Ahdistaa jo äitienpäivä kun täytyy mennä anoppilaan, missä kaikki miehen sukulaiset haukkuu minun leipomiset.
Leivon kahvileipiä ja täytekakun töiden jälkeen viikolla. Lauantaina ajetaan 340 km miehen kotipaikkakunnalle. Viedään leivonnaiset, äitienpäivälahjat ja viikoksi valmiita ruokia anopille. Siellä siivotaan koko talo, saunotetaan ja kylvetetään anoppi. Sunnuntaina koko miehen suku tulee mummilaan kahville ja minä tarjoilen leipomisiani. Joku suolainen piirakka pellillinen, jossa sieniä tai kylmäsavulohta, täytekakkuja pari kappaletta, kinuskipaloja, korvspuusteja, pikkuleipiä ja tuulihattuja, joihin teen täytteet ja vispaan kermat sunnuntaina aamulla. Juomiksi kahvia ja limuja, kuoharia ja liköörejä. Minä ja mies ei juoda alkoa, mutta anopille ja miehen sukulaisille maistuu.
Kun vieraat tulee mummilaan alkaa valitus: miten täällä on p*sk*ista ette sitten viittineet siivota; ai jaa ei ol viälä kahvia pöydässä, ootta tulleetkin nukkumaan. Ja sitten kahvipöydässä alkaa kommentointi: hyi miten imelätä, meiän perttu ei tykkää elä syö perttu imelätä torttua, kauhia miten on imelää kermavaahtoa en tykkää imelästä miksei oo vehnästä, muori tykkäis niin vehnäsestä miksei oo enempi vehnästä?
No olihan siinä mun korvapuustit.
Hyi kauhee miten paljon voita sokeria ja kanelia. Oot ihan pilannu nämä korvapuustit, mikset laittanu vehnästä kun muori niin tykkää vehnäsestä.
ja hyi en syö sieniä tiäkkö Lorvinsuolla kuolj kolme kun söivät sieniä ette työ hesalaiset ymmärrä sieniä, en syö eläkä anni laita muorille piirakkaa siinä on sieniä ei tiijä mitä on hesalaiset poimineet.
Ja kun vieraat on lähteneet, siivotaan taas paikat ja lähetään ajelemaan 340 km takaisin kotiin.
Kommentit (340)
Kun löydät itsesi omituisesta vankilasta, kysy mitä miehesi tekee ja jättää tekemättä kuviossa. Vaihtakaa roolit. Aina asiat etenee kun roolit konkreettisesti muutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko opetella tekemään parempia leivoksia mitkä kelpaa muille. Jos itse joudut syömään mielestäsi pahaa ruokaa niin aivan vaasti tuot sen esille. En hetkeäkään usko että söisit kiitollisena ja ylistäisit sitä ruokaa jos et siittä tykkää
Vedä vïttu päähäs ja vetäse ittes vessasta alas.
Minulla on iso suku. Voin sanoa etten ole kenenkään kanssa niin läheinen kuin olisi mukavaa olla. Kuitenkaan en ole yhdenkään kanssa minkäänlaisissa huonoissa väleissä. Hyvä tahto vallitsee ja naurua riittää kun tavataan. Sama miehen sukuun. Tällä on menty muutama vuosikymmen ja varmaan loppuun saakka. Pidän tilannetta parempana kuin valheiden takana lymyilemistä, välttelyä tai jotain välien katkaisuja. Siskoni mies on kaikista vaikein henkilö, kaikille muuten, mutta hänenkin kanssa voin jutella ja jopa sopia asioita, ja tehdä pieniä palveluksiakin. Kyllä hänen käytöksensä minulle riittää, kun ei ole oma mies.
Kylmät salaatit sopivat kauhean harvoille, eikä talvella oikein kenellekään. Niitä kun vedät olet pitkällä aikavälillä itsekin täynnä kylmää vettä ja ruuansulatuksesi jäähtyy ja hidastuu.
Kylmien ruokajuomien nauttimien ei ole kenenkään ruuansulatukselle sopivaa.
Huoltiksen kahvi viimeistelee junttauksen, ei kerkiä imeytyä esim. raudat.
No nyt tuli sellaista huuhaata, että et usko itsekään.
Liian vähän on ketjuissa käänteitä jotka johtavat ABC:n haukkumiseen. Myötäilen minäkin että terveyden tuhoja ovat jos jotain muuta kuin vesimelonia lautaselle sieltä lapat!
Vein kanoille pihalle ABC:n ja Elosen ruuanjämät ja leivonnaiset. Eivät olleet vanhoja vaan samalta päivältä. Yksikään kana ei koskenut eikä suostunut laittamaan muruakaan suuhunsa haisteltuaan ne. Siis koko porukka väisti niitä. Jouduin siivoamaan ne pois aamulla.
Kyllä kertoo tyhjentävästi että kannattaako ihmisen näitä syödä.
Kun annan kanoille itse tekemääni tai lähileipomon herkkuja, menee muutama minuutti ja kaikki katoaa kanojen suihin. Tappelevat niistä. Kanoilla on kyky haistaa vaaralliset säilönta- tai lisäaineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt ap oikein, että sulla on asiasta paha mieli? Mitä teet yleensä asioille, jotka ei suju ja ketuttaa?
En tee niitä. Yleensä.
Mutta.
ja se on iso mutta
anoppi on vanha ja lähes liikuntakyvytön kodin ulkopuolella. Miehen sisarukset hoitaa häntä ja hänen asioitaan vuoden jokaisena muuna päivänä.
Mulle ja miehelle jää oikeastaan vain tämä äitienpäivä ja syntymäpäivä, jolloin vieraillaan hänen luona. Hän tulee iloiseksi vierailuista eikä hauku minun ruokia tai leipomuksia. Toki hän on jo aika dementoitunut, eli aina ei saa hänestä selvää.
Minua ahdistaa miehen sisarusten ja muun suvun käytös. Heille ei kelpaa juurikaan mikään. Kaikki on liian imelää eli makeaa, outoa, sieniä tai äyriäisiä, vihanneksia tai hefmdelmiä mitä he ei syö. Tiedän myös että minun tapani ärsyttävät. Kuorin perunat ennen keitt
Ap, onko noista miehen valittavista sukulaisista sulle muuten mitään iloa? Oletko heidän kanssa mitenkään muuten tekemisissä, vierailetteko toistenne luona? Vai onko se vain kerran vuodessa äitienpäivänä tuo tapaaminen? Ja ehkä satunnaisesti, jos menette vaikka anoppia tapaamaan kesällä ja joku miehen sisarus siellä sitten sattuu olemaan?
Jos asia on noin, niin mä tekisin seuraavasti. Leipoisin anopille minitäytekakun, esim. kääretortun, jonka pätkäisisin puoleksi, puolet jättäisin itselle kotiin ja toinen puoli kermalla päällystettynä anopille, sinulle ja miehellesi äitienpäiväksi. Leikkaisin tuon kakun kahvipöytään valmiiksi kolmeen osaan, teidän kolmen lautasille. Koristelisin vielä vaikka mansikoilla ja mustikoilla.
Muu tarjoilu sitten vaikka kaupan lihapasteijoita suoraan uunista, kaupan perinteistä pullapitkoa, dominokeksejä, mariannekeksejä, Riitan herkun pieni täytekakku. Sitten kun käydään pöytään, niin ilmoittaisin sitten vaan, etten nyt sitten tehnytkään kakkuja muille kuin anopille ja itselle, koska ne ei teille aiempina vuosina ole maistuneet. Hymyilet leveästi, olet kovasti huolestunut, jos joltain loppuu kahvi ja rynnistät hakemaan viivana lisää. Ja lyöt hampaasi kiinni omaan kakunpalaasi ja toteat anopille, että maistuuko. Jos siinä sitten nämä ilkeät sukulaiset sanovat, että törkeää tämmöinen, ettei heille ollutkaan nyt itse tehtyä kakkua, niin sanot siihen, että ovat niin monta kertaa moittineet leipomuksiasi, niin ajattelit, että josko se kaupan tarjonta maistuisi paremmin.
Asiahan on niin, että kakkusi ovat olleet aiempina vuosina todella hyviä ja sekös noita sukulaisia harmittaa. Ovat niin juntteja, että kiusaavat. Koittavat painaa maan rakoon sinua, jonka elämä on erilaista (ja ehkä parempaa) kuin heillä. Pistä asialle stoppi. Arvostavat sinua sen jälkeen enemmän. Anopille voit sanoa, että vastaedeskin todella mielelläsi leivot anopille kakkuja <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä viedään anoppi ABC:lle. Samalla saa koko porukka lounasta syödäkseen.😋
Nyt on taidettu löytää junttiuden huippu :D
Jaa, mutta jos kaikki ovat iloisia ja tyytyväisiä yhdessä, on tosi hieno ratkaisu tämä.
Eikä kenenkään kädet rasitu taikinoiden teossa ja perunoiden kuorimisessa.
- Ajattele: aikuisinakin lapset muistelee lapsuuden onnellisia äitienpäiväreissuja ABC:lle.
Hitto miten tyhmä aloittaja, anoppi voisi siivoututtaa asuntonsa ihan omilla lapsilla, niiden kuuluu tarjoilut hommata. Mietis vähän toimintaasi!
Vierailija kirjoitti:
Kylmät salaatit sopivat kauhean harvoille, eikä talvella oikein kenellekään. Niitä kun vedät olet pitkällä aikavälillä itsekin täynnä kylmää vettä ja ruuansulatuksesi jäähtyy ja hidastuu.
Eri, mutta noinhan se on. Jos suolisto saisi päättää, niin meidän ruokailut ja juomat olisi ihan erilaisia. Mikä järki vaikkapa limsoissa tai kammottavissa jäätelömassoissa, jotka kuitenkin on valtavirtaistettu?
Eiköhän se paree oo olla kokonaan menemäti kuin riitelemään miehen sisarusten kanssa?
Mikä pakkomielle miehellä juuri äitienpäivänä mennä tai sitten päinvastoin, arkea hoitavilla sisaruksilla tulla äitienpäivänä, pitäisivät oman perheensä juhlat ja vapaapäivän hoidosta.
Vuodessa on n 50 viikonloppua.
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi. Mitä itse saat tuosta sirkuksesta?
Ap:n kannattaa jatkossa jättää muonitus miehen sukulaisille. Toinen vaihtoehto on jäädä kotiin sinä päivänä. Järjestääkö kukaan äitienpäivän viettoa Ap:lle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta noinhan se on. Jos suolisto saisi päättää, niin meidän ruokailut ja juomat olisi ihan erilaisia. Mikä järki vaikkapa limsoissa tai kammottavissa jäätelömassoissa, jotka kuitenkin on valtavirtaistettu?
Jep, luulen että kansa sairastaa näin mittavasti ruokien ja löhöilyn vuoksi. Nyt kun työ ei ole enää niin raskasta kuin vaikka vanhoina aikoina pyykkäreillä tai pyramidin rakentajilla, voisi juuri järkeistää syömiset todella terveellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen imelää. Teitsä pullat aasia twistillä?
Imelä tarkoittaa makeaa esim pohjanmaan murteissa.
Se katoava äidinkielen taito. Siitä aiheesta on kerrottu valtakunnan opäälehdessä ja muussa mediassa. Ei osata tavallisia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Ota rennosti, älä yritä niin paljon, sun ei tarvitse miellyttää ja näyttää omaa osaamistasi. Miehesi sukulaisille olet siis velipojan toinen vaimo ja tuskin edes tunnette toisianne. Mene sinne ihan omana itsenäsi, aitona, avoimena ja lämpimänä ihmisenä. Sun ei tarvitse vetää jotain täydellisen emännän roolia ja leipomuksillasi ostaa koko suvun suosiota. Osta leiposta valmiit pullat ja leipomukset ja kaupan pakastealtaaasta karjalanpiirakoita.
Edelleen epäilen kyllä provoksi, sen verran erikoinen tapaus tämä.
Epäkohteliaita ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä on olemassa. Osa käyttäytyy törkeästi. Näillä ei ole koskaan mitään hyvää sanottavaa kenestäkään. Ihmetyttää aviomies, joka ei puolusta vaimoaan. Siinä on varaa petrata.
Vierailija kirjoitti:
Vein kanoille pihalle ABC:n ja Elosen ruuanjämät ja leivonnaiset. Eivät olleet vanhoja vaan samalta päivältä. Yksikään kana ei koskenut eikä suostunut laittamaan muruakaan suuhunsa haisteltuaan ne. Siis koko porukka väisti niitä. Jouduin siivoamaan ne pois aamulla.
Kyllä kertoo tyhjentävästi että kannattaako ihmisen näitä syödä.
Kun annan kanoille itse tekemääni tai lähileipomon herkkuja, menee muutama minuutti ja kaikki katoaa kanojen suihin. Tappelevat niistä. Kanoilla on kyky haistaa vaaralliset säilönta- tai lisäaineet.
Vaari osti aikoinaan kalapullia. Olivat niin kamalan makuisia, että heitti lintujen ruokintapaikalle. Eivät kelvanneet edes variksille ja harakoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, MIKSI SINÄ LEIVOT EIVÄTKÄ ANOPIN OMAT LAPSET?
ODOTAN VASTAUSTASI.
ODOTAN EDELLEEN VASTAUSTASI.
Täällä jossain mianittiin, että miehen sisarukset käyvät siellä usein auttamassa, joten tästä syystä kauempaa tuleva Ap vastaa tarjoilusta juuri äitienpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen imelää. Teitsä pullat aasia twistillä?
Imelä tarkoittaa makeaa esim pohjanmaan murteissa.
Se katoava äidinkielen taito. Siitä aiheesta on kerrottu valtakunnan opäälehdessä ja muussa mediassa. Ei osata tavallisia sanoja.
Pohjanmaalla sanottiin sokeripalaa ennenvanhaan imeläpalaksi.
Ehkäpä uusperheellistymisen yleisyys vaikuttaa siihen, ettei ihmisiä tunnu kiinnostavan edes puolison lapsuuden ihmiset? Rajataan tosi tiukasti oma tila ja aika. Toki tuo suureellinen juhlien laittaminen kannattaa himmata, jos siellä ei kukaan nauti ajastaan. Kai siinä on edellisen vaimon aikana syntynyt kuvio, jolloin vaimo leipoo ja mies juottaa sisaruksia.