuolelle hänen juhlastaan.

Entä jos lapsi ei halua "toista sukua" paikalle? Esimerkkinä: serkkuni ex on juoppo. Hänen sukulaisensa vähättekevät isän toimintaa, ihan vahinkohan se oli, kun jäi kiinni rattijuoppoudesta lapsi kyydissä. Oli kolmas käry. 

Voi olla ties mitä ongelmia taustalla. Siksi en suosittele, että ap ryntää paikalle, mikäli lapsi ei sitä itse toivo. Aloituksessa on ihan liian vähän tietoa, jotta voisi ottaa kantaa. Tietysti sekin mahdollisuus on, että ap:n ex on hankala ihminen. 

Vierailija
57/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa taas ei, koska yleensä kaikki vaiva jää äidille, isä perheineen saapuu paikalle ja ryhtyy kehumaan, miten on järjestänyt juhlat.

Nuori ei välttämättä lainkaan halua isän tätejä ja setiä paikalle, siis niitä, joita ei ole nähnyt 16 vuoteen.

Vierailija
58/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin ex halusi väkisin järjestää omalle suvulleen omat juhlat. Ei suostunut menemään ex:n järjestämiin.

Eli toisin päin. 

Vierailija
59/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yo-juhlia oikeasti niin kauhean paljon koko ajan, että pitää mammojen jo kiukutella kuluista ja kostaa lapselle se. Jos isä on typerys, eikä osallistu edes kuluihin, niin siitäkin huolimatta miettisin enemmänkin lastani. Uliuli jouduin maksamaan tarjottavat, mutta hei haloo, lapsen tärkeä päivä ja totta kai kutsun sinne exäni ja sukulaisia sieltä. 

Miettikää asiaa hetken, kenelle te oikeastaan kostatte? Yo-ikäinen on kohta jo niin iso, että tämä on varmasti mammalle viimeinen uhrautuminen lapsensa takia pystyisittekö sen verran joustamaan itsekkyydestänne?

Meillä on exä joka vain marssii paikalle maksamatta, mutta en jaksa oikeasti vetää ihan kauheaa showta siitä, että minä tein kakun ja kahvit. :D

Vierailija
60/277 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin ex halusi väkisin järjestää omalle suvulleen omat juhlat. Ei suostunut menemään ex:n järjestämiin.

Eli toisin päin. 

Lisään, että nämä oli toki eri päivinä. 

Ylioppilaalla on kiire tapaamaan kavereitaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi