Asuntojen ylitarjonta jarruttaa nyt vuokramarkkinaa: uusia asukkaita ei löydy entiseen malliin edes trendialueella Kalliossa.
Ja lisää asuntoja valmistuu koko ajan. Hintakehitys näyttää tulevaisuudessa selvästi alaspäin. Kun muutenkin pk-seudun vetovoima hiipuu, niin ei hyvältä näytä jos joutuu kiireessä myymään.
https://www.talouselama.fi/uutiset/heikki-karu-omistaa-liki-40-asuntoa-…
Kommentit (109)
Kaukana on ne ajat kun vuokranantajat katselivat vuokralaisia nenäänsä nyrpistellen. Ai että nautin.
Vierailija kirjoitti:
Trendialue?
Ihanaa havahtua päivin öin kun paloautot lähtevät matkaan.
Ei kiitos
Kaupunkialueella nyt vain on liikkeellä hälytysajoneuvoja. Mielestäni niihen ääneen tottuu nopeasti. Kun asuin lyhyen ajan toisessa kaupunginosassa, huomasin kaipaavani niitä. Niissä on jotain kodikasta.
Vierailija kirjoitti:
mulle tuli kelalta 2 s pitkä ohjeistus kuinka ja mitä asuntoja pitää hakea. hauskaa jos noilla saa asunnon, sitten pitää saada kelta vuokravakuus ja muuttokustannukset. lopulta pääsen asuntoon jonka vuokra on 10 e halvempi kuin nykyisen.
Muistini mukaan muutto on yksi niistä asioista, jotka ovat haitallisia sydämelle ja terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Tänne on pesiytynyt nyt joku Lumon työntekijä kehumaan heitä. Vuokratakuut on heillä minimaaliset, niin kyllä sellainen vuokrissa näkyy.
Minäkin olen huomannut saman.
Ei kukaan normaali yksityishenkilö muodosta niin tunnepitoista suhdetta yhteenkään vuokra-asuntojättiin että tulisi erikseen palstoille sitä promoamaan. Naurettava ajatuskin. Lumolla taitaa olla tullut pahasti takkiin viime aikoina ja joku mainostoimisto keksinyt sitten että tehdään tällaista sissimarkkinointia. Nuo aiheesta tehdyt kommentitkin ovat kuin tekoälyllä laadittuja (ja sen jälkeen kenties hieman arkikielisemmiksi muokattuja). Mainosmaisesti luetellaan kaikki mahdolliset edut mitä yhtiön vuokralainen mukamas saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne on pesiytynyt nyt joku Lumon työntekijä kehumaan heitä. Vuokratakuut on heillä minimaaliset, niin kyllä sellainen vuokrissa näkyy.
Minäkin olen huomannut saman.
Ei kukaan normaali yksityishenkilö muodosta niin tunnepitoista suhdetta yhteenkään vuokra-asuntojättiin että tulisi erikseen palstoille sitä promoamaan. Naurettava ajatuskin. Lumolla taitaa olla tullut pahasti takkiin viime aikoina ja joku mainostoimisto keksinyt sitten että tehdään tällaista sissimarkkinointia. Nuo aiheesta tehdyt kommentitkin ovat kuin tekoälyllä laadittuja (ja sen jälkeen kenties hieman arkikielisemmiksi muokattuja). Mainosmaisesti luetellaan kaikki mahdolliset edut mitä yhtiön vuokralainen mukamas saa.
Taitaa taas teillä viirata suht pahasti päässä salaliitto teorioineen, en ole Lumon työntekijä. Asuin kunnan hirveässä kunnossa olevassa yksiössä johon ei suostuttu tekemään mitään pyynnöistä huolimatta. Vuokraa nostettiin jatkuvasti, lisäksi kohtelu oli ala-arvoista. Minä olen vain todennut sen ihan omakohtaisesti kuinka yksityiseltä tosiaan voi saada ei ainoastaan hinta/laatu suhteeltaan parempaa vaan ihan oikeata palvelua, niin että homma hoituu, ei muuta kuin avaimet käteen ja kohti uutta kämppää. Sensijaan kunnan työntekijät eivät tiedä mitkä avaimet pitää palauttaa, ovat kaikinpuolin tylyjä, väittävät minun olevan vastuussa siitä että asunto on vanha, eivät vastaa yhteydenottoihin. Joudun konsultoimaan lakipalvelua ennenkuin ammattitaidoton kunnan työntekijä suostuu tekemään työnsä ja jättää minut rauhaan.
Teille se on järkyttävä yllätys, jos ette ikinä joudu tuollaisen kohteeksi, te luulette että kaikki mitä valtio ja kunnat tarjoaa on jotain priimaa. Jos olisin tiennyt kuinka paljon paremman asunnon saan samalla rahalla olisin irtisanonut kunnan läävä/roskis yksiön jo kymmenen vuotta sitten. Mutta jatkakaa toki teidän salaliittoja ja vähätelkää minun kokemuksia, koska kukaan ei voi kunnilta saada muuta kuin 10/10 palvelua, vaikka kokemukset ovat jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Töölössä maksaa pieni yksiö helposti yli 100 000 ja vuokrataso jossain 600-700e hujakoilla, siitä kun maksaa vastikkeen 200eur kestää sijoittajalla maksaa parisataa vuotta ennekuin alkaa tuottaa voittoa."
Ei kaikki osta sijoituskämppiä lainarahalla. Meillä oli perheasunto ja yksiö. Yksiön vuokralaisen maksamalla summalla kattoi meidän asumiskulut sekä yksiön kulut.
Jos tarkoitus on tienata niin paremmin rahalle saa korkeakorkoisella tililläkin tuottoa kuin vuokraamalla. Rahalla on hinta ja vuokra-asunto on huono sijoitus nykyhinnoilla. Ihan sama mistä se raha tulee.
Tarkoitus oli kattaa meidän asumiskulut ja niin tehtiin. Sillä säästöllä sijoitettiin muualle, ei todellakaan asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaukana on ne ajat kun vuokranantajat katselivat vuokralaisia nenäänsä nyrpistellen. Ai että nautin.
Täällä kehutaan että helposti löytyy asuntoja ja on valinnanvaraa. Hieno juttu. Yllätyn kyllä kuinka ihmisillä on varaa maksella tonnin vuokria kaksioista. Tuo on vain esimerkki, ei siis kaksi Kalliossa tms. Heti jos on viihtyisämmän näköinen asunto, niin 1300e. Järkyttäviä hintoja.
Minä yksityisenä laitan yksiöni vuokraksi 800 euroa (sekään ei Kalliossa, mutta Helsingissä) ja kyllä todellakin saan valita vuokralaiseni eikä toisinpäin.
Minulla yksiö Kalliossa meni muutama kk sitten ekalla näytöllä. Vuokra 980 €/kk. Sitä edellisellä kerralla kämpästä taisteltiin niin että se oli vuokranantajan näkökulmasta jo vähän hankalaa. Tällä kerralla ei ollut vastaavaa ylikuumentunutta taistelua vaan normaali määrä kiinnostuneita, useimmat sellaisia joille olisin voinut asunnon vuokrata. Asunto on perusbulkkia kauniimpi ja kodikkaampi - ehkä tämä vaikuttaa siihen että kysyntää on riittänyt? Olen kyllä kuullut joiltakin vuokranantajilta huhuja että vuokralaisen löytäminen ei ole enää yhtä helppoa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
"Ja vieläkään ei kannata maksaa pyydettyä vuokraa, vaan heittää vähintään -100e tarjous vuokraan. Itsellä tarttui. Nyt taka-töölössä pikku yksiössä 550e vuokralla. 650e pyydettiin aluksi. Oli ollut ilm. 10kk tyhjänä..."
Aika rohkea neuvo ainakin sellaisille, joilla asuntoa ei ole ja sellainen olisi pakko saada. Vuokranantajana en tingi. Sitten kun asuntokauppaa teen, niin on eri juttu.
Niin jos vuokra on vähän alakanttiin, ei tarvitse tinkiä, löytyy kyllä vuokralainen. Niin vaan meidänkin va sanoi, että vuosittain nostaa vuokraa, kun koronan jälkimainingeissa tähän muutettiin. 3 vuotta mennyt, eikä kertaakaan ole vuokra noussut, eikä voi noustakaan, koska olemme jo nyt ilmoittaneet, että sinä päivänä, kun hän ilmoittaa vuokrankorotuksesta, me irtisanomme vuokrasopimuksen. On mielummin pitämässä hyvät vuokralaiset ja tienaa n. 550€/kk nettona kuin että maksaisi vastiketta tyhjästä kämpästä.
Oikea kk-vuokra, niin vuokralainen löytyy aina. Minullakin muutama asunto vuokralla ja aina on löytynyt yhteisymmärrys vuokralaisehdokkaan kanssa molemmille sopivasta vuokrasta.
"Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 296 myös Helsingissä eikä sitä saa kuin opiskelukuukausilta."
https://www.kela.fi/ajankohtaista/opiskelijat-siirretaan-yleisen-asumis…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kehutaan että helposti löytyy asuntoja ja on valinnanvaraa. Hieno juttu. Yllätyn kyllä kuinka ihmisillä on varaa maksella tonnin vuokria kaksioista. Tuo on vain esimerkki, ei siis kaksi Kalliossa tms. Heti jos on viihtyisämmän näköinen asunto, niin 1300e. Järkyttäviä hintoja.
Minä yksityisenä laitan yksiöni vuokraksi 800 euroa (sekään ei Kalliossa, mutta Helsingissä) ja kyllä todellakin saan valita vuokralaiseni eikä toisinpäin.
En kyllä maksaisi yksiöstä 800€/kk, jos ei olisi tilava ja itselle täysin täydellinen sijainti. Tällä hetkellä meillä on kahdestaan vaimon kanssa 4h+k meille täydellisellä sijainnilla, asumiskulut kaikkineen alle 1400€/kk eli alle 700€/naama...
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksiö Kalliossa meni muutama kk sitten ekalla näytöllä. Vuokra 980 €/kk. Sitä edellisellä kerralla kämpästä taisteltiin niin että se oli vuokranantajan näkökulmasta jo vähän hankalaa. Tällä kerralla ei ollut vastaavaa ylikuumentunutta taistelua vaan normaali määrä kiinnostuneita, useimmat sellaisia joille olisin voinut asunnon vuokrata. Asunto on perusbulkkia kauniimpi ja kodikkaampi - ehkä tämä vaikuttaa siihen että kysyntää on riittänyt? Olen kyllä kuullut joiltakin vuokranantajilta huhuja että vuokralaisen löytäminen ei ole enää yhtä helppoa kuin ennen.
En ikinä maksaisi yksiöstä noin paljon, enkä varsinkaan Helsingin kantakaupungissa.
"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.
Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."
https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä maksaisi yksiöstä noin paljon, enkä varsinkaan Helsingin kantakaupungissa.
Ymmärrän hyvin, etkä varmasti ole ainoa. Toisinkin ajattelevia silti löytyi jonoksi asti. Pyysin vuokraa hieman enemmän kuin edelliseltä vuokralaiselta eikä sekään tappanut kiinnostusta.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, etkä varmasti ole ainoa. Toisinkin ajattelevia silti löytyi jonoksi asti. Pyysin vuokraa hieman enemmän kuin edelliseltä vuokra
Ei hän ole tyhmä, joka pyytää liikaa vuokraa, vaan hän, joka maksaa sen liikaa pyydetyn vuokran. No joukossa tyhmyys tiivistyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, etkä varmasti ole ainoa. Toisinkin ajattelevia silti löytyi jonoksi asti. Pyysin vuokraa hieman enemmän kuin edelliseltä vuokra
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Yksiöitä on pilvin pimein tyhjillään ympäri kaupunkia. En itse muuttaisi mihinkään kantakaupungissa, vaikka maksettaisiin mitä.
Kun lukee tätäkin keskustelua, en tiedä tajuatteko te ihmiset jotka vuokraatte tai myytte asuntoja tällä hetkellä kuinka paljon esimerkiksi vuokraajalla on mahdollisuuksia. Ihan jo pikku vilkaisulla huomaa, että vuokrien hinnoissa on tapahtunut yleistason pudotusta todella monella asuinalueella. Ja vapaita kämppiä on moninkertainen määrä mitä oli 1-2v sitten.
Jos ei halua myöntää tosiasioita, niin se voi käydä kalliiksi. Ei noi markkinat ole enää samat kuin joskus aikoinaan. Ihan vakavasti olen harkinnut muuttoa halvempaan, saisin samanlaisen kämpän nyt melkein 100e kuussa halvemmalla. Jos hinnat putoaa lisää, oikeasti pakkaan kamat ja muutan.
Vierailija kirjoitti:
Minun yksiöni vuokra Kalliossa oli 600e/kk, muutin juuri pois pitkän vuokrasuhteen jälkeen. Vesi sisältyi.
mulle tuli kelalta 2 s pitkä ohjeistus kuinka ja mitä asuntoja pitää hakea. hauskaa jos noilla saa asunnon, sitten pitää saada kelta vuokravakuus ja muuttokustannukset. lopulta pääsen asuntoon jonka vuokra on 10 e halvempi kuin nykyisen.