Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntojen ylitarjonta jarruttaa nyt vuokramarkkinaa: uusia asukkaita ei löydy entiseen malliin edes trendialueella Kalliossa.

Vierailija
07.05.2025 |

Ja lisää asuntoja valmistuu koko ajan. Hintakehitys näyttää tulevaisuudessa selvästi alaspäin. Kun muutenkin pk-seudun vetovoima hiipuu, niin ei hyvältä näytä jos joutuu kiireessä myymään.

https://www.talouselama.fi/uutiset/heikki-karu-omistaa-liki-40-asuntoa-…

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumo on laskenut pk-seudulla melkein 100euroa vuokrien hintoja. Yksiöitä mitä katsoin viime vuonna, saa 50 euroa halvemmalla, kaksioita 50-100e halvempia. Hintakehitys tapahtunut alle 2 vuodessa, joten pakko on ollut reagoida, koska vanhoilla hinnoilla ei ole ollut tulijoita.

Ärsyttää se kun jotkut jankkaa kuinka mikään ei ole muuttunut, kun itse jouduin seuraamaan noita hintoja ja olen nähnyt sen kehityksen ihan omin silmin. Todella uusia asuntoja ihan hyviltä asuinalueilta, niin vain hintoja on pudotettu monissa kohteissa.

Vierailija
42/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan aina sitä tunnetta, kun keinottelijoiden sijoitukset menee persiilleen🤣🤣

Kelarotta se siellä kolostaan uhittelee 🤣🤣

Mitä ihmettä? Itsekkin sijoitan kyllä, mutta toisin kuin asuntotyhmillä, mulla on tapana pistää rahat tuottoisiin sijoituksiin😅😅

Oot kyllä.höpsö.

Nyt kun asunnot ei mene kaupaksi, töitä ei ole ja Suomi uppoaa, uppoaa ihan kaikki. Vai höpsö näille heikoille talousasioille hurraa.

Siis täh?😅😅 Ei se sijoittaminen niin vaikeaa ole, osta kun on punaisella ja pidä kunnes vihreää. Tuottomahdollisuuksia löytyy myös taantumassa, sillä pörssit on niin reaalitaloudesta irrallaan

Juujuu, tää palsta on aina täynnä mammoja jotka möi pitconit ja änn vidiat huipulla... Ja alkossa kysytään viiskybäisenä aina paperit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata myöskään liikaa luottaa siihen, että voi korotella vuokria entiseen malliin. Minä ja kaverit viime vuonna irtisanottiin vuokrasopimukset ja muutettiin halvempiin. Me kaikki vuokralaiset emme sitten ole jotain raihnaisia vanhuksia tai mt kuntoutujia, meille ei ole mitään ongelmaa vaihtaa maisemaa. Joten makuuttakaa niitä kämppiä vaikka 10v, kun luulette että joku löytyy kusetettavaksi olipa vuokra mikä tahansa.

Kuşetettavaksi? Ihminen tarvitsee asunnon ja minulla sellainen on. Vuokrataso alueen keskiarvon mukaan. Vuokralaisina fiksuja tyyppejä.

Oletteko itse katsoneet, jäikö entinen vuokra-asuntonne tyhjilleen vai menikö se sittenkin. Aina olen saanut vuokralaiseni valita.

Vierailija
44/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrahinnat laskevat edelleen. Koska Kela ei maksa enää suuria vuokrarahoja. 

Tästä seuraa asuntojen hintojen lasku. Lasku jatkuu edelleen. 

Jo yhdellä silmäyksellä näkee miten Kallion yksiöiden hinnat on tulleet alas viimeisien kuukausien aikana. Ja miten hintapyyntöjä on laskettu, kun kauppa ei käy. Takavuosina hintakorjauksia myynti-ilmoituksissa ei ollut.

Ja vieläkään ei kannata maksaa pyydettyä vuokraa, vaan heittää vähintään -100e tarjous vuokraan. Itsellä tarttui. Nyt taka-töölössä pikku yksiössä 550e vuokralla. 650e pyydettiin aluksi. Oli ollut ilm. 10kk tyhjänä...

Vierailija
45/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nääh. Ei mulla ole ollut mitään vaikeuksia saada vuokralaisia. Toki mulla on normaaleja järkeviä asuntoja normaaleilla järkevillä paikoilla, ei mitään trendiasuntoja.

Mutta Kallio ei enää ole trendialue. Siitä on jo vuosikymmen, kun oli. Tai yli.

Jep. Itse asuin juuri yli kaksikymmentä vuotta Kalliossa, vuokralla. Olin onnellinen kun pääsin pois, vaikka muuttaessa se oli tosi nasta mesta ysärillä. Päästäkää minut pois Kalliosta...

Muutin Hermanniin. Tykkään kuin hullu puurosta, tässä on kaikki kohdallaan. Sijainti, asuinrauha, hiljainen talo, jne. Heruli on semmoinen lintukoto, ei kuulu ulkona kuin titityy :D, vaikka ollaan vielä kantakaupungin rajoilla.

Vierailija
46/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumo on laskenut pk-seudulla melkein 100euroa vuokrien hintoja. Yksiöitä mitä katsoin viime vuonna, saa 50 euroa halvemmalla, kaksioita 50-100e halvempia. Hintakehitys tapahtunut alle 2 vuodessa, joten pakko on ollut reagoida, koska vanhoilla hinnoilla ei ole ollut tulijoita.

Ärsyttää se kun jotkut jankkaa kuinka mikään ei ole muuttunut, kun itse jouduin seuraamaan noita hintoja ja olen nähnyt sen kehityksen ihan omin silmin. Todella uusia asuntoja ihan hyviltä asuinalueilta, niin vain hintoja on pudotettu monissa kohteissa.

Niin, pudotettu hintoja, jotka ovat olleet aivan tolkuttomia. Sellaisista summista joku 50 euroa pois on tietenkin parempi kuin ei mitään, mutta kalliita ne asunnot on.

Hekallakin on kallista. 900 euroa helkutin kuluneesta kaksiosta vanhassa lähiössä.

Vierailija
47/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja vieläkään ei kannata maksaa pyydettyä vuokraa, vaan heittää vähintään -100e tarjous vuokraan. Itsellä tarttui. Nyt taka-töölössä pikku yksiössä 550e vuokralla. 650e pyydettiin aluksi. Oli ollut ilm. 10kk tyhjänä..."

Aika rohkea neuvo ainakin sellaisille, joilla asuntoa ei ole ja sellainen olisi pakko saada. Vuokranantajana en tingi. Sitten kun asuntokauppaa teen, niin on eri juttu. 

Vierailija
48/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pudotettu hintoja, jotka ovat olleet aivan tolkuttomia. Sellaisista summista joku 50 euroa pois on tietenkin parempi kuin ei mitään, mutta kalliita ne asunnot on.

Hekallakin on kallista. 900 euroa helkutin kuluneesta kaksiosta vanhassa lähiössä.

Eipä ne mitään tolkuttomia ole olleet, ihan normikämppiä. Lumo on vain tullut siihen lopputulokseen, että hintataso on pudonnut, eivät halua makuuttaa asuntoja tyhjillään, noissa kohteissa mitä tarkkailin oli yksiöistä pudotettu noin 50 euroa, 750e noin 700e, jossain oli jopa 650e. En ole viimeaikoina katsonut onko pudonneet lisää, mutta alas tuli todella moni kohde, juuri tuon 50e, 700-800euron yksiöistä ja kaksioista, uusistakin kämpistä jotka oli jotain 10v sitten rakennettu.

Vierailija
49/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE 15/25: 

Ålandsbankenilla lunastuksia toteuttamatta 79 milj (18 % rahastosta)

OP-Vuokratuotto 5,6 % rahastosta

S-Pankki Asunto: 5000 euroon asti rahat saanut 100 % ulos

Aikamoinen rysäys tulossa kun nuo avaa lunastukset taas

Ei niitä avata ennen kuin koko rahasto-osuuden arvo on nolla. Jonkun täytyy se pitkä nousu maksaa. Rahastonhoitajien palkkiot on sidottu kuvitteelliseen arvoon, ei markkina-arvoon, joten asuntorahastot pysyvät kiinni, kunnes ne on palkkioina kupattu tyhjiin.

Vierailija
50/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata myöskään liikaa luottaa siihen, että voi korotella vuokria entiseen malliin. Minä ja kaverit viime vuonna irtisanottiin vuokrasopimukset ja muutettiin halvempiin. Me kaikki vuokralaiset emme sitten ole jotain raihnaisia vanhuksia tai mt kuntoutujia, meille ei ole mitään ongelmaa vaihtaa maisemaa. Joten makuuttakaa niitä kämppiä vaikka 10v, kun luulette että joku löytyy kusetettavaksi olipa vuokra mikä tahansa.

Kuşetettavaksi? Ihminen tarvitsee asunnon ja minulla sellainen on. Vuokrataso alueen keskiarvon mukaan. Vuokralaisina fiksuja tyyppejä.

Oletteko itse katsoneet, jäikö entinen vuokra-asuntonne tyhjilleen vai menikö se sittenkin. Aina olen saanut vuokralaiseni valita.

Asunnoista on nyt ylitarjontaa, kuten tuosta aloituksen jutusta selviää. Se tarkoittaa, että osa asunnoista jää vuokraamatta. Se näkyy väkisin vuokrissa.

Vierailija
51/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heka on nykyään kyllä kallis, etenkin suhteessa sijainteihin ja tasoon. Alkaa olla jo sillä rajoilla viitsisikö enää jättää hakemusta jos olisi muutto edessä. Hekan talot ovat aina niitä alueen rumimpia parakkeja huonoimmassa mikrosijainnissa, samalla rahalla alkaa saada jo muutakin.

Vierailija
52/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen myynnissä alkaa näkyä vilkastumista, kun korot ovat laskeneet. Voisi olla hyvä aika vetää ostohame päälle.

Asuntokauppa on jo näyttänyt elpymisen merkkejä, sanoisi asiantuntija. Samaa mantraa hoettu viime syksystä asti.

Vierailija
53/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vivuttajat menettää sijoituksensa.

Parasta mitä on tapahtunut sijoittajamaailmassa pitkään aikaan.

Homma meni jo aivan käsittämättömälle tasolle, sairaanhoitajat ja muut tavan duunarit vivuttelivat velalla sijoituskämppiä ja larppasivat asuntosijoittajaa. Tiktok täynnä sössöttäviä nenän kautta puhuvia bimboja jakamassa vaurastumisneuvoja 😂

Oho vähän lorahti öljyä taas viemäriin :)

Vierailija
54/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen myynnissä alkaa näkyä vilkastumista, kun korot ovat laskeneet. Voisi olla hyvä aika vetää ostohame päälle.

Asuntokauppa on jo näyttänyt elpymisen merkkejä, sanoisi asiantuntija. Samaa mantraa hoettu viime syksystä asti.

Ostohameen heiluttelijoilla menee vielä hameenhelmat korviin ja mummokalsarit hulmahtaa kaiken kansan nähtäville :)

Vierailija
55/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heka on nykyään kyllä kallis, etenkin suhteessa sijainteihin ja tasoon. Alkaa olla jo sillä rajoilla viitsisikö enää jättää hakemusta jos olisi muutto edessä. Hekan talot ovat aina niitä alueen rumimpia parakkeja huonoimmassa mikrosijainnissa, samalla rahalla alkaa saada jo muutakin.

Itse hain Lumolta kämpän, monestakin syystä. Jo se, että voin valita sen asunnon kätevästi netistä, hinta kohdillaan, nopeasti pääsee muuttamaan. Kaupungin asuntohärdelli ainakin täällä pk-sudulla on aikansa elänyttä tarjoamisineen, eikä ole minkäänlaista palvelua vaikkapa netissä jossa voi kohteita katsella. En tule käyttämään kaupungin palveluita enää koskaan, ne oli ihan hyviä joskus aikoinaan, nykyään ihan täyttä kuraa, eikä tätä päivää.

Muutenkin Lumolla on asiakaslähtöinen hyvä palveluasenne, kunnilla on niin huono asiakaspalvelu, en ole missään kohdannut yhtä ammattitaidotonta ja asiakasvihamielisiä ihmisiä kuin kunnilla, tulee tunne että olet joku ongelma ja ihmisisaastaa, niin sinua kohdellaan joka paikassa.

Vierailija
56/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ottaa huomioon tänä vuonna voimaan astuneet tulorajat, en ymmärrä kenellä on noihin varaa muuttaa.

Vierailija
57/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrahinnat laskevat edelleen. Koska Kela ei maksa enää suuria vuokrarahoja. 

Tästä seuraa asuntojen hintojen lasku. Lasku jatkuu edelleen. 

Jo yhdellä silmäyksellä näkee miten Kallion yksiöiden hinnat on tulleet alas viimeisien kuukausien aikana. Ja miten hintapyyntöjä on laskettu, kun kauppa ei käy. Takavuosina hintakorjauksia myynti-ilmoituksissa ei ollut.

Ja vieläkään ei kannata maksaa pyydettyä vuokraa, vaan heittää vähintään -100e tarjous vuokraan. Itsellä tarttui. Nyt taka-töölössä pikku yksiössä 550e vuokralla. 650e pyydettiin aluksi. Oli ollut ilm. 10kk tyhjänä...

Töölössä maksaa pieni yksiö helposti yli 100 000 ja vuokrataso jossain 600-700e hujakoilla, siitä kun maksaa vastikkeen 200eur kestää sijoittajalla maksaa parisataa vuotta ennekuin alkaa tuottaa voittoa.

Vierailija
58/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua muuttaa johonkin vanhaan hometaloon, sitä kunnat nykyään tarjoaa. Läävissä asuu ihmiset joilla ei ole mahdollisuus muuhun. Edellinen missä asuin oli todella vanha aikansa elänyt hirveässä kunnossa oleva, lisäksi se asuinalue oli todella levoton.

Jos olisin kunnalta taas hakenut asuntoa, minä yksinäisenä miehenä olisin saanut sen huonoimman mahdollisen asunnon, alueelta mihin kukaan muu työssäkäyvä normaali ihminen ei halua muuttaa. Sentakia hommasin asunnon yksityiseltä, ei tarvitse olla kunnan ja heidän keksimien kriteerien armoilla. Koen, että minäkin olen ansainnut sen, että saan asua rauhallisella alueella, hyväkuntoisessa asunnossa. Sitä ei minulle oltaisi kunnalla tarjottu, odostusajassakin olisin viimeisenä.

Vierailija
59/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE 15/25: 

Ålandsbankenilla lunastuksia toteuttamatta 79 milj (18 % rahastosta)

OP-Vuokratuotto 5,6 % rahastosta

S-Pankki Asunto: 5000 euroon asti rahat saanut 100 % ulos

Aikamoinen rysäys tulossa kun nuo avaa lunastukset taas

Ei niitä avata ennen kuin koko rahasto-osuuden arvo on nolla. Jonkun täytyy se pitkä nousu maksaa. Rahastonhoitajien palkkiot on sidottu kuvitteelliseen arvoon, ei markkina-arvoon, joten asuntorahastot pysyvät kiinni, kunnes ne on palkkioina kupattu tyhjiin.

Miksi ihmeessä ne avaisi jos saa pitää sijoittajien rahat itsellään ja kaikenlisäksi sijoittajathan maksaa sille rahastolle vielä lisää hallintokuluja. Ei ole rahastosta tuottoa saavan pankin etu avata sitä koskaan.

Vierailija
60/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vivuttajat menettää sijoituksensa.

Parasta mitä on tapahtunut sijoittajamaailmassa pitkään aikaan.

Homma meni jo aivan käsittämättömälle tasolle, sairaanhoitajat ja muut tavan duunarit vivuttelivat velalla sijoituskämppiä ja larppasivat asuntosijoittajaa. Tiktok täynnä sössöttäviä nenän kautta puhuvia bimboja jakamassa vaurastumisneuvoja 😂

"When the shoeshine boy gives you stock tips, it's time to get out of the market" Joka kerta