Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntojen ylitarjonta jarruttaa nyt vuokramarkkinaa: uusia asukkaita ei löydy entiseen malliin edes trendialueella Kalliossa.

Vierailija
07.05.2025 |

Ja lisää asuntoja valmistuu koko ajan. Hintakehitys näyttää tulevaisuudessa selvästi alaspäin. Kun muutenkin pk-seudun vetovoima hiipuu, niin ei hyvältä näytä jos joutuu kiireessä myymään.

https://www.talouselama.fi/uutiset/heikki-karu-omistaa-liki-40-asuntoa-…

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vivuttajat menettää sijoituksensa.

Parasta mitä on tapahtunut sijoittajamaailmassa pitkään aikaan.

Homma meni jo aivan käsittämättömälle tasolle, sairaanhoitajat ja muut tavan duunarit vivuttelivat velalla sijoituskämppiä ja larppasivat asuntosijoittajaa. Tiktok täynnä sössöttäviä nenän kautta puhuvia bimboja jakamassa vaurastumisneuvoja 😂

"When the shoeshine boy gives you stock tips, it's time to get out of the market" Joka kerta

Oli jo aikakin ravistella heikot oksat ulos markkinoilta

Vierailija
62/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on pesiytynyt nyt joku Lumon työntekijä kehumaan heitä. Vuokratakuut on heillä minimaaliset, niin kyllä sellainen vuokrissa näkyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne on pesiytynyt nyt joku Lumon työntekijä kehumaan heitä. Vuokratakuut on heillä minimaaliset, niin kyllä sellainen vuokrissa näkyy.

En ole Lumon työntekijä, asuin kunnan läävässä pitkään, läävä mihin ei suostuttu tekemään mitään ja vuokria korotettiin joka vuosi. Paras päätös minkä tein, irtisanoin sopparin ja hain asunnon yksityiseltä. Sain uuden asunnon n.10v valmistuneen, palvelut lähellä, uuden karhea jääkaappi ja astianpesukone, netti kuului vuokraan, parvekkeella. Olen vasta jälkikäteen tajunut kuinka minua hyväksikäytettiin, varsinkin siinä kuinka vastentahtoisia oltiin tekemään mitään karmeassa kunnossa olevalle vanhalle asunnolle.

Ymmärrän toki, että täällä on paljon sinunkaltaisia ihmisiä jotka on aivopesty valtion ja kuntien kaikkivoipaisuuteen, vaikka monet asuu aivan karmeissa ylihintaisissa kunnan läävissä joille ei suostuta tekemään yhtään mitään ennenkuin joku terveystarkastaja pakottaa. Lisäksi se kohtelu mitä sain ihan ihmisenä kunnalta oli ala-arvoista, viesteihin ei vastattu, neuvoa ei saanut, hyppyytettiin ties miten, ammattitaidotonta, vihamielisiä ihmisiä.

Vierailija
64/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on rakennettu viimeiset vuodet ihan hullun lailla, siis paljon. Varmaan muuallakin Suomessa. Ei ihme että nyt rakennusfirmoja kaatuu. Sama ravintoloilla, kaikkiin ostoskeskuksiin mm on rakennettu ihan järjettömän paljon ravintoloita, ravintolamaailmoja, ja nyt ravintoloilla menee huonosti. Sama toistuu kuin kasarilla ja ysärillä, kova vauhti päällä, rahaa jaetaan joka puolelle ja sit ollaan lamassa.

Vierailija
65/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, vuokrat vain ei ole laskeneet.

Olet väärässä, vuokrat on monilla laskeneet, koska olemme muuttaneet halvempaan. Toki voit katsella niitä ylikalliita kämppiä jotka on tyhjillään ja todeta kuinka mikään ei ole muuttunut. Katsotaan muutama vuosi vielä eteenpäin, kuinka kauan lompakko itse kullakin kestää makuuttaa kämppiä tyhjillään. Täällä missä minä asun, Lumo on laskenut perus yksiön ja kaksion hintaa vuodessa 50-100 euroon, katselin niitä asuntoja tarkkaan yhdessä vaiheessa, pk-seudulla asun. Noin vuoden yritti makuuttaa tyhjillään Lumo, kunnes tajusivat että kukaan ei ole tulossa.

Asunnon omistajat ei voi vuokrata asuntoa niin, että maksaa itse sen sinun asumisesta. Se on fakta.

No sitten on varmaan vaihtoehtona se, että maksaa itse kaikki kulut eikä saa mitään vuokratuottona. Tai yrittää myydä kämpän. Eihän nyt kukaan ole niin hölmö että huvikseen maksavat olemassa olevaa markkinahintaa korkeampaa vuokraa.

Vierailija
66/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallio😂😂😂. Ikiaikainen alkkisten ja narkkareiden ja thaihieromoiden kulmakunta, josta ituhipit yrittivät tehdä latentuoksuista idylliä.

Ainoa mikä siellä tuoksuu, on viikon putkeen ryypännyt Late.

Vierailija
67/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka muutin uuteen kämppään noin pari vuotta sitten, olen miettinyt että voisi taas muuttaa. Yksityisellä on monissa kämpissä mitä jo aikaisemmin katselin tullut vuokrat alaspäin. Vaikea sanoa mihin toi lasku pysähtyy, tännekään ei tullut vuokrannostoa, kun aivan selvästi halusivat pitää minut tyytyväisenä ja asukkaana.

En tiedä mitä vuokramarkkinoita ne ihmiset seuraa jotka kuvittelee, että vuokrat on pysyneet samoina. Ehkä juuri se sinun katselemasi yksi kohde jostain on, mutta noin yleisesti kun katsoo tiettyjä alueita vähän kattavammin, minä olen nähnyt hintojen putoavan monissa paikoissa. 

Vierailija
68/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Töölössä maksaa pieni yksiö helposti yli 100 000 ja vuokrataso jossain 600-700e hujakoilla, siitä kun maksaa vastikkeen 200eur kestää sijoittajalla maksaa parisataa vuotta ennekuin alkaa tuottaa voittoa."

Ei kaikki osta sijoituskämppiä lainarahalla. Meillä oli perheasunto ja yksiö. Yksiön vuokralaisen maksamalla summalla kattoi meidän asumiskulut sekä yksiön kulut.

Vierailija
69/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole Lumon työntekijä, asuin kunnan läävässä pitkään, läävä mihin ei suostuttu tekemään mitään ja vuokria korotettiin joka vuosi. Paras päätös minkä tein, irtisanoin sopparin ja hain asunnon yksityiseltä. Sain uuden asunnon n.10v valmistuneen, palvelut lähellä, uuden karhea jääkaappi ja astianpesukone, netti kuului vuokraan, parvekkeella. Olen vasta jälkikäteen tajunut kuinka minua hyväksikäytettiin, varsinkin siinä kuinka vastentahtoisia oltiin tekemään mitään karmeassa kunnossa olevalle vanhalle asunnolle.

Ymmärrän toki, että täällä on paljon sinunkaltaisia ihmisiä jotka on aivopesty valtion ja kuntien kaikkivoipaisuuteen, vaikka monet asuu aivan karmeissa ylihintaisissa kunnan läävissä joille ei suostuta teke

Minä olen kylläkin sijoittaja ja vuokranantaja.

Vierailija
70/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään seurannut oman kotiseudun vuokratarjontaa eikä kovinkaan ihmeellisiä kohteita ole. Eilenkin juuri törmäsin ilmoitukseen jossa on jäänyt kyllä remontti jos toinenkin tekemättä kokonaan kun kylppärin putket ruosteessa mikä antoi todella törkyisen kuvan koko kohteesta (tämä oli yhden vuokrayhtiön talo kokonaisuudessaan) joten tiedänpähän vältellä heitä jatkossakin.

Vierailija
71/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Töölössä maksaa pieni yksiö helposti yli 100 000 ja vuokrataso jossain 600-700e hujakoilla, siitä kun maksaa vastikkeen 200eur kestää sijoittajalla maksaa parisataa vuotta ennekuin alkaa tuottaa voittoa."

Ei kaikki osta sijoituskämppiä lainarahalla. Meillä oli perheasunto ja yksiö. Yksiön vuokralaisen maksamalla summalla kattoi meidän asumiskulut sekä yksiön kulut.

Yksiö Töölössä maksaa suunnilleen 200 000

Vierailija
72/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti käydä ihan tarkastamassa, kun katselin asuntoja viime vuonna Vantaalta. Nyt löytyi vapaita asuntoja lähes sata 0-750e hintahaitarilla. Löytyi jopa alle 600e asuntoja, vaikka se nyt olikin 599e. Eli tarjonta on huomattavasti kattavampaa ja hinnat ovat tulleet alas, tietyiltä alueilta ei kovin kauan aikaa sitten pystyi melkein sen 100e enemmän pyytämään, lisäksi tuolla oli nyt kaksioita samalla hinnalla mitä muutama vuosi sitten sai ainostaan yksiöitä tuohon hintaan.

Jos joku muu tietää muita yksityisiä kuin Lumo, niin kertokaa ihmeessä. Pienellä tarkistuksella voi jo todeta, että vuokrien hinnat on kyllä menossa alaspäin, tarjontaa, vapaita asuntojakin on edullisemmin paljon enemmän.

Vierailija
73/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata myöskään liikaa luottaa siihen, että voi korotella vuokria entiseen malliin. Minä ja kaverit viime vuonna irtisanottiin vuokrasopimukset ja muutettiin halvempiin. Me kaikki vuokralaiset emme sitten ole jotain raihnaisia vanhuksia tai mt kuntoutujia, meille ei ole mitään ongelmaa vaihtaa maisemaa. Joten makuuttakaa niitä kämppiä vaikka 10v, kun luulette että joku löytyy kusetettavaksi olipa vuokra mikä tahansa.

Kuşetettavaksi? Ihminen tarvitsee asunnon ja minulla sellainen on. Vuokrataso alueen keskiarvon mukaan. Vuokralaisina fiksuja tyyppejä.

Oletteko itse katsoneet, jäikö entinen vuokra-asuntonne tyhjilleen vai menikö se sittenkin. Aina olen saanut vuokralaiseni valita.

Olen eri, mutta ainakin oma entinen vuokrakotini oli vielä 5 kk poismuuttoni jälkeen tarjolla Vuokraturvan listoilla. 

Vierailija
74/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendialue?

Ihanaa havahtua päivin öin kun paloautot lähtevät matkaan.

Ei kiitos

Vierailija
75/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiö Töölössä maksaa suunnilleen 200 000

Ei maksa. 50 tonnia ostaa rahastot.

Vierailija
76/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on rakennettu viimeiset vuodet ihan hullun lailla, siis paljon. Varmaan muuallakin Suomessa. Ei ihme että nyt rakennusfirmoja kaatuu. Sama ravintoloilla, kaikkiin ostoskeskuksiin mm on rakennettu ihan järjettömän paljon ravintoloita, ravintolamaailmoja, ja nyt ravintoloilla menee huonosti. Sama toistuu kuin kasarilla ja ysärillä, kova vauhti päällä, rahaa jaetaan joka puolelle ja sit ollaan lamassa.

Vielä pyörii asuntosirkus velkarahalla. Taloja nousee kuin sieniä sateella. Asukkaiksi tarjolla ainoastaan papruttomia kelaturisteja veronmaksajien piikkiin erikoisosaajia. 70 000 joka vuosi otettu hintoja pitämään ylhäällä kanavoimaan valtion rahaa sirkukseen. 

Vierailija
77/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitus on tienata niin paremmin rahalle saa korkeakorkoisella tililläkin tuottoa kuin vuokraamalla. Rahalla on hinta ja vuokra-asunto on huono sijoitus nykyhinnoilla. Ihan sama mistä se raha tulee.

Vierailija
78/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain yksi asia joka pitää asuntojen hintoja ylhäällä. Työllisyys. Hallitus yrittää epätoivoisesti jakaa rahaa palkansaajille ja jatkaa valtavan virkaköörin ylläpitoa. Työttömyys on syksyyn mennessä 90-l laman lukemissa 15% ja kaikenlisäksi 90-l mittareilla huitelee työttömyys jo nyt 25% ja syksyllä 30%. Eli kun lasketaan työttömiksi kokonaan ja osittan työttömät, vastentahtoisesti osa-aikaiset. Ja kokoajan tulee maahan lisää työttömiä pelkästään ulkomailta.

Vierailija
79/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kalliossa kaksio vuokralla 1024€/kk :ssa hintaan. Sis. vesimaksun x 2. On ainakin vielä toistaiseksi löytynyt asukkaita. 

Vierailija
80/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on mahdollista?? Nää hesat piti olla muuttopositiivisia stadeja, ja rakennusliikket tahalleen piti huolen siitä ettei liikaa rakenneta jotta aina olisi jatkuva asuntopula ja asuntojen hinnat vaan nousisivat.

Asuntomarkkinoita haittaa nyt se, että elämä on liian epävarmaa. Ei tiedä saako pitää työpaikan ja mitä ympärillä tapahtuu ensi viikolla.  Työtön ei tiedä saako työtä ollenkan. Siinä on selitys.