Ahdistaa jo äitienpäivä kun täytyy mennä anoppilaan, missä kaikki miehen sukulaiset haukkuu minun leipomiset.
Leivon kahvileipiä ja täytekakun töiden jälkeen viikolla. Lauantaina ajetaan 340 km miehen kotipaikkakunnalle. Viedään leivonnaiset, äitienpäivälahjat ja viikoksi valmiita ruokia anopille. Siellä siivotaan koko talo, saunotetaan ja kylvetetään anoppi. Sunnuntaina koko miehen suku tulee mummilaan kahville ja minä tarjoilen leipomisiani. Joku suolainen piirakka pellillinen, jossa sieniä tai kylmäsavulohta, täytekakkuja pari kappaletta, kinuskipaloja, korvspuusteja, pikkuleipiä ja tuulihattuja, joihin teen täytteet ja vispaan kermat sunnuntaina aamulla. Juomiksi kahvia ja limuja, kuoharia ja liköörejä. Minä ja mies ei juoda alkoa, mutta anopille ja miehen sukulaisille maistuu.
Kun vieraat tulee mummilaan alkaa valitus: miten täällä on p*sk*ista ette sitten viittineet siivota; ai jaa ei ol viälä kahvia pöydässä, ootta tulleetkin nukkumaan. Ja sitten kahvipöydässä alkaa kommentointi: hyi miten imelätä, meiän perttu ei tykkää elä syö perttu imelätä torttua, kauhia miten on imelää kermavaahtoa en tykkää imelästä miksei oo vehnästä, muori tykkäis niin vehnäsestä miksei oo enempi vehnästä?
No olihan siinä mun korvapuustit.
Hyi kauhee miten paljon voita sokeria ja kanelia. Oot ihan pilannu nämä korvapuustit, mikset laittanu vehnästä kun muori niin tykkää vehnäsestä.
ja hyi en syö sieniä tiäkkö Lorvinsuolla kuolj kolme kun söivät sieniä ette työ hesalaiset ymmärrä sieniä, en syö eläkä anni laita muorille piirakkaa siinä on sieniä ei tiijä mitä on hesalaiset poimineet.
Ja kun vieraat on lähteneet, siivotaan taas paikat ja lähetään ajelemaan 340 km takaisin kotiin.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen imelää. Teitsä pullat aasia twistillä?
Imelä tarkoittaa makeaa esim pohjanmaan murteissa.
Tää ei ollut Pohjanmaa ap::n mukaan
Mie en leivo mittää imellyksii koska en taho lihottaa anoppii enkä itteeni tai muitakaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmeessä mene! Tekeydy kipeäksi, aloita jo tänään, niin et voi leipoakaan. Lähetät miehen mukana vain terveiset ja onnittelut- Sunnuntai-iltana toivut. Ei äitienpäivä saa painajainen olla. Onko puolisosi muuten Pohjanmaalta?
Ei ole Pohjanmaalta. Ihan toiselta puolelta maata.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko opetella tekemään parempia leivoksia mitkä kelpaa muille. Jos itse joudut syömään mielestäsi pahaa ruokaa niin aivan vaasti tuot sen esille. En hetkeäkään usko että söisit kiitollisena ja ylistäisit sitä ruokaa jos et siittä tykkää
ÄÄLIÖ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imelä on imelää eli äklömakeaa joka paikassa. Ällöttää ihan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä imelä tarkoittaa?
banaali, siirappinen, äitelä, nyyhky-, kyynelehtivä, mauton, haaveileva, sentimentaalinen, tunteellinen, tunteileva, ällöttävä, hienosteleva, sievistelevä, teennäinen, sirosteleva, sokerinen, siirappimainen.
Imelän perusmerkitys on 'liian makea, äitelä', ruotsiksi 'sötaktig, söt, (söt)sliskig, sirapssöt'. Jos jälkiruokaa sanotaan imeläksi, kyseessä ei luultavimminkaan ole kehu.
Anteeksi Ap, mutta mä olen nauranut täällä yksikseen varmaan 10 minuuttia sun aloitusta
Ihan mahtavaa porukkaa sulla on suvussa miehen puolelta!
Jos olisin sinä, niin aina äitienpäiväiltana kokoontuisin kavereitten kanssa baariin vertaistukea varten
Silloin sullekin varmaan valkenisi tämän kauhean kokemuksen hauska näkökulma
Minulla on samanlainen miniä. Kantaa kaikkiin juhliin omia leipomuksiaan, vaikka olen kieltänyt. Osaan itse leipoa, ei ole tarpeen kuljettaa tuntikaupalla kermakakkuja. Mutta ei käy, aina tulee kassikaupalla pikkaisen muotopuolia korvapuusteja, lässähtäneitä kakkuja ja kummallisia kookospipareita, joista ei ole varma, voiko niitä edes syödä. Raivaa pöydästä minun tarjoiluni, laittaa omansa tilalle ja kehuu, miten nyt on nisua ja vehnästä eikä mitään marjamuffinsseja.
Mikä teidät miniät saa toimimaan noin? Miksi täytyy tuoda pahanmakuisia ja vähän epäonnistuneita leipomuksia miehen suvun kaikkiin juhliin ja tarjoilla niitä kuin antaisi armollisesti maistaa taivaanmannaa ja pelastaa tilaisuuden, kun talon tarjoilut on niin surkeita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollaista pari päivää miehen mieliksi kestää jos mies on mukava ja varakas.
Ei kestä. Munaton nysväke joutaa luiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi Ap, mutta mä olen nauranut täällä yksikseen varmaan 10 minuuttia sun aloitusta
Ihan mahtavaa porukkaa sulla on suvussa miehen puolelta!
Jos olisin sinä, niin aina äitienpäiväiltana kokoontuisin kavereitten kanssa baariin vertaistukea varten
Silloin sullekin varmaan valkenisi tämän kauhean kokemuksen hauska näkökulma
Ikävää kun apn lapset eivät tule hänen luonaan käymään ja muista äitiään.
Onko miehesi ainoa lapsi? Jos ei, olkoon jatkossa muiden vuoro.
Jos muu ei auta, laita kipsi jalkaasi, et voi siivota, kokkaaminenkin vaikeaa.
Itsekin olen opetellut rajojen asettamista vasta vanhemmalla iällä. Useinkaan en pysty vain sanomaan EI, silloin kerron puolitotuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen miniä. Kantaa kaikkiin juhliin omia leipomuksiaan, vaikka olen kieltänyt. Osaan itse leipoa, ei ole tarpeen kuljettaa tuntikaupalla kermakakkuja. Mutta ei käy, aina tulee kassikaupalla pikkaisen muotopuolia korvapuusteja, lässähtäneitä kakkuja ja kummallisia kookospipareita, joista ei ole varma, voiko niitä edes syödä. Raivaa pöydästä minun tarjoiluni, laittaa omansa tilalle ja kehuu, miten nyt on nisua ja vehnästä eikä mitään marjamuffinsseja.
Mikä teidät miniät saa toimimaan noin? Miksi täytyy tuoda pahanmakuisia ja vähän epäonnistuneita leipomuksia miehen suvun kaikkiin juhliin ja tarjoilla niitä kuin antaisi armollisesti maistaa taivaanmannaa ja pelastaa tilaisuuden, kun talon tarjoilut on niin surkeita.
Miniät on mielestään aina hienompia ja osaavat paremmin kuin miehen huono äiti ja suku. Kumma kun naiset nai aina alaspäin jostain epäkelvosta suvusta. Täällä ei koskaan kirjoita hyviin naimisiin menneet naiset.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas naurattaa tämä, meilläkin on sukulainen joka raahaa kaikkea kylmäketjultaan jännittävää kysymättä ja pyytämättä joka kokoontumiseen. Hän tosin haukkuu itse kaikki leipomuksensa, ei ole muiden tarvinnut.
Mä järjestin äitini kanssa miehen suvulle lasteni synttärijuhlia monta vuotta. Aina oli täytekakut, mokkapalat ja muut piiraat pöydässä. Kukaan ei ikinä kehunut.
Sitten alkoi ero häämöttään ja viimeiset juhlat olivat sellaiset, että kaikki ostettiin valmiina: pullat, täytekkku, keksit jne. Tällöin anoppini äityi kehumaan vuolaasti. Että otti päähän.
En haluaisi täytekakkua mitä on päiväkausia kärrätty pitkin maita ja mantuja.
osta paikkakunnalta leipomosta jälkiruoka tai vie Domino-keksejä
Hittojakos nait kieron savolaisen.
Vierailija kirjoitti:
Mä järjestin äitini kanssa miehen suvulle lasteni synttärijuhlia monta vuotta. Aina oli täytekakut, mokkapalat ja muut piiraat pöydässä. Kukaan ei ikinä kehunut.
Sitten alkoi ero häämöttään ja viimeiset juhlat olivat sellaiset, että kaikki ostettiin valmiina: pullat, täytekkku, keksit jne. Tällöin anoppini äityi kehumaan vuolaasti. Että otti päähän.
Äiti on aina oma rakas perheenjäsen, rouvan ilo ja apu. Anoppi ilkeä noita-akka ja mieskin sika. Ja nainen itse sen valitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta imelätä ei. Imelää eli makiaa se on Pohjanmaalla.
Ap, kasvata selkäranka.
Sä ja sun ukko ootte tossuja ukkosi muille sukulaisille.
Nyt on liian myöhästä perua tämän vuoden hölmöilyt, mutta voit mainita kahvipöydässä että ens vuonna joku muu saa vetää ruljansson läpi.
Sikulaiset kehtaa aukoa päätään koska oot ihan liian kiltti.
Kerro ap, miten typerä täytyy olla ihmisen, että se leipoo ja siivoaa, vaikka tietää, että saa haukut? ihan oikeasti, ei kai tuollaista olekaan?
Minä sinuna kävisin kuvauttamassa pääni. Jotain vikaa siellä täytyy olla.
Provo.